- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

در آستانه برگزاری انتخابات ۲۴خرداد / تلاش ده ها کاندیدا برای کسب ۱۳ کرسی شورای شهر خرم آباد

فرشاد

 

در آستانه برگزاری انتخابات ۲۴خرداد
تلاش ده ها کاندیدا برای کسب ۱۳ کرسی شورای شهر خرم آباد

به گزارش خبرنگار میرملاس ؛ کمتر از ۴۰ روز دیگر به زمان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در جمعه ۲۴ خرداد ماه سالجاری برگزار خواهد شد، فرصت باقی است. در این تاریخ شهروندان لرستانی همچون دیگر هم‌وطنان با آراء خود نمایندگانشان را در اداره امور شهر و روستای محل زندگیشان برمی‌گزینند در شهر خرم‌آباد با کاندیداتوری ۱۴۸ نفر بیشترین افراد نسبت به سایر شهرهای استان اقدام به ثبت‌نام در رقابت ورود به پارلمان محلی نموده‌اند. در میان اسامی رقباء هم چهره‌های مطرح و مدیران پیشین به چشم می‌خورد و هم نام رقبای تازه وارد و کمتر شناخته شده وجود دارد که در نهایت ۱۳ عضو اصلی از میان آنها به چهارمین دوره فعالیت شورای شهر راه خواهند یافت.
با پایان مهلت قانونی ثبت‌نام رقباء ورود به شورای شهر و بررسی اسامی آنها حضور برخی چهره‌های سرشناس جلب توجه می‌کند که می‌تواند، نویدبخش رقابتی جدی باشد. برخی مدیران مطرح سیاسی، شهرداران، نمایندگان شوراهای فعلی و کاندیداهای ادوار، وکلای دادگستری، ورزشکاران و هنرمندان از جمله افرادی هستند که کاندیداتوری آنها جالب توجه است. در رأس تمام نامزدهای موجود شجاع دریکوند قرار گرفته است. وی سابقه تصدی فرمانداری شهرستان‌های خرم‌آباد، اندیمشک، پاوه و جوانرود را در اختیار داشته و در روزگار نه چندان دور مصوبات شوراهای شهر و روستا در مناطق اشاره شده با امضاء او قطعیت می‌یافت. دریکوند همچنین تجربه مدیر کلی ستادی در استانداری لرستان، مشاور استانداری لرستان و خوزستان و نیز مدیریت در آموزش و پرورش را در سوابق اجرایی خود داراست. مدیریت قابل تقدیر وی در گذشته باعث شده به عنوان بخت اول کسب کرسی شورای شهر خرم‌آباد مطرح شود. بنا به اخبار بدست آمده شجاع دریکوند سرلیست ائتلاف‌های اصلی انتخابات ماه آینده خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود، بالاترین آراء به وی اختصاص یابد. حسن رضائیان، دیگر فرماندار ثبت‌نام کننده در انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد است. وی نیز دارای سوابق مدیریتی قابل توجه از جمله فرمانداری شهرستان سلسله (الشتر) می‌باشد که می‌تواند از گزینه‌های مطرح تصدی به جایگاه پارلمان محلی در خرم‌آباد باشد. محمد مهرابی رئیس پیشین شورای شهر در دوره دوم و عضو دوره‌های اول و دوم و کاندیدای مجلس هشتم از جمله افرادی است که از شانس‌های اصلی کسب مجدد صندلی شورای شهر خرم‌آباد است. هوشنگ نصیری، محمد حسین‌پور، نورمحمد احمدیانی، صالح کشوری و حسین سهرابیان هم با سابقه شهرداری در شهرهایی همچون خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر، سراب دوره و سپیددشت پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند و می‌توانند از گزینه‌های مطلوب ورود به شورای شهر خرم‌آباد باشند.
سرهنگ جافر وفایی سالارپور از قهرمانان و پیشکسوتان تکواندو کشور و افسر ارشد نیروی انتظامی و عبداله عزیزپور قهرمان و پیشکسوت کشتی و سرپرست معاونت ورزشی سازمان ورزش و امور جوانان استان و رئیس هیئت کشتی لرستان، نمایندگان قشر ورزشکار مرکز استان در رقابت‌های شورای شهر هستند که قابلیت کسب آراء لازم را دارند. اما از بین هنرمندان نیز افرادی اقدام به نام‌نویسی نموده‌ا ند که می‌توان به سیف‌الدین آشتیانی خواننده مطرح ترانه‌های لری که کارمند بانک است و فرشاد سیفی موسیقیدان و نوازنده اشاره کرد که پا به گود رقابت سنگین ورود به جایگاه نمایندگی مردم خرم‌آباد در شورای شهر نهاده‌اند. از میان وکلای دادگستری نیز افرادی مثل رضا حاصلی (کاندیدای ادوار)، احمدعلی دلفان (عضو کنونی شورای شهر)، فاطمه کاکاوند، حسین‌رضا جمشیدی و بهنام حسن‌زاده در کنار حمیدرضا پورحسینی از مسئولین دادگستری استان با احساس ضرورت حضور قانوندانان در ترکیب اعضاء شورای شهر در این رقابت ورود نموده‌اند.
مداحان نیز در این دوره افرادی را به عنوان رقیب معرفی نموده‌اند که در صدر اسامی این چند نفر نام علی جهان آراء بیش از دیگران مطرح است. مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان در دوران مدیر کلی ماکنعلی از رقبای جدی انتخابات آتی خواهد بود. دکتر علاء‌الدین شیخی رئیس بیمارستان حضرت زینب (س) و از پزشکان مردمی و کاندیدای ادوار گذشته از دیگر چهره‌های مطرح انتخابات شورای شهر خرم‌آباد است که ایجاد تغییر در ترکیب کنونی شورای شهر را لازم دانسته است. اسفندیار مرادی‌پور از فرهنگیان با سابقه و کاندیدای همواره مطرح در ادوار گذشته، کرم نعمتی از مسئولان کمیته امداد استان، محمد ملکشاهی کاندیدای اسبق نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مهندس قدرت‌اله فولادوند مجری طرح‌های عمرانی نیروی انتظامی در غرب کشور و مدیر گوه معماری دانشگاه علمی- کاربردی خرم‌آباد، سرهنگ عیسی ساکی معاون علمی- پژوهشی سپاه استان، محسن اقبالی مسئول حراست و معاون پیشین اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان، حسن خسروی کارشناس ارشد عمران و محمد اسدی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری از جمله رقبای مطرح ورود به شورای شهر مرکز استان هستند. بدیهی است همه کاندیداهای در صحنه چشم به صندلی‌های شورا دوخته‌اند و از تمام تلاش خود برای تصاحب آنها بهره خواهند برد.

