تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

معرفی کتاب/ تـئـوری‌هـای طـراحـی گـرافـیـک

  • کد خبر : 22964
  • 02 اردیبهشت 1392 - 1:43

—————   ————————————————– تـئـوری‌هـای طـراحـی گـرافـیـک گردآوریِ هلن آرمسترانگ / برگردانِ مرجان زاهدی / نشر مشکی۱۳۹۱ طراحانی که امروز وارد حوزه ی طراحی گرافیک می‌شوند، ‌باید بر گستره‌یی اعجاب‌آور از تکنولوژی‌ اِشراف داشته باشند و خود را برای حرفه‌یی آماده کنند که شرایط و مطالباتش پیوسته تغییر خواهدکرد. اکنون طراح، نسبت به هر زمانی از […]

—————

01

 

————————————————–

تـئـوری‌هـای طـراحـی گـرافـیـک

گردآوریِ هلن آرمسترانگ / برگردانِ مرجان زاهدی / نشر مشکی۱۳۹۱

طراحانی که امروز وارد حوزه ی طراحی گرافیک می‌شوند، ‌باید بر گستره‌یی اعجاب‌آور از تکنولوژی‌ اِشراف داشته باشند و خود را برای حرفه‌یی آماده کنند که شرایط و مطالباتش پیوسته تغییر خواهدکرد. اکنون طراح، نسبت به هر زمانی از گذشته، کارهای بیش‌تری برای انجام‌دادن دارد؛ چیزهای بیش‌تری هم برای خواندن هست، موضوعات بیش‌تری برای فکرکردن و موقعیت‌های بسیار بیش‌تری برای درگیرشدن جدی با این مبحث. این کتاب تخته‌پرشی است برای جهیدن به میانه‌ی آن گفتمان و آماده‌‌شدن برای شرکت در آن.

تئوری های طراحی گرافیک مجموعه نوشته هایی است از تاثیرگذارترین و مشهورترین طراحان گرافیک جهان. این طراحان هر یک به بیان نظر و دیدگاه خود پرداخته اند. طراحان و نویسندگان نامداری چون: رودچنکو، موهولی ناگی، هربرت بایر، ژوزف مولر، پُل رند، ولفگانگ واینگارد، کاترین مک کوی، پائولا شر، استیون هلر، مانوویچ، جولیا لوپتون، مایکل راک، دمیتری سیگِل کنیا هارا و …….
این کتاب با ۲۱۶ صفحه ، شامل ۲۸ مقاله، واژه نامه و تصاویر رنگی است.

