کد خبر : 22680
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۵
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 797 بازدید

پاتوق هنری ونمایشگاه مجازی ۱۱ / هارمونی پنهان نور، عکس های یاریبخش حاتمی

—————————- هارمونی پنهان نور/ یاریبخش حاتمی ———————————-                                ”  تصویر” با ایجاد یک فهم دیداری مشترک ، در جغرافیای گفتار و ارتباط جهانی ، مرزها ومحدودیت های انتقال پیام را به آسانی از میان برمی دارد .جامه الفاظ از تن می […]

0001

—————————-

هارمونی پنهان نور/ یاریبخش حاتمی

———————————-                               

”  تصویر” با ایجاد یک فهم دیداری مشترک ، در جغرافیای گفتار و ارتباط جهانی ، مرزها ومحدودیت های انتقال پیام را به آسانی از میان برمی دارد .جامه الفاظ از تن می کند.غربت زبان ها را به همزبانی تبدیل می کند و سربالایی تند ابهام را به همواری توجه واعتنا پیوند می زند . “عکس ” اما به عنوان گونه ای از تصویر ، لقب صداقت ورک گویی را با خود یدک می کشد چرا که آینه ای است تمام نما برای نمایش واقعیات بصری محیطی وقدرتی جادویی است برای توقف زمان ، حداقل در ظرف آنچه که قابل رؤیت است .حالا اگر قدری عاطفه ،خلاقیت ،روشن بینی و…  از وجودمان مایه بگذاریم  ومقداری تخصص، ریزبینی ،پشتکار و… چاشنی کار کنیم ؛می شود زبان مشترک تمام دل های دنیا  و پل ارتباطی تمام احساس ها ؛ می شود چیزی که ما گاهی هنرش می نامیم . خوشبختانه در قرن بیست ویکم فاصله میان هنرها کمرنگ شده ومفهوم پیام هنرمند در خروجی کارش تجلی می یابد نه تکنیک و ابزار به کار گیری آن ؛ با این وجود یکی از وجوه متمایز کننده عکاسی از سایر هنرهای تجسمی رویارویی و برخورد مستقیم عکاس با پدیده نور در هنگام خلق اثر است . نور نه تنها عامل رؤیت جهان وکلید دیدن ،چگونگی وسازمان دهنده عناصر بصری است ،بلکه دریچه ای به اشراق وعالم معنا و کنایه ای رازآلود به منشأ هستی است. نور همه زیبایی است و زیبایی می آفریند نه فقط درعالم تصویر  ودر هارمونی های لذت بخش دیدن ، بلکه اگر با شور و شعف بیشتری به سمت آن حرکت کنیم ، برون ودرون را طی یک ریتم موزون به اتحاد می رساند و امکان گذر از بعد فیزیکی وجلوه های مادی اش را به عمق آرامش و زیبایی آن دریای مواج وپر عظمت فراهم می کند .

———————————————-

“به قول حضرت مولانا “

در درون خود بیفزا درد را

تا ببینی سرخ وسبز وزرد را

لیک چون در رنگ گم شد هوش تو

شد زنور آن رنگ ها روپوش تو

چون که شب آن رنگ ها مستور بود

پس بدیدی دید رنگ از نور بود

نیست دید رنگ بی نور برون

همچنین رنگ خیال اندرون

این برون از آفتاب واز سهاست

وان درون از عکس انوار علاست

————————————————

 .در عکس هایی که به در خواست دوست عزیز، آقای حسین پور برای ارائه در نمایشگاه مجازی پاتوق هنری ارسال کردم سعی در ارسال آثاری شده که ردپای نور در آنها ملموس تر بوده وطبعا ،  نور به عنوان پدیده غالب بر فضا وکمپوزیسیون کار، مد نظر قرار داشته است ؛ امید که مورد توجه دوستاران خوب پاتوق هنری قرار بگیرد.

