تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

شمارش معکوس برای اقدام نظامی علیه بشار اسد

  • کد خبر : 23601
  • 11 اردیبهشت 1392 - 21:41

رئیس‌جمهور آمریکا، احتمال کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی توسط حکومت سوریه را تهدیدی برای جامعه بین‌المللی عنوان کرد و واکنش نظامی به چنین اقدامی را صریحا منتفی ندانست. باراک اوباما، در واشنگتن گفت: در صورت به خطر افتادن امنیت ایالات متحده آمریکا و متحدانش یا جامعه بین‌المللی، “گزینه‌ای” برای یک واکنش وجود دارد. اوباما جزئیات این گزینه […]

8615-29053

رئیس‌جمهور آمریکا، احتمال کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی توسط حکومت سوریه را تهدیدی برای جامعه بین‌المللی عنوان کرد و واکنش نظامی به چنین اقدامی را صریحا منتفی ندانست.
باراک اوباما، در واشنگتن گفت: در صورت به خطر افتادن امنیت ایالات متحده آمریکا و متحدانش یا جامعه بین‌المللی، “گزینه‌ای” برای یک واکنش وجود دارد. اوباما جزئیات این گزینه را روشن نساخت و فقط افزود که سال گذشته از پنتاگون، ارتش آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی خواسته که پیشنهادهای خود را ارائه دهند. به گفته اوباما، این پیشنهادها از چارچوب تحریم‌های کنونی، پشتیبانی از شورشیان و کمک‌های انسان‌دوستانه فراتر می‌روند.

رئیس‌جمهوری آمریکا بطور مشخص از کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط بشار اسد علیه شورشیان به عنوان عامل احتمالی برای چنین واکنشی سخن گفت. وی گفت اگر چنین حادثه‌ای روی دهد، ریسکی اساسی برای گسترش سلاح‌های شیمیایی است. اوباما تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم این غول از شیشه بیرون بیاید».

اوباما خاطر نشان ساخت که ایالات متحده آمریکا در حال حاضر اطلاعات روشنی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سوریه در دست ندارد. وی افزود، نشانه‌هایی وجود دارد که در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده ولی “ما نمی‌دانیم چگونه از آن استفاده شده، چه وقت از آن استفاده شده و توسط چه کسی از آن استفاده شده است”.

به گفته اوباما اگر بشار اسد از گاز سمی استفاده کرده باشد، این به منزله “تغییر قواعد بازی” نه فقط برای ایالات متحده آمریکا بلکه برای جامعه جهانی است. رئیس‌جمهوری آمریکا افزود، برای “اقدامات تازه” به عنوان واکنشی در مورد این مساله “من باید مطمئن باشم که فاکت‌ها را می‌‌شناسم، زیرا مردم آمریکا این انتظار را از من دارند”. اوباما تصریح کرد که آمریکا همه کار می‌کند تا مستندات این موضوع را جمع‌آوری کند. کشورهای همسایه سوریه و سازمان ملل متحد نیز باید به روشن شدن این ماجرا یاری رسانند.

برطبق آمار، روزانه حدود ۱۰۰ نفر در جنگ داخلی سوریه کشته می‌شوند. برخی از مجروحانی که به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند، دچار مشکل تنفسی و حالت خفگی هستند. نشانه‌هایی از کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه وجود دارد، ولی مستنداتی در این زمینه وجود ندارد. رژیم سوریه تا کنون استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی را تکذیب کرده است. ولی اپوزیسیون سوریه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است رژیم این کشور را مجبور کند که با تحقیق در مورد کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه موافقت کند.

در یک نظرسنجی که اخیرا در آمریکا صورت گرفته از هر سه آمریکایی دو تن با مداخله نظامی این کشور در سوریه مخالفت کرده‌اند. در این نظر سنجی که به سفارش “نیویورک تایمز” و فرستنده‌ CBS انجام گرفته فقط ۲۴ درصد نظردهندگان گفته‌اند که آمریکا موظف است در سوریه مداخله نظامی کند. ۶۲ در صد چنین اقدامی را رد کرده‌اند. فقط روز سه‌شنبه در سوریه ۱۰۵ تن در درگیری‌های نظامی جان باختند. ناظران حقوق بشر شمار قربانیان را در روز دوشنبه ۱۷۰ تن اعلام کرده بودند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=23601

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ازدولت جنگ طلب و مداخله گر آمریکا هیچ چیزی بعیدنیست.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.