آنهایی که نیامدند
پیش از آنکه مهلت ثبت‌نام، نامزدهای انتخابات شورای شهر خرم‌آباد پایان یابد گمان می‌رفت افراد شناخته شده دیگری در این عرصه ورود نمایند. اما با پایان مهلت مذکور و مشخص شدن اسامی کاندیداها، نام برخی از شخصیت‌هایی که انتظار می‌رفت ثبت‌نام کرده باشند، به چشم نمی‌خورد. درصد اسامی نامزدهای احتمالی که ثبت‌نام نکردند می‌توان به امیر ناصر غلامرضایی اشاره کرد. او که عضو مستعفی شورای کنونی بود و از کاندیداهای بالقوه نمایندگی مجلس شورای اسلامی است در انتخابات خرداد ماه نام‌نویسی نکرد. غلامرضایی که از پرسنل مخابرات استان است در صورت کاندیداتوری از بخت‌های مسلم ورود به شورای شهر خرم‌آباد محسوب می‌شد. سرهنگ عزت‌اله حسنوند، رئیس پلیس شهرستان بم و بروات، رئیس کلانتری چهارده و یگان امداد نیروی انتظامی و برادر فتح‌اله حسنوند نماینده اسبق خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی از دیگر اسامی مطرح و شناخته شده بود که از ورود به عرصه رقابت شورای شهر امتناع نمود. وی که از روابط عمومی بالایی بهره می‌برد، در صورت کاندیداتوری از رقبای جدی کسب کرسی نمایندگی شورای شهر خرم‌آباد به حساب می‌آمد. حجت‌اله حیدری‌مقدم، وکیل پایه یک دادگستری، مدرس دانشگاه و عضو شورای اجرای هلال‌احمر و برادرزاده نماینده اسبق سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی از دیگر چهره‌های شاخص این دوره از انتخابات پارلمان محلی خرم‌آباد بود که برخلاف انتظارات در عرصه رقابت شورای شهر حضور نیافت. بیژن حسین‌پور تنها نامی در میان اعضاء دوره کنونی (دوره سوم) شورای شهر خرم‌آباد بود که برای انتخابات پیش رو ثبت‌نام نکرد. گرچه برخی خویشاوندان و از جمله برادرزاده‌اش به نیابت وی در این رقابت حضور دارند. به نظر می‌رسد وی که زمانی مورد حمایت حزب موتلفه بوده نیم نگاهی به انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی داشته باشد. دکتر فیروزه غضنفری، روانشناس، استاد دانشگاه و عضو هیئت تحریریه روزنامه صدای ملت که پیش از این شایعاتی در خصوص حضورش در انتخابات شورای شهر خرم‌آباد وجود داشت نیز از افراد شاخصی بود که در این رقابت ورود نکرد. فریدون نصیری از پرسنل بازنشسته تأمین اجتماعی و عضو خانواده هرمز نصیری شهردار کنونی خرم‌آباد هم در انتخابات حضور نیافت. در حالی که گفته می‌شد از جمله ثبت‌نام‌کنندگان خواهد بود. از بدنه شهرداری نیز افرادی همچون رحیم محمد حسینی، اسماعیل پویان‌مهر و امیر امانی با عدم نام‌نویسی عطای مشارکت خود در رقابت را به لقایش بخشیدند. علی امرایی مجری مردمی و شناخته شده صدا و سیمای مرکز استان و عضو اولین دوره شورای شهر هم دیگر چهره‌ای بود که اقدام به ثبت‌نام نکرد. شهناز بازداری کاندیدای ادوار گذشته در این دوره نام‌نویسی نکرد اما برادرش به میدان انتخابان ورود نمود. محمد خدامی نفر اول انتخابات دوره گذشته شورای شهر و شهردار اسبق خرم‌آباد از جمله دیگر افرادی بود که در رقابت‌های انتخاباتی دوره جدید ورود نکرد.

