تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

تخریب خانه‎ی «یار مهربان»

  • کد خبر : 23045
  • 02 اردیبهشت 1392 - 13:16

تخریب خانه‎ی “یار مهربان” مهران مریدی / میرملاس : در چند روز گذشته قدیمی‎ترین کتابخانه خرم‎آباد که واقع در میدان استانداری به سمت خیابان ساحلی است به همت مسوولان در عین ناباوری تخریب شد تا به بهانه‎ی تعریض خیابان حافظ، سرانه فضای مطالعه‎ای این شهرستان کمتر و کمتر شود. خبر تخریب ناگهانی قدیمی‎ترین کتابخانه شهر […]

تخریب خانه‎ی “یار مهربان”mehranmoridi7

مهران مریدی / میرملاس :

در چند روز گذشته قدیمی‎ترین کتابخانه خرم‎آباد که واقع در میدان استانداری به سمت خیابان ساحلی است به همت مسوولان در عین ناباوری تخریب شد تا به بهانه‎ی تعریض خیابان حافظ، سرانه فضای مطالعه‎ای این شهرستان کمتر و کمتر شود.
خبر تخریب ناگهانی قدیمی‎ترین کتابخانه شهر خرم‎آباد اهالی علم و فرهنگ را بهت‎زده کرد. تخریب کتابخانه‎ی ۱۷ شهریور با بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب و ۲هزار نفر عضو به همین راحتی صورت گرفت و هنوز هم اهالی فرهنگ را با علامت سوالی بزرگ مواجه کرده که چرا باید کتابخانه‎ای با حدود ۵۰ سال قدمت به یکباره از بین بر‎ود به حدی که استخوان‎های آن هم پیدا نشود و برای همیشه به تاریخ بپیوندد.
کتابخانه ۱۷‎شهریور در حالی به بهانه حل مشکل ترافیک و تعریض خیابان حافظ، به تاریخ پیوست که سرانه فضای کتابخانه شهر تأسف برانگیز است. طبق گزارش اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان لرستان، در حال حاضر تعداد ۵۶ کتابخانه‎ی عمومی در سطح این استان، خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌کند، (۳۴ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۲ کتابخانه مشارکتی) (جایگاه ۲۴ در کشور) و از طرف دیگر سرانه زیربنای ۱۹ هزار و ۶۶۸ مترمربع و سرانه دسترسی به کتابخانه‌ها به ازای هر ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر یک باب کتابخانه موجود است.
بر اساس نقشه راه توسعه عمرانی کتابخانه‌های عمومی کشور، استان لرستان با کمبود ۵۴ باب کتابخانه مواجه است که باید تا سال ۱۴۰۴ این کمبود برطرف ‌شود.

برای مرگ این فضای علمی کهن در این مدت کوتاه، بارها به سوگ نشسته‎ایم و هرگز آن را برنمی‎تابیم اما برای دیاری که کتابخانه‎ی مرکزی‎اش با این‎که بیش از یک دهه از کلنگ‎زنی آن می‎گذرد فقط حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، انتظاری بیش از این نداریم و احداث که نمی‎کنند “هیچ” بلکه در عین بی‎تدبیری تخریب می‎کنند و عین خیال‎شان هم نیست.
کاشکی سرعت عمل “احداث” به اندازه یک‎هزارم “تخریب” باشد اما چه کنیم که از گذشته‎های دور تا به حال همه افراد بشر به این باور رسیده‎اند که ویران کردن به مراتب آسان‎تر از ساختن است گواه و مصداق این نکته، یکی کتابخانه مرکزی خرم‎آباد بوده که نزدیک به یک دهه از شروع به ساخت آن گذشته است اما امید به بهره‎برداری آن در آینده نزدیک وجود ندارد و در مقابل این پروژه دور و دراز، ویرانی کتابخانه ۱۷‎شهریور را می‎توان یاد کرد که در یک نیم‎روز از صفحه جغرافیا مبلمان شهری خرم‎آباد حذف شد.
تخریب این کتابخانه در حالی رخ داده که فرماندار خرم‎آباد از سرانه فضای مطالعه‎ای(کتابخانه‎ای) در این شهرستان بارها انتقاد کرده و خواستار بیشتر شدن این سرانه شده که خیلی زود انتقادها به ثمر نشست و جامه عمل پوشاند و سرانه بیشتر شد(به هیچ وجه این گفته طنز نیست!).
در ارزشمند بودن تعریض خیابان حافظ شکی وجود ندارد اما نباید به بهانه‎ی این کار، هر اقدامی صورت گیرد و بهتر است “زمان و مکان” در نظر گرفته شود. گیریم که نابودی کتابخانه ۱۷ شهریور لازم بوده، آیا زمان آن مناسب است؟ بهتر نبود این نابودی بعد از کنکور سراسری سال‎جاری صورت می‎گرفت؟
بهتر نبود ابتدا بیشتر پروژه درست و بعد کتابخانه تخریب می‎شد؟ یا اول یک جایگزین برای این کتابخانه درنظر گرفته و بعد تخریب می‎شد؟
این فضای کتابخانه‎ای در حالی تخریب شد که نمایندگان خرم‎آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز بی‎اطلاعی از انجام آن به تخریب صورت گرفته انتقاد کردند.