—————————————————–

001 

—————————————————————————-

002
———————————————————————————————–

003

—————————————————————————

004

————————————————————————————————

005

—————————————————————————–

006

—————————————————————————

008

—————————————————————————-

007

—————————————————————————-

009

—————————————————————————-

درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس "

دیدگاه ها

لطیف آزادبخت در گفته :

به نظر من عکسهای ضد نور یاریبخش همگی با نهایت دقت برداشته شده اند . او با بیگانه گردانی فضایی که هر روزه با آن آشناییم گویی جهان دیگری را پیش چشم ما تصویر می کند و این بسیار مهم است . این نگاهی است که متفاوت می بیند و تفاوت ایجاد می کند . پس هارمونی هم زاییده ی این نگاه است . زیرا نور به عنوان یک پدیده ی فیزیکی همه جا هست . مهم این است که عکاس چگونه آن را به عنصری نشانه شناختی بدل می کند . مهم این است که نور کجا و در چه ترکیبی قرار می گیرد . عنصر ترکیب بندی ( که اگر اشتباه نکنم منظور اقای حاتمی از هارمونی نیز همین است ) نور را به بخشی از فضا بدل می کند . .
با این نگاه به عنوان یک بیننده عکسها را به دو گروه تقسیم می کنم . نخست عکسهایی که هر عکاس دیگری می توانست آنها را بگیرد . ( عکس دوم ، چهارم ، ششم و عکس آخر ) ، اما دسته ای دیگر از عکسها زاییده یی منطقی هستند که جهان را به گونه ی خاص خودش می بیند . منطقی که از نگرش دکارتی نور / و سایه فراتر می رود . به عنوان یک بیننده فکر می کنم که :
( از گروه دوم ) عکس نخست و عکس هفتم ، عکسهایی زیبا هستند که نشان می دهند که این نگاه یک نگاه شاعرانه و یا شاید بتوان گفت نگاه کسی است که کارماده ی عکس برای او ابزار توصیف نگرش های ویژه ی او به محیط و آدمهاست .
عکس سوم یک اتفاق و یک شاهکار است . موقعیت و ترکیبی منحصر به فرد ( شبیه فضاهای شاعرانه ی تارکوفسکی ) که تنها در زمانهای اندکی ممکن است شانس گرفتن چنین عکسی برای یک عکاس رخ دهد . ( عکسی که شاید بتوان آن را ” رستاخیز ” نامید . عکس پنجم هم عکسی فوق العاده زیباست که اکید بودن ، ابهام ، تناقض جهان بومی ما را به هنرمندانه ترین وجه ممکن روایت می کند .
عکس هشتم هم واقعن زیبا و منحصر به فرد است . ترکیب جاده ، مزارع گندم و گل شقایق آن هم با آن دورنما و چشم انداز امید بخش و این تقارن شگفت انگیزی که قوس رنگین کمان در اسمان ایجاد کرده ، و بخصوص فضای یک سوم سمت چپ عکس که گویی رنگین کمان همچون پرده ای بالا رفته تا جنگلهای پر طراوت بلوط آشکار شوند … ؛ همه چیز زیبا ، به قاعده ، رسا و هنرمندانه است .
در فضای تنگ و ترش و محدود یک پیام کوتاه بیش از این نمی توان گفت و گرنه هنوز هم جای آن هست که از جنبه های تکنیکی و دیگر وجوه معناشناختی این عکسها سخن گفت . برای آقای حاتمی آرزوی موفقیت و سربلندی روز افزون دارم و به سهم خود از دوست عزیزم ” آقای حسین پور ” هم که بخش ” پاتوق هنری ” میرملاس را با این تنوع جالب از آثار بصری و تجسمی به چنین فضای پر بار و نیرومندی بدل کرده است ممنون و سپاسگزارم .

سرویس هنری/علیآقا حسین پور در گفته :

استاد لطیف آزادبخت منت گذاشتین و از نگاه شما عزیز ارزشمند سپاسگزارم
قطعا همکاری شما و دیگر دوستان ادبی و تجسمی باعث شده این امکان هم برای من فراهم بشه که
در خدمت شما بزرگواران و دیگر مخاطبین ارزشمند پاتوق هنری باشم.
————————
همیشه مانا و شاد باشید.

