- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

عارف : کروبی و موسوی را از بزرگان نظام می‌دانم!/ مخالف آمدن رئیس جمهورهای سابق هستم

 

محمد رضا عارف از جمله کاندیدای های مطرح شده در جبهه اصلاح طلبان، امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شریف به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

مشرق : او در ابتدای اظهارات انتخاباتی خود اینگونه عنوان کرده بود که «اگر حضور من تنها ده درصد در حضور پرشکوه مردم تأثیرگذار باشد، در انتخابات شرکت خواهم کرد» اما مدتی بعد با جدی شدن نامزدی او در انتخابات، طیفی از روزنامه های زنجیره ای داخلی و سایت های اینترنتی فتنه سبز در خارج ضمن حمله به عارف، او را «اصلاح طلب بدلی» و «کسی که از سوی نظام برای نامزدی تحریک شده» معرفی کردند. 

اما عارف در اظهارات امروز خود در دانشگاه شریف این موضوع را به خوبی برای دانشجویان شفاف کرد که اصلاح طلبی است قانون مدار و با تندروی برخی از بزرگان اصلاح طلب مانند موسوی خوئینی ها موافق نیست.

او در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا تکلیف خود را با کسانی که او را اصلاح طلب نمی دانند مانند (موسوی خوئینی ها) و از برخی اظهارات او در قبال تندروی های سال ۸۸ ناراحتند، پاسخ داد: من نمی توانم برای دلخوشی کسی حرف بزنم، مواضع خودم را و حرف های دلم را صریح می گویم و خواهم گفت.

محمد رضا عارف که در تالار جابربن حیان دانشگاه شریف به سوالات دانشجویان پاسخ می داد، با سوالاتی از جنس های متفاوت مواجه می شد. یکی از مواضع دوگانه عارف در قبال حرکات ساختارشکنانه برخی از اصلاح طلبان در سال ۸۸ انتقاد می کرد، دیگری موسوی و کروبی را پاره های تن اصلاح طلبان خطاب می کرد و خواستار موضع گیری عارف در قبال آنان بود و دانشجویی دیگر از نقاط قوت دولت احمدی نژاد می پرسید.

دانشجویانی که در این نشست حاضر شده بودند هر کدام با ظاهری متفاوت بر روی سن حاضر می شدند و از عارف پاسخ سوال خود را مطالبه می کردند، از دانشجویی با لباس و دستبند سبز گرفته تا دانشجویی که با ظاهری مثبت و اتو کشیده در مقابل عارف حاضر می شد.

عارف که عزم خود را برای رقابت های انتخاباتی ۹۲ جزم کرده، به سوالات دانشجویان پاسخ های کوبنده ای داد و طرفداران خود را وادار به تشویق و کف زدن کرد.

او در مواجهه با انتقادات برخی دانشجویان مبنی بر -عدم موضع گیری و یا مواضع دوگانه- پاسخی جالب داد و عنوان کرد: من معروف هستم به یزدی و فردی شُل و ول! ولی من مواضعم را صریح می گویم و اگر هم برخی از مواضعم رسانه ای نشده است تقصیر از من نیست، من در قبال اتفاقات جامعه هیچ گاه ساکت نبوده ام.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین در خصوص اجرای هدفمندی یارانه ها توسط دولت احمدی نژاد گفت: اجرای هدفمندی یارانه ها آرزوی همه دولت های بعد از انقلاب بوده است و این اقدام احمدی نژاد از جمله نقاط قوت دولت وی بود.

عارف در انتهای نشست پرسش و پاسخ به جمع خبرنگاران رفت و به سوالات آنان نیز پاسخ داد.
او در پاسخ به سوال خبرنگار مشرق مبنی بر صحت خبر مربوط به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی مبنی بر تشکیل ائتلافی میان خاتمی، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری اظهار کرد: بنده چیز خاصی نشنیده‌ام و اکنون این خبر را از زبان شما شنیدم.
عارف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مشرق مبنی براینکه آیا سران اصلاح طلب سازوکاری بر رسیدن به اجماع در نظر گرفته اند یا خیر، پاسخ داد: نمی دانم ولی سازوکاری هست، دقیق خبر ندارم!

