تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

متن بیانیه ی ایران پس از مذاکرات آلماتی ۲ /نتیجه ی مذاکرات در هاله ای از ابهام

  • کد خبر : 22231
  • 18 فروردین 1392 - 2:11

دکتر سعید جلیلی در غروب روز ۱۷ فرودرین ۱۳۹۲ و در پایان دو روز مذاکرات آلماتی ۲ در بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات با ۱+۵ پس از مشورت کاترین اشتون با وزرای خارجه غربی ادامه پیدا خواهد کرد. به گزارش مشرق به نقل از ایران هسته ای، متن این بیانیه چنین است: در ابتدا […]

Movahedi20130406121603483

دکتر سعید جلیلی در غروب روز ۱۷ فرودرین ۱۳۹۲ و در پایان دو روز مذاکرات آلماتی ۲ در بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات با ۱+۵ پس از مشورت کاترین اشتون با وزرای خارجه غربی ادامه پیدا خواهد کرد.
به گزارش مشرق به نقل از ایران هسته ای، متن این بیانیه چنین است:

در ابتدا از دولت و ملت کشور دوست قزاقستان به خاطر میزبانی شایسته این مذاکرات تشکر می کنم. ایران ۱۰ ماه قبل در مسکو طرح جامعی برای پیش برد مذاکرات ارائه کرد. در این دوره ایران برنامه عملیاتی خود را در چارچوب طرح مسکو ارائه کرد. این برنامه، پیشنهاد تجدید نظر شده ۱+۵ در آلماتی و ملاحظات نشست کارشناسی را در نظر گرفته است. بخشی از ابتکارات ما به طور مشخص در پاسخ به نظرات ۱+۵ در نشست آلماتی ۱ مطرح شد که ازظرفیت تغییربرای حرکت به جلو برخوردار است.

در دو روز گذشته بحث های محتوایی و مشروح صورت گرفت و نمایندگان ۶ کشور ابهامات و سوال های متعددی درباره برنامه عملیاتی ایران ارائه کردند به تفصیل پاسخ داده شد. البته بین نگاه های دو طرف فاصله هایی وجود دارد.

ایران با تاکید بر حق غنی سازی از گفت وگو برای همکاری استقبال می کند. دو محور اساسی که دراین مذاکرات برای جلب اعتماد ایران بیان شد عبارت است از شناسایی حق غنی سازی و خاتمه دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است. بر مبنای این ها پیشنهادهایی برای حرکت در مسیر سازنده ارائه شد.

نمایندگان ۱+۵ با طرح نظرات دولت های خود خواهان ارزیابی های بیشتر از شرایط جدید ناشی از ابتکارات ایران شدند و قرار شد اشتون پس از مذاکره با وزاری خارجه ۶ کشور با من تلفنی صحبت کند.

ما فکر می کنیم مذاکرات خوبی در آلماتی انجام شد و اکنون ۱+۵ باید اراده و صداقت خود را برای برداشتن گام های اعتماد ساز متناسب در آینده نشان دهد.

و اما
به گزارش پرس تی‌وی، نتیجه مذاکرات آلماتی ۲ میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ به رغم پایان دور صبح‌گاهی از دومین روز گفت‌وگوها، همچنان نامعلوم است.

نخستین مرحله از مذاکرات جدید جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در قالب مذاکرات آلماتی ۲، صبح روز جمعه (۵ آوریل، ۱۶ فروردین) در شهر آلماتی قزاقستان آغاز شد.

موضوعات مختلف از جمله برنامه انرژی هسته‌ای ایران، از جمله مباحث مطرح در دور جدید مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ در آلماتی به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، برخی از اروپایی‌ها می‌گویند، منتظر پاسخ ایران هستند، در حالی که ایران می‌گوید پیشنهادات خود را مطرح کرده است.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران (SNSC) و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست هیأت ۱+۵ را عهده‌دار است، قبل از آغاز مرحله سوم مذاکرات آلماتی ۲ در روز شنبه (۶ آوریل، ۱۷ فروردین)، در نشستی جداگانه، دیدار و گفت‌وگو کردند.

مذاکره‌کننده ارشد ایران و رئیس هیئت ۱+۵ در این نشست جداگانه، برای امکان پیشرفت در دور جدید مذاکرات، دیدگاه‌های خود را درباره پیشنهاد‌های ایران مطرح کردند.

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز پیش از جلسه سوم از مذاکرات آلماتی ۲ در صبح شنبه، در نشستی جداگانه، با هیأت فرانسه گفت‌وگو کرد.

روز جمعه، هیأت اعزامی ایران برای مذاکرات آلماتی ۲، بعد از نشست اصلی با گروه ۱+۵، با نمایندگان روسیه و چین به طور جداگانه نشست‌های دوجانبه برگزار کرد.

ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه (۵ آوریل، ۱۶ فروردین)، در دو مرحله اول از مذاکرات آلماتی ۲، به موضوعات مختلف با محوریت برنامه انرژی هسته‌ای ایران پرداختند.

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل، جمعه شب، بعد از پایان مرحله دوم از مذاکرات آلماتی ۲، در یک کنفرانس خبری گفت، تهران «پیشنهادات مشخصی را برای آغاز دور جدید همکاری‌» میان دو طرف، مطرح کرده است.

به گفته باقری، پیشنهادهایی که دکتر جلیلی در جلسه صبح جمعه برای آغاز دور جدید همکاری‌‌های ۱+۵ با ایران مطرح کرد، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفته است.

مایکل مان، سخنگوی اشتون نیز پیش از این در روز پنج‌شنبه (۴ آوریل، ۱۵ فروردین) گفت: «هیچ کس حق ایران یا هر کشور دیگر را برای برخورداری از فن‌آوری هسته‌ای به منظور مقاصد درمانی و یا مقاصد انرژی رد نمی‌کند.»
هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵، صبح روز شنبه، در سومین جلسه از مذاکرات آلماتی ۲، پشت درهای بسته مذاکره کردند.

نمایندگان تهران و گروه ۱+۵ شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، امریکا به علاوه آلمان، تاکنون در چندین دور مذاکره، به مسائل مختلف از جمله برنامه انرژی هسته‌ای ایران پرداخته‌اند که مذاکرات پیشین آلماتی در روزهای ۲۶ و ۲۷ فوریه، از جمله این گفت‌وگوها به شمار می‌آید.

امریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آن‌ها همواره ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم می‌کنند.

امریکا و اتحادیه اروپا با تکرار این ادعای تاییدنشده، تحریم‌های غیرقانونی را به طراحی واشنگتن علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

افزون بر این نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته ای ایران نیافته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22231

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ان ها می دانند که ایران سلاح هسته ای تولید نمیکند الکی می خواهند تحریم کنند چون دلشان می خواهد زور گویی کنند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.