تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

خاتمی: اگر بخواهم بیایم در چهارچوب نظام و رهبری کار کردن از اصول کاری من است

  • کد خبر : 22997
  • 02 اردیبهشت 1392 - 12:04

  رییس‌جمهور سابق کشورمان  دردیدار با گروهی از ایثارگران  گفت که نمی‌خواهم با آمدنم هزینه‌ای به کشور و مردم تحمیل شود .وی با بیان اینکه قبل از هرچیز باید به توقعاتی که از رئیس جمهور آینده داریم بپردازیم ابراز داشت: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه نمی‌توان از او […]

85884051479122941145

 

رییس‌جمهور سابق کشورمان  دردیدار با گروهی از ایثارگران  گفت که نمی‌خواهم با آمدنم هزینه‌ای به کشور و مردم تحمیل شود .وی با بیان اینکه قبل از هرچیز باید به توقعاتی که از رئیس جمهور آینده داریم بپردازیم ابراز داشت: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه نمی‌توان از او توقع داشت مقابل نظام بایستد.سیدمحمد خاتمی افزود: درواقع این نظام مبنایی دارد به نام قانون اساسی. البته هیچ اشکالی ندارد که کسی به قانون اساسی نقد داشته باشد اما مبنای نظم ما قانون اساسی است. همین قانون اساسی یک اصلی دارد به نام اصل ولایت فقیه که همه ما به آن پایبندیم و چنانچه این اصل را حذف کنیم یک نظریه فقهی می‌شود در مقابل سایر نظریات فقهی دیگر. این اصل وجود دارد و همه ماهم باید به آن اعتقاد داشته باشیم.

 بخش‌هایی دیگر از اظهارات امروز خاتمی به نقل از سایت بهار در پی می آید:

رئیس‌جمهور هم مجری قانون است و هم یک وظیفه نظارتی دارد در مقابل انحرافات و نقض قوانین.

مشکل اصلی مان نقض قوانین در همه ابعاد است. ای کاش یک دادگاه قانون اساسی داشتیم با قضات و حقوق دانان و کارشناسان بی طرف و خبره تا همه قوانین را اجرا کنند وناقضان قانون مجازات شوند.(ضمانت اجرا و…)

ما با تهدیدهای مختلف روبرو هستیم و فشارهای خارجی و دچار انزوای بین المللی شدیم. ساز و کار خروج از بحران مشخص است. باید بایک سیستم تعاملی و با پایبندی به اصول و ارزش‌های ملی و منافع ملی با جهان روبرو شویم…

مسائل هسته ای… در زمان ما (دولت اصلاحات) بود که استفاده از تکنولوژی هسته ای برای نخستین بار به رسمیت شناخته شد. ما دنیا را تحریک نکردیم میلیاردها دلار خرج شد. اعتماد سازی بین المللی شد.

بیانات رهبری مبنی بر داشتن، حکمت، مصلحت و عزت باید سرلوحه همه کارها باشد.

جنگ تحمیلی به ما خسارات مادی فراوان زد اما دلبستگی به ایران و اسلام و ارزش‌ها را بیشتر کرد یک مادر با افتخار فرزندش رو به جنگ می‌فرستاد همدلی و همبستگی بیشتر بود.

الان جدای از مشکلات و بحران‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و بین المللی، اعتمادها هم از بین رفته است.. باید به سرمایه‌های اجتماعی بها داده بشود. ما الان شاهد فساد اجتماعی در همه لایه‌ها هستیم.

بنیان اقتصاد لطمه دیده است. سازمان برنامه را کان لم یکن کردند. سازمان برنامه قلب تپنده تصمیمات مختلف و برنامه‌های گوناگون درمسیر توسعه بود.

در دوره اصلاحات چشم انداز بیست ساله زمان ما تدوین شد و شاهکارش هم برنامه چهارم توسعه بود. ظرف چهارسال با۱۰۰ میلیارد دلار رشد ۸ درصدی اقتصاد تورم یک رقمی و ایجاد۷۰۰۰۰۰شغل، حساب ذخیره ارزی برای کنترل نوسان‌های ارزی و…

باید از همه نیروها استفاده کنیم دیگر نباید شاهد آمدن یک جریان سرکار باشیم و باید بدانیم که دیگر یک جریان منحصرا نمی تواند مملکت ار اداره کند. هرچند سلایق مختلف باشد اما در مقام اجرا می‌توان شاهد یک جامعیت در مدیریت کشور بود و دولتی که از همه نیروهای کارآمد از تمام گروه‌ها استفاده کند.

