تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

امامزاده محمد(ع) درب گنبد کوهدشت / مقبره ای شلوغ , عاری از امکانات رفاهی

  • کد خبر : 21726
  • 07 فروردین 1392 - 21:00

  بقعه‌ی شاهزاده محمد در ۴۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت در انتهای خاک ترهان(تریون) و در میان شهرکی به نام درب گنبد واقع شده که در روزهای مختلف سال پذیرای زائران بسیاری از غرب کشور است.   امامزاده محمد(ع) که به نام شاهزاده محمد(ع) برای همگان معروف است یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است.  این […]

 

بقعه‌ی شاهزاده محمد در ۴۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت در انتهای خاک ترهان(تریون) و در میان شهرکی به نام درب گنبد واقع شده که در روزهای مختلف سال پذیرای زائران بسیاری از غرب کشور است.

  امامزاده محمد(ع) که به نام شاهزاده محمد(ع) برای همگان معروف است یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است.

 این امامزاده در مرز غربی استان لرستان و غرب شهرستان کوهدشت در جنوب رودخانه سیمره و در دامنه‌ی فیروزکوه از رشته کوه‌های زاگرس واقع شده که این مکان به شهر درب گنبد امامزاده محمد (شاهزاده محمد(ع)) معروف است.

 این امامزاده تقریباً برای غرب کشور شناخته شده و مردم برای زیارت و سیاحت به‌خصوص در ایام عید نوروز به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

 با توجه به این که سالانه جمعیت میلیونی به این مکان مقدس می‌آیند، اما متأسفانه امکانات و تسهیلات رفاهی و زیر بنایی برای رفاه حال زائران و جذب و استقرار آنها در این مکان وجود ندارد و مردم بلافاصله پس از زیارت شهر را ترک کرده و طول روز را در اطراف جاده کرمانشاه اهواز به سر می‌برند و دلیل آن نبود امکانات رفاهی کافی و مکان‌های تفریحی در شهر درب گنبد است.

 بدنه بنا از دو قسمت بدنه قدیمی و الحاقات جدید تشکیل شده است که بنای قدیمی شامل ایوان ورودی، اتاق مقبره و پوسته درونی گنبد است و قسمت الحاقی نیز شامل یک شبستان که سه طرف بنا را در قسمت‌های شمالی، غربی و شرقی احاطه کرده و دو گلدسته و پوسته بیرونی گنبد نیز از جمله بناهای الحاقی جدید هستند.

 مصالح به کار رفته در این بنا در قسمت‌های مختلف متفاوت بوده و در قسمت قدیمی بنا از گچ، آجر و پوشش کاه‌گل استفاده شده و قسمت الحاقی بنا از مصالح امروزی مانند آجر، ماسه، سیمان، آهن، کاشی‌های هفت رنگ، کاشی معرق و آیینه‌کاری ساخته شده است، از بنای قدیمی مقبره فقط قسمت اتاق مقبره باقی‌مانده که در فضای داخلی الحاقات جدید قرار گرفته است.

 به گفته‌ی ایزدپناه، تاریخ بنای گلدسته‌های این حرم در ۱۳۲۲ هجری قمری است، قبر این امامزاده دارای سنگ قبری بوده که به گفته‌ی ایزدپناه جمله «هذا قبر محمد ابن احمد» روی آن نوشته است.

 بنای فعلی این مقبره به دستور محمدعلی میرزای قاجار حاکم وقت لرستان و کرمانشاه بنا شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=21726

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. کاش یک بار این نوشته های که از جاهای مختلف دقیقا کپی کردید رو یک بار خودتون میخوندید بعدش میزاشتید رو سایت، چون مشخص نیست که منظور از این نوشته هاتون چیست

  2. یا شاممه

  3. مرسی از آقای آزادبخت عزیز که واقعا نشون دادن نقد پذیر هستن، موفق باشید

  4. با سلام و خسته نباشید خدمت اقای ازادبخت و سایر عزیزان جا دارد از زحمت شما تشکر کرد ………..و اینکه تمام نظرات چه انتقاد و چه تشکر را قبول میکنند .نه مثل اقای قبلی ؟که اگه خوب منوشتی میذاشتشون و انتقاد میکردی حذفشون میکرد ……………ای کوهدشت من ای سرزمین بی کس و ای بیکاران کوهدشت خدا برزگ است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.