تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
8

مادیان رود هم خشک شد!/ماهی ها در غبار جان دادند

  • کد خبر : 21172
  • 28 اسفند 1391 - 12:51

رودخانه ی مادیان رود ضرونی خشک شد تا مزارع برنج و باغ های انگور بسیاری را به دست بی رحم خشک سالی بسپارد. رودخانه ی مادیان رود روستای سرچشمه ی ضرونی تنها رودخانه ی کوهدشت بود که با چشمه های جاری بسیارش ، از ابتدای روستا شروع می شد و از جای دیگری سرچشمه نمی […]

5
رودخانه ی مادیان رود ضرونی خشک شد تا مزارع برنج و باغ های انگور بسیاری را به دست بی رحم خشک سالی بسپارد.
رودخانه ی مادیان رود روستای سرچشمه ی ضرونی تنها رودخانه ی کوهدشت بود که با چشمه های جاری بسیارش ، از ابتدای روستا شروع می شد و از جای دیگری سرچشمه نمی گرفت به همین دلیل نام دیگر مادیان رود را سرچشمه گذاشته اند. این رودخانه با آب شیرین زلال و چشمه های جاری اش محل آبشخور گله ها و تامین آب آشامیدنی روستاییان بود و باغ های انگور و مزارع برنج بسیاری را سیراب می کرد. هر وقت از بالای جاده ی بالای سرش پیچ پیچ سبز این رودخانه را به تماشا می ایستادی ماهی گیران و شناگران بسیاری را می دیدی که مسیرش را پر کرده بودند و زنان ودختران آبادی را که با پاهای خیس و مشک های بر گرده ، بنار دل نشینش را بالا می رفتند.

11
اما هجوم وحشی دیو خشک سالی در چند سال اخیر دست بر دهان چشمه هایش گذاشت تا تنها خطی پیچ پیچ خشک برجای بماند که چون ماری مرده بر پای این همه باغ انگور افتاده است که برای قطره ای آب دهان التماس باز کرده اند وزمین های خشکی که چند سال پیش جای رویش خیس شالیزاران برنج عنبربو بود .شالیزارانی که بوی برنج عنبربویشان رودخانه را مست می کرد و حالا با ترک های باز دهان چشم بر ابرهای تهی دست آسمان دوخته اند و تنها بوی سوختگی شان مشام اندوه هر رهگذری را می آزارد..

6
تماس های پی در پی روستاییان ضرونی ، پای گزارش ما را به آن سمت کشاند تا ویرانی باغ های بی آبشان را از نزدیک ببینیم و فریاد عطش رودخانه ی خشک شده اش را به گوش مسوولان امر برسانیم.درمسیر رودخانه گشتی می زنیم و از آن همه آب و چشمه تنها ترک های لبی خشک برجای مانده است.لوله هایی را می بینیم که قبلا آب را می مکیدند و به پای درخت های انگور می رساندند و اینک با سرورویی خاک گرفته ،چون مردگانی هزار ساله بر خاک افتاده اند.باغ داران روستای سرچشمه می گویند : یک قطره آب هم نیست به درختان انگورمان بدهیم . یک چاه دستی حفر کردیم تا درخت ها را با سطل آب دهیم که مسوولان جلوگیری کردند.حالا مجبوریم از تنها چاه عمیقی که روزانه یک ساعت بیشتر نمی تواند آب بدهد،مقدار ناچیزی اب به قیمتی گزاف اجاره کنیم که این مقدار نه به صرفه است و نه کافی.
9

از مسوولان امر انتظار می رود در این رابطه چاره ای بیندیشند و با اتخاذ تدابیر مسوولیتی به داد درختان انگور روستاهای ضرونی برسند.
***
گزارش و عکس: حشمت اله آزاد بخت

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=21172

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. باید !
    چون تصویر سیمره و درختان بلوط
    به دست فراموشی سپرده شود..
    باید ((ایمان بیاوریم…))……..

  2. آره بخدا قسم خشک شده دیگه حتی یه قطره هم آب نداره تمام ماهیایش هم مردن

  3. از اقای امین اذبخت تشکر میکنیم اگر میشه بیشتر دراین مورد خشک سالی تصویر بگذارند

  4. خدا میدونه بدترین و بزرگترین خبر بد برا ما خشک شدن مادیان رود است .مادیان رود یعنی زندگی یعنی خاطره یعنی همه چی.برا جاری شدن اب و باران زیا باید همه دست به دعا شیم فقط این از دست ما. بر میاد

  5. وقتی بود قدرش رو نمی دونستیم ولی حالا ……

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.