تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
8

از طرحان تا طرهان!

  • کد خبر : 24087
  • 19 اردیبهشت 1392 - 18:05

    نوری نظری طبا / میرملاس نیوز :  از طرحان تا طرهان!   با تقلای بسیار تمام دوات سرخ سیمره ی جانم را در پیاله افکارم می ریزم و از استخوان باریک و شکسته سرزمین خوف انگیز ناملایمات روزگار ،دیار همیشه دیاری طرهان قلمی برای نگاشتن درمان دردهای لاعلاجش خواهم ساخت تا شاید مرهمی […]

Scan10004-214x300

 

 

نوری نظری طبا / میرملاس نیوز : 

از طرحان تا طرهان!

 

با تقلای بسیار تمام دوات سرخ سیمره ی جانم را در پیاله افکارم می ریزم و از استخوان باریک و شکسته سرزمین خوف انگیز ناملایمات روزگار ،دیار همیشه دیاری طرهان قلمی برای نگاشتن درمان دردهای لاعلاجش خواهم ساخت تا شاید مرهمی بر زخمهای عمیق جنگلهای بلوطستان و کوههای سر به افلاک کشیده اش باشد
با نگاهی گذرا بر تارک اعضای حراج شده ی نیمه جان زخمی طرهان، همه چیز دستگیرم می شود؛ ناگهان خروش امواج دیده گانم ،که انگار پیازی در آن رنده کرده باشی با افکاری قهر آلود، مرا به خرابه های پل کشکان، یادگار دیار ساسانیان و راه ابریشم ، قلعه منیژه، سوردم لکی، شهر زیرزمینی سیمره ،غار تاریخی میرملاس و کلماکره و آثار فراموش شده سرطرهان و هزاران هزار اثار به یادماندنی دیگر می برد که روزگاری فریاد آبادانی و اقتدارشان،سکوتی امن می آفرید اما اینک! ناآبادانی ساکتش سرشار از فریادهایی در انتظار شنیده شدن برای بازآبادانی است. حال انگشت تفکر را به یاری چانه ام می رسانم و سلسله مراتب نوشتن را از ذهنم می گذرانم بااین حال نور چشمانم را از طلوع کوههای « ویزنیار » و « وراز » می گیرم وبا جوهر برگرفته از جانم از آبهای روان سیمره و کشکان با گامهای مستحکم به استقامت کوههای سر به آسمان سایده طرهان با الوان درختان بی ادعایش دوباره نقشهای میرملاسش را برجسته می سازم و با اشکهای برگ ریز پاییزم بر خاکش بوسه میزنم و خورشیدعشق رابا یاری حق و مدد رهبر فرزانه ام بر خاکش می آویزم.

طرهان دارای یک هویت تاریخی به درازای قدمت زندگی زجرآلود مردمیست که از آشکار شدگی و حضور به درون پیله فراموش شدگی و گم گشتکی رسیده است با این اوصاف مردم دیار من نان حلالشان را از کشاورزی ودامپروری پررونق بدست می آوردند و شبها با سنگهای صبر بر شکمهای خالی ازلبریزشان سر بر متکای آرامش می گذاشتند و تا صبحگاهان به رویاهای نداشته اشان می خندیدند
به قول پدرم آن روزها تنها فکر و ذکرمان دو چیز بود: یکی، بدنی پر از سلامتی و دیگری، کف دستی پر از نان جو یا احیانا اگه پیدا می شد یک کف دست نان گندم.