عليرضاآزادبخت در گفته :

من دلباخته ی این لخظات ناب جدال گرگ و میش نورورنگ و روشنی و تیرگی ام .آن جا که بر سیم آخر غروب کلاغ های کدر کسالت نشسته اند .آن گاه که خورشید به جستجوی دنیا چراغ می افروزد وزنگوله های لرزان به پچ پچ بی پایان گنجشک ها پایان می دهند….
عجیب است انسان همیشه در تیرگی تصویرها جا می گیرد نه در نیمه ی روشن آن ها!!
به رقص نور رنگ بگیری جناب حاتمی دستت ماندنی

الهام عباسی در گفته :

بدونه تردید نوردر عکاسی بسیار اهمیت داره،چراکه این نوره که به عکس زندگی بخشیده و اونو به نوعی خاص جلوه میده.
عکسای جالبی بودن ممنون

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمد زال پور در گفته :

درود بر حاتمی عزیز!!!خیلی قشنگن عزیز دل برادر

پرويز گراوند در گفته :

از دیدن شان لذت بردم، همین. بیش از این، در صلاحیت من نیست.

گراوند(تهران) در گفته :

یاریبخش عزیز دست مریزاد خستگی از تنمان به در کردی. دوست قدیمی ات ق . گ

یاری بخش حاتمی در گفته :

از حسن نظر همه دوستان ممنونم . وقتی که جمله های عمیق اساتید ، آقایان لطیف وعلی رضا آزادبخت را خواندم ،احساس کردم هنگام نگاه کردن به این صحنه ها آنها هم در کنارم بوده اند .

علیزاده در گفته :

دست مریزاد یاریبخش .گوهر خویش را زود تر هویدا میکردی داداش بسیار جالب و چشم نواز بود بهت تبریک میگم من از عکاسی و تفسیر عکس سر در نمیارم ولی با دیدن این تصاویر حظ بصری بردیم

تسمه ابروان تو
پل صراط من است به قیامت گمنام…….(
عکس ها قیامت بودند……………………
اینها شعر هایی بودند
که در گرگ و میش
در نور رمیده بودند…

فرامرز امامي در گفته :

بازی نور و زمان و زمین را چه زیبا در لحظه قاب کرده ای یاریبخش هنرمند.
پایدار باشید.

محمد اسديان در گفته :

سرشار از نور باشی و به زیبا ترین رنگ های دنیا ببینمت

م مهدی پور در گفته :

عکس ها زیبا هستن اما کاش در مورد این نمایشگاه های مجازی جایی برای نقد هم بوجود بیاریم.
بدون تردید این عکس ها معایبی هم داره که از چشم بیننده پوشیده نیست و یا سطح کار هم پیداست اما این همه تعریف و تمجید به حد نیست.
در این نمایشگاه ها شاهدیم که هر هنرمندی میاد از کارش تعرف میکنن اما ندیدم کسی به خودش اجازه بده تا معایب کار رو هم بگه، شاید این روحیه هنوز بین ما نهاده نشده اما دوستان اهل استارتشو بزنن تا علاوه بر دیدن این نمایشگاه کلاس درسی برای ما هم باشه.

سرویس هنری/علیآقا حسین پور در گفته :

“بدون تردید این عکس ها معایبی هم داره که از چشم بیننده پوشیده نیست و یا سطح کار هم پیداست ”
————————————————————————————-
درود برشما (خانم یا آقای م .مهدی پور)
قطعا با توجه به مطلب بالا که خود شما اشاره کردین، یعنی خود شما یا از اهل هنرهای تجسمی هستید یا دراین زمینه اطلاع کافی دارید، که بتوانید نقد منصفانه ای رو داشته باشید. پس اگر نقدی دارید به دیگران واگذارنکنید و بفرمائید. چون در کنار تعریف، یک نقد منصفانه و کارساز هم باید باشد، کما اینکه دوست و استاد عزیز آقای لطیف آزادبخت این کار رو انجام دادن، و قصد ما هم از راه اندازی پاتوق ایجاد یک فضای گفتمان تجسمی بوده است که در آینده باعث رشد هر چه بیشتر هنرهای تجسمی(دیداری) خود در این استان باشیم.
——————————————
همیشه مانا باشید.

