تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

زنان و مشارکت های سیاسی

  • کد خبر : 21953
  • 12 فروردین 1392 - 15:39

  میترا آزادبخت / میرملاس نیوز :  زنان و مشارکت های سیاسی   مشارکت سیاسی زنان لا اقل در ایران البته با فراز و نشیب های فراوان بیشینه ای به قدمت تاریخ دارد، در حالیکه مشارکت سیاسی زنان بطور رسمی از حدود یک صد سال پیش و بصورت اعطای حق رای در کشورهای اروپایی مطرح […]

Untitled-1

 

میترا آزادبخت / میرملاس نیوز : 

زنان و مشارکت های سیاسی

 

مشارکت سیاسی زنان لا اقل در ایران البته با فراز و نشیب های فراوان بیشینه ای به قدمت تاریخ دارد، در حالیکه مشارکت سیاسی زنان بطور رسمی از حدود یک صد سال پیش و بصورت اعطای حق رای در کشورهای اروپایی مطرح می باشد.در بحث از مشارکت سیاسی زنان و با توجه به میزان توسعه یافتگی سیاسی اجتماعی رویکرد های مختلفی  مطرح خواهد شد :

 درجوامع  سنتی و عقب مانده باور بر این است که زنان فاقد هرگونه نقش سیاسی اند و در امر مشارکت سیاسی پیرو  آرای مردان هستند و اگر  وارد عرصه سیاست شوند آن را به ابتذال می کشانند.

در  جوامع در حال توسعه ، با اینکه  زنان در سیاست حضور دارند ولی  حضور آنها در این عرصه محدوده خاصی را شامل می شود یعنی مشارکت سیاسی زنان در سطح رای دادن، شرکت در راهپیمایی ها و … قابل قبول بوده ، اما این حضور در سطح نامزدی برای احراز سمت های سیاسی در غالب موارد با واکنش هایی مواجه می شود. این جوامع چنین تصور می کنند که زنان قادر به اداره امور نبوده و در انجام کارهای کلان قدرت مدیریت کافی را نخواهند داشت . 

و اما تصوری که در جوامع پیشرفته  حاکم است  ،رقابت سیاسی، حق رای و نمایندگی در مجالس برای زنان بصورت امری نهادینه درآمده است. و همواره جمعیت زنان را نیمی از نیروی فعال کار تصور کرده و در جهت رشد منافع ملی از  نقش آفرینی زنان در جامعه استقبال می گردد .

اگر در جامعه کنونی خود بنگریم و جوانب را همه منصفانه بسنجیم  می توان فهمید که مشارکت سیاسی زنان  آنچنان که بایسته کشور اسلامی عزیزمان بوده هنوز نهادینه نگردیده البته  باید توجه داشت که مشارکت سیاسی به مفهوم درست آن این است که حق ورود به حوزه ی قدرت سیاسی در سطوح تعیین شده توسط قانون اساسی کشور عزیزمان  برای زنان نیز مانند مردان به رسمیت شناخته شود و آنها بتوانند داوطلبانه و بدون واهمه از موانع سلیقه ای نقش تعیین کننده داشته باشند.

مطالعه کوتاهی از تاریخ معاصر  ایران نشان می دهدجامعه  زنان همواره در متن سیاست های کلی حضور خاصی نداشته و حتی  نتوانسته اند نقش خاصی را در جامعه ایران بازی نمایند   . در دوران حکومت شاهان مستبد قاجار حتی  آحاد مردم (مرد و زن) از مشارکت سیاسی در امور به مفهوم امروزی محروم بودند  و حتی با شعار ها و عملکرد های حکومت مسبد پهلوی در مورد حقوق زنان تا غائله کشف حجاب و تلاش برای بی حویت کردن زن مسلمان توسط رضا شاه و حتی تلاش های به ظاهر تجدد طلبانه شاه برای دادن حق رای به زنان که عملا  در پی تبدیل کردن زن ایرانی به کپی ناقصی از زن غربی بود و این هیچ کمکی به نقش آفرینی سیاسی زنان نکرد .

 اما این زن ایرانی بود که پس از سالها ظلم و ستمی که استبداد بر زن و مرد این سرزمین وارد نموده بود  و با شروع جرقه های انقلاب اسلامی  و به خاطر پیدایش برخی جریانهای اجتماعی در ایران پیش از انقلاب ، به ویژه روند شبه‌نوسازی رژیم پهلوی، یک رشته خواسته‌ها و انتظارات از سیستم سیاسی پیداشد. و لیکن ناتوانی و یا بی‌تمایلی نظام سیاسی برای پاسخ‌گویی به آن خواسته‌های زنان منجر به ایجاد وضعیت انقلابی و ورود و مشارکت زنان در روند انقلاب گردید. البته مساله شکاف ارزشی و فرهنگی میان نظام سیاسی و زنان مسلمان ایرانی نیز باید در نظر داشت  . مشارکت گسترده زنان در انقلاب اسلامی بر اثر احیای آموزه‌های انقلابی اسلام بوده است . دیگر آنکه مشارکت گسترده زنان در انقلاب اسلامی سیمای مستقلانه‌ای داشته است و نه صرفا پیروی از مردان.