طرهان امروز
طرهان امروز دیار نادیاری است که از شمال به درب گنبد و ازغرب و جنوب به رودخانه سیمره و از شرق به شهرستان کوهدشت منتهی میشود ومرکز ان شهر گراب میباشد این بخش طبق سرشماری سال ۱۳۹۰دارای جمعیتی درحدود ۱۷۶۴۸نفر میباشدو ارتفاع ان از سطح دریا۱۱۷۶ مترمیباشد.شغل مردمش همان کشاورزی و دامپروری سابق اما برخلاف گذشته بی رونقی است که نه محصولش به کار و نه سودش به بار می نشیند و شغل مسئولانش هم طبق روال سالیان گذشته، تکیه بر کرسی ریاست و دادن وعده و وعیدهای صدمن یک غاز و پوشیدن لباسهای گشاد، سرشار از جیبهای خندان برای تلیت کردن شعور اجتماعی هم کیشانش در راستای رسیدن به ارمانهایشان می باشد.
شماتیکی کلی از طرحان دیروز
طرهان سرزمینی بوده که از سمت شمال و غرب به دلفان و رودخانه سیمره، از جنوب به رودخانه کشکان و از خاور به بخش چگنی محدود می شده است، این بخش از ۳ دهستان و ۱۴۱ آبادی تشکیل شده بود و جمعیتی (طرهان قدیم) بالغ بر ۲۱۰ هزار نفر و وسعتی در حدود ۳۹۰۴ کیلومتر مربع داسته است که ۱۹۰ هزار هکتارآن زمین کشاورزی و۱۷۰هزارهکتار دیم و ۲۰هزارهکتارابی بوده است . سه دهستان این بخش وسیع طبق تقسیمات کشوری به این ترتیب معرفی می‌شدند:
۱- کوهدشت ۲- رومشکان ۳- سرطرهان که مرکز آن کوهدشت بود.
طرهان قدیم مشتمل بوده است بر ۳۲ طایفه که عبارتند از: ۱-آدینه وند ۲- آزادبخت ۳- ایتیوند ۴- اولادقباد ۵-امرایی ۶ –بازوند۷- پادروند ۸-چهار قلعه۹- خوشناموند ۱۰- دراویش ۱۱-رومیانی ۱۲-ریکا ۱۳- رئیسوند ۱۴- رشنو ۱۵- زالی ۱۶- زیو دار ۱۷- سادات ۱۸- سوری ۱۹-شیراوند ۲۰- شاهیوند ۲۱-ضرونی -۲۲طولابی ۲۳- عبدولی ۲۴- قرعلیوند ۲۵-کوشکی ۲۶ – کونانی ۲۷- کاکاوند ۲۸ – گراوند ۲۹- گرمه ای۳۰- میربگ ۳۱ – مهکی ۳۲- خلیفه

حمدالله مستوفی‌درکتاب«تاریخ گزیده»، از کوهدشت و «طراحان» نام برده و معتقد است که چندین قرن قبل از ورود اعراب این شهرها از بین رفته‌اند. کشف معبد آشوری در این منطقه بیان‌گر آن است که مردمانی قبل از هزاره اول پیش از میلاد در این نواحی زیسته و آیین های دینی خود را به جای می آوردند.

در کتاب جغرافیای لرستان نوشته میرزا رحیم چاغروند خرم‌آبادی ،حدود و محل‌های طرهان قدیم چنین بوده است
کوهدشت: محلی است که زمان قدیم شهر بوده، شش فرسخ طول و چهار فرسخ عرض دارد و سردار اکرم قلعه‌ای در اینجا ساخته است.
کشماهور: جلگه‌ای است چهار فرسخ طول و یک فرسخ عرض دارد، کم آب است، هوای ییلاقی دارد. شکارگاه خوبی است، آهو و کبک زیاد است.
گل‌گل مشینان: جلگه‌ای اس شش فرسخ طول و دو فرسخ عرض دارد. کم آب است آهو هم زیاد دارد… تابستان رعیتی سردار اکرم است
پای آستان: جلگه‌ای سه فرسخ طول و ربع فرسخ عرض دارد. سرآبی دارد که تقریباً ده سنگ آب است. سردار اکرم قلعه‌‌ی مفصلی در آنجا ساخته و چند باغ هم غرس نموده و میوه [سیب] زیاد دارد.
طرهان: جلگه‌ای است هفت فرسخ طول و یک فرسخ عرض دارد، تمام این جلگه محل زراعت است. دو فرسخ در داخل او آب دارد باقی اراضی بی‌آب است ولی زراعت خیز خوبی است.
رومشکان: جلگه‌ای شش فرسخ طول و یک فرسخ و نیم عرض دارد تمام دیم است و زراعت خیز خوبی است. آهو هم زیاد دارد.
از سمت مغرب و جنوب با پشتکوه هم خاک هستند آب سیمره در همین محل پشتکوه و طرهان واقع است. از سمت شرق با طوایف جودکی و چنگی و سمت شمال با طوایف دلفان هم‌خاک می‌باشند. ییلاق و قشلاق شش فرسخ مسافت است. از طرف شرق هم آب کشکان فاصله‌ی بین طوایف طرهان و جودکی و چگنی است.

