- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

محمدزاده : “گل آقا” شاهکار زمان خود بوده است

mohamadzade

 

به گزارش  میرملاس به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ محمد جعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی کشور در مراسم رونمایی از مستند “گل آقا” گفت: از زمانی که فارسی زبانان به زبان فارسی حرف می زدند، طنز هم به وجود آمد.

وی اظهار داشت: بزرگانی مانند حافظ و عبید زاکانی از طنزپردازان زمان خودشان بودند و کسانی می توانستند آن طنزها را درک کنند که کتاب حافظ را می خواندند.

محمدزاده تصریح کرد: در گذشته طنز شفاهی در میان مردم به دلیل محدودیت های چاپ رایج بوده و گاهی اوقات نیز مکتوب می شده است به همین دلیل هیچ وقت طنز، گونه ی مردمی به خود نگرفته است.

معاون مطبوعاتی بیان کرد: رستاخیز طنز ادب فارسی در دوره مشروطه در بستر مطبوعات شکل گرفت همچنین تا پیروزی انقلاب طنز متعهد کم شد.

وی گفت:در سال های قبل از انقلاب فضای فکاهی، هجو، هزل، جوک رایج بود در مطبوعات طنز اجتماعی دیده نمی شد تا این که پس از انقلاب به همت کیومرث صابری فومنی و دوستان نزدیک آن یک اتفاق بزرگ در طنز افتاد.

وی ادامه داد: بررسی طنز در ادبیات فارسی در بستر مطبوعات کار ضروری است.

معاون مطبوعاتی کشور افزود: از اردیبهشت سال ۹۰ ایده ساخت فیلم مستند ” راز گل آقا” شکل گرفت و ساخت آن تا سال ۹۲ طول کشید.

وی بیان کرد: امروز نواقص جدی در حوزه طنز داریم و باید به این موضوع پرداخته شود پژوهش در صفحه های مجله گل آقا مورد غفلت واقع شده و نیاز به بررسی دارد.

محمدزاده گفت: گل آقا شاهکار زمان خودش بوده و شاهکار باقی خواهد ماند معاون مطبوعات کشور تاکید کرد: امروزه مطبوعات در کشور رسالت مهمی دارند و وظیفه ی آن آگاهی بخشی به جامعه است.