در آخر باید توجه داشت که در هر جامعه  بشری آن جامعه  ناگریز از پاسخگویی به مسائل مربوط به زنان است. و میزان حق و حقوقی که یک قشر اجتماعی در یک جامعه پیدا می کند متناسب است با میزان مشارکت اجتماعی و سیاسی آنها. پس میزان تبعیض در یک جامعه علیه قشر خاصی با میزان فعالیت سیاسی و اجتماعی آنقشر رابطه مستقیم  دارد. لذا رفع تبعیض علیه آن در جامعه، بدون تبدیل شدن آن قشر  به یک نیروی واقعی و سیاسی غیر ممکن بنظر می رسد.

آگاهی بخشیدن به گروهای مختلف زنان ، رشد روز افزون آموزش و پرورش و بسیج آنها از طریق پخش سیستم های دانش، سازمان های غیردولتی،و اطلاعات نوین از  طریق تمام نهادهای مذهبی و تربیتی،  برنامه ریزی فرهنگی و برای تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندیهای زنان نیز تغییر نگرش سنتی خانواده ها نسبت به دختران خود ، استفاده موثر از وسائل ارتباط جمعی به منظور گسترش دیدگاه های زنان می تواند از رویکرد های  مناسب در نهادینه کردن مشارکت سیاسی زنان باشد . 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=21953

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 33در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۳
  1. امید اینکه ایران ما در تمام عرصه ها موفق باشد و آنچه بایسته آنیم برسیم .

  2. بالاخره معلوم نبود این یک مقاله ی علمی بود یا سیاسی. منظور از سیاست در اینجا نه علم سیاست بلکه زبان سیاست است. مقاله از نظر محتوایی متعارض بود.

  3. تحصیلات نویسنده این یادداشت چیست و در چه سطحی است؟

  4. دوستان عزیز و مخاطبان خوب میرملاس چه خوب است به جای خواندن مطالب و مقالات , به جای زوم کردن دوربین مسایل حاشیه ای که این نوشته علمی بود یا نبود , تحصیلات نویسنده چند کیلومتره …و از این قبیل , از نوشته استفاده کنیم. به هرحال یک نویسنده دست کم یک شب را با بی خوابی سرمی کند تا یک صفحه را برای دیگران بنویسد . وظیفه ی ما به عنوان مخاطب , استقبال از هرمتنی ست که می خوانیم چرا که هرنوشته پنجره ای ست رو به افقی روشن برای یک منطقه که سال ها با نبود مطبوعات و نویسنده دست و پنجه نرم کرده و ضربه ی فرهنگی اش را خورده است…

    • آقای سردبیر !
      این چه طرز حرف زدن است؟! تحصیلات نویسنده چند کیلومتره…

      • آقا حشمت نویسنده در متن فراز و نشیب داره. این دوست ناشناسمون تا حدود درست میگن. نویسنده یه چکش به میخ میزنه یه چکش به تخته ! در واقع از یه جایى ترس داره که واقعیت و بگن در پاراگراف ۴ کاملا مشخصه که میخواد حرف شو بزنه ولى واضح نمیتونه شاید قصد کاندیداتورى دارن میترسن براى صلاحیت شون پیش بیاد. در ضمن در کامنت ها هر کسى نظر شخصى خودشو میگه انتظار نداشته باشین همه به به ! چهچه! بگن. اگه قرار باشه یک نفر بنویسه و دیگران بخوانند پس بازخورد خبر کجا مشخصه؟ در اون صورت ارتباط یکسویه میشه . ولى در عین حال نباید به کسى توهین کرد. خانم آزادبخت فرد با سواد و مدیرى ست و سوابق خوبى دارن.

      • ببخشید جناب کوهدشتی عزیز. من به دید کامنت جناب ناشناس عزیز به شما جواب دادم که بعدا متوجه اشتباه و سوء برداشت خودم شدم و از این بابت عذر می خوام.

    • بسیار عالی و متین جناب آقای استاد آزادبخت

  5. خانوم آزادبخت میدونیم شما واسه شورای شهر می خواهید کاندید شوید صمیمانه ازتون استقبال میکنیم وکمکتون میکنیم…

  6. این کارا واسه کاندیدا شدن شورای شهر تو هم مثل بقیه مگه تا رفتی داداشتو سر کار نزاشتی حالا هم می خوای برای زنان تصمیم بگیری که چکار کنن دیگه دنبال کار برای کی می گردی؟

  7. باسلام خدمت هموطن لک .توجه داشته باشید اولاخانم ازادبخت کاندیدای محمدرضا گراونده دوما ازموده را ازمودن خطاست ……………….