آسیب شناسی اجمالی مشکلات بخش طرهان امروز
واقعیت بر ما مشخص و مبرهن است به مستند استدلال قیاسی که از طرحان قدیم و طرهان کنونی گرفته شده است با توجه به فرسایش طرحان بزرگ به طرهان کوچک مشکلاتی بنیادی و ساختاری در راستای اهداف این منطقه پدیدار گشته است که از ان زمان تاکنون راه حلی در راستای پیشبرد اهداف ان از سمت مسئولان ارائه نشده است.
مشکلات بنیادی: همان معضلاتی هستند که زیر بناها وزیرساختها از جمله بیمارستان- دادگاه -پلیس راهنمایی و رانندگی –میدانهای عرضه میوه و تره بار -بنگاههای معاملاتی را هدف قرار داده اند. تقلیل گرایی محدوده جغرافیایی طرهان واستقرار تسهیلات یاد شده در مناطق تفکیک شده ، حیات شهری طرهان کنونی را دستخوش آثار منفی کرده است. که حل این مسائل نیز دست یاری وهمت بی شائبه وبی دریغ مسئولان مسئول ومتعهد فرمانداری شهرستان واستانداری استان را می طلبد.

مشکلات ساختاری:
شاید بهتر انست که بگوییم بخش کنونی طرهان ازلحاظ ساختاری در وضعیتی پایین تراز خط صفر می باشد با این اوصاف مهمترین مشکل ساختاری بخش طرهان نداشتن مبلمان شهری و روستایی در حد اعتدال (علائم ترافیکی – تابلو راهنما – باجه های تلفن – سطلهای زباله – تابلوهای تبلیغاتی-فضاهای سبز)است. در صورتی که وضعیت مبلمان شهری در حالت نامناسبی باشد، یک شهر نمی تواند خواسته ها و نیازهای مرسوم و متعارف شهروندانش را براورده سازد که مهمترین اثر منفی آن کوچ مردم از این منطقه بجاهای دیگر است . در نتیجه شایسته تر آن است نخستین اولویت برای مدبران ایجاد فضای تولید کار برای شهروندان و حل بحران ایجاد شده با نگاه باز مبتنی بر کارایی و اثر بخشی برنامه ریزی های شهری باشد.
نتیجه گیری: با این تفاسیر به علت عدم توجه مسئولین و تقلیل گرایی محدوده جغرافیایی طرهان و در راستای آن براورده نشدن خواسته ونیازهای اولیه شهروندان، نهایتا کوچ شهروندان طرهان به مناطق دیگر و خارج شدن نقدینگی و سرمایه از این منطقه را به دنبال داشته است با این حال امیدواریم غار غارکلاغ بی محل قصه ما به زودی خواب غفلت را از چشم مسئولان خواب الود به ظاهر بیدار دزدیده و دهان‌های خبر، همگان را متوجه گوشهای ناشنوای انها سازد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=24087

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 50در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۴۸
  1. باسلام خدمت اقای ازادبخت
    واقعا بسیار زیبا و عالی تفسیر شده
    دست اقای نظری هم درد نکنه بابت نوشتن این مقاله پرمحتوا
    ممنون ا ز خبرگزاریتون

  2. سلام
    ممنون از مطلب جامع و کاملتون…

  3. دوست عزیز اطلاعاتتان خیلی ناقص بود.اولا درمورد طوایف طرهان چون در بین طوایفی که نام بردید ایتوند اولاد قباد شاهی وند کاکاوند دراویش و میربگ از ایل دلفان به منطقه طرهان مهاجرت کرده اند و طایفه ی مهکی هم از ملکشاهی ایلام .طوایف بازگیر(که شما نگفتید)و رشنو از بالا گریوه و طوایف شیراوند و طولابی هم از ایل چگنی به منطقه ی طرهان مهاجرت کرده اند.هیچ کدام از اینها سابقه ای بیشتر از حد اکثر سیصد الی چهارصد سال در طرهان ندارند.
    رود خانه و پل تاریخی کشکان هم از قدیم الایام جز خاک چگنی بوده و امروز هم ساکنین اطراف این ÷ل و رودخانه اکثرا ازطوایف شیراوند امیر طولابی شاکرمی و حیاطالغیب هستند که جملگی از طوایف چگنی محسوب میشوند.
    من این حرف شما را که پل کشکان را جز طرهان نوشته اید اصلا نمی پسندم و خواهش میکنم کمتر در مورد مسایلی بنویسید که پتانسیل ایجاد تفرقه و لج و لج بازی در انها هست

