تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

درد این روزهای مردم

  • کد خبر : 22476
  • 24 فروردین 1392 - 12:56

     ولی درویشی / میرملاس نیوز : درد این روزهای مردم   شاید در این آغازین روزهای بهار که باید موسم سور و شور و شادی و شعف باشد، گفتن از دردها و مشکلات چندان خوشایند نباشد. اما به قول شاعر و خواننده عزیز لرستانی  استاد ایرج رحمانپور که به حق او را حنجره زخمی […]

images 

 

 ولی درویشی / میرملاس نیوز :

درد این روزهای مردم

  شاید در این آغازین روزهای بهار که باید موسم سور و شور و شادی و شعف باشد، گفتن از دردها و مشکلات چندان خوشایند نباشد. اما به قول شاعر و خواننده عزیز لرستانی  استاد ایرج رحمانپور که به حق او را حنجره زخمی زاگرس می‌خوانند: «نمی‌خواهم از غصه بخوانم، نمی‌خواهم در آوازها و سروده‌هایم غم باشد، اما چه کنم من؟ چه کند دل من؟ وقتی که دم به دم خبر می‌رسد از موج ویرانی‌ها».

با اینکه هنوز روزهای اول سال نو است و همگان به استجابت دعاهایی که برای گشایش امور کرده‌ایم، دلخوش و امیدواریم اما از همین ابتدای سال، واقعیات پیرامون و موج‌های فزاینده مشکلات حکایت دیگری دارند. سوء مدیریت مسئولین در تنظیم بازار میوه تنها یک نمونه ملموس از طوفان سهمگین مشکلاتی است که چندین ماه است بی وقفه برسقف ترک خورده زندگی روزمره مردم می‌بارد و آرامش و آسایش را از آنان سلب کرده است. شاید امید آن بود که این طوفان ناکارآمدی‌ها با سپری شدن سرمای زمستان و جلوه کردن طراوت بهاری تازیانه نامهربانی را کنار گذاشته و یا لااقل کمی از شدت ضربه‌های بیرحمانه خود بکاهد، اما استمرار ناتوانی‌های مدیران در کنترل اوضاع اسفبار موجود، در روزهای آغازین سال این واقعیت را برسر مردم فریاد زد که وضعیت از دو حال خارج نیست یا برخی به هر دلیلی نمی‌خواهند مردم شبی را بی‌درد و بدون دغدغه به صبح برسانند و یا اینکه بعضی نه تنها نمی‌توانند باری از دوش مردم بردارند بلکه با ندانم کاری‌های مداوم خود هر زمان باری بر انبوه بارهای آنها می‌افزایند.

علاوه بر این در همین چند روز آغاز سال نیز، برخی از مسوولین اجرایی کشور که با اصرار بر سوء مدیریت خود زندگی مردم را به بازی گرفته‌اند، با افاضات خود سریال تلخ بی اعتنایی به فهم و شعور عمومی جامعه را ادامه دادند تا بدین گونه امید به بهبود امور و یا اصلاح رویه‌های ناصحیح مدیریتی را در دل مردم به یأس بدل کنند.

به عنوان تازه ترین نمونه، در حالیکه از ابتدای سال تا کنون هر کیلو گرم گوجه فرنگی کمتر از ۳۰۰۰ تومان در اختیار مردم قرار نگرفته و در مواردی به کیلویی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان نیز رسیده است و این افزایش دو یا چند برابری قیمتها در مورد برخی دیگر از میوه‌ها نیز صدق می‌کند، وزیر مربوطه وضعیت بازار و قیمت میوه در ایام نوروز را به دلیل ذخیره‌سازی مناسب، مطلوب ارزیابی کرده‌اند. راست آن است که درد مردم تنها قیمت میوه یا پسته نیست. حتی درد آنها تنها افزایش نجومی قیمت خودرو نیست که مجری صداوسیما شرایط فعلی کشور را از سال‌های گذشته بهتر دانسته و بگوید «در کشور آنقدر عافیت داریم که مردم مشکلشان شده است پراید و پسته!» درد مردم طیف وسیعی از مشکلات و محرومیت‌ها و محدودیت‌هاست. درد مردم فاصله گرفتن شتابان از حداقل‌های زندگی است. درد مردم نداشتن حقوق حقه شان از سلامت و بهداشت و درمان است. درد مردم نداشتن سرپناهی – حتی استیجاری- برای به روز آوردن شبهای سرد و سیاه این روزهای زندگیشان است. درد مردم آموزش و تحصیل و تربیت مناسب فرزندانشان است. درد مردم افزایش سن ازدواج‌ها و کاهش سن بزهکاری‌هاست. درد مردم بچه دار نشدن به خاطر شدت دغدغه‌های بحق آینده فرزندان نیامده شان است. این روزها دست بر هر دلی که گذاشته می‌شود از جور ایام خون است. این روزها از هر چه که سخن گفته شود آه و افسوس و درد و دریغ مردم به آسمان می‌رسد.

