- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

زیبا کلام: با ورود مشایی اصولگراها چاره ای جز اجازه ورود به هاشمی و خاتمی ندارند

1292230766_zibaa

 

شواهد امر پیداست که شاید دعوای هاشمی و خاتمی و مشایی تا اینجا بر سر لحاف ملانصرالدین بوده و برای اینکه وزن خود را در بین رای دهندگان بالا ببرند. اصولگراها هم به قول زیباکلام برای فرار از بدتر ناگزیرند که به ورود هاشمی و خاتمی روی خوش نشان دهند و این نقشه راهی است که کم کم وضوح آن آشکار تر خواهد شد!.

شواهد امر پیداست که شاید دعوای هاشمی و خاتمی و مشایی تا اینجا بر سر لحاف ملا نصرالدین بوده و برای اینکه وزن خود را در بین رای دهندگان بالا ببرند. اصولگراها هم به قول زیباکلام برای فرار از بدتر ناگزیرند که به ورود هاشمی و خاتمی روی خوش نشان دهند و این نقشه راهی است که کم کم وضوح آن آشکار تر خواهد شد!

به گزارش بولتن نیوز، این روزها انتخابات ریاست جمهوری و اما و اگر های آن تبدیل شده به یکی از مهمترین بحث ها و سوژه اصلی جراید کشور که البته برخی روزنامه های کشور ترسیم کننده نقشه راه آن هستند و برخی هم دنباله رو! در این بین سخنان برخی از صاحب نظران و سخنگویان می تواند کلیدی باشد برای رمزگشایی از معماهایی که شاید بتواند تصویری از آینده را به نمایش بگذارد.

در این رابطه در دو روزنامه آرمان و بهار نکته خاصی به طور مشترک و از زبان دو نفر از صاحب نظران مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه به تحلیل و بازنویسی آن پرداخته شده است.

روزنامه آرمان نوشت: صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید با تمام توان پشت سر‌هاشمی قرار گیرند، کیاست، تجربه و کاردانی‌ هاشمی‌رفسنجانی برای پیشبرد امور را بیشتر خاتمی دانست. زیباکلام با بیان اینکه وضعیت اصلاح‌طلبان برای حضور کسانی چون سید محمد خاتمی و اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی و نزدیکان این دو در پاره ای از ابهام است، درباره شانس انتخاباتی روحانی و کواکبیان گفت: هریک از این دو نفر بیش از ۲ میلیون رای ندارند.

وی با بیان اینکه در صورت کاندیداتوری این افراد آنها در انتخابات رای نخواهند آورد ادامه داد: چنانچه رهبری اصلاح‌طلبان یعنی افرادی چون ‌هاشمی و احزاب مهم آنها بتوانند بدنه اصلاح‌طلب را مجاب به رای دادن به افرادی نظیر عارف، نجفی یا اسحاق جهانگیری کنند در این صورت شانس زیادی برای پیروزی اصلاح‌طلبان وجود دارد.

زیباکلام با بیان اینکه در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان خودشان تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند افزود:  فقط یک احتمال وجود دارد که‌هاشمی و خاتمی یعنی اصلاح‌طلبان از سوی اصولگرایان کارت حضور در انتخابات پیدا کنند و این حالت در صورتی اتفاق خواهد افتاد که احمدی‌نژاد بتواند برای رحیم مشایی مجوز ورود به انتخابات را بگیرد.

وی ادامه داد: در صورت تایید مشایی و عدم حضور اصلاح‌طلبان، مشایی خواهد توانست با رای ۲ حتی ۳ برابر هر نامزد مورد نظر اصولگرایان آنان را براحتی شکست دهد. زیباکلام افزود: بنابراین در این وضعیت تنها چاره اصولگرایان برای جلوگیری از پیروزی مشایی آن‌است که اجازه ورد به‌هاشمی و خاتمی بدهند. وی گفت: اگر گزینه خاتمی و‌ هاشمی برای اصولگریان بد است، رحیم مشایی برای آنها بدتر است.

