تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

چند شنبه بازار

  • کد خبر : 21922
  • 12 فروردین 1392 - 1:48

    زوشا بیرانوند / میرملاس نیوز : چند شنبه بازار … آره یا نه…؟!!   بازار های هفتگی در ایران قدمت هزار ساله دارند و از گذشته تحت عنوان بازارهای مکاره شهرت داشته اند.بازار های روستایی که هفته ای یک بار  ترتیب داده می شده ،بیشتر درشهر های شمالی کشور رایج بوده و در […]

hkek1rm132q 

 

زوشا بیرانوند / میرملاس نیوز :

چند شنبه بازار

آره یا نه؟!!

 

بازار های هفتگی در ایران قدمت هزار ساله دارند و از گذشته تحت عنوان بازارهای مکاره شهرت داشته اند.بازار های روستایی که هفته ای یک بار  ترتیب داده می شده ،بیشتر درشهر های شمالی کشور رایج بوده و در بیشتر آن ها محصولات روستایی عرضه می گردید.

در سال های اخیر،مسئولان در شهر های مختلف جهت سامان دهی دست فروشان،بازار های هفتگی ایجاد کرده اند که شهرستان خرم آباد نیز از این قاعده مستثنی نیست و پنج روز هفته در خیابان های مختلف شهر،به فروش اقلام و اجناس  خود می پردازند.این طرح و این نوع شیوه ی دست فروشی از جهات مختلف قابل تامل و آسیب شناسی  اجتماعی و فرهنگی جدی را می طلبد.

هر حرکت اجتماعی فرهنگ ساز که بستری برای تقویت بنیه ی اقتصادی خانوارها و رفع و رجوع مشکلات اقتصادی قشر خاصی از جامعه فراهم می شود ، برای این که  بتوان ارتباط سالم و اصولی بین فروشنده و خریدار  ،برقرار نمود، یا باید در جهت سالم سازی آن و تامین معیشتی طبقه ی خاصی از جامعه(جوانان بیکار،خانواده های در گیر شغل های کاذب اجتماعی ،افراد کاسب و بازاری و …)فرهنگ سازی صورت گیرد یا نظارت مستقیم بر عملکرد آن ها  که موجب می گردد قیمت ها کنترل ،نظم اجتماعی (فردی- گروهی) برقرار و حرمت خانواده های خریدار که معمولا زن و دختران جوان هستند (اغلب اقلام فروشی ویژه بانوان و دختران می باشد) نگه داشته شده و ارتباط و تعامل انسانی  به درستی صورت پذیرد.

این که هدف دستگاه های مرتبط با این طرح ساماندهی دست فروشان و عرضه کالا های مورد نیاز خانواده ها و کنترل بخشی از مشکلات درآمد زایی و اقتصادی خانواده ها ست اما جا دارد که این مهم  توجه ویژه  و بیشتری صورت گیرد که این توجه موجب می شود از ترافیک شهری  که در خیابان ها و هر روز در منطقه ای خاص به وجود می آید،جلوگیری شود و رفتار های فرهنگی و اجتماعی که مشکل ساز شده ،مرتفع شود. وقتی یک بانو یا دختر جوان برای تامین  نیاز های خود به صرف پایین بودن قیمت ها هجوم تراکم سازی را در این مناطق  به وجود می آورند انتظار می رود با برخورد های  مناسب فرهنگی مواجه شوند نه مورد هجمه وپارازیت های سخیف و غیر انسانی چه در صورت خرید ازآن ها،عدم خرید  یا قیمت گرفتن واقع شوند.

هر رفتار غیر فرهنگی که در جامعه بین افراد آن صورت می گیرد تاثیرات روانی مخربی را به صورت ماندگاردر ذهن وضمیر آدمی بر جای خواهد گذاشت . متاسفانه جدا از آلودگی های صوتی و قرق نمودن یک خیابان ،گاهی سر کیسه کردن افراد به صرف حراجی  و حراج کردن اقلام ته مانده و بنجول ،نگاه های توهین آمیز،الفاظ رکیک و غیر اخلاقی و برخورد های غیر انسانی  و اسلامی ،زنگ خطری ست که نا خواسته به صدا در می آید و گاهی  این صدا در خفا و سکوت شنیده می شود و زمانی بروزمی کند که  شهر از چهره ی مدنی بودن فاصله خواهد گرفت.
انتظار می رود مسئولان امر این قشر آسیب زا و آسیب پذیر را مورد کنکاش قرار داده و به صورتی اصولی و منطقی نسبت به آن برنامه ریزی سالم و تربیتی را در دستور کار خود قرار دهند.

برنامه ریزی مانند:

نظارت  مستقیم بر قیمت ها از طرف اداره کل بازرگانی استان

نظارت مستقیم جهت قانونی بودن و مجوز  فروش توسط مجمع امور صنفی و اتحادیه های مرببوطه

نظارت مستقیم بر عملکرد رفتاری آن ها توسط اداره اماکن

اسکان و استقرار آن ها در یک مکان مشخص  در حاشیه ی شهر ومناسب برای همه ی فصول توسط شهرداری

تخصیص و فراهم نمودن بستری جهت فروش اقلام مصرفی  و  خوراکی از تولیدات رو ستاییان به صورت هفتگی ،ماهانه یا فصلی(این بخش از طرح موجب می شود تا صنایع دستی ،محصولات لبنی،محصولات کشاورزی و … روستاییان در معرض دید عموم قرار گرفته و شکل از تولید به مصرف بدون واسطه ای به خود بگیرد

از جهتی موجب بستری برای انگیزه سازی و جهت دهی به شکل زندگی اقتصادی روستاییان وافراد کم در آمد جامعه که شرایط مناسب در مناطق خود را داشته  اما اماکن عرضه ی آن ها را ندارند ،فراهم شود. از طرفی خانواده ها با قیمت های مناسب تازه ترین و سالم ترین مواد خوراکی و مصرفی خود را از این طریق فراهم خواهند نمود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=21922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. از مطلب خیلی جامع و ظریف شما خیلی سپاسگذارم امیدوارم که مطالب شما و دیگر عزیزان دراین خصوص نقطه عطفی باشه در فرهنگ سازی در این زمینه.
    با تشکر از خانم بیرانوند

  2. خیلی از کامنت گذاران عزیز سپاسگزار رو با “ذ ” می نویسن … .حضور عزیزان عرض کنم که گزار اگر به معنای به جا آوردن باشه با ” ز ” و اگر به معنای نهادن باشه با “ذ” درسته.

  3. سپاسگزارم از مطلب قشنگتون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.