  8. کوهدشتی عزیزکاملادرسته اتفاقا محمدرضا خواهرش هم کاندیده

  9. میتی کمار

  10. ایشان همان کسی است که در انتخابات شوراهای سال ٨١ کاندیدا شد و رای آورد و چهار سال عضو شورای کوهدشت بود ؟

  11. مگه محمد رضا و امسال شوراهای شهر سابق چه کردن تا حالا این خا نم بکند به فکر شهرمون باشیم نه طایفه و قبیله به خدا من تعطیلات بروجرد بودم و به حال شهرمون تاسف خوردم مگه فرق اون با ما چیه اونا لر و لکن ما هم لر و لک پس چرا بافت و فضای سبزشهرمون با هم فرق می کنه خدا میدونه اون شوراها و مسولین شهرمون و انتخابهای نادرست ما……

  12. من یه پیش نهاد خوب دارم : انحلال شوراها

  13. باسلام خدمت سرکارخانم آزادبخت ….فکرنمیکنم شما که مسائل آن روزها راپشت سرگذاشتید
    بعیدمیدونم فکرکاندیدشدن تو سرت باشه …..

  14. خانم ارادبخت شما بعد ازانتخابات شوراها هم از جنبه شخصی وهم اجتماعی به کمارفتید ومنزوی شدید .به چه دلیل.

  15. همشهریان عزیز همه خوب میدونید که تا حالا انتخاب بدرد بخوری در شورای شهر نداشته ایم و اصولا این افراد جز زیان و بار مالی برای شهر خیری ندارند و کارشون فقط پارتی بازی و باج خواهی از شهر داران هست . لطفا رای خودتونو حروم نکنید . شهرداری مملو شده از افراد بیکار و ناکار آمد که بت درخواست این افراد وارد شده اند و تمامی در آمد شهرداری به جابی آبادانی شهر خرج حقوق این مستمری بگیران میشود . همه هم میدونیم . پس اینبار جوابشون رو بدیم و به اونا رای ندیم . زنده باد رای سفید در انتخابات شوراها. البته اگه برگه سفید رو پر نکنن

  16. ای کاش کسای باشن بفهمن ما چی میگیم نقش زن تو شهری مث کوهدشت عذابه!!! باید تا هستیم خفه شیم چون زن هستیم !فلان کارو نکنی زشته بابات فلانه مامانت فلانه………….وای وای نکن تو خیابون بخندی چادر نپوشی؟؟؟؟؟سرتو بنداز پایین وووووووو دخترعمو جان حرفا زیادن اما شنونده ها کمو کمتر میشن!!ب امید اول شدن شورای شهر!!!!!!!!!!!!!!

  17. فکر نکن که گراوندها به شما رای میدن

  18. میشه خانوم ازادبخت گزارشی از عملکرد دوره قبل خودتون بدید.وبه شوراهای فعلی هم بگید. ووضعیت زندگی گذشته وحال انها رادربین مردم ببینید.استخدام این همه نفر توسط شوراهارو طی مقاله ای برسی کنید

    .زندگی اتشگهی دیرینه پابرجاست.
    گربیفروزیش رقص هرشعله از هر کران پیداست
    ورنه خاموش است
    خاموشی اش گناه ماست
    سهراب سپهری
    پیش به سوی استخدام ۲۰۰نفر دیگر در شهرداری
    گزینه ای را انتخاب کنید از اموال خودتان به نفع خودش استفاده نکرده است.

  19. خانم آزادبخت شما دوره قبل هیچ کاری نکردین!!!!!!!!!!!!وخودتون وهمشهریان عزیزم میدونند کارنامه خوبی ندارین پس بهتره شرکت نکنیدوآبروی خودتون رو با۱۰یا۲۰رای نبرید.

  20. منم کاملا بانظرنسترن خانم موافقم

  21. لطفن به خانم آزادبخت برسونید که در هیچ شرایطی کاندیدا نشن به چن دلیل: ۱ گه دوره دوم بجز یک مشت حرف و حدیث چی عاید خودشون شد در ثانی با این فرض که کارکن باشه با ۶ نفر تعامل اونم یک زن کار سختیه سوم شک نکن فقط خودتو سبک میکنی پس ننویس عزیزم

  22. سلام،

    ” و میزان حق و حقوقی که یک قشر اجتماعی در یک جامعه پیدا می کند متناسب است با میزان مشارکت اجتماعی و سیاسی آنها. پس میزان تبعیض در یک جامعه علیه قشر خاصی با میزان فعالیت سیاسی و اجتماعی آنقشر رابطه مستقیم دارد. لذا رفع تبعیض علیه آن در جامعه، بدون تبدیل شدن آن قشر به یک نیروی واقعی و سیاسی غیر ممکن بنظر می رسد. ”

    گل گفتی.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.