تئوری های طراحی گرافیک به سه دوره ی موثر در طراحی گرافیک اشاره دارد:
دوره ی آغازین، دوره ی آوانگاردها:
آوانگاردها با سنت‌های زیباشناسانه‌ی متقارن و تزئینی به مثابه ته‌مانده‌هایی کهنه برخورد کردند که به هر قیمتی باید دور ریخته می‌شدند. در عوض ماشین را به عنوان منبع الهام نگریستند؛‌ شیک، کاربردی، کارآمد و قدرت‌مند. آنان در تلاش برای کشف فرم‌های بصری غیرکلیشه‌یی بودند که شایسته‌ی دنیای مدرنِ جدید باشد. آوانگاردها از طریق چنین تجربه‌هایی، لی‌اوت نامتقارن، فضای سفید فعال، طراحی سِری، تایپ‌فیس‌های هندسی، مینیمالیسم، سلسله‌مراتب، کاربردگرایی و جهان‌شمولی را گسترش دادند. جدای از کار شاق‌شان، جنبش‌های فتوریسم، دادائیسم، دِاِستیل،‌ ساخت‌گرایی و تایپوگرافی جدید از آن‌ها نشأت گرفت. ایده‌های آنان برای شکل‌دهیِ بنیانِ مدرن که صنعت طراحی گرافیک از آن سر برآورد، در تعارض با دیگر انواع ایده‌ها بود…..
دوره ی دوم، دوران شکوفایی:
طراحی گرافیک در دهه‌های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به یک تخصص تبدیل شد. طراحان سَبک سویس مانند جوزف مولر‌ـ‌ برکمان و کارل گرستنِر ایده‌‌‌آل‌های انقلابی آوانگارد را به سوی روش‌های منظم هدایت کردند، طراحی را از لیستِ برهم‌زننده‌ی زیبایی‌شناسی جدا کردند. حاصل سبک بین‌المللی جهش از اروپا تا ایالات متحده‌ی آمریکا بود، اشاعه‌ی ارزش‌های بی‌طرفی، واقع‌بینی و عقلانیتی که از طریقِ لی‌اوت‌هایِ به شدت گریدبندی‌شده‌ و تایپوگرافیِ کنترل‌شده بیان می‌شد. تجارت و طراحی قدرت‌‌شان را به‌یکدیگر پیوند زدند، مانند طراحانِ اُسوه‌ی آمریکایی، پل رند و هربرت بایر (مهاجرِ باهاوس)، که رویکرد سَبک سویس را برای ساختنِ سیستم‌های قدرت‌مند هویت سازمانی مورد استفاده قرار دادند. در دهه‌ی ۱۹۶۰ یاغی‌گری‌ آغاز شد. ولفگانگ وینگارت پیش‌آهنگِ موجِ نو طراحی سویس بود. خوانایی و وضوح جایِ خود را……..
دوره ی سوم، بازنمایی آینده:
تکنولوژی دیجیتال با پایان هزاره‌ی اول و آغاز هزاره‌ی بعدی، طراحی گرافیک را از اساس دگرگون کرد. موضوعات پیشین آوانگارد پیرامون تألیف، جهان‌شمولی و مسئولیت اجتماعی دوباره درون ساختار شبکه‌یی غیرمتمرکزِ جامعه متولد شدند. طراحان به مؤلفان گرافیکی و آغازگرانِ محتوا تبدیل شدند و بیش‌تر مایه‌ی آزرده‌گیِ مدرنیست‌های مرتجع و متخصصانی شدند که طراحی گرافیک را حرفه‌یی خدمت‌رسان می‌دانستند. نرم‌افزارهای استاندارد و تفاهم‌نامه‌های دست‌وپاگیر وب یک زبان گرافیکیِ جهانیِ جدید را به وجود آوردند، اما تغییر ذهنیِ بروزیافته در طراحی موج نو و پست‌مدرن احساسی حیات‌بخش را میان طراحان تزریق کرد. کاله‌ لازن با راه‌اندازیِ اَدبوسترز، میان حرفه‌ی صنعت تبلیغات و طراحی گرافیک تمایز قائل شد. طراحان علیه خوش بر و رویی تکنولوژی شوریدند، به مفهومی تازه از کارِ دستی توجه…….

—————————————————-

03

 

————————————————-

 

003

 

————————————————–

 

004

 

————————————————–

منبع :گرته  اولین سایت تحلیلی پژوهشی ، طراحی گرافیک ایران

————————————————-

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22964

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. ممنون استاد …

  2. سلام
    معرفی کتاب وگزیده ای ازمطالب بسیارعالی ست امیدوارم ادامه داشته باشه
    با تشکر

  3. باتشکر از استاد ،خیلی خوب بود استفاده کردیم…

  4. دوست عزیز سلام بالاخره به جان برادر آلفا منم از سایت شما دیدن کردم و به این نتیجه رسیدم که واقعا می شه از این سرویس خبری بهره برد. البته نظری که من خدمت شما عرض می کنم راجع به معرفی کتاب نیست اما چه کنیم فقط خواستم حضورم رو بیان کنم. موفق باشید

    • دوست ارزشمندم جلال آزادبخت ، بجان برادر مشترکمان آلفا در این سایت به کمک دوستان خوبی چون خود شما میشه از این سایت خودجوش مردمی استفادههای خوبی برد.
      به هر حال وردوتان به جرگه میرملاسی ها تبریک

  5. معرفی کتاب یکی از مهمترین بخشهای نمایشگاه مجازی است.انشا… که ادامه داشته باشد
    تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.