همین علی آقای مطهری هم بنده خدا صحبت‌ها و انتقاداتی کرده است. فرزند شهید مطهری است. همه هم می‌دانند عنصر باسواد، معتقد و معتدلی است ببینید چه نسبت‌هایی به ایشان زده‌اند؟ سالهاست می‌گوییم و فریاد می‌کشیم فضای تبلیغاتی جامعه باید از دروغ پردازان و پرونده سازان و فحاشان پاک بشود اما همچنان مصونیت آهنین دارند و طرف مقابل هم حتی اجازه دفاع ندارد!

کارشناسان و اساتید دانشگاهی گزارشی داده‌اند به ما که حداقل چهار سال طول می‌کشد که تازه برسیم به نقطه صفر برنامه چهارم! یعنی فردا نه تورم شما یک رقمی می‌شود نه اشتغال انفجاری ایجاد و نه مشکلات بین‌المللی و خارجی‌تان به این سادگی‌ها رفع می‌شود. تازه اگر همه نیروها با هم همکاری کنند از رهبری تا همه ارکان توقع معجزه نباید داشته باشیم.

اگر کوچک‌ترین نشانی از تغییر‌ها وجود داشت می‌شد برای حضور در عرصه فکر کرد اما متاسفانه هیچ علامتی دیده نمی‌شود.

اما نکته دوم امیدهایی است که ایجاد شده است. واقعیت این است که نمی‌گذارند وارد صحنه شویم. اینها هم شوخی است که موج ایجاد شود و فلان و فلان بلکه اگر هم ایجاد شود ببینید فرضا بنده هم آمدم. ناراحتی و نگرانی آنها بیشتر می‌شود. شخصا برای من هزینه‌ای که بابت ورود اشخاصی چون من به مردم و کشور تحمیل شود، غیرقابل تحمل است. خصوصا وقتی آنها نمی‌خواهند و نمی‌گذارند چگونه می‌توان آمد و از آن بالاتر چگونه می‌توان مملکت را با این همه مشکل و معضل به پیش برد؟…فرض بگیریم برای آمدن ما هزینه می‌دهیم که مثبت شود، اما نه اینکه هزینه بدهیم که بدتر شود.

من اگر بخواهم بیام چهارچوب‌های خودم را دارم. در چهارچوب نظام و رهبری کار کردن از اصول کاری من است. اما اگر من بیایم و بخش‌هایی عمده موافق نباشند تمام دستگاه هایشان را علیه من راه خواهند انداخت.

در دوره‌های قبل (۷۶ تا ۸۰) کار کردن راحت تر بود و آقای هاشمی زیر ساخت‌های مناسبی فراهم کرده بودند اما الان، چه؟ مردم هم توقع دارند همه چیز یک شبه عوض شود و این فشارها را تشدید خواهد کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=22997

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. توتکی خاتمی….
    منتظرتیم…

  2. درود بر شرفت

  3. زنده باد اصلاحات و اصلاحاتیان

  4. سید دوست داریم

  5. اینا حرف خودش نیست…..

  6. هیچی نیستی خاتمی خودتو ضایع نکن رای مال مشاییه

    • میدونی چرا حالت خوب نیست ؟
      چون دارو تحریمه و دولت مدیر و کارامد محمود و اسی ارز مبادلاتی به دارو تخصیص نمیدن . به همین خاطر دارو وارد نمیشه و تو حالت خوب نمیشه

  7. از این همه مظلومیت خاتمی اشک از چشمانم سرازیر شد
    این مرد بزرگ، صادقانه اقرار کرده که توان رویارویی با این همه مشکل مملکت را ندارد
    هخوان ثالث میفرمایند:
    باغ نومیدان چشم در راه بهاری نیست

  8. تصحیح میکنم “اخوان” ثالث

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.