تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

بی سرپناهی هنرمندان دلفانی ۱۰ ساله می شود/ پروژه ای که تمام نشد ولی افتتاح شد!

  • کد خبر : 22248
  • 19 فروردین 1392 - 0:28

به گزارش میرملاس ؛ شهرستان دلفان، با دو شهر، دو بخش و  ۴۴۰ روستا هنوز سالن آمفی تئاتر و اجتماعات، نگارخانه و فرهنگسرا ندارد و این شهرستان با کمبود مراکز فرهنگی و هنری مواجه است و هنرمندان آن با کمترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به انجام فعالیت های فرهنگی و هنری می پردازند. […]

به گزارش میرملاس ؛ شهرستان دلفان، با دو شهر، دو بخش و  ۴۴۰ روستا هنوز سالن آمفی تئاتر و اجتماعات، نگارخانه و فرهنگسرا ندارد و این شهرستان با کمبود مراکز فرهنگی و هنری مواجه است و هنرمندان آن با کمترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به انجام فعالیت های فرهنگی و هنری می پردازند.

یکی از پروژه هایی که جوانان هنرمند دلفان به آن امید داشتند و با آغاز عملیات اجرایی آن، نور امید در دل آنان زنده شد مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نورآباد بود.

انتظار هنرمندان دلفانی ۱۰ ساله می شود

به نقل از مهر: این پروژه در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع و زیر بنای سه هزار و ۲۰۰ مترمربع در سال ۱۳۷۲ کار ساخت آن آغاز شد و در بهمن ماه ۱۳۸۸ در حالی که هنوز تکمیل نشده بود با اصرار فرماندار وقت در آیینی افتتاح شد.

این افتتاح در حالی انجام شد که بخش های نگارخانه، سالن آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و کلاس های هنری هنوز تجهیز نشده و به لحاظ  فیزیکی نیز ساختمان این مجتمع نیز تکمیل نشده بود و محوطه و حصارکشی آن به پایان نرسیده بود.

البته مسئولان وقت بهره برداری ساختمانی را جدا از طرح تجهیز آن عنوان می کردند در حالی که طرح ساختمان آن نیز دارای ایرادهای بود. به هرحال مجتمع افتتاح و هم اکنون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی کلاس های آموزشی در این ساختمان واقع شده اند.

برنامه هایی که معطل فضای فرهنگی هنری مانده است

این در حالی ست که هنرمندان دلفانی می گویند که با گذشت سه سال از افتتاح رسمی مجتمع فرهنگی و هنری نورآباد، این مجتمع هنوز تکمیل و تجهیز نشده است.

آنان تکمیل و تجهیز این طرح را یکی از مهم ترین نیازهای فرهنگی و هنری این شهرستان می دانند و خواستار تسریع در تکمیل و تجهیز آن هستند.

یکی از شاعران دلفان از فرهنگ، به عنوان زیربنای پیشرفت و توسعه در هر جامعه یاد می کند و می گوید: این شهرستان دارای استعدادهای درخشانی در رشته های مختلف فرهنگی و هنری ست  اما بسیاری از این استعدادها به دلیل نبود زیرساخت های لازم، همچنان شکوفا نشده اند.

بهادر غلامی از فرهنگ سراها و مجتمع های فرهنگی و هنری به عنوان مکان تجمع هنرمندان، آموزش، شناسایی و شکوفایی هنرمندان یاد می کند و یادآورمی شود که برای برگزاری آیین های خود به ویژه  برنامه های شب شعر مکان مشخص و معینی نداریم.

اهالی تئاتر: در یک اتاق کوچک تمرین می کنیم!

مسئول انجمن نمایش دلفان نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر می گوید: هنرمندان تئاتر شهرستان مکان مناسبی برای تمرین و یا اجرای نمایش خود ندارند، زمانی که سالن و اتاق پلاتو نداریم چگونه می توان تمرین و یا مردم را به تماشای حاصل کار مجموعه دعوت کرد.

علی نجفی ادامه می دهد: با وجود اینکه ما در اتاق های کوچک تمرین می کنیم اما چندین موفقیت بزرگ نصیب تئاتر شهرستان شده که نشان از توانمندی تئاتر دلفان در منطقه است، در صورت راه اندازی اتاق گریم و سالن آمفی تئاتر می توان شاهد رشد کمی و کیفی تئاتر در دلفان باشیم.