    • با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز
      باید خدمتتون عرض کنم که در راستای اینکه پل کشکان جزوه طرهان بوده مستندات بسیار زیادی موجود هست (فرهنگ لغت فارسی -فرهنگ لغت دهخدا-کتاب جغرافیای لرستان نوشته میرزا رحیم چاغروند خرم‌آبادی)) که با مراجع به انها خیلی چیزهای دیگری دستگیرتون ممیشه
      اگراین مقاله راهم خوب مطالعه بفرمائید چیزهای بیشتری از متعلق بودن کشکان به طرهان در ذهنتان حکاکی میشه
      پس خواهشا یا در مورد مسئله ای اظهار نظر نفرمائید یا حداقل سعی کنید اطلاعاتان جامع و کامل باشه بعد از اون وارد بحث بشین
      موفق باشی

      • دوست عزیز من شما همین امروز خودت برو از ساکنین سواحل کشکان و نزدیکترین روستاهای به ÷ل کشکان ب÷رس این ÷ل از قدیم الایام متعلق به کجا بوده.
        اگر این منابعی که شما میگی کشکان رو جز طرهان نوشتن باید اصلاح بشن چون دارند اطلاعات غلط به مردم میدن
        اگه زمینهای کنار کشکان مال ماست که ما میگیم جز طرهان نیست .الان چند صد ساله طایفه ما و سایر طوایف منطقه چگنی دارن رو کنار این پل سکونت میکنن اونوقت شما چطور روت میکنه میگی جز طرهانه برات متاسفم.هر وقت نیم هکتار زمین کنار کشکان گیرت اومد اونوقت بیا بگو جز طرهانه.
        البته خدانکرده به برادرای عزیز طرهانی جسارت نشه ولی این حرف من جواب این تحریف تاریخی شماست

        • با سلام خدمت شما دوست عزیز
          من تو مقاله ام به صورت مکرر گفته ام که پل کشکان جزوه طرهان قدیم بوده است
          نه طرهان کنونی .
          با این حال از حسن تعصبتون خوشم اومد موفق باشی

        • با سلام
          درسته آقای شیراوند عزیز تا (مله سه) یعنی روستای قبر موسی هم جزء چگنی بوده -بنده دیروز از یکی از اهالی رستای قبر موسی سوال کردم و ایشان فرمایش شما را تایید کردند -طرهان و چگنی ارتباط بسیار نزدیکی داشته اند و البته روابط بسیار خوبی – و حدود یکصد سال پیش اتحادیه بین سران طوایف طرهانی و چگنی در مقابل دشمنانشان معروف است -خیلی سخت نگیرید مکانهای بسیاری به دلایل مختلف در گذشته و حتی الان نیز جابجا می شود./.

  4. سلام
    به به چه زیبا وعالی تفسیر ومعنا کرده ای اقای نظری
    خیلی خیلی پرمحتوا است دستتون درد نکنه
    کاش یک نفر دیگه پیدا میشد ومثل شما کل شهرستان کوهدشت و اثارشو در قلم تفسیر ومعنا بیان میکرد
    اشخاص ناشناس مثل شما خیلی هستند که میتونن به شهرمون کمک کنن

  5. بسیار عالی معرفی ادیبانه خوبی بود

  6. امیدوارم طرهان دوباره اباد شود
    البته دست یاری مسئولان امر را میطلبد وپیگیریهای مردم
    ممنون از اقای نظری

  7. اشتباه ما اینه که از افراد کاردان و با سواد استفاده نمیکنیم
    تا این تعصبات بیجای قومی هست اش همین اش و کاسه همین کاسه است

  8. دوست عزیز اقای ازادبخت ببخشید بی بزده صحبت میکنم شما یا سواد کافی نداری یا اینکه اصلا به تاریخ معاصر طرهان وارد نیستید اگر از بزرگان ازادبخت سوال کنیذ به جواب زیر میرسید که یکی از بزرگترین و ثروتمندترین طایفه های ایل سوری اباریکی ها بوده اند که شما یا اباریکی رو بلد نیستید یا از تارخ غارت کوهدشت خبر نداری که همین طایفه جنابغالی در زمان غارت به بزرگان اباریکی بناه برداه ند چه خوب بوذد با مطالعه مطلب می نوشتی باسباس فراوان

