- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گپی با رییس منابع طبیعی کوهدشت / بازهم فریاد بیصدای درخت !

2 [1]
حشمت اله آزادبخت/میرملاس نیوز:
سال هاست می نویسم از درخت . درخت هایی که سال ها بر سینه ی مراتع و دشت ها و کوه های کوهدشت راست قامت زیستند.خستگی گرفتند و سایه دادند و طی چند سال اخیر به تیغ وحشی گاوآهن ها سپرده شدند و تبرهای تیز بی توجهی. برآن شدم با اله نور محمدی کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی باگرایش مرتع داری , رییس اداره ی منابع طبیعی کوهدشت, به گفت و گویی کوتاه بنشینم تا درخت و قطع سال های اخیرش را از زبان یک مسوول بشنویم.
_ به عنوان یک کارشناس درخت را چگونه تعریف می کنید؟
منابع طبیعی از لحاظ روایات دینی و همچنین قوانین جمهوری اسلامی , بسیار حایزاهمیت است. درسوره انعام آیه ۴۶ آمده است: اوست خدایی که درختان خودرو و برافراشته و ناخودرو را آفرید.اصراف نکنید که خداوند اصراف کننده ها را دوست ندارد. لذا استفاده از درختان برای تهیه ی زغال یک مصداق واقعی از اصراف است.رسول اکرم(ص) نیز می فرماید: هروقت عمرجهان پایان یابد و قیامت برسد و دردست یکی از شما نهالی باشد باید فرصت را از دست نداده و آن را بکارد.
مقام معظم رهبری نیز عنایت ویژه ای به مسءله ی منابع طبیعی دارند و فرموده اند : دولت و مجلس باید منابع طبیعی و زیست محیطی را در اولویت قرار دهند.
این ها همه اهمیت منابع طبیعی را می رساند. منابع طبیعی و درخت ها استفاده های مهمی دارند. حفظ آب , سفره های زیرزمینی و رودخانه ها , حفظ خاک باارزش سطحی, تعلیف دام ها , جنبه های تفریحی , توریسم , تولید گیاهان صنعتی و دارویی و…کلیاتی از استفاده های منابع طبیعی هستند.باید گفت منابع طبیعی امانتی ست از نسل های گذشته که مدتی به صورت امانی دردست ما قرار دارد و باید آن را سالم به آیندگان واگذار کنیم.بسیاری از کارشناسان دنیا اعتقاد دارند ارزش منابع طبیعی از منابع نفت و گاز مهم تراست. منابع نفتی روزی تمام می شوند و تجدید ناپذیرهستند اما منابع طبیعی تجدید پذیرهستند و همین ارزش آن ها را نشان می دهد.
_ شما هفت ماه است برصندلی مدیریت منابع طبیعی کوهدشت نشسته اید, دراین مدت چه اندازه با وضعیت منابع کوهدشت آشنا شده اید؟
کوهدشت ۱۳۵هزارهکتار مرتع و ۱۵۰هزار هکتار جنگل دارد.علی رغم بارندگی سالانه ۳۹۰ میلی متر درکوهدشت و مواهب خدادادی و خاک مرغوب و در کل شرایط محیطی مناسب , متاسفانه همه ساله مورد تخریب افراد سودجو قرار می گیرد.چه با شخم اراضی غیرمستعد,چه به صورت قطع اشجار, احداث واحدهای مسکونی و صنعتی و… تعداد دام های ما هم متاسفانه دوونیم برابر ظرفیت آن هاست.همه ی این موارد دست به دست هم داده تا تخریب طبیعت درکوهدشت صورت گیرد. مواردی که گفته شد ,نتایجی مثل فرسایش خاک , سیل های مخرب تهدید کننده ی منازل مسکونی و صنعتی , آلودگی آب های روان و از بین رفتن آبزیان , پرشدن مخاذن سدها و کم شدن عمر مفید آن ها , پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی , کاهش وزن زنده ی دام ها و کم شدن تولید گوشت قرمز و بسیاری مشکلات دیگر را به دنبال دارد.
