تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

سیاه و سپید “شب سپید ” / نقدی بر پرمخاطب ترین برنامه ی استانی کشور

  • کد خبر : 22171
  • 17 فروردین 1392 - 19:43

به گزارش میرملاس نیوز: موفقیت برنامه ی شب سپید در جذب مخاطب و محبوبیت کاراکتر های شخصیتی این برنامه بعضی چیزها را برای خیلی ها روشن کرد یا حد اقل میتواند روشن کند. یکی از این موارد این بود که ثابت شد اگر در برنامه های شبکه ی افلاک با لهجه ی اصیل به زبان […]

th (50)

به گزارش میرملاس نیوز:

موفقیت برنامه ی شب سپید در جذب مخاطب و محبوبیت کاراکتر های شخصیتی این برنامه بعضی چیزها را برای خیلی ها روشن کرد یا حد اقل میتواند روشن کند.

یکی از این موارد این بود که ثابت شد اگر در برنامه های شبکه ی افلاک با لهجه ی اصیل به زبان لری تکلم شود و اگر از اداب و رسوم گذشتگان خود در ساخت برنامه های شبکه ی استانی استفاده کنیم مخاطبان بیشتری به سمت برنامه های استانی جذب خواهند شد.

اگر محبوبیت و موفقیت این برنامه در جذب مخاطب را مقابسه کنیم با سایر برنامه های پرشماری که مجریان آنها به لری ناسلیس و یا فارسی دست و پاشکسته یا به قول مردم خرم اباد” لری ای که د سر بو ونیشه و هار” *٬ در خواهیم یافت که با و جود تمام هجمه های فرهنگی که علیه فرهنگ بومی ماشده و نیز کم کاری و کم لطفی هایی که رسانه ی استانی و رسانه های ملی ما در حق آن روا داشته اند هنوز هم مردم استان طرفدار و خواهان ترویج فرهنک اصیل لری و زبان شیرین ابا و اجدادیشان هستند.

مجبوبیتی را که کاراکتر ممه جو به دلیل استفاده از لهجه ی اصیل و تکیه کلام های ایلیاتی خود در جامعه ی مخاطبین لر و حتی غیر لر کسب کرده است را هیچ یک از مجریان و “مجری پروران” فارسلری گو نمی توانند انکار کنند و این موضوع بهترین بینه است بر اثبات این موضوع که اگر به جای “لری تصنعی” گفتن از زبان لری سلیس و واقعی در تولیدات استانی استفاده شود نه تنها هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد بلکه انجام این ضرورت رضایت خاطر مخاطبین استانی و بالا رفتن آمار این مخاطبان فهیم و فرهنگ دوست را در پی خواهد داشت.

البته انتقاداتی نیز بر این برنامه وارد است که دعوت نشدن بسیاری از خواننده گان و هنر مندان شاخص استانمان در ایام عید و دعوت کردن از بعضی خوانندگان درجه ی دوم و سوم از جمله ی این انتقاداتند.

البته چهره های شناخته شده ای هم در این ایام دعوت شده و به هنرنمایی پرداختند و یک کار بسیار خوبی هم که انجام گرفت دعوت از آقای فرجی هنرمند پیش کسوت و خوش صدای لرستانی بود.اما نقص کار اینجاست که در ایام محدود نوروز بهتر بود فقط از هنرمندان ممتاز و به تعبیری از ستارگان فرهنگ این استان برای اجرای برنامه دعوت به عمل آید و معرفی و تشویق چهره های تازه کار و نور چشمی را بگذارند برای زمان دیگر و برنامه های دیگری غیر از برنامه های ایام عید که به منزله ی ویترین تولیدات سیمای استان است.

نقد دیگری که بر آستان صدا و سیمای استان لرستان رواست این است که هنر مندان مدعو برنامه های ایام عید بیشتر خواننده و نوازنده ویا به نحوی مربوط به حوزه ی موسیقی بودند و اهالی شعر و ادبیات کمتر مورد لطف برنامه سازان افلاک قرار گرفتند.

جای خالی هنرمندان پر شمار و توانمند دیگر شهرستانهای استان بجز خرم اباد هم به شدت خالی بود.

دیگر نقطه ی ضعف این برنامه هم این بود که کاراکتر ممه جو وقتی میحواهد کمی جدی صحبت کند غلظت لهجه ی خود را اندکی ملایم تر میکند و شاید این موضوع در نا خود اگاه خاطر بیننده این ذهنیت را به وجوذ آورد که لهجه ی اصیل لری بیشتر به درد طنز و حرفهای خنده دار میحورد تا یک بحث جدی و علمی.که البته گمان نمی رود عمدی در این قضیه در کار باشد و حدث بنده بر این است که این مورد آخری در اثر ذهنیت اشتباهی است که برخی مجریان فارسلری گوی شبکه ی افلاک تا کنون برای همه ی لرستانی ها ایجاد کرده اند.این ذهنیت کاملا غلط که: خوب صحبت کردن یعنی لری را با فارسی مخلوط کردن.