    • چه خوب بود پسوند تهران را نمی نوشتی آقای عباسی درضمن درنوشتن تاریخ طرهان کسی برای شما مزاحمت ایجاد نمی کند شما هم براساس عدله وتاریخ بنویسید تا ما هم بخوانیم وروشن شویم جنگ ومرفه نمی خواد عزیز

    • تهرانی عزیز اسن می دونی آزادبخت چیه کیه مال کجا حرف می زنی اصل طایفه کوهدشت آزادبخت و ۱۰ برابر آب باریکی هستش که می دونم اینم الکی گفتی

  9. با سلام . از مطالب جالبی که درباره طرهان گذاشتید از شما تشکر می کنم آقای نظری . درضمن طوری که بنده شنیده ام طرهان قدیم از پل کشکان شروع و تا سیمره ادامه داشته است .

  10. واقا دستت درد نکنه که گذشته شکوهمند این دیار رابه تحریرکشیدید اگار که در طول زمانهای گذشته با مردم باستان این مردم زندگی کرده ای به عبارتی به فرمایش امیر المومنین که فرمودند هرچند که با مردمان گذشته نبوده ام ولی انگارباآنه همنشین بوده ام درمورد طرهان امروز مطالب را بخوبی نوشته ای ولی ای کاش سیاسیون هم این مطالب رابخوانند وبه جای کارهای خاص المنفه به فکر کارهایی باشند که برای عموم مردم خوب باشد

  11. به امید آبادانی طرهان .از خداوند برای شما موفقیت وبهروزی آرزو دارم .

  12. تورو خدا به نمایندگان لرستان بگویید جوانهای بیکارمان را سر کار بگذارند جوانهایی داریم متاهلند وبیکار خانواده پسره خرج آنهارا میدهند در حالی که خود خانواده هم پرجمعیتند که خرج خودشان را به زور در می آورند تورو خدا به دادمان برسید مسوولین

  13. مطالب خوب وبه درد بخوری بود ولی ایکاش در مورد پتانسیل های موجود هم می نوشتی مثلا اگر صنایع تبدیلی درمنطقه بود دامدران لبنیات خودشان را در آنجا تبدیل می کردند واحتیاجی به آوردن دوغ از سایر استانها نبود

    • با سلام خدمت برادر بزرگوار جناب اقای ادینه وند
      ممنون از کامنتتون
      در رابطه با پیشنهادتون باید بگویم که باید با بزرگ دودمان ……..هماهنگی بفرمایید.

  14. خیلی عالی بود .موفق وپیروز باشید.

  15. لطفا درباره طرهان اطلاعات بیشتری بگذارید .امیدوارم مسئولان قدمی در ریشه کن کردن بیکاری در این دیار بردارند.

  16. ازتون متشکرم بخاطراینکه حقیقت رامطرح نمودید ایکاش کسانی پیدا بشند مشکلات این مردم زجر کشید ه را
    درک کنند وقدم خیرخواهانه ای بردارند

  17. با سلام نوشته بسیار خوبی است و البته شروع بسیار خوبی
    کوچ ایلات لر از مناطق سرد زاگرس به مناطق گرم جلگه خوزستان و بلعکس تاثیرات فراوانی را بر ترکیب طوایف این قوم در ۶۰-۷۰ سال گذشته داشته است .همانطور که مشخص است کوچ مردم لر کهکیلویه و بویر احمد و بختیاری استان خوزستان است و همچنین مردم لر مناطق میانی زاگرس خوزستان و پشتکوه لرستان (پشتکوه والی )بوده است -طوایف بیرانوند و سیوند و حسنوند بیشتر در شمال استان خوزستان که مسیر رفت آمد آنها بیشتر منطقه بالا گریوه بود و هست و طوایف دلفان بیشتر از مسیر منطقه طرحان به مناطق گرم پشتکوه لرستان (ایلام امروزی) کوچ کرده اند.همین مسیرهای کوچه موجب سکونت خانواده های از طوایف دلفان در منطقه طرحان شده (بیشتر بعد از طرح اسکان عشایر رضاخان )-هم اکنون یک راه مالرو بنام نورالی ره (نورعلی راه ) در دشت کوهدشت باقی مانده که در آن ایام مردم کوچ رو طوایف دلفان از آن استفاده می کردند -همانطور که می بینم هم اکنون خیلی از خانواده های طرهانی با نور آبادی ها ارتباط فامیلی دارند (هالو خورزا)-همین مسیر کوچ موجب شده که طایفه های مانند آزادبخت و عده زیادی از برادران نورعلی -کاکاوند و……در منطقه طرحان به مرو زمان ساکن شوند