زیبا کلام تصریح کرد: اصلاح طلبان باید با تمام توان پشت سر ‌هاشمی قرار بگیرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح‌طلبان در سال ۸۴ یک‌بار دیگر تکرار شود. زیباکلام با اظهار اینکه تمام این پیش‌بینی‌ها بستگی به چگونگی اقدامات احمدی‌نژاد دارد، تاکید کرد: ممکن است احمدی‌نژاد در مواجهه با اصولگرایان اصطلاحا «به مرگ بگیرد که به تب راضی شوند.» وی در توضیح منظور خود گفت: این شرایطی است که او بتواند در قدرت با اصولگرایان شریک شود و با صرفنظر کردن از مشایی آنها را برای حمایت از دکتر صالحی، شیخ‌الاسلام، مجتبی ثمره و یا یکی از افراد خودش به جای ولایتی یا حداد عادل مجاب کند.

البته در راستای خط مشی‌ای که روزنامه آرمان در صفحه اول روز شنبه خود دنبال کرد روزنامه بهار هم با تعبیری دیگر به موضوع ورود خاتمی و هاشمی در انتخابات یازدهم پرداخت و از زبان رییس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف درباره این‌که اصلی‌ترین رقیب اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده چه کسانی هستند، ابراز عقیده کرد: «اگر جریان دولت وارد انتخابات شود، اصلی‌ترین رقیب اصلاح‌طلبان خواهد بود.» جعفر توفیقی درخصوص حضور خاتمی در انتخابات گفت: «پیش‌بینی سختی است، ایشان هر دو گزینه را بررسی می‌کنند، این‌که خودشان بیایند یا به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان از شخص دیگری حمایت کنند. خود ایشان هم نظرشان این است که در شرایط فعلی سخت است که بیایند.» وزیر علوم دوران اصلاحات درباره احتمال حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات گفت: «پیش‌بینی حضور آیت‌الله هاشمی سخت است و عارف اعلام کرده اگر خاتمی و هاشمی بیایند به نفع این دو کنار خواهد رفت، زیرا ورود هر یک از این دو، مورد استقبال اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد.»

رییس ستاد انتخاباتی عارف درخصوص زمزمه‌هایی مبنی بر حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد دولت و حضور نامزد دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح کرد: «ظواهر امر نشان می‌دهد دولت به طور جدی وارد انتخابات خواهد شد؛ البته فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان از کسانی همچون مشایی حمایت کنند، اصلاح‌طلبان نامزد خود را خواهند داشت.»

نگاهی به دو گفتار مختلف از زبان زیباکلام در روزنامه آرمان و توفیقی در روزنامه بهار نشان‌دهنده اشتراکات فراوران و البته استفاده از یک ابزار مهم برای امکان وارد شدن رحیم مشایی و هاشمی یا خاتمی به اتفاق در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه امسال است.

در واقع همانطور که زیبا کلام در سخنان خود گفته و نماینده عارف هم به طور ضمنی تأیید کرده است دو جریان اصلاح طلب و دولتی‌ها به دنبال آن هستند تا هر یک با استفاده از حربه شکست اصولگرایان، اخذ تأیید صلاحیت نماینده خود را بر حاکمیت تحمیل کرده و فضا را برای ورود خود آماده کنند. در این حالت هاشمی و خاتمی اعلام خواهند کرد که به خاطر ورود مشایی و اینکه قطعا اصولگرایان را شکست خواهند داد وارد صحنه شده اند و مشایی نیز که قاعدتا با شور و شوقی که در هاشمی و خاتمی می بیند، هرگز صحنه را ترک نکرده و به جمع مشتاقان خود در رقابت انتخابات ریاست جمهوری خواهد پیوست.

خلاصه اینکه از شواهد امر پیداست که شاید دعوای هاشمی و خاتمی و مشایی تا اینجا بر سر لحاف ملانصر الدین بوده و برای اینکه وزن خود را در بین رای دهندگان بالا ببرند. اصولگراها هم به قول زیباکلام برای فرار از بدتر ناگزیرند که به ورود هاشمی و خاتمی روی خوش نشان دهند و این نقشه راهی است که کم کم وضوح آن آشکار تر خواهد شد!