تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

۱۰ ساعت حساس در زندگی هاشمی رفسنجانی

  • کد خبر : 24149
  • 21 اردیبهشت 1392 - 0:00

    در هفته‌ای که گذشت و با توجه به آغاز ثبت‌نام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار نظرها درباره ورود مرد کهنه‌کار سیاست ایران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به انتخابات نیز بیشتر شد.  به گزارش خبرنگار میرملاس به نقل از نیمروز ، اکثر صاحب‌نظران جریان‌ اصلاح‌طلب، از ورود هاشمی به عرصه انتخابات استقبال کرده‌اند اما […]

n00023866-b

 

 

در هفته‌ای که گذشت و با توجه به آغاز ثبت‌نام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار نظرها درباره ورود مرد کهنه‌کار سیاست ایران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به انتخابات نیز بیشتر شد. 

به گزارش خبرنگار میرملاس به نقل از نیمروز ، اکثر صاحب‌نظران جریان‌ اصلاح‌طلب، از ورود هاشمی به عرصه انتخابات استقبال کرده‌اند اما در این میان یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات اعلام کرده که هاشمی قطعا نمی‌آید اما از سوی دیگر زیباکلام چهره سرشناس اصلاح‌طلبان در موضعی کاملا برعکس گفته که هاشمی قطعا در انتخابات حضور خواهد داشت.

 اما برخی نزدیکان هاشمی رفسنجانی از موضع صریح وی برای عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته و به نقل از آقای هاشمی می‌گویند “فردی که در مرز ۸۰ سالگی خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند خیانت به مردم و کشورش کرده است.”

 خانواده آیت‌الله به ویژه فرزندان هاشمی رفسنجانی در مواضعی منفعلانه اعلام کرده‌اند که خود آیت‌الله باید برای ورود به انتخابات تصمیم بگیرد و آنها هم اطلاع دقیقی درباره تصمیم نهایی وی ندارند.

 اما عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات بیان کرد: حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.

 همچنین سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات گفته که در این دوره چنانچه هاشمی بیاید از او با اسم حمایت می‌کنم در غیر این صورت از کاندیدای اصلاح طلبان با نام حمایت نکرده و تنها به این اکتفا خواهم کرد که من از کاندیدای اجماعی اصلاح طلبان حمایت می‌کنم. خاتمی تاکنون سه شکست انتخاباتی را در حمایت از معین و هاشمی رفسنجانی در سال ۸۴ و موسوی در انتخابات ۸۸ یدک می‌کشد.

 موسوی خوئینی‌ها نیز در جلسه مجمع روحانیون در اظهار نظر تازه‌ای گفته است تنها کسی که می‌تواند موج اجتماعی برای انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کند هاشمی رفسنجانی است ما باید هر چه سریع‌تر از خاتمی عبور کنیم و به هاشمی برسیم. خوئینی‌ها پیش از این کاندیداتوری هاشمی را بازی نظام خوانده بود.

 

واکنش اصولگرایان به کاندیدا شدن هاشمی

اما اکثر اصولگراها و برخی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کرده‌اند که ورود و ثبت‌نام هاشمی در انتخابات بعید به نظر می‌رسد و حضور او در انتخابات را به نفع نظام نمی دانند.

علی‌اکبر ولایتی که در انتخابات سال ۸۴ به نفع هاشمی از ورود به انتخابات انصراف داده بود اعلام کرده که حتی در صورت حضور او، باز هم کنار نخواهید کشید.

غلامعلی حداد عادل هم گفته طبق تحلیل من آقای هاشمی وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.

زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس و یکی از ثبت‌نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفته است که هاشمی کاندیدا نمی‌شود، چرا که ظرفیت آمدن را ندارد. او هاشمی را یکی از مقصران فتنه سال ۸۸ می‌داند.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در تازه‌ترین یادداشت خود نوشته که هاشمی کاندیدا نمی شود چون اطمینان دارد در صورت کاندیداتوری تایید صلاحیت می شود! هاشمی به خوبی می‌داند که پایگاه مردمی قابل توجهی ندارد و از سالن وزن‌کشی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم، «سنگین وزن» بیرون نخواهد آمد.

 

اظهارات دوپهلوی آیت‌الله

خود هاشمی رفسنجانی نیز چندین بار در اظهارنظرهای دوپهلو مشخص نکرده که تصمیمش برای حضور چه خواهد بود؛ او در جمع برخی از نویسندگان و خبرنگاران اعلام کرده بود که نمی‌گویم نمی‌آیم. ولی می‌گویم ضرورت نیست پیرمرد ۸۰ ساله بیاید.”

اما شاید جنجالی‌ترین اظهار نظر هفته گذشته هاشمی رفسنجانی که با واکنش تند بسیاری از اصولگرایان همراه شد، این بود که او شرط آمدنش را منوط به مشورت با رهبری اعلام کرد.

 مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای معتقد است که هاشمی با این حرف می‌خواهد هزینه تصمیم خود را به گردن رهبری بیاندازد. این کار هاشمی، مصداق «تشویش اذهان عمومی» است؛ او باید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به خاطر سلامت انتخابات از این کار پرهیز کند.

 

 ۱۰ ساعت تاریخی برای تصمیم نهایی هاشمی

 از ساعت ۸ صبح شنبه که رسما آخرین روز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز می‌شود، آیت‌الله هاشمی تنها ۱۰ ساعت فرصت دارد تا به تمام حدس و گمان‌ها درباره حضورش در انتخابات پاسخ دهد.

 با تمام این تفاسیر به تظر می‌رسد تا این لحظه که تنها یک روز مانده به پایان ثبت‌نام کاندیداها، احتمال عدم حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات بیشتر از حضور اوست چرا که مخالفان هاشمی امروز جدی‌تر از گذشته‌اند و او تجربه دو حضور و شکست در انتخابات گذشته را دارد و ریسک حضور و شکست دیگر برای او بسیار گران تمام خواهد شد.

 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=24149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. درود بر هاشمی یاور راستین رهبری

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.