ثبت‌نام شورای سومی‌ها در غیاب نمایندگان ادوار
در حالی که تمامی اعضاء کنونی (دوره سوم) شورای شهر خرم‌آباد بجز بیژن حسین‌پور بار دیگر خود و عملکردشان را در معرض رأی عمومی قرار داده‌اند که از میان نمایندگان ادوار گذشته شورای شهر تنها دو نفر ثبت‌نام نمودند. محمد مهرابی و فریدون معتمدی اعضاء دو دوره اول و دوم شورای شهر خرم‌آباد. سایر اعضاء ادوار شورا در انتخابات پارلمان محلی دوره چهارم ثبت‌نام نکردند. البته به استثناء محمدجعفر همت‌پور نماینده فعلی که در دوره گذشته هم عضو بود.
بنابراین با احتساب هشت نماینده از نه نماینده فعلی تنها دو نماینده دوره‌های گذشته در این عرصه حضور یافته‌اند. حضور اکثریت قریب به اتفاق اعضاء کنونی در حالی است که عملکرد طولانی مدت ۶ ساله این دوره همواره با انتقادات فراوان از جمله عدم ثبات تصمیم‌گیری در انتخاب شهردار و حتی اعضاء هیئت رئیسه شورای شهر همراه بوده است. به نظر می‌رسد نمایندگان دوره سوم شورا کار سختی برای حفظ صندلی‌های خود در مسند نمایندگی شهروندان خرم‌آبادی در پیش داشته باشند.

