تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

وقوع بزرگ ترین زمین‌لرزه ۴۰ سال اخیر در ایران به طول ۴۰ ثانیه/ دوبی برج خلیفه را تخلیه کرد

  • کد خبر : 22628
  • 27 فروردین 1392 - 15:26

    به گزارش میرملاس به نقل از مشرق، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر دقایقی پیش منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان از استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.  محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، با اعلام خبر وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر در اعماق درونی زمین، گفت: […]

earthquake22
 
 
به گزارش میرملاس به نقل از مشرق، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر دقایقی پیش منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان از استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.  محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، با اعلام خبر وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر در اعماق درونی زمین، گفت: در پی وقوع این زمین لرزه پنج تیم ارزیاب از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به منطقه اعزام شدند.
وی با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور، افزود: در پی وقوع زمین لرزه در ۳۶ کیلومتری منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.
مظفر در عین حال اظهار کرد که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال ۸۵ خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست.
وی همچنین اظهار کرد که از میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی زلزله گزارشی حاصل نشده است.
گفتنی ست این زمین لرزه ۴۰ ثانیه طول کشید.
 
 
محل دقیق زمین لرزه
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
 

وقوع بزرگترین زمین‌لرزه ۴۰ سال اخیر در کشور/ احتمال پس لرزه های ۶ ریشتری تا یک سال  معاون پژوهشگاه زلزله شناسی کشور نیز گفت: قدرت دقیق زمین لرزه ۷.۶ ریشتر بوده است.
زارع در ادامه افزود: در ۴۰ سال اخیر زلزله بالای ۷.۵ ریشتر نداشتیم و زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله کشور در ۴۰ سال گذشته بوده است. 
مهدی زارع گفت: تابیش از یک سال ممکن است پس لرزه های به بزرگی ۶ ریشتر داشته باشد.
گفتنی است ارتباطات مخابراتی منطقه سراوان که کانون زلزله است قطع شده است.  نیروگاه اتمی بوشهر در زلزله آسیبی ندیده است
شبکه تلوزیونی اسکای نیوز عربی به نقل از مقامات شرکت روسی سازنده نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که زلزله امروز سیستان و بلوچستان تاثیری بر نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است و هیچ زیانی به آن وارد نشده است.

 

اعزام تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به سراوان

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با اشاره به زلزله اخیر در سراوان گفت: تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به سراوان اعزام شدند.

وی ادامه داد: تمی‌های واکنش سریع شهر‌های خاش ، سوران و زاهدان به سراوان اعزام شده‌اند.

رسول راشکی افزود:از شهرستان‌ سوران به دلیل مجاورت با محل وقوع زلزله از هر کدام دو تیم به منطقه گسیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: سه تیم واکنش سریع این جمعیت نیز از زاهدان دقایقی پیش به منطقه سراوان اعزام شده‌اند.

 

 
نقشه سرعت امواج لرزه ای، زلزله سراروان

 
نقشه سرعت امواج لرزه ای، زلزله سراروان  
 

اورژانس کشور تلفات زلزله سیستان و بلوچستان را کم پیش‌بینی کرد

محمدسرور معاون اورژانس کشور، گفت: زلزله ۷.۵ ریشتری سیستان و بلوچستان در حالی رخ داد که رئیس مرکز عملیات بحران اورژانس سیستان و بلوچستان در سراوان حضور داشت و طبق گزارش وی منطقه سراوان آسیب جدی ندیده است و علت آن این است که از کانون زلزله حدود ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: با توجه به پایین بودن تراکم جمعیت منطقه زلزله زده پیش بینی و امیدواری ما این است که تعداد تلفات و مصدومان این حادثه زیاد نباشد اما نیروهای ارزیابی و عملیاتی اورژانس هم اکنون در منطقه و در حال اعزام هستند و به زودی اخبار دقیق تر اعلام می شود

سراوان و خاش خسارت زیادی ندیده است
مرتضی اکبر‌پور معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: مرکز اصلی زلزله در بیابان‌های سیستان و بلوچستان بوده است و اعلام کرده است سراوان و خاش خسارت زیادی ندیده است.  
وی ادامه داد: به دلیل قطع ارتباطات ارتباطات مخابراتی اطلاعات دقیقی از مکان‌های زلزله زده نداریم ولی استان‌های معین، سیستان و بلوچستان نیز برای امداد رسانی در آماده ‌باش کامل به سر می‌برند و نیروهای هلال‌احمر نیز به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

دوبی برج خلیفه را تخلیه کرد
شبکه « العربیه» در خبری فوری گزارش داد زلزله‌ای به قدرت ۷.۸ درجه ریشتر شرق ایران را لرزاند شدت این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز  احساس شده است.  
در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه،کویت، منامه،دوبی،ابوظبی» این زمین لرزه احساس شده است.شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ سلامت جان کارکنان این شبکه ساختمان مجموعه mbc تخلیه شده است.  
پرس تی وی گزارش داده است، مقامات در دوبی دستور تخلیه برج‌های بلند از جمله برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان به ارتفاع ۸۲۸ متر را صادر کرده‌اند.
بخش‌های از هند و ساکنان جنوب پاکستان در حیدر آباد و کویته نیز این زمین لرزه را احساس کرده اند.
۴۰ کشته آمار اولیه تلفات 
نماینده مردم سراوان استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: زلزله در این شهرستان نزدیک به ۴۰ کشته داشته است و تاکنون ۲۰ اکیپ به این شهرستان اعزام شده‌اند.
میرمرادزهی ادامه داد: به دلیل اینکه وسعت شهرستان سراوان ۲۸ هزار کیلومتر مربع است و ۱۷۰۰ روستا دارد، باید اکیپ‌های مختلفی به همراه غذا، دارو، بهداشت و درمان و امداد و نجات به این مناطق اعزام شوند تا به مردم رسیدگی کنند.
خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که بر اساس آمار اولیه تاکنون ۴۰ نفر کشته شده‌اند.
کرمان همراه با بلوچستان لرزید
شدت این زمین‌لرزه در مناطق مختلف استان کرمان به ویژه در شهرستان‌های شرقی از جمله ریگان و فهرج موجب رعب و وحشت مردم شد و شهروندان فهرجی به خیابان‌ها آمدند.
به دستور استاندار کرمان ستاد بحران در این استان تشکیل شد و هم اکنون تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان کرمان به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.
همچنین اسماعیل نجار استاندار کرمان طی تماس تلفنی با استاندار سیستان بلوچستان از آمادگی این استان برای ارائه خدمات لازم خبر داد. یک دستگاه بالگرد با تجهیزات و امکانات امدادی به مناطق زلزله‌زده سیستان و بلوچستان اعزام شد.
آماده باش مرزبانان در مناطق زلزله زده
سرهنگ احمد نیکو فر معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه تمامی نیروهای مرزبانی استان سیستان و بلوچستان به حالت اماده باش درآمده تا علاوه بر حفظ و حراست از مرزها در صورت نیاز اقدام به امدادرسانی کنند.
وی با اعلام اینکه هنوز گزارشی از مناطق مرزی دریافت نشده است، افزود: مرزبانان با هوشیاری در نقطه صفر مرزی سراوان و سایر مرزهای این استان حضور داشته و از آن حراست می کنند.
بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه ۷.۵ ریشتری در ساعت ۱۵:۱۴:۱۷ و در عمق ۱۸ کیلومتری زمین در ۲۸.۰۴ شمالی و ۶۲.۰۳ شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در ۸۱ کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، ۸۳ کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، ۸۵ کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و ۱۳۱۴ کیلومتری شهر تهران بوده است. 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. خئایا رحم کن اخه چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.