این هنرمند می گوید: شایسته نیست طرحی را که هنوز کار ساخت آن به پایان نرسیده و تجهیز و تکمیل نشده افتتاح کنند و با  گذشت سه سال از افتتاح هنوز چشم براه  تکمیل آن باشیم.

هنرمندان تجسمی: نگارخانه نداریم!

مسئول انجمن هنرهای تجسمی دلفان نیز می گوید: در این شهرستان نگارخانه ای برای برای برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی وجود ندارد و هنرمندان ناچارند در مکان هایی که استاندارد لازم نمایشگاه را ندارند آثار خود را ارائه کنند که این امر شایسته هنرمندان و دوستداران هنر نیست.

مراد امیدی ادامه می دهد: به دلیل نبود سالن آمفی تئاتر و نگارخانه این شهرستان از میزبانی بسیاری از جشنواره های  بزرگ منطقه ای و کشوری محروم مانده و این در حالی ست که دلفان تجربه ی موفق برگزاری جشنواره های مور و مویه، موسیقی سنتی غرب کشور، جشنواره آیین ها و متل ها و خوشنویسی را دارد که با استقبال مردم همراه بوده اما دغدغه مکان مناسب، همواره از مشکلاتی است که دست اندرکاران را نگران می کند.

وعده ی مسئولان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر تجهیز و تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان را از اولویت های مهم فرهنگی منطقه می داند و می گوید: این  مجتمع را مسکن و شهرسازی احداث کرده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری تجهیز آن است.

یوسف نوری زاده بیان داشت: ۴۲۰ میلیون تومان برای تجهیز سالن آمفی تئاتر، نگارخانه و سالن اجتماعات پیش بینی شده که تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان آن جذب و هزینه شده است.

وی میزان پیشرفت کاری طرح را ۷۰ درصد عنوان می کند  و امیدوار است با تخصیص ۳۰۰ میلیون تومان دیگر تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

این مسئول معتقد است با بهره برداری از طرح تجهیز مجمتع فرهنگی هنری دلفان مشکل نبود سالن آمفی تئاتر برای برگزاری همایش ها، جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی و نگارخانه برای برپایی نمایشگاههای مختلف حل خواهد شد.

به هر حال با توجه به ناکافی بودن مراکز فرهنگی و هنری در شهرستان دلفان و نقش مهم این مراکز در توسعه فرهنگی، جذب جوانان علاقه مند به فرهنگ و هنر و شکوفایی استعداهای هنرمندان  تسریع در تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری نورآباد ضروری است.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22248

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام و تشکر فراوان از سایت پر مخاطب و جذاب میرملاس که اخبار دلفان را پوشش میدهد، یادآوری جند نکته ضروری به نظر می رسد
    ۱. مقدار زمین در اختیار ارشاد بیش از ۹۰۰۰ متر مربع است!!!
    ۲. ارباب رجوع ارشاد شاید روزی کمتر از ۲۰ نفر باشد و فضایی به این وسعت بلا استفاده است.
    ۳. خیابان جنب اداره ارشاد فاقد هر گونه روشنایی و به علت آسفالت نبودن و عدم تردد به محلی برای اعمال خلاف شرع تبدیل شده است و رسیدگی جدی مسئولین امر را می طلبد.

  2. میرملاس خوب ما !
    بابت درج این گزارش ممنون. میخوای من مصیبت ها و بدبختی های بزرگ تری نشانت بدهم که تا کنون آن را بازتاب نداده ای ؟ پس خوب گوش کن !
    ” واردات ١٠٠٠ دستگاه خودروی خارجی گران قیمت مثل بنز ، پورشه و بی ام و با ارز دولتی در عرض یک روز ”
    این خبر را تا کنون تمام سایت ها منتشر کردند جز میرملاس خوب ما ! با خودم گفتم این اتفاق چرا با بی توجهی سایت عدالت طلب کوهدشت مواجه شده ؟ بعد به خودم جواب دادم که کارهای واجب تری مثل اخبار محمدزاده و پیریایی و جهانیان و سیروس ابراهیمی و فرشاد حیدری و میراث فرهنگی وجود دارد …
    در شرایط تحریم که عقل می گوید باید اقتصاد مقاومتی و تولید محور در دستور کار باشد و در هنگامه ای که تهیه کالاهای اساسی به آسانی دیروز نیست ، اوضاع دارو و درمان وخیم است واردات پورشه با کجای عدالت سازگاری دارد؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.