– در ادامه بخش هایی از صحبت های محمدرضا عارف، در جمع دانشجویان دانشگاه شریف ملاحظه می کنید: 
– عارف در خصوص حضور خاتمی در انتخابات افزود: در سال ۸۸ نیز همین روند را نشان دادیم. در ابتدا بنا بود من کاندیدای اصلاح طلبان باشم اما بعد از آمدن خاتمی من بلافاصله کنار کشیدم و رئیس ستاد انتخاباتی اش شدم. الان خاتمی اگر تصمیم بگیرد در انتخابات حضور یابد، با توجه به قول و قراری که گذاشته ایم امکانات و ستادم را در اختیار خاتمی می گذارم.
-در دوم خرداد ۷۶ نقش اصلی به عهده دانشجویان بود؛ حضور پر رنگ و جهشی دانشجویان جنبش دوم خرداد را خلق کرد.
-متاسفانه در سال‌های اخیر جنبش دانشجویی در یک شرایط غیر منطقی فرو رفته و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی رکود پیدا کرده است.
-مطالبات دانشجویی کمتر شده و مسئولیت پذیری دانشجویان در یک وضعیت حداقلی وجود دارد و عمیق‌تر شدن شکاف بین نسل سوم و اول بیشتر شده است.

– ترس از تنبیه و توبیخ دانشجویان را محافظه کار کرده است و چماق کمیته انضباطی بر سر دانشجویان سایه افکنده است.
-ما دانشجو را اساسا سیاسی می‌دانیم و باید دوباره سیاسی بودن به دانشجو برگردد.
-نگاهی که ما در انتخابات داریم، تبلور حضور و مشارکت است؛ ما بر روی مشارکت مردم حساب باز کرده‌ایم.
-هنوز هم زخم اتفاقات سال ۸۸ ما را آزاد می‌دهد اما در گذشته نمی‌توانیم متوقف شویم.
-ما با هدف جلوگیری و نه مچ‌گیری باید با امید به آینده درخشان و حضور پرشور مردم، در انتخابات آتی مسائل گذشته را جبران کنیم.
-متاسفانه در کشور ما وقتی یک گروه پیروز می‌شود، با گرو‌های دیگر تسویه حساب غیر منطقی می‌کند؛ اختلاس ۳ هزار میلیاردی یک نمونه کوچک از این رویکرد بود.
-در کاندیداها باید حماسه اخلاق مداری، ندادن وعده‌های توخالی ، صداقت و راستگویی وجود داشته باشد.

-ما در این دهه فرصت تجربه کردن افراد کم تجربه را نداریم و باید کسی بیاید که روش و اصولش ثابت شده باشد.
-فردی باید کاندیدا شود که عزت و منزلت مردم مهمترین دغدغه روزمره او باشد.
-فردی که توانایی استفاده از بهترین‌ها را در امور کشور داشته باشد و به شایسته سالاری باور داشته باشد.
-حماسه سیاسی ما حماسه همبستگی ملی و رفاقت در صحنه اداره کشور است.
-حماسه سیاسی ما در دانشگاه این است که دیگر دانشجویی ستاره دار نشود؛ حماسه سیاسی در دانشگاه این است که دانشجویان با حفظ دیدگاه و نظرات خود در محیطی آرام فعالیت کنند و به دلیل اختلاف دیدگاه به کمیته انضباطی نروندو کرسی‌های آزاد اندیشی دردانشگاه‌ها برگزار شود.
-حماسه سیاسی در دانشگاه این است که به بهانه انتخابات کلاس‌ها تعطیل نشود.
-کسی را باید به جامعه برای انتخابات معرفی کنیم که بتواند در مجامع بین‌المللی از حق و حقوق قانونی ما دفاع کند.
-باید فردی انتخابات شود که با داشتن یک برنامه عملیاتی و منطقی توانایی اجرای آن را به اثبات رسانده است.

