تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

کوهدشت، سرزمینی با تاریخ چندین هزار ساله / نقاشی های هومیان , یادگار بشر نخستین

  • کد خبر : 21442
  • 03 فروردین 1392 - 9:44

  به گزارش میرملاس ؛ شهرستان کوهدشت یکی از مناطق باستانی استان لرستان است که قدمت برخی آثار باستانی اش را بیش از چندین هزار سال تخمین می زنند. غار تاریخی ˈهومیانˈ در شمال این شهرستان,باشهرتی جهانی, از جمله آثار باستانی و جاذبه های منحصر به فرد گردشگری این دیار است که از جایگاه ویژه […]

images

 

به گزارش میرملاس ؛ شهرستان کوهدشت یکی از مناطق باستانی استان لرستان است که قدمت برخی آثار باستانی اش را بیش از چندین هزار سال تخمین می زنند.

غار تاریخی ˈهومیانˈ در شمال این شهرستان,باشهرتی جهانی, از جمله آثار باستانی و جاذبه های منحصر به فرد گردشگری این دیار است که از جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی استان لرستان

برخوردار می باشد.

از صخره های غار هومیان به عنوان قدیمی ترین سکونت گاه بشر باستانی در استان لرستان یاد می شود که قدمت سکونت در آن ها به ۱۰۰ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. 

با این حال صخره های این منطقه به عنوان یک پدیده طبیعی و تاریخی از اهمیت فوق العاده ای در مباحث علمی نیز برخوردارند، صخره های هومیان در تاریخ زاگرس میانی و تمدن ایران زمین دارای اعتبار شایانی هستند.

این صخره ها همچون غار میرملاس که منقش به چند سنگ نگاره است، از مهم ترین سنگ نگاره های تاریخی ایران و حتی جهان محسوب می شوند، که در قالب دو پناهگاه صخره ای دراین استان خودنمایی می کنند. 

براساس شواهد باستانی، انسان هایی که در این منطقه می زیسته اند ˈنئاند رتالˈ بو ده اند و در کاوش های باستانی منطقه بیش از ۸۷۷ قطعه ابزار دست انسان از جمله سنگ چخماق بدست آمده است. 

نقاشی های غار هومیان دارای نقوش جادویی و سحر آمیزی هستند که بر روی دیواره غار ایجاد شده و خواسته های بشر نخستین را بیان می کنند. 

نقوش صخره ای هومیان به همراه نگاره های غار باستانی میرملاس از جمله آثار بی نظیر تاریخی ایران زمین محسوب می شوند که به دوران پارینه سنگی باز می گردند.

این اثر منحصر بفرد همه ساله به ویژه ایام نوروز پذیرای خیل عظیم علاقه مندان آثار باستانی و تاریخی از سراسر کشور است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=21442

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. آقای آزادبخت یادتون رفت بگین چه ظلمی در حق این غار شده و مردم چطور با دستای خودشون نابودشون کردن…من که با دیدن ویران شدن میر ملاس اشک توی چشمام جمع شد دلم گرفت ازاین همه مسول بی مسولیت که هیچ اهمیتی به تاریخ و گذشته ی این مرز و بوم نمی دن …امیدوارم تا به کل نابود نشده فکری به حالش بکنن……….

  2. لطفا بنویسید غار تاریخی میرملاس
    اسم اصلیش اینه

  3. راستی اگه از جاده ی اولاد قباد چند تصویر دیگه داره

    • تصویر کجا بود دیگه چیزی ازش نمونده….تمام درختاش دارن خشک می شن……………باید فکری به حالش بشه اگه اینطور پیش بره چند سال دیگه نسل جنگلای اولاد قباد مثل دایناسورا منقرض میشه، همونطوری که طبیعت چنار و حومه اش رو با تبدیل کردن به مخزن زباله شهری نابود کردن.

  4. غار پل خدای شیرز رو خدا درست کرده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.