_ اداره ی منابع طبیعی به عنوان متولی و مسوول ,دراین میان چه اقداماتی انجام داده است؟
این اداره از دوطریق پی گیر هست. یکی از لحاظ فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش بهره برداران .که این محقق می شود با فعالیت هایی مثل برگزاری کلاس های ترویجی,نصب بنر و پوستر, اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و درج مقالات در اینترنت و هرجور که بتوان اطلاعات مردم را بالابرد.و دیگری فعالیت های اداری همچون انجام پروژه ها و طرح ها مانند توسعه ی پارک ها و مراتع جنگلی و کاشت درخت و…است . همچنین کنترل خروج و ورود دام ها و برخورد قضایی با متخلفان و متجاوزان به منابع طبیعی و خلع ید آن هاست.
_ درطول یک سال جاری در راستای دوطریق پی گیری که گفتید, چه اقداماتی صورت گرفته است؟
درراستای کار فرهنگی , بیست باب کلاس آموزشی برگزار شده که مخاطبان خاص خود را داشته اند و این کلاس ها مرتبا ادامه خواهد داشت.بنرهایی را در سطح شهر نصب کرده ایم.با همکاری و هماهنگی فرماندارمحترم ,شورای اداری تشکیل داده ایم که مصوب شد شهرداری ها و بخشداری ها و مراکز جهاد کشاورزی آن بنرها را نصب کنند.خلاصه این بنرها علایم هشداردهنده ای هستند که اهمیت کار منابع طبیعی را نشان می دهند. گشت های روزانه ای هم داشته ایم که معتقد هستیم برخورد گشت ها با افراد خاطی بازدارنده است.مهم ترین نکته ای که عرض می کنم این که درطول سال جاری تا کنون ۱۳۰پرونده ی قضایی را تشکیل داده ایم که مربوط به چرای غیرمجاز دام,قطع نهال و درخت ,حمل هیزم و زغال, آتش سوزی عمدی وتخریب اراضی ملی و تهیه ی زغال بوده اند.و خوشبختانه ما در استان دراین رابطه پیشرو هستیم.همه ی نیروهای منابع طبیعی اهتمام جدی دارند و حتی شب ها از منابع طبیعی محافظت می کنند.ازدیگر نمونه کارهای قابل ذکر ما ایجاد کمربند حفاظتی در سرسرخین به حجم ۶۶هزار مترمکعب ,احداث بانکت در میشنان ,اخذسند برای منابع ملی و …بوده که کوهدشت در زمینه ی اخذ سند دراستان لرستان رتبه ی برتر را دارد.لازم به توضیح است ازما خواسته شداز ۲۵۰۰هزار هکتاراز منابع ملی سند تهیه کنیم و ما با تلاش دوستان همکار توانستیم ۲۱هزاروپانصد هکتار , یعنی هشت و نیم برابر وظیفه ی محول شده, سند تهیه کنیم.
_ محدوده ی مراتع و زمین های کشاورزی مشخصند و بسیاری از کشاورزان آزادانه درخت ها را قطع کرده و حریم مراتع را شخم زده و می زنند. تهیه ی این سندها چه تاثیری داشته است؟
بیس کار ما نقشه هایی ست که دراختیار داریم.کاشت یک زمین توسط یک کشاورز به منزله ی آزادی آن زمین نیست . متاسفانه نزدیک به هشتادهزار هکتار از اراضی که در نقشه های ما جزء مراتع ملی هستند شخم شده اند وسالیان سال است که کشت دیم درآن ها انجام می شود .بیشترین اهتمام ما این است که نگذاریم به این محدوده اضافه شود و مرتع و جنگل جدیدی کاشت شود.اگر این هشتادهزار هکتار خلعیت شود کار به شورای تامین کشیده می شود و این درحد توان ما نیست.البته ما نامه نگاری هایی هم با مدیریت جهاد کشاورزی انجام داده ایم و پیشنهاد دادیم دست کم به صاحبان این کشت های غیرقانونی کودشیمیایی داده نشود. اما درکل ریشه ی تخریب مراتع وجنگل ها را باید در عوامل اقتصادی جست و جو کرد…

_ با کسانی که زغال تهیه کرده یا درخت ها را قطع کرده اند چه برخوردی داشته اید؟
برای ۱۳۰ موردی که ذکر شد تشکیل پروند و تعیین میزان خسارت صورت گرفته و به مراجع قضایی ارجاء داه شده است. برای هرکیلو زغال ۷۰۰ تومن جریمه درنظر گرفته ایم.به افراد خاطی ابتدا ابلاغیه داده می شود و اگر در تاریخ مقرر مراجعه کند , فرم های مخصوصی به آن ها داده می شود و از آن ها انگشت نگاری به عمل می آید و ضمن اعلام جرم , مبلغ جریمه براساس جدولی که موجود است اعلام می شود که باید به شماره ی حسابی که هست واریز کنند.البته یک سری جرم ها هست که باید دادگاه درموردشان تصمیم بگیرد.
