تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

گوشت و روغن باز گران تر شدند،مردم دیگر تعجب هم نمی کنند!

  • کد خبر : 22872
  • 01 اردیبهشت 1392 - 9:27

ماجرای گرانی گویا دیگر چنان تکراری شده که نه رسانه ها از درج کردن قیمت ها آن چنان تعجبی می کنند و نه مردم تعجبی از شنیدن این قیمت ها دارند. چون همه فهمیده اند این ماجرایی است که احتمال پیاده شدن آن روی هر چیزی ممکن است، از میوه گرفته تا گوشت.   بعد از […]

ماجرای گرانی گویا دیگر چنان تکراری شده که نه رسانه ها از درج کردن قیمت ها آن چنان تعجبی می کنند و نه مردم تعجبی از شنیدن این قیمت ها دارند. چون همه فهمیده اند این ماجرایی است که احتمال پیاده شدن آن روی هر چیزی ممکن است، از میوه گرفته تا گوشت.

 
بعد از اعلام اینکه دولت قصد دارد چند کالا را از گرفتن ارز به نرخ دولتی حذف کند و با ارز مبادله ای این اقلام مصرفی را وارد کشور کند، گوشت و روغن اولین های این اتفاق بودند. هر چند باز هم طبق معمول ماجرا آن طور که دولت اعلام کرد، نشد.
 
 
خبرگزاری ها دیروز به نمونه ای از اتفاق جدید در بازار اشاره کردند و آن افزایش قیمت بالای گوشت قرمز بود. خبرگزاری مهر گزارش کرد که ” قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی که تا پیش از عید ۲۲ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۶ هزار تومان و قیمت ران گوساله که تا پیش از عید ۲۰ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۲ هزار تومان رسیده است” مهر افزایش قیمت گوشت های مختلف را متغیر دانست و نوشت که برخی قیمت ها تا ۶۰ درصد هم بالا تر رفته اند.
 
یعنی این درصد گرانی مطابق آن چیزی نبود که دولت برای حذف ارز دولتی برای واردات گوشت مطرح کرد.  بهزاد درخور، عضو هیات مدیره مجمع عالی واردات دلایل این گرانی گوشت (که به ویژه در فروشگاه های زنجیره ای ملموس تر است) اینگونه اعلام کرده است: دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت ظرف روزهای اخیر، قطع اختصاص ارز مرجع به گوشت قرمز است، ضمن اینکه مرکز مبادلات ارزی نیز صف طولانی برای اختصاص ارز مبادلاتی به واردکنندگان گوشت تشکیل داده است و همین امر، واردکنندگان را به سمت خرید ارز از بازار آزاد تشویق می کند. استفاده از ارز آزاد برای واردات گوشت، خود عاملی برای گرانی این کالا در سطح بازار شده است. ضمن اینکه گوشت تنظیم بازاری نیز به صورت محدود عرضه می شود.
 
این مقام مسئول معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره قیمت گوشت قرمز در فروشگاه ها نیز گفته: علت اینکه قیمت گوشت در برخی فروشگاههای زنجیره ای از جمله شهروند با افزایش مواجه بوده، این است که این فروشگاه، قبل از عید قیمت های خود را افزایش نداده بود و گوشت تنظیم بازاری را بسته بندی و با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار می داد.
 
اما این مقام مسئول اشاره ای به این نکرده که آیا صف مرکز مبادلات ارزی همیشه شلوغ نخواهد بود؟ زیرا کالاهای دیگری در راه ارجاع به این مرکز هستند که صف را شلوغ تر کنند. ژس با این اوصاف باید نام این طرح را حذف ارز دولتی و وارد کردن با دلار آزاد اعلام کرد.
 
روغن نباتی ۴۰ درصد گران شد
 
دومین موردی که مردم از امروز شاهد گران تر شدن آن خواهند بود، روغن نباتی است. دلیل آن هم مثل گوشت، حذف شدن ارز دولتی برای واردات است. اما مشخص نبود که افزایش قیمت آن چقدر است که دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت روغن نباتی خبر داد و گفت: با توجه به تغییر سیاستهای دولت در تخصیص نرخ ارز مرجع برای واردات روغن خام از یکشنبه اول اردیبهشت ماه واردات روغن خام صرفا با ارز مبادله ای صورت می گیرد.
 
البته این گرانی تنها شامل گوشت و روغن نیست و کالاهای دیگری نیز هستند که به زودی قیمت های آن اعلام می شود. یکی از این موارد هم کره حیوانی است که رئیس گروه صنایع غذایی سامانه هم اندیشی تشکلهای غیردولتی از حذف ارز مرجع واردات آن هم خبر داد. البته هنوز درصد افزایش قیمت کره حیوانی اعلام نشده است.
 
 
جالب اینکه با این درصد افزایش قیمت های اقلام مورد اشاره و دیگر ملزومات زندگی هر ایرانی، دولت قصد دارد تنها ۲۵ درصد به حقوق ها اضافه کند که این رقم  به اندازه نیمی از تورم کشور است و مطمئنا جوابگوی این گرانی های اخیر نخواهد بود.
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22872

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. از اونجایی که این به اصطلاح مردم گوشت و مرغ رو دارن حذف می کنند از برنامه غذایی ، کارشون به این حرفا نمیرسه که بخرن و تعجب کنن.:-(

  2. تاوِن کیه ؟
    هر کی رأی داسِهَ محمود خدا اَرا نسازتِه

  3. چرا باید تعجب کنیم ما که ماههاست گوشت نخوردیم اینم روش

  4. از ماستکه بر ماست . اونهایی که برای محمود سرودست شکستند و از اوحمایت کردند وایشان را بازوی توانمد رهبری خواندند خدا ذلیلشان کند

  5. اره درست است گکسی دیگر نسیت که فریاد را بشنود ۲۵درصد اضافه حقوق گوشت ۶۰درصد گران

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.