- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پاتوق هنری، گفتگو و نمایشگاه مجازی ۱۵/ پوسترهای اجتماعی برای تمام فرهنگ‏ها /لوبا لوکوا Luba Lukova طراح بلغاری الاصل مقیم آمریکا

علی اصغر حسینی

این گفتگو قبلادر سایت رسم منتشر گردیده.

—————————————

 لوبا لوکوا طراح بلغاری‏الاصل و ساکن نیویورک است. او در جوامع بین‏المللی به عنوان یکی از متمایزترین طراحان ‏گرافیک و تصویرسازان شناخته می‏شود. کارهای تامل‏برانگیز او که نوعی مینیمالیسم یا به عبارتی دیگر استفاده از حداقل خط، رنگ و نوشته بر آن حاکم است، نمایانگر موقعیت اجتماعی انسان مدرن است. پوسترهای تئاتر خاطره‏انگیز او بر بسیاری از تولیدات تئاتری امریکا و اروپا تاثیر گذاشته و به آن شکوه و جلال خاصی بخشیده است. کارهای او در موزه‏های معتبر هنر دنیا مانند موزه هنرهای مدرن نیویورک، کتابخانه کنگره واشنگتنDC و Bibliotheque Nationale در فرانسه قرار دارد. به تازگی انتشارات Clay & Gold کارهای اجتماعی او را در قالب یک کتاب منتشر کرده که بازتاب بصری تاثیر‏گذارتری از اخبار زمان ما داشته است. در مه ۲۰۰۹ موفق به دریافت دکتری افتخاری از دانشگاه Lesley شد و پوسترهای Health Coverage او همزمان با شروع کار اوباما در واشنگتنDC به نمایش درآمد. او تاکنون جوایز بسیاری دریافت کرده که شامل Grand Prix Savignac در سالن بین‏المللی پاریس، جایزه ویژه ایکوگردا در فستیوال شومون، جایزه ویژه نمایشگاه بین‏المللی پوستر در فورت کالینز و … می‌باشد. همچنین نمایشگاه‏های انفرادی متعددی مثل یونسکو پاریس، گالری DDB در اوزاکا ژاپن، لاما در نیویورک و انستیتو بوستون برگزار کرده است.

—————————————

چه طور شد که به کار گرافیگی علاقه‏مند شدید؟
علاقه من به گرافیک از دوران مدرسه سرچشمه می‏گیرد. من در رشته طراحی پوستر و گرافیک فارغ التحصیل شدم و به سرعت به عنوان یک طراح پوستر در یک شرکت تئاتر مشغول به کار شدم و همیشه کارم را دوست دارم و فکر نمی‏کنم هیچ گاه علاقه‏ام کم شود.
گرافیک کدام کشورها مورد علاقه شما است و علت آن را بیان کنید؟
گرافیک همه کشورهای دنیا را دوست دارم، به خاطر اینکه نمایانگر فرهنگ‏ها و زبان‏های گوناگون است. به طور عمیق من تحت تاثیر پوستر لهستان دهه هفتاد میلادی بودم، اما درس‏های فراوانی از تمام فرهنگ‏ها گرفتم.
 تاثیرات هنر اروپا در آثار شما مشهود است آیا این ریشه در کودکی و بلغاری بودن شما دارد؟
من در اروپا متولد و بزرگ شدم، اما در امریکا بیش از هر جای دیگر زندگی و کار کردم و تاثیر فراوانی پذیرفتم. به طور کلی هنر گرافیک امریکا تاثیر پذیرفته از سنت‏های اروپایی است و من نیز بخشی از همان سنت هستم. به طور کلی تاثیرات فراوانی از هنر کشورهای مختلف گرفته‏ام به عنوان مثال چاپ‏های هنرمندانه ژاپنی، تایپوگرافی فارسی، خوشنویسی و نقاشی چینی، مجسمه و گلدان‏های یونانی، دست بافته‏های مکزیکی و…
 در آثار شما نوعی اومانیسم حاکم است، انسان‏هایی که همواره در عذاب هستند، علت آن چیست؟
با وجود اومانیسم در آثارم موافقم، اما با اینکه انسان‌های آثار من در رنج و عذاب هستند مخالفم. همیشه سعی می‏کنم احساساتی سرشار و انسان دوستانه را در آثارم قرار دهم که بیننده بتواند احساس و فکر کند و در کارهای من شادی نیز نمایان است.
 من در کارهای شما نوعی تصویرسازی می‏بینم که یادآور هنر بومی امریکا و آفریقا است، علت را شرح دهید؟
به طور کلی من هنر بومی و مردمی را دوست دارم و آموخته‏ام چگونه هنرمندان این رشته آثار خود را خلق می‏کنند، فکر می‏کنم که آنها چیزی اصیل و بسیار صادقانه دارند که هنرمندانی که سالیان دراز در مدارس هنر آموزش می‏بینند ممکن است آن را از دست بدهند و من در کارهای در جستجوی این اصل ضروری و مهم هستم.

 چه شناختی از گرافیک ایران دارید و آن را چگونه می بینید؟

بسیار خوب سنت‏های غنی هنر ایرانی و گرافیک آن را می‏شناسم، طراحان ایرانی زیادی از دوستان من هستند و من به عنوان یکی از بزرگترین تحسین کننده‏های آنها و طراحان نسل جدید گرافیک و پوستر ایران هستم.

—————————————————

01

 

—————————————————-

 

001

 

—————————————————

 

002

 

————————————————–

 

003

 

—————————————————-

 

004

 

—————————————————

 

005

 

—————————————————

 

006

 

—————————————————–

 

007

 

—————————————————–

 

009

 

—————————————————