  18. قابل توجه کلیه دوستان عزیز
    قرآن کریم می فرمایید سرنوشت هر قوم و هرخانواده و هر شخصی را بدست خودش سپردیم –
    برداشت بنده از آیه قران اینه که خداوند امکانات مورد استفاده هر قوم و یا خانواده و شخصی را به میزان کسب لیاقتها دانسته است -لیاقت یک احساس بدست آوردنی است (اکتسابی)
    هر قوم هر شهر و یا خانواده و شخصی تا لیاقت ،ظرفیت و شایستگی چیزی را در خود ایجاد نکند هیچ چیز سراغش نخواهد آمد و صاحب هیچی نخواهد شد-نه صاحب زندگی نه صاحب شغل نه صاحب خانواده و فرزندی خواهد شد. و در بعد اجتماعی نه صاحب شهری پیشرفته با امکانات روز خواهیم شد -بایستی از خودمان شروع کنیم بدانیم که هیچی از دیگران کم نداریم و می توانیم لیاقت بهترینها را برای خود فراهم کنیم همچنان که نیاکان ما سهمی از خوبیهای دنیا را داشته اند -این خواسته امکان پذیر نیست مگر با انتخاب بهترینها -سراسر لحظات زندگی انسان انتخاب لیاقت هاست- لیاقت هم قطره قطره جم می شود و انسان را به هدفش می رساند -صبر و پشتکار مداوم در پیشبرد اهداف از قبل مشخص شده می تواند انسان را به اهدافش برساند –متاسفانه سیاستهای اقتصادی اشتباه قطره چکانی دهه های آخیر مردم را دچار سردر گمی کرده که همش منتظرند از بالا کسی فریاد رس آنها باشد – بزرگان خیلی قشنگ مطالب زیادی را با یک جمله کوتاه بیان کرده اند ، ضرب المثل لکی که می گوید ( کر خو مال اراچسه ، کر گن مال اراچسه) اگر کسی لیاقت و شایستگی را در خود ایجاد کرده باشد بدون داشتن کمترین چیزی به همه چیز خواهد رسید و از آنطرف اگر کسی شایستگی و ظرفیت داشتن چیزی را در خود ایجاد نکرده باشد اگر تمام دنیا مال او باشد همه را از دست خواهد داد که این مثال واقعیت زندگی امروزی جوانان ماست -اگر می بینیم در بیشتر مناطق لر نشین بیکاری ، فقر ، خودسوزی و …… هست اولین و آخرین عامل آن خودمان هستیم -در این سرزمین همه امکانات طبیعی خدادادی از آب خاک ، جنگل ،گرم ،سردنفت گاز و ……….هست اما ما بی بهره از آنیم و همش هم می گویم چرا کسانی دیگر از آن بهره می برند دریغ از کوچکترین اقدامی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

  19. خیلی زیباست
    واقعا متن اول خیلی استادانه تفسیر شده است

  20. امیدوارم که مسئولین هم این نقد را مطالعه بفرمایند شاید بتوانند کاری برای طرهان انجام دهند

  21. مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک چند روزیست قفسی ساخته اند از بدنم
    اشاره ای به سرزمین طرحان که اکنون فقط قفسی از ان باقی مانده است

  22. من به صورت اتفاقی به این مقاله برخورد کردم و از اینکه در استانمان همچنین روشنفکرهایی پیدا میشود به خودم میبالم
    متن زیبای اول مقاله واقعا هر هم استانی را به وجد میاورد خیلی زیبا و عالی بود

  23. با سلام از اطلاعات شما سپاس گزارم ولی اگر از اطلاعات سایت و یا وبلاگی استفاده کردید حداقل انصاف این است که نام آن را ذکر کنید . باز هم از شما سپاسگزارم