و در کل میتوان گفت اگر از چند قسمت ایام عید چشم پوشی کنیم برنامه ی شب سپید موفقیت بی نظیری در مقایسه با سایر تولیدات سیمای استان لرستان و حتی استانهای دیگر کسب کرده است و جا دارد برنامه سازان استانی با دیدی باز نقاط قوت این برنامه و علت اصلی موفقیت آن را که همان استفاده از زبان اصیل لری و نیز طنزی مفهومی که به جای تمسخر فرهنگ بومی به مشکلات استان و عوامل توسعه نیافتگی ان می پردازد و بدون اینکه رسوم و آداب گذشتگان خود را تحقیر کند بر برخی نقایص این سنن و رسوم خرده میگیرد را مورد مداقه قرار داده و در ساختن برنامه های آینده به این نکات نیز توجه داشته باشند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* لری ای که د سر بو ونیشه و هار: لری ای که از پشت بام آن را پرت کرده باشی پایین(اصطلاحی است عامیانه).
****
نویسنده: محمد نعمتی

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. سلام..متنی بسیار بجا و گویای زوایای مختلف برنامه شب سپید بود……سپاس

  2. از صدا و حضور استاد رحمانپور حنجره زخمی زاگرس هم استفاده شود .

  3. سلام
    آقای آزادبخت اول اینکه متن با لا چند غلط املایی البته سهوی داشت.
    دوم: برنامه های صدا و سیمای مرکز خرم آباد عین خودش خالی از عدالته
    فکر نکنم لایق این اندازه تعریف و تمجید باشه!!؟ آیا در این استان فقط گویش لری وجود دارد؟

  4. سلام : با کمال ارادتی که به سایت نوپای میرملاس و اهالی جوان والبته ببخشید کم تجربه آن در عرصه اطلاع رسانی دارم باید عرض کنم که بسیاری از هنرمندان بومی ما بیشتر در نوع کمیک فعال و موفقند نه در نوع جدی اش ، دلیلش هم با عرض تاسف ، وفور سلیقه های ابتدایی است که تنها به دنبال لحظاتی فرح بخش هستند نه درک محتوا و بهره گیری از پیام یک اثر هنری ، در مقابل هم رسانه کلانی چون صدا وسیما و در پایین دست سایت میرملاس که البته در این عرصه الا ماشالله صاحب نظر کم ندارد با درج انواع نظر ها ، از توهین و اتهام گرفته تا شوخی های متنی و نجسب سردبیر محترم این بخش ، متاسفانه کمکی به ارتقا سطح فرهنگ و بینش مردم این دیار نمی کنند .
    اشاره ای داشته باشیم به زنده یاد مومه که هنرمندی بومی و توانا بود و با وجود عدم آشنایی با هنر بازیگری اما روش جذب مخاطب بومی را به خوبی میدانست و کمتر کارش به لودگی و استفاده صرف از طنز کلامی می کشید .ممه جو که حالا در مناطق لرنشین به شهرتی کم نظیر دست یافته چون هر شخصیت طنز پرداز دیگری دیر یازود با آمدن چهره ای جدیدتر به فراموشی سپرده می شود در واقع آیینه تمام نمای فرهنگ و هنر ی است که خندیدن و سرخوشی محض را به تعمق و آموختن ترجیع می دهند شادی و خنده از ضروریات روح بشر است و شخصیت حقیقی ممه جو نیز هنرمندی تواناست که اگر هنرش با اندکی (نه بیشتر ) تفکر و دانش آمیخته گردد بی شک در فرهنگ و هنر ما لرها جای مناسب تری خواهد یافت
    به لحاظ آنکه در اکثر کامنت ها ی میر ملاس فقط بحث و جدل و صد البته انکار دیدگاه یکدیگر را میدیدم قصد اظهار نظر نداشتم اما چه باید کرد که دل به تنگ آمدو …….. دوستان میرملاس و نویسنده مطلب بالا انشالله ما را خواهند بخشید موفق و پیروز باشد

    ****
    سردبیر:
    جناب آقای…مقیم خرم آباد, جنابعالی بیش از هرکسی واقفید که بنده از سال ۷۸ با ماهنامه ی آسو همکاری داشتم و سال ها در سمت تحریریه با هفته نامه ی سیمره و…و…و…کارکردم که جنابعالی باز بیش از هرکسی از سابقه ی مطبوعاتی این کمترین آگاهی دارید. این را برای پزدادن یافخرفروشی نگفتم بلکه گله ای بود به این که فرموده اید اهالی کم تجربه ی میرملاس. حالا اگر درج مطلبی از بنده خدایی به مذاق شما خوش نیامده همه را به نداشتن تجربه متهم نکنید چرا که اگر چنین بود میرملاس پرمخاطب ترین سایت استان و حتی غرب کشور نبود.اما به هرحال این حرف ها چیزی از ارادت من و اهالی زحمت کش میرملاس به جنابعالی کم نمی کند.