دردها آنقدر همه گیر و عمومی شده‌اند که این روزها همه پیکره جامعه پر از درد است. تن این روزهای جامعه سخت رنجور است. این روزها کم کم می‌رود تا زیستن هم برای بسیاری از مردم به عذابی دردناک بدل شود. اما در این روزهای پر درد که ناتوانی برخی مدیران و مسوولان متوهم، حق زیستنی شایسته و بایسته را بیش از پیش از مردم سلب کرده است لازم است به صراحت بیان شود که همه آنانی که از این حالت رخوت و خمودگی و روزمرگی مردم سوء استفاده کرده و با این خیال واهی که مردم در مقابل اشتباهات آنان قفل سنگین سکوت از لب نخواهند گشود و به همه این مشکلات ناشی از ناتوانی آنان در انجام وظایفشان عادت کرده و آنان را بازخواست نخواهند کرد، بدانند که اگر عزم و برنامه‌ای جدی برای رفع عاجل مشکلات ندارند، اکنون مناسب ترین زمان برای واگذاری مسوولیت‌هایشان است.

زیرا این روزها هزینه‌های زیستن برای مردم چنان در حال افزایش است که اگر نهادهای قانونی و نظارتی با بازخواست آنان مرهمی‌بر دردهای مردم نگذارند، باید هر آن منتظر بلعیده شدن خود و تمام دلبستگی‌های مادی و معنوی و مدیریتی شان توسط امواج خروشان بحرانهای اجتماعی رو به رشد در میان طیف‌های مختلف جامعه باشند.

 

   

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22476

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. تقصیر کیه ؟
    اینو بگو

  2. تقصیر بابامه !!!
    دوست عزیز این دیگه پرسیدن داره ؟ نویسنده هم که با هزار زبان بی زبانی گفته تقصیر کیه !
    البته تقصیر شما و بنده هم هست . اگه ما برای حقوق شهروندی خودمون ارزش قائل باشیم ، اونوقت برخی مسئولین که فقط به فکر فامیل بازی و جناح بازی و برداشتن این یکی و سر کار گذاشتن اون یکی هستن توی سال “حماسه سیاسی ، اقتصادی ” ، میلیون ها نفرو با وعده و وعیدهای توخالی سر کار نمی ذارن … افتاد ؟ … عجب سالی باشه امسال !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • وقتی میگی تقصیر بابامه من به این نتیجه می رسم که بچه احمدی نژادی …
      نَمِری میرملاس … آیلل رئیس جمهور اَرانِت کامنتَ مَنویسِنِن

  3. مسئولی که حقوقش به چندین میلیون میرسه و پستی ام که داره ارث پدرش که بهش رسیده و نه خدا میشناسه نه مذهب.نتیچه ش همینه که میبینیم.جامعه فقط به عشق و حرمت رهبر سکوت کردن دم نمیزنن. جانم فدای رهبر

  4. اقای مورتی تا چقد سکوت کنن مردم چه گناهی کردن که چوب این مسولین رو میخورن الان قشر ضعیف دارن چه بدبختی ها میکشن ماها نمیدونیم از زندگیشون بی خبریم….خدا این دولت رو به راه راست هدایت کن که هرکی یه سمتی میگیره گول دنیا رو نخوره و مردم کشورشو فراموش کنه از همه مهمتر خدا رو فراموش کردن

  5. مگه مردم بجز سکوت چیز دیگه ای بلدن؟ یا اصلا مگه غیر سکوت کار دیگه ای میتونن انجام بدن؟
    جو خفقان و دموکراتیک.!!!
    هرکی از اون ور اومده شده رئیس , نه براساس تخصصه , نه مدرک , نه لیاقت..
    به خدا مدرکش ربطی به شغاش نداره
    چون فقط بند پ یارو کلفته همین…!

  6. همیشه حشمت سلام!
    مطلب در رثای اعضای از جان و مال و ناموس گذشته و خدوم شورای شهر است هر وقت مناسب دیدی بچسبان!

  7. تاآنجایی که بنده حضرات رامی شناسم همه توجیه گرند!!دراین “دره بی همال”ادای روشنفکری درآوردنددردی رادرمان نمی کند!

  8. دره بی هومال! دورسه

  9. این مقاله بعد عید تو خبرگزاریهای هم خیلی صدا کرد من بعضی مطالبشون رو میخونم کلا این ]قای درویشی خیلی قشنگ و شجاعانه می نویسه. تو روزنامه های تهران خیلی معروفه اگه مطالب بیشتری ازشون بذارین خیلی ممنون میشم. یکی از دوستام تو تهران می گفت یه ستون روزانه تو مردمسالاری داره که معروفه. پیشنهاد میکنم ازش برای انعکاس مشکلات شهر و استان ازشون استفاده کنید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.