-با عملکردم پاسخ دادم که مخالف آمدن روسای‌جمهور سابق هستم.
-معتقدم بهتر است رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود با کمک رئیس‌جمهور سابق به فعالیت بپردازد.
در سال ۸۸ بنا این بود من کاندیدای اصلاح‌طلبان شوم اما خاتمی که آمد من بلافاصله کنار کشیدم و شدم رئیس ستاد انتخابات وی. اگر خاتمی بیاید من تمام ستادم را در اختیار وی می‌گذرام.
-در جایگاهی نیستم که در مورد مقام ارشد نظام یعنی ولایت فقیه اظهار نظر کنم؛ ولایت فقیه یکی از ارزش‌ها انقلاب ما است. -در انتخابات ۸۸ جریان حاکم یک سویه هر حرفی و هرکاری خواست برعلیه جریان دیگر کرد.
-وقتی مردم خس و خاشاک می‌شوند چه انتظاری از مردم دارید؟باید به شیوه‌های منطقی مردم را قانع کرد و در انقلاب فرهنگی نمی‌شود مردم را با چماق قانع کرد.
-حل مسأله زندانیان سیاسی را متعلق به بعد از انتخابات و نتایج آن می‌دانم. امیدوارم بخشی از حماسه سیاسی امسال بعد از انتخابات و برای حل این مسأله انجام شود.
-به نظر ما جریان اصلاح‌طلبی اصلی‌ترین جریان انقلاب است و خط امامی است و نباید از کار دور بماند.
-موسوی و کروبی را ازبزرگان نظام میدانم؛ آقای کروبی از نزدیکان امام بود و من به هر دو احترام می‌گذارم و تاسف می‌خورم شرایط اجتماعی طوری است که نمی‌توان از این دو عزیز بهره بگیریم. امیدوارم به زودی مسأله این عزیزان حل شود.
-قانون اساسی فصال‌خطاب ما است و بنای حرکت ما قانون است.
-در انتخابات ۸۸ تخلف زیادی صورت گرفته اما تقلب خیر.حتی طرح مسأله تقلب تا وقتی اطمینان حاصل شده کار درستی نیست. -اقتصاد مقاومتی یعنی؛ ادامه رشد و تعالی کشور و تسلیم نشدن در برابر هرگونه زورگویی و قلدری.
-تاکنون هزینه برای تبلیغات تا به حال خرج نکرده‌ام. اگر بخواهم بطور جدی هزینه کنم و اگر نیاز بود از مردم و دوستان کمک می‌گیرم. 
*** توصیه می‌کنم اصولگرایان با یکی دو کاندیدا وارد عرصه شوند/ جریان اصلاحات نیز با چند کاندیدا وارد عرصه می شود***
محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در خصوص تعدد کاندیدا در انتخابات آینده اظهار داشت: تا اینجا من یک نگاه مثبت به این مسئله دارم چرا که هر کاندیدا یک عقبه و یک عده طرفدار دارد و اعلام کاندیداتوری سبب افزایش مشارکت مردم می‌شود. اما اگر بخواهد تا روز آخر این مسیر ادامه یابد جز گیج کردن مردم چیزی حاصل نمی‌شود.
وی افزود: تعدد کاندیدا کار شورای نگهبان را مشکل می‌کند و اگر بیست نفر به عنوان مثال تایید صلاحیت شوند کشور گرفتار می‌شود و قاعدتا رئیس‌جمهوری با رای حداقلی انتخاب می‌شود. بنابراین انتظار بنده از جریان های سیاسی این است که در چارچوب برنامه‌‌هایشان حتی‌الامکان اجماع و ائتلاف کنند.
عارف تصریح کرد: بهتر است جریان اصولگرایی با یکی دو کاندیدا، جریان اصلاحات نیز با یک یا دو نامزد و مستقل ها نیز با ۲ نامزد وارد انتخابات شوند تا با ۵ الی ۶ کاندیدا انشاءالله بتوانیم انتخابات خوب و باشکوهی رقم بزنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه تبلیغات‌تان را از کجا تامین می‌کنید، گفت: من تا به حال هزینه نداشته‌ام و سعی می‌کنم که چون یزدی هستم با هزینه‌ای حداقلی باشد و اگر جدی‌تر شد از مردم خواهش کنم که کمک کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا ریز هزینه‌ها را در اختیار مردم قرار می‌دهید یا خیر گفت: ریز هزینه‌ها را در اختیار مراجع قانونی قرار می‌دهم و یا شماره حسابی را اعلام می‌کنم.

عارف در خصوص پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز یادآور شد: بحث هدفمند کردن یارانه‌ها یک ضرورت برای اقتصاد ما است. و این روندی که الان شروع شده باید ارزیابی شود تا فاز اول به طور کامل اجرا شود یعنی بخشی از این کار الان اجرا شده حال با ارزیابی از اجرای کامل فاز اول در مورد ادامه این کار به طوری که به نفع اقشار آسیب‌پذیر باشد تصمیم صورت می‌گیرد.
وی در مورد جلسه نوروزی خاتمی با هاشمی اظهار داشت: بنده چیز خاصی نشنیده‌ام. این چیزها را سایت‌ها می‌نویسند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اجماع اصلاح‌طلبان نیز خاطر نشان کرد: اگر اجماع صورت بگیرد قطعا اجماع می‌کنم.
عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با آقای شریعتمداری در مورد اجماع دیداری داشتید یا خیر نیز گفت: دفتر ایشان تکذیب کرد و آقای شریعتمداری برای عید دیدنی پیش بنده آمده بود و صحبت‌هایی هم با هم داشتیم اما اساسا هیچ بحثی در خصوص اجماع نشد و این یک عید دیدنی بود.
وی در پاسخ به خبرنگاری در مورد ائتلاف ۱+۲ اصلاح‌طلبان گفت: بنده برای اولین بار است که این حرف را می‌شنوم.
وی در پایان تاکید کرد: انشاءالله اجماع صورت می‌گیرد و ما به آن احترام می‌گذاریم.