    • سلام جناب آزادبخت سردبیر محترم با عرض ارادت مجدد به اهالی میرملاس چطور شد از چند نکته مطرح شده در متن بنده شما نسبت به مطلبی در خصوص خودتان حساس شده و پاسخگو شدید ؟آیا نکته مهم این مطلب بود؟ ضمنا سخت از این همه اطلاعات شما در مورد این بنده حقیر و محل اقامتم !!!؟ و اطلاع بنده از سوابق فعالیتتان در نشریه …… سخت شگفت زده شدم باز هم برایتان آرزوی موفقیت می کنم

  5. سلام و تشکر از نگارنده
    ۱- اگر” شب سپد ” پرمخاطب ترین برنامه استانی کشور است ، پس “خوشا شیراز”،”زنده رود” و “باهم باشیم” از شبکه های تلویزیونی فارس،اصفهان و تهران چندم هستند؟ ( امیدوارم چنین نباشد . که اگر چنین است وای بر ما ! )
    ۲- در لابلای همین برنامه به اصطلاح پر مخاطب می شد خیلی چیزها را آموزش داد . مثلا” آموزش آثار تخریب منابع طبیعی… و خیلی چیزهای دیگر ….
    ۳- کارکتر و اجرای شخصیت ممه جو فقط برای چند دقیقه قابل تحمل است . ( ضمن احترام با آقای موسوی ) . حرفهای تکراری که ۲۰ سال است گفته می شود
    ۴- مسئولین مجله ” پیشوک ” در این برنامه حاضر شدند . کار بسیار خوبی بود . اما چرا ادامه نداشت ؟ نمی شد هر شب کمی از وقت پیامک ها کم می شد و با مدیران سایر نشریات گفتگو می شد ؟
    ۵- خانم گودرزی ؛ مجری نام آشنا سال های دور ، میهمان برنامه بود . بعد از کلی معطلی فقط چند جمله فرصت حرف زدن پیدا کرد. راستی اهمیت حرفهایش از آن پیامک ها کمتر بود .
    موارد دیگر که مجال می خواهد و تحمل شنیدن ….

  6. نمیدانم چرا بعضی ها نمی خواهند ببینند این ممه جو اینقدر طرفدار ژیدا کرده است.طنز ممه جو با لودگی و حشو فرق دارد طنز ممه جو هزار بار بهتر از طنزهای رسانه ی ملی است.محبوبیت فوق العادهخ ی او رشک بعضی ها رو برانگیخته است.
    با نگارنده این نقد موافقم که ایراداتی در برنامه شوگار بود و هست ولی این برنامه خیلی بهتر از بقیه برنامه های طنز که تاحالا از صدا سیما لرستان پخش شده بوده.
    علاوه بر هنر مندان شهرهای دیگه جای گویش بختیاری و لکی هم به شدت خالی بود.

  7. سلام خسته نباشیئ میر ملاس نشریه بسیار عالی دارین واقعا گل کاشتید اما برنامه شب سپید با داشتن تمام حسن و خوبی هاش.یه سری معایب هم دارد البته در حد انتقاد چرا همیشه به زبان لری حرف میزنن ایا اگثر مردن لرستان لک نیستن دومین انتقاد این که از فضای زمستانی در بیاین و اسم برنامه رو یه چیز دیگه میزاشتن تو فصل بهار .سوم چینه چینه را حذف کنن و بجاش سوال اثار و جاهای طبعی استان رو مطرح کنن تا بیشنر با اثار تاریخی استان اشنا بشن. ممنون البته من کسی نیستم نظر بدم ببخشید ولی در کل برناه خوبو موفقی هست باتشکر

  8. چینه چینه و اثار دیدنی و تاریخی و طبیعی

  9. آیا می دانید ۶۴درصد ساکنین لرستان از اقوام لک هستند ؟وبهترین مجریان شبکه ی افلاک لک زبانند که برنامه های صدا وسیمارا چون خودباختگان به گویش لری خرمابادی اجرا میکنند !؟کمی تامل!

  10. لری را پاس بداریم

  11. سلام.
    زمانی که تیتر را خواندم خنده ام گرفت.گفتم اگر قرار باشد با مسخره بازی و تمسخر لهجه ها این برنامه
    پر مخاطب ترین شود پس تکلیف برنامه های سایر استان ها چه می شود؟ مانند زنده رود و خوشا شیراز.
    مجری آن هم وقتی ممجو باشد دیگر تکلیف برنامه معلوم است.

  12. سلام من اون روزی که گفتید سعید احمدی از کوهدشت خیلی خوش حال شدم ولی اون من نبودم پس لطفی کن اسم من و پنجاه هزار هدیه را از مالی کوثر برام بگیرید خیلی خوش حال میشم و این شماره مه:۰۹۱۶۷۹۵۱۱۷۰

    با تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.