- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

اعتراض شدید نماینده ساری به تمسخر لهجه های اقوام در سریال های تلویزیونی

film3 [1]
دیروز آذربایجانی‌ها، امروز مازندرانی‌ها، فردا نوبت کدام قوم ایرانی است؟! یک روز برنج وارد کردند و یک روز زمین ما را در مازندران غصب کردند و ویلاسازی کردند، یک روز جنگل را نابود کردند و حالا هم رویه ی تمسخر پیش گرفته‌اند.

به نقل از لور، نماینده ساری در مجلس با انتقاد شدید از تمسخر گویش مازندرانی در سریال «پایتخت» ،گفت: سریال‌هایی نظیر «پایتخت» به تفریح سبک رسانه ملی تبدیل شده است.

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) خانه ملت در تذکری آئین‌نامه‌ای نسبت به پخش سریال «پایتخت» از رسانه ملی به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: جامعه‌ای که تنها یک رسانه دارد آن هم رسانه ملی، در دو سال گذشته اتفاقاتی را تجربه کرده که به شدت تاسف و تاثربرانگیز بوده است.

دامادی ادامه داد: این اقدامات یعنی تمسخر لهجه مازندرانی‌ها در قالب برنامه‌ها و سریال‌هایی نظیر «پایتخت» به تفریح سبک رسانه ملی تبدیل شده است، آن هم در شرایطی که مازندران در این سال‌ها قربانی تصمیمات پایتخت نشینانی بوده که زمین‌شان را با ثروت آن چنانی غصب کرده‌اند و زحمات‌شان را به باد فنا داده‌اند، کسانی که باعث و بانی پایتخت‌اند، چه می‌دانند کار کردن در هوای شرجی و گرم مازندران آن هم در شالیزارها، چقدر طاقت‌فرساست. چون زیر کولرهایشان در ویلاهایشان نشسته‌اند و فیلمنامه تنظیم می‌کنند.

«دیروز لرها, آذربایجانی‌ها، امروز مازندرانی‌ها، فردا نوبت کدام قوم ایرانی است؟! یک روز برنج وارد کردند و یک روز زمین ما را در مازندران غصب کردند و ویلاسازی کردند، یک روز جنگل را نابود کردند و حالا هم رویه تمسخر پیش گرفته‌اند.»

نماینده مردم ساری در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: کاری که این رسانه انجام داده است، علیرغم همه تذکرات، این کار را حتی استعمارگران اروپایی در کشورهای آفریقایی وقتی مشغول غارت آنها بودند، انجام ندادند؛ این همان گویشی است که مورد تمسخر قرار گرفته، همان گویش و آئینی است که اسطوره‌هایی همچون سیدمجتبی علمدار، بصیر و طوسی‌ها را پرورش داده است؛ و فراموش نشدگانی از جنس اسطوره‌ها و دلاورانی چون لشکر ۲۵ کربلای مازندران را پرورش داده است که در ولایتمداری نمره یک آورده‌اند و حماسه خلق کرده‌اند.

دامادی در خاتمه گفت: به جای ساختن فیلمنامه‌های اینچنینی، از کارگران زحمت‌کش فولاد بگوییم که حقوق شب عید خود را دریافت نکرده‌اند و فریاد من مازندرانی و این کارگران به جایی نرسید.