- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سیاه و سپید “شب سپید ” / نقدی بر پرمخاطب ترین برنامه ی استانی کشور

th (50) [1]

به گزارش میرملاس نیوز:

موفقیت برنامه ی شب سپید در جذب مخاطب و محبوبیت کاراکتر های شخصیتی این برنامه بعضی چیزها را برای خیلی ها روشن کرد یا حد اقل میتواند روشن کند.

یکی از این موارد این بود که ثابت شد اگر در برنامه های شبکه ی افلاک با لهجه ی اصیل به زبان لری تکلم شود و اگر از اداب و رسوم گذشتگان خود در ساخت برنامه های شبکه ی استانی استفاده کنیم مخاطبان بیشتری به سمت برنامه های استانی جذب خواهند شد.

اگر محبوبیت و موفقیت این برنامه در جذب مخاطب را مقابسه کنیم با سایر برنامه های پرشماری که مجریان آنها به لری ناسلیس و یا فارسی دست و پاشکسته یا به قول مردم خرم اباد” لری ای که د سر بو ونیشه و هار” *٬ در خواهیم یافت که با و جود تمام هجمه های فرهنگی که علیه فرهنگ بومی ماشده و نیز کم کاری و کم لطفی هایی که رسانه ی استانی و رسانه های ملی ما در حق آن روا داشته اند هنوز هم مردم استان طرفدار و خواهان ترویج فرهنک اصیل لری و زبان شیرین ابا و اجدادیشان هستند.

مجبوبیتی را که کاراکتر ممه جو به دلیل استفاده از لهجه ی اصیل و تکیه کلام های ایلیاتی خود در جامعه ی مخاطبین لر و حتی غیر لر کسب کرده است را هیچ یک از مجریان و “مجری پروران” فارسلری گو نمی توانند انکار کنند و این موضوع بهترین بینه است بر اثبات این موضوع که اگر به جای “لری تصنعی” گفتن از زبان لری سلیس و واقعی در تولیدات استانی استفاده شود نه تنها هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد بلکه انجام این ضرورت رضایت خاطر مخاطبین استانی و بالا رفتن آمار این مخاطبان فهیم و فرهنگ دوست را در پی خواهد داشت.

البته انتقاداتی نیز بر این برنامه وارد است که دعوت نشدن بسیاری از خواننده گان و هنر مندان شاخص استانمان در ایام عید و دعوت کردن از بعضی خوانندگان درجه ی دوم و سوم از جمله ی این انتقاداتند.

البته چهره های شناخته شده ای هم در این ایام دعوت شده و به هنرنمایی پرداختند و یک کار بسیار خوبی هم که انجام گرفت دعوت از آقای فرجی هنرمند پیش کسوت و خوش صدای لرستانی بود.اما نقص کار اینجاست که در ایام محدود نوروز بهتر بود فقط از هنرمندان ممتاز و به تعبیری از ستارگان فرهنگ این استان برای اجرای برنامه دعوت به عمل آید و معرفی و تشویق چهره های تازه کار و نور چشمی را بگذارند برای زمان دیگر و برنامه های دیگری غیر از برنامه های ایام عید که به منزله ی ویترین تولیدات سیمای استان است.

نقد دیگری که بر آستان صدا و سیمای استان لرستان رواست این است که هنر مندان مدعو برنامه های ایام عید بیشتر خواننده و نوازنده ویا به نحوی مربوط به حوزه ی موسیقی بودند و اهالی شعر و ادبیات کمتر مورد لطف برنامه سازان افلاک قرار گرفتند.

جای خالی هنرمندان پر شمار و توانمند دیگر شهرستانهای استان بجز خرم اباد هم به شدت خالی بود.

دیگر نقطه ی ضعف این برنامه هم این بود که کاراکتر ممه جو وقتی میحواهد کمی جدی صحبت کند غلظت لهجه ی خود را اندکی ملایم تر میکند و شاید این موضوع در نا خود اگاه خاطر بیننده این ذهنیت را به وجوذ آورد که لهجه ی اصیل لری بیشتر به درد طنز و حرفهای خنده دار میحورد تا یک بحث جدی و علمی.که البته گمان نمی رود عمدی در این قضیه در کار باشد و حدث بنده بر این است که این مورد آخری در اثر ذهنیت اشتباهی است که برخی مجریان فارسلری گوی شبکه ی افلاک تا کنون برای همه ی لرستانی ها ایجاد کرده اند.این ذهنیت کاملا غلط که: خوب صحبت کردن یعنی لری را با فارسی مخلوط کردن.

و در کل میتوان گفت اگر از چند قسمت ایام عید چشم پوشی کنیم برنامه ی شب سپید موفقیت بی نظیری در مقایسه با سایر تولیدات سیمای استان لرستان و حتی استانهای دیگر کسب کرده است و جا دارد برنامه سازان استانی با دیدی باز نقاط قوت این برنامه و علت اصلی موفقیت آن را که همان استفاده از زبان اصیل لری و نیز طنزی مفهومی که به جای تمسخر فرهنگ بومی به مشکلات استان و عوامل توسعه نیافتگی ان می پردازد و بدون اینکه رسوم و آداب گذشتگان خود را تحقیر کند بر برخی نقایص این سنن و رسوم خرده میگیرد را مورد مداقه قرار داده و در ساختن برنامه های آینده به این نکات نیز توجه داشته باشند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* لری ای که د سر بو ونیشه و هار: لری ای که از پشت بام آن را پرت کرده باشی پایین(اصطلاحی است عامیانه).
****
نویسنده: محمد نعمتی