تبلیغات با شیوه‌های نوین
در حالی که هنوز نتایج تایید صلاحیت‌ها اعلام نشده است. اکثر کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تبلیغات پیدا و پنهان خود را آغاز نموده‌اند. انتشار کارت‌های تبلیغاتی، نصب بنرها و پوسترهای متعدد تحت عناوین مختلف جهت بهره‌برداری انتخاباتی، دیدارهای چهره به چهره، برگزاری جلسات شبانه و حضور در مراسمات گوناگون، ارسال پیامک از طریق سیستم ارتباطی تلفن همراه به مناسبت‌های مختلف که از تبریک سال نو شروع شده و تا این لحظه با مضامینی همچون گرامیداشت ایام فاطمیه، روز کارگر، روز معلم و روز شوراها ادامه داشته است. هر کدام از کاندیداها سعی می‌کنند با شیوه‌های نوین و خلق ابتکار و بهره‌گیری از ابزار ارتباطات خود را بیشتر به شهروندان بشناسانند و رأی آنها را جلب نمایند. بدون شک با فرا رسیدن موعد رسمی تبلیغات و پس از تایید صلاحیت‌های قطعی نامزدهای انتخابات، تبلیغات کاندیداها شدت خواهد گرفت و از انواع و اقسام روش‌های تبلیغی به منظور کسب آراء لازم استفاده خواهند کرد.

کناره‌گیری غیرمنتظره
در حالیکه پس از ثبت‌نام افراد مختلف و چه بسا قبل از آن فعالیت‌های تبلیغی نامزدهای انتخابات آغاز شده بود. با وجود آنکه کمتر از یک ماه به شروع رسمی تبلیغات افراد حاضر در رقابت باقی مانده است. خبر کناره‌گیری فریدون معتمدی یکی از دو نماینده ادوار شورا در انتخابات ۲۴ خرداد منتشر شد. وی که دو دوره عضویت و حتی نایب رئیسی شورای شهر خرم‌آباد را در اختیار داشت به ناگاه با حضور در فرمانداری خرم‌آباد در روزهای پایانی هفته گذشته، انصراف خود را از کاندیداتوری نمایندگی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد اعلام نمود. وی که در سوابقش مدیریت سطوح مختلف آموزش و پرورش و ریاست هیئت قایقرانی استان وجود دارد، هدف از انصراف خود را ایجاد اتحاد و جلوگیری از ریزش آراء بدلیل حضور پرتعداد افراد در انتخابات آتی دانست. فریدون معتمدی که از جمله افراد شاخص و اخلاق‌مدار حاضر در انتخابات بود در صورت تداوم حضور از رقبای اصلی ورود به شورای چهارم به حساب می‌آمد که ۶ هفته مانده به برگزاری انتخابات رسماً کناره‌گیری نمود.

شهر خرم‌آباد در انتظار انتخاب برتر
خرم‌آباد به عنوان مرکز استان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی و توسعه متوازن باید الگوی دیگر شهرهای استان باشد نه اینکه خود نمادی از آشفتگی، بی‌نظمی و بی‌ثباتی در مدیریت شهری و ناتوانی در ایجاد محیط زیست اجتماعی مناسب‌ شهروندان باشد. اگر گزینش اعضاء شورای شهر براساس معیارهای واقعی و بدور از تعصبات گروهی، طایفه‌ای و رابطه‌ای باشد و مبتنی بر دو ضابطه اصلی یعنی تعهد و تخصص صورت پذیرد، توسعه پایدار شهری رقم خواهد خورد و با تدبیر ویژه بسیاری مشکلات زندگی شهری مرتفع شده و محیط زندگی در شهری همچون خرم‌آباد با قابلیت‌های متعدد و مزیت‌های فراوان دلپذیر شده و نه تنها شتاب مهاجرت از منطقه به شهرهای بزرگتر و دارای رفاه اجتماعی کاهش می‌یابد، بلکه روند این پدیده معکوس خواهد شد. بنابراین شایسته است هر کدام از شهروندان مبنای تعصب هر رأی خود را تنها معیار عمران و آبادانی شهرمان قرار دهیم و بهترین گزینه‌ها را از میان نمونه‌های موجود برگزینیم تا پس از اعلام نتایج و گذشت مدتی از تصدی نمایندگان منتخب از انتخاب خود پشیمان نباشیم.

سهراب فرشاد / میرملاس نیوز
کارشناس ارشد حقوق خصوصی، وکیل پایه یک دادگستری