_ این جریمه ها تاثیری در جلوگیری از تکرار و روند جرم داشته است؟
خوب, بی تاثیر نبوده است اما من معتقدم کار به این مرحله نرسد . پرونده هایی هم دارم که مجرمین زندانی شده اند و به جریمه های بسیار سنگینی هم محکوم شده اند . مثلا کسی که درخت های زیادی را در مسیر جاده ی اولادقباد قطع کرده بود را بنده به پرداخت شش میلیون تومان محکوم کردم که علی رغم فشارها و …جریمه را پرداخت نمود.خلاصه این که به لطف الهی ما در کارمان جدی هستیم و حتی گاهی بی مهری هایی هم با عوامل اجرایی ما صورت می گیرد.گاه پیش آمده که با همکاران ما درگیرشده و به کتک کاری و شکستن شیشه ی ماشین اداره انجامیده است.
_ بیشترین تخریب ها درکوهدشت مربوط به کدام منطقه یا مناطق است؟
بیشترین تخریب ها متعلق به جاده ی اولادقباد,قرعلیوند, کشماهور و بلوران است که بیشترین آسیب به طبیعت دراین مناطق دیده شده است.متاسفانه نزدیک به ۴۷درصد تخریب ها مربوط به تهیه ی زغال هست که منجر به قطع درختان ستبر بلوط می شود و تخریب اراضی ملی هم در مرحله ی بعدی قرار دارد.
_ عامل یا عاملان آتش سوزی کوهستان شیرکش که به نابودی ۳۰۰هکتار جنگل انجامید, دستگیرشدند؟
خیر. علت و مسبب آتش سوزی در آن منطقه مشخص نشد.
_ بااین تفاسیر و این روند , آینده ی مراتع و جنگل های باقی مانده را چگونه می بینید؟
واقعیت این است که منابع طبیعی کوهدشت با نیروهای اندکی که دارد نمی تواند درهردره و کوه و تپه ای نیروی نگهبان بگمارد . و متاسفانه قطع درخت و هیزم کشی , شبانه انجام می گیرد و ما با تعداد نیروهایی که داریم نهایتا بتوانیم شبی از یک محدوده سرکشی کنیم اما معتقدم که مردم و دوستداران طبیعت خیلی می توانند به ما کمک کنند.مردم می توانند از طریق سامانه ۱۵۰۴ هرگونه تعدی به جنگل ها را به ما گزارش دهند.
_ این شماره درجایی دیده نشده است. نمی شود این شماره را در مراتع و جنگل ها تابلو کنید؟
پیشنهاد خوبی ست و حتما این کار را انجام خواهیم داد.
_ هرسال به مناسبت هفته منابع طبیعی تعدادی اصله نهال بین مردم توزیع می شود و درنمازجمعه ی این هفته هم این کار انجام شد. آیا با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی ,توزیع و کاشت نهال های سوزنی برگ به جای پهن برگ ها درکوهدشت درست است؟
البته یک نوع کاج درورودی شهر کاشته شده که سالیان سال عمر می کند اما درکل سوزنی برگ ها مناسب شرایط این منطقه نیستند ولی فعلا چیزی که موجود است و دراختیار ما قرار داده اند همین سرو نقره ای است و کاری نمی توان کرد.متاسفانه درسطح شهرستان کوهدشت نهالستانی نیست تا به تولید نهال بپردازد.
_ حرفی اگرهست!
از تمام مردم می خواهم مارا یاری گر باشند چرا که منابع طبیعی متعلق به همه است و همه باید در حفظ آن مشارکت کنیم. ..