- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

رئیس جمهور کلنگ بلندترین سد بتنی جهان را در لرستان به زمین زد/انتظار۲۰ساله پایان یافت

80595700-3828099

 

 

به گزارش میرملاس : صبح پنجشنبه ۸ فروردین دکتر احمدی نژاد به همراه جمعی از مسئولان وارد استان لرستان شد تا عملیات ساخت بلندترین سد بتنی جهان در لرستان رسما آغاز به کار کند.

لحظاتی پیش و با حضور رئیس جمهور رسماً عملیات ساخت بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در لرستان به دست مهندسین ایرانی آغاز شد.

کار مطالعه ی این سد از سال ۷۱ آغاز شده و تا سال ۸۸ زیر نظر مشاوران و کارشناسان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. ضمن آن که تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث پروژه‌‌های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی،‌ راه‌‌های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده ی زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پنج راه آهن سراسری(هشتمین ایستگاه حدفاصل درود – اندیمشک) ساخته می‌شود.

این سد از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع ۳۲۵ متر و طول تاج ۵۰۹ متر طراحی شده و برای ساخت آن چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بتن ریزی مورد نیاز است.

نیروگاه سد بختیاری از نوع زیر زمینی و با شش واحد توربین به قدرت ۲۵۰ مگاوات ساخته می‌شود و ظرفیت تولید این نیروگاه یک هزار و ۵۰۰ مگاوات و با ظرفیت تولید سالیانه سه هزار گیگاوات ساعت است.

رودخانه ی بختیاری به عنوان یکی از دو سر شاخه ی اصلی رودخانه ی دز,از ارتفاعات جنوبی اشترانکوه لرستان سرچشمه می‌گیرد و در ۴۵ کیلومتر بالاتر از سد دز به رودخانه سزار می‌پیوندد.