- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

روستاهای کوهدشت همچنان در عطش خشکسالی/ سفره چاه های آب خالی شد!

 

 

 روند خشکسالی و مشکل آب شرب در روستاهای کوهدشت موجب شد تا نمایندگانی از اهالی روستای قرعلیوند و شهر رومشکان با مراجعه به فرمانداری کوهدشت خواستار رسیدگی به وضعیت اسفناک بی آبی این دو منطقه شوند.بنابراین گزارش جمع زیادی از اهالی روستای قرعلیوند در فرمانداری کوهدشت حضور یافتند و از نبود آب آشامیدنی در این روستا انتقاد کردند.

این جمع که با فرماندار کوهدشت ساعت ها به گفت و گو پرداختند به خبرنگار مهر گفتند: خشکسالی چند سال اخیر تمام چاه های آب این روستا را خشک کرده و در حال حاضر هیچ منبع آبی وجود ندارد که آب آشامیدنی اهالی را تامین کند.

یکی از اهالی مراجعه کننده می گوید: تا چند ماه اخیر با جیره بندی آب در طول روز یک ساعت آب آشامیدنی به همه می رسید اما با خشک شدن کامل منبع آب از این مقدار هم محروم شدیم و درحال حاضر چند روز یک بار با هزار زحمت با تانکر آب را توزیع می کنند که جوابگوی ۶۰۰ خانوار روستا نیست.

وی می گوید: یک کارشناس از سوی آبفای استان به قرعلیوند آمد و نقطه ای را در ۵۰۰ متری روستا برای حفرچاه مناسب اعلام کرد اما متاسفانه وعده ی مسئولان امر برای حفرآن چاه به فراموشی سپرده شد.

بنابراین گزارش همچنین عده ای به نمایندگی از ۱۷ روستای شهر رومشکان نیز با مراجعه به فرمانداری کوهدشت خواستار رفع مشکل نبود آب آشامیدنی شدند.آنها نیز عنوان کردند که چند حلقه چاه آهکی در منطقه ی ولیعصر(عج) رومشکان حفر شده و آماده ی بهره برداری است اما مسئولان امر می گویند برای لوله کشی و امر آبرسانی به منازل با مشکل بودجه مواجه هستیم.

IMG13470198 [1]

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه هفتمین سالی است که استان لرستان و به ویژه شهرستان کوهدشت با خشکسالی شدید دست به گریبان است.

علیرضا کاکاوند با بیان اینکه این مشکل گریبانگیر مناطق بسیاری از روستاهای این استان است، ادامه داد: دوسال پیش چاهی را در روستای قرعلیوند اجاره کردیم که متاسفانه به علت هجوم شدید خشکسالی کم آب شد اما در روستای ” براَفتاو ” که درجوار روستای قرعلیوند قرار دارد یک حلقه چاه عمیق حفر کرده ایم که در ثانیه ۲۰ لیتر آب می دهد.

وی افزود: در تلاش هستیم یا از چاه عمیق روستای “براَفتاو” بخشی را به روستای قرعلیوند و حتی خوشناموند اختصاص دهیم و یا یک حلقه چاه آهکی را پس از مطالعه ی منطقه و انجام مراحل کارشناسی حفرکنیم.

کاکاوند ادامه داد: اما تا اتخاذ تصمیم و رفع مشکل مجبوریم یک حلقه چاه عمیق را برای رفع مشکل کم آبی اهالی اجاره کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان همچنین درخصوص رفع مشکل آب آشامیدنی رومشکان گفت: خوشبختانه مرحله ی تامین آب رومشکان انجام شده اما در توزیع آن با مشکل مواجه هستیم که امید می رود با مشارکت مردم این مشکل حل شود.

کاکاوند با اشاره به مشکلات اعتباری این شرکت، از مردم خواست طلب های خود را به آبفار پرداخت کنند تا این شرکت بتواند حداقل از این محل در راستای اجرای پروژه ها و رفع مشکل کمبود آب اقدام کند.
حشمت آزادبخت/خبرگزاری مهر