دکتر ایرج عبدی، از تخریب این کتابخانه به‎شدت ناراضی است و گفت: «نباید کتابخانه تخریب می‎شد و باید سرانه فضای مطالعه‎ای را بیشتر کنیم اما تخریب این کتابخانه با شعار بیشتر شدن سرانه مطالعه منافات دارد».
وی ادامه می‎دهد: «با توجه به بهره‎برداری نرسیدن، کتابخانه مرکزی خرم‎آباد که هنوز پیشرفت فیزیکی خوبی ندارد، باید فضاهای موجود را حفظ کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره‎وری را از آنها ببریم».
عبدی با ابراز نارضایتی از تخریب قدیمی‎ترین کتابخانه خرم‎آباد، تأکید کرد: باید فضای مطالعه در خرم‎آباد بیشتر شود نه این‎که تعداد اندک آنها، کمتر شود».
آقامحمدی دیگر نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس شورای اسلامی هم به تخریب این کتابخانه واکنش نشان داد و گفت: «اگر این اقدام بدون کارشناسی صورت گرفته باشد، به‎راحتی گذر نمی‎کنیم».
وی به استفاده از این کتابخانه برای مطالعه در زمان دانش‎آموز بودنش اشاره کرد و یادآور شد: «کتابخانه‎ای با قدمتی حدود نیم قرن نباید به این سرعت از بین برود و باید قبل از تخریب مردم و مسوولان توجیه شوند».
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «بعد از این‎که کار تخریب انجام شده تازه استاندار با ما تماس گرفته و این موضوع را درمیان گذاشته است که به هیچ وجه این کار را نمی‎پسندیم».
آقامحمدی با تأکید بر حفظ آثار کهن و باستانی، می‎گوید: «نباید این آثار را به راحتی از دست بدهیم و باید ارزش آنها را بدانیم و بعد دست به تخریب بزنیم».
تعدادی دیگر از مسوولان هم به این تخریب واکنش نشان داده اما دوست نداشتند اعتراض آنها رسانه‎ای شود.

اجرای پروژه‎های عمرانی در استان لرستان از ضروریات این منطقه محروم و مهجور مانده از قافله روبه رشد توسعه است.
ساختن پروژه‎های خوب و تخریب موانع از همه ابزار مورد نیاز برای نیل به این هدف می‎باشد اما به نظر می‎رسد بخش قابل توجهی از این ساختن و ویرانی‎ها از مبنای درست کارشناسی شده برخوردار نمی‎باشند. نمونه‎های بارز این ساختن‎های نابهنجار و گاهاً دردسرساز را می‎توان در برخی از پروژه‎های شهر خرم‎آباد مشاهده کرد؛ از زیرگذرها و روگذرها گرفته تا میادین،خیابان‎ها، پل‎ها و ساختمان‎های است که چند بار تغییر کاربری داده‎ یا نیمه کاره رها شده‎اند و یا با وجود بهره‎برداری از نظر زیبایی سازه و کمک به حل مشکلی از مشکلات شهر در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.
در این که مشکل ترافیک شهر خرم‎آباد مشکل عدیده‎ای است و باید جدی گرفته شود هیچ شک و شبه‎ای وجود ندارد اما آیا معضل و مشکل ترافیک فضای مورد نیاز برای مطالعه دانش‎آموزان و دانشجویان این شهر تا به این حد مورد توجه قرار گرفته است. آیا نیاز به فضای امن برای آن‎هایی که امکان و فضای مناسبی برای تحصیل علم و دانش در اختیار ندارند به درستی درک شده است تا به عملی عاجل و آنی منجر شود. آیا ترافیک خیابان کوتاه حافظ مهم‎تر از دغدغه فضای مورد نیاز مطالعه دانش‎آموزان و دانشجویانی است که مسیر کسب دانش و تحصیل علم را برگزیده‎اند. اگر در انجام تمام پروژه‎های شهر تا به این اندازه قاطعیت،سرعت و دست‎ودلبازی وجود داشت آیا کتابخانه مرکزی، هتل پارک صخره‎ای، بیمارستان شهید رحیمی و… تا به این اندازه طول می‎کشید.
با وجود قدردانی از تمام زحماتی که درست یا بی‎نتیجه در مسیر توسعه شهر خرم‎آباد توسط مسوولان در حال انجام است باید خاطرنشان کرد که نگاه کارشناسی، اولویت در نیازها، عدالت در نگاه، قاطعیت در همه موارد و تدبیر از ضروریات انجام فعالیت و خلق اتفاق مثبت است که توسط مسوولان استان باید مورد توجه قرار گیرد.
بدون شک خیلی از نخبگان و تحصیل‎ کرده‎های خرم‎آبادی مدیون این کتابخانه هستند و از آن خاطره دارند اما حالا دیگر ۱۷ شهریور را نمی‎بینند.
شنیده شده که تعدادی از کتاب‎ها در زیر آوار مانده که هنوز این موضوع تأیید و یا تکذیب نشده است اما اگر صحت داشته باشد گناهی نابخشودنی است.
دیگر صدای دوست باسود و بی‎زیان در ۱۷ شهریور نمی‎آید، دیگر یار مهربانی نیست که همدم باشد، دیگر آن کتابخانه نبض ندارد و دیگر…

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=23045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. دوست گرامی
    اتشاء الله از آن بهترش جایگزین خواهد شد.بر مرده گریستن، مرده را زنده نمی کند. شهر و استان باید توسعه پیدا کند. توسعه نباید فدای دلبستگی های ما به فضاهای گذشته و فرسوده شود. ولی باید کوشید امکانات جدید و متناسب فراهم آورد. نمایندگان محترم مجلس هم بهتر است بجای اشک بی خود ریختن در فکر جایگزین مناسب کتابخانه ۱۷ شهریور و رفع کمبودهای استان باشند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.