مصطفی خدایگان در گفته :

عکس، زبان عکاس است؛ چه زبان زنده ای داری دوست عزیز!
..
این عکسها همچون شعرهایی هستند که هر واژه، دقیقا در جایی که باید بنشیند، به رقص برخاسته است..
..
بی تردید شاعر بودن ِ عکاس، نقش زیادی در خلق این نگاره ها داشته است..
..
شاعر که باشی، دوربینت عین مداد، بی قرار می شود روی صفحه ی سفید نور..
..
سپاس آقای حاتمی، لذتی بیکران در تماشای این شعرهای تصویری هست. البته مایل بودم عکس هشتم را بدون درخت کناره ی سمت راست ببینم. درختی که سایه اش بر جاده افتاده، و بخشی از شاخه هایش به زور وارد کادر شده اند. اگر شاخه ها نبودند، سایه ی روی جاده، بسیار غریبانه، مرموز و زیبا می کرد آن بخش از جهان را..
دست و دلت زنده باد.

یاری بخش حاتمی در گفته :

سلام به آقای خدایگان ،

در باره عکس هشتم و برشی از درخت که د ر گوشه سمت راست جا گرفته ،فکر کنم حق با شماست و اما من شایسته این تعریف ها نیستم ، به قول معروف چوب کاری می فرمایید .
موفق باشید

نازارطلا در گفته :

خوه دست دردنکه

یاری بخش حاتمی در گفته :

کلأ هدف از ایجاد نمایشگاه چه به صورت برگزاری در نگار
خانه ها واماکن هنری و چه به صورت ارائه در دنیای وب و فضای مجازی این است که هنر مند آثارش رادر معرض دید همگان بگذارد تا هر کس به فراخور سلیقه ،ذوق ، وطرز فکر خودش با آن ارتباط بر قرار کند ،از آن
لذت ببرد ودر نهایت در فکر واحساساتش حرکت ایجاد شود .در این میان ، مخاطب عام، یا تحت تأثیر کار هنری قرار می گیرد و بنا بر فطرت بشر، لب به تحسین می گشاید ویا با بی تفاوتی از کنار آن می گذرد . در نقطه مقابل ،مخاطب خاص علاوه بر بر قراری یک ارتباط درونی تر و همچنین تحسین کار به صورتی متفاوت تر در ذهن خود به تحلیل و پردازش نکات فنی و مفهومی موجود در اثر می پردازد وبه عبارتی آن را در مخیله خود به چالش می کشد . باز در میان مخاطبین خاص هستند منتقدانی که به صورت جدی تر به این کار می پردازند و آن را به صورت مدون و مکتوب ارائه می دهند من فکر می کنم برای انجام این کار بهتر است یک فضای جداگانه از طرف مدیران سایت به ابن کار اختصاص یابد ؛ هر چند حضور مخاطبین عام وخاص وبا هر نوع ذائقه وسلیقه هنری که گاهی هم نظر خود را در قسمت نظرات ثبت می کنند خود یکی از بهترین و آسانترین راه های ارزش گذاری آثار است ؛زیرا اگر یک اثر بتواند توجه اشخاصی از طیف های مختلف را به خود جلب کند و بر آنها تأثیر بگذارد ، طبعآ رسالت هنری خود را انجام داده واز نظر کیفی و سطح کار در یک مقبولیت نسبی قرار دارد . ( با وجود پذیرش کاستی ها و نواقص کار ) . پایدار باشید

یاریبخش عزیز!
من جایی از بزرگی خوانده ام:
که “هر چیزی که ارائه می شود یک اثر هنری است”
نقد یک اثر احتیاج به سواد مخصوص آن رشته دارد
خیلی خیلی سخت است که با دیدگاه مثلن یک شاعر یک عکس توضیح داده شود
(منظورم خودم است…
اما در چند تا از عکسها (۲ و ۴ و ۶ و ۹)اتفاق خاصی نیافتاده است
و بعضی دیگراز عکسها ( ۱ و ۳ و ۷ )خیلی خیلی به شعر نزدیک هستند
به قولی:
“هوا خنجر است
آب خنجر است
تنها انکه در مرز می زید سرزمین می آفریند”

فرزاد مرادی در گفته :