    • بنده مطالبم را از وبلاگ یا سایت کسی بر نداشته ام لیکن این مطالب در کتاب جناب اقای چاغروندی به چاپ رسیده بود که بنده بر خود لازم دانستم در بعضی جاها از اطلاعات ان استفاده کنم

      • مطالب برداشته شده از کتاب جغرافیای لرستان
        در کتاب جغرافیای لرستان نوشته میرزا رحیم چاغروند خرم‌آبادی ،حدود و محل‌های طرهان قدیم چنین بوده است
        کوهدشت: محلی است که زمان قدیم شهر بوده، شش فرسخ طول و چهار فرسخ عرض دارد و سردار اکرم قلعه‌ای در اینجا ساخته است.
        کشماهور: جلگه‌ای است چهار فرسخ طول و یک فرسخ عرض دارد، کم آب است، هوای ییلاقی دارد. شکارگاه خوبی است، آهو و کبک زیاد است.
        گل‌گل مشینان: جلگه‌ای اس شش فرسخ طول و دو فرسخ عرض دارد. کم آب است آهو هم زیاد دارد… تابستان رعیتی سردار اکرم است
        پای آستان: جلگه‌ای سه فرسخ طول و ربع فرسخ عرض دارد. سرآبی دارد که تقریباً ده سنگ آب است. سردار اکرم قلعه‌‌ی مفصلی در آنجا ساخته و چند باغ هم غرس نموده و میوه [سیب] زیاد دارد.
        طرهان: جلگه‌ای است هفت فرسخ طول و یک فرسخ عرض دارد، تمام این جلگه محل زراعت است. دو فرسخ در داخل او آب دارد باقی اراضی بی‌آب است ولی زراعت خیز خوبی است.
        رومشکان: جلگه‌ای شش فرسخ طول و یک فرسخ و نیم عرض دارد تمام دیم است و زراعت خیز خوبی است. آهو هم زیاد دارد.

  24. دایی نوری از گفته های شما خیلی ممنونم/و با ارزوی موفقیت برای شما

  25. باسلام به تمامی دوستان:اولا ایل دلفان بزرگترین ایل لک لرستان میباشه.دوما کوهدشت از زمان قدیم مالگه عشایری قشلاق ایلهای دلفان بوده.سوما شاهیوند ودراویش تیره های از طایفه ی میربگ هستند وهمچنین طایفه ی آزادبخت از قدیم الایام در منطقه کوهدشت فعلی ساکن بودند و میتونید از روی قبرهای قدیمی مشاهده کنید و اینو هم یادت نره که بیش از نصف مردم کوهدشت رو ایل دلفان تشکیل میده ۱-طایفه ی میربگ۲-طایفه ی آزادبخت۳-طایفه ی نورعلی ۴-طایفه ی ایوتین که به اشتباه ایتیوند نوشته میشه۵-طایف ی کاکاوند۶-طایفه ی اولاد قباد وبعدا طایفه ی گراوند وکوتوله هم در اصل به ایل بختیاری قرار دارن که طی زمان زبان لری آنها تبدیل شده وهمچنین طوایف آدینه وند و ملکشاهی که از ایلام اومدند وبسیاری از طوایف چگنی وخرم اباد که در این شهرستان زندگی می کنند با تشکر از مردم شهید پرور وغیرتمند شهرستان کوهدشت

  26. سلام‌.‌ممنون‌از‌بیانتان‌٬‌طرهان‌هویت‌ماست‌از‌کشکان‌تا‌سیمره‌گسترهایست‌به‌بزرگی‌طرهان‌.‌با‌وجودمان‌ارجش‌نهیم‌‌تا‌پایدار‌بماند.

  27. سلام .متشکرم از این بیانات زیبا وشیوا

  28. با سلام خدمت شما دوست عزیز
    من چیز زیادی درمورد تاریخ کوهدشت نمیدونم اما فکر نمیکنم ک شهر تاریخی کوهدشت(اکودو) زیر مجموعه ی طرحان بوده باشه این کمی عجیب.

  29. ای کاش ازبزرگترین طایفه کوهدشت(گراوند)حرفهایی میگفتی.دست در نکه

  30. بایلام چرا در مورد زبان لکی اشاره ای نکردهای که بزرگترین منطقه تاریخی لکستان همین طرهان بوده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.