درود بر دوست هنرمندم آقای حاتمی بسیار زیبا بود مثل همیشه

مرتضا خدایگان / سرویس ادبی در گفته :

هر وقت فرصتی دست می دهد پیش یاریبخش می روم. این کار را سال هاست انجام می دهم. چون هر بار کنارش می نشینم و حرف می زنیم و عکس می بینیم و شعر می خوانیم سرشار می شوم. جدید می شوم. عکس هایش وزن دارند. قافیه و ردیف دارند. تخیل دارند و عاطفه دارند. شعرهایش هم درونشان تصویر موج می زند. خیلی خوب است که شاعر باشی و عکاس باشی و بر”عکس”. خیلی خوب است یاریبخش باشی. خیلی خوب است دوست یاریبخش باشی.
از علیآقای نازنین هم سپاسگزارم

سید مجتبی حسینی در گفته :

به واقع که عکس گونه ای از تصویر ، لقب صداقت و رک گویی ست و مشترکترین! زبان مشترک تمام دل های دنیاست و نیز استوارترین پل ارتباطی میان تمامی احساس ها…
عکسهای بسیار زیبایی بودند. ممنونم از جناب یاریبخش بابت این کارهای زیبا و حسن سلیقه ی استاد ارجمند و فروتن جناب آقای حسین پور عزیز.

محمودوند در گفته :

مثل همیشه عکسای حاتمی
زیبا و تاثیر گذارن

مسعود ميرزايي در گفته :

اینجاست که باید افتخار کرد به این جوانان پر شور و احساس که در ظاهری ساده نه فریبنده آواز تلاطم دریای احساس را به گوش شنوندگان میرسانند یاریبخش دوستت داریم مسعود

خیلی زیبا و هنرمندانه

لیلا خوش ناموند در گفته :

این زیبایی ها رو ممکنه ما چندین بار در روز ببینیم اما اینکه کسی باشه و خلاقیت فکری شو به کار بگیره و این زیبایی ها رو به ما نشون بده یه چیز دیگه است.ممنون

دنیای دیگری را بهمون نشون دادی ، چشمهایت بی بلا.

گراوند در گفته :

خداقوت برادر حاتمی .تبارک ا…

کیومرث سلگی در گفته :

همچنان به شما علاقه مند و از دیدن آثارت خوشحال .
با آرزوی توفیقات روز افزون برایتان.

یاری بخش حاتمی در گفته :

از همه عزیزانی که کامنت گذاشتند و با ابراز محبت و یا با نقد های سازنده هاشان به من لطف داشتند بسیار متشکرم ، و از اینکه نتوانستنم به تک تک آنها به طور جداگانه پاسخ بدهم معذرت می خواهم .

یاری بخش حاتمی در گفته :

یک خسته نباشید ویژه هم به آقای حسین پور عزیز که با دقت ، تمام قسمت های پاتوق هنری را رصد می کنند .

علیآقا حسین پور / سرویس هنری در گفته :

یاری بخش عزیز از لطف شما ممنونم، و من واقعا به شما خسته نباشید می گویم بخاطر تولید آثار هنری، که باعث ایجاد حس خوبی در مخاطبین می شوند.
———
دست مریزاد

میرسلیم خدایگان در گفته :

درود بر یاریبخش عزیز. دست مریزاد. واقعا لذت بردم.

نورعلی از سنندج در گفته :

یاریبخش جان خدا یاریت دهد تاخود و زیبایی هایت را بیشتر شکوفا سازی . همچنان مثل گذشته میدرخشی درونت را

منعکس میدهی و ما نیز لذت میبریم .دستت دردنکنه – دمت گرم – به امید دیدار

یاری بخش حاتمی در گفته :

ارادتمند آقای نورعلی و مشتاق دیدار

رضایی تبار در گفته :

موفق باشی

امیری در گفته :

همیشه پیروز باشی

ریحانه میرزایی در گفته :

سلام بر یاریبخش ریحانه و هانیه میرزایی دختران مسعود میرزایی عکسهای شما را دیدند و بسیار لذت بردند و تشکر کردند

یاری بخش حاتمی در گفته :

من هم برادر زاده های عزیزم ریحانه و هانیه را خیلی دوست دارم .

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :