تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

نقدی بر فرافکنی مسئولان لرستانی/ ما بیکار نیستیم؛ مرکز آمار بیکار است!

  • کد خبر : 24158
  • 21 اردیبهشت 1392 - 8:38

 آفتی است که به تازگی به جان مسئولان این استان افتاده این است که به محض اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ایران هزار بلندگو در دست می گیرند که ما بیکار نیستیم؛ و احتمالا مرکز آمار ایران بیکار است که برای تصمیم گیری و برنامه ریزی مسئولان هر ساله آمارهای مختلفی از جمله […]

 آفتی است که به تازگی به جان مسئولان این استان افتاده این است که به محض اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ایران هزار بلندگو در دست می گیرند که ما بیکار نیستیم؛ و احتمالا مرکز آمار ایران بیکار است که برای تصمیم گیری و برنامه ریزی مسئولان هر ساله آمارهای مختلفی از جمله نرخ بیکاری را اعلام می کند.

به گزارش میرملاس به نقل از مهر، مشکلی که هر ساله رسانه ها با آن مواجه می شوند فرافکنی مسئولان لرستانی در مواجهه با اعلام نرخ بیکاری است؛ تنها آماری که لرستان در صدر جدول آن قرار دارد و البته سالهاست این جایگاه را حفظ کرده تا لقب بیکارترین استان کشور را بگیرد.

و اما نوع برخورد مسئولان لرستان با این آمار در نوع خود جالب است؛ مرور سوابق نشان می دهد که مسئولان این استان در مواجهه با اعلام نرخ بیکاری همگی استفاده از یک نوع ادبیات را در پیش گرفته اند و آن هم انکار آمار مرکز آمار ایران است!

مسئولان در این استان معتقدند که خیلی شغل ایجاد کرده و به طور قطع باید آمار بیکاری در لرستان تکان بخورد ولی مرکز آمار ایران به عنوان مرکز مورد استناد همه دستگاهها، وزارتخانه ها و مسئولان این اعتقاد را ندارد؛ یعنی اینکه بررسی هایش نشان می دهد که لرستان همچنان بیکارترین استان کشور است.

و اما بد نیست بدانیم که مرکز آمار ایران وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است و فلسفه ایجاد چنین مرکزی استخراج آمار و اطلاعات دقیق و کارشناسی برای استفاده در فرآیند تصمیم گیری و سیاست گذاری در سطوح مختلف است.

این در حالیست که در چشم انداز این مرکز با الهام از چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران چشم انداز مطلوب آمار کشور پیش بینی شده است که آمار از سوی مجموعه برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران و سایر کاربران به نحو فراگیر و مطلوب استفاده شده و فرهنگ تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و قضاوت بر پایه سنجش‌های متکی بر آمار و اطلاعات درست، نهادینه شود.

با این حال فرافکنی های مسئولان در مواجهه با آمار استخراج شده از سوی این مرکز رسمی جای تامل و البته تعجب دارد به طوریکه مرور ادبیات مسئولان حکایت از آن دارد که به جای استفاده از این آمار برای تصمیم گیری درست و بهتر متولیان امر در لرستان و رفع مشکلات موجود، دست به انکار، توجیه و حتی نقد آمار ارائه شده از سوی این مرکز می زنند.

به عنوان مثال در این زمینه می توان به اظهارات استاندار لرستان در اردیبهشت ماه سال ۹۱ اشاره کرد. حبیب الله دهمرده در شرایطی که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در لرستان را ۱۹.۲ درصد اعلام کرده بود، در صحبتهایش گفت که نرخ ۱۹ درصدی بیکاری در لرستان از محالات است!

او در نشستی که با خبرنگاران داشت حتی اصرار بر این موضوع کرد که مرکز آمار ایران هنوز نرخی برای بیکاری لرستان اعلام نکرده است در حالیکه خیلی پیش از آن مرکز آمار نرخ بیکاری سال ۹۰ را اعلام کرده بود. انکارهای آقای استاندار در این جلسه به جایی رسید که تلویحا گفت اگر این نرخ بیکاری صحت داشته باشد “از فردای آن روز دیگر در استان نخواهد ماند!”

دهمرده علاوه بر اینکه انتشار آمار توسط مرکز آمار ایران را تکذیب کرد، در گام بعدی نرخ ۱۹ درصدی بیکاری لرستان را نیز زیر سوال برد و حتی به این موضوع هم بسنده نکرده و اعلام کرد که رتبه نخست بیکاری لرستان را قبول ندارد. وی در رقمی نیز مدعی شد که نرخ بیکاری در لرستان حداکثر ۱۲ درصد است.

البته اینگونه اظهارات مسئولان لرستانی قبلا هم تکرار شده بود به طوریکه پیش از آن معاون برنامه ریزی سابق استاندار لرستان نیز گفته بود که آمار بیکاری در استان لرستان به گونه ای که اعلام می شود و از آن بزرگنمایی صورت می گیرد نیست و البته روی آمار هم نمی توان به صورت قطعی “قسم حضرت عباس خورد”!

این در حالیست که استاندار قبلی لرستان نیز همواره پس از اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ایران بر نحوه محاسبه نرخ بیکاری انتقاداتی را وارد می کرد و از این رهگذر برای پاسخگویی به رسانه ها بهره می برد.

و اما سلسله اظهار نظرهای مسئولان لرستانی که تقریبا بر یک نقطه – یعنی انکار و نقد نرخ بیکاری- متمرکز است روز گذشته در نشست خبری دیگر استاندار لرستان با اصحاب رسانه ادامه یافت تا این بار معاون برنامه ریزی استانداری لرستان اظهارات جالب دیگری را ایراد کند.

علی هادی چگنی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به وضعیت بیکاری در لرستان، مدعی شد که این استان رتبه اول در زمینه بیکاری در کشور را ندارد.

وی با طرح این موضوع که در حال حاضر لرستان در رتبه چهارم آمار بیکاری کشور قرار دارد، معتقد بود که بر اساس آخرین آمار سرشماری سال ۹۰ لرستان در این جایگاه قرار گرفته است.

چگنی در صحبت هایش به فعالیتهای انجام شده در حوزه زیرساختها در لرستان هم اشاره کرده و گفته بود که با توجه به این فعالیتها اعتقادش بر این است که نرخ بیکاری در لرستان تغییر کرده است!

وی البته به برخی پروژه های زیرساختی مد نظر خود هم اشاره کرده و گفته بود که در این راستا پتروشیمی خرم آباد، پالایشگاه پلدختر و پتروشیمی کوهدشت در راستای ایجاد اشتغال در استان در حال احداث است.

معاون استاندار همچنین گفته بود که اگر ما پالایشگاه داشته باشیم صنایع پایین دستی به ما برای سرمایه گذاری التماس می کنند!

این سخنان معاون برنامه ریزی استانداری لرستان در حالی مطرح می شود که بد نیست بدانیم که پالایشگاه پلدختر و پتروشیمی کوهدشت هنوز در حد کلنگ زنی باقی مانده است و پتروشیمی خرم آباد نیز با ماجرای جذب نیروهای غیربومی همچنان درگیر است.

به هر روی قصد ما نقد سخنان معاون استاندار لرستان از این بابت نیست؛ بلکه رویکرد ما در این گزارش نقد موضع مسئولان لرستان در مواجهه با نرخ بیکاری است که برای سهولت در تصمیم گیری و سیاست گذاری متولیان امر به صورت فصلی و سالانه منتشر می شود.

این در حالیست که در طول سه سال اخیر نرخ بیکاری در لرستان روند صعودی داشته است به طوریکه این نرخ در سال ۸۹ حدود ۱۷ درصد، در سال ۹۰ حدود ۱۹.۲ درصد و در سال ۹۱ به ۲۰.۲ درصد رسیده است، موضوعی که پاسخی است به همه ادعاهای مسئولان استان در طول سه سال گذشته!

هر چند که مسئولان لرستان آمار ارائه شده توسط مرکز رسمی آمار ایران را قبول ندارند ولی برای تایید این سخنان جدول مربوط به نرخ بیکاری دو سال گذشته منتشر شده از سوی همین مرکز  در زیر ارائه می شود که حکایت از آن دارد که لرستان همچنان در صدر جدول بیکاران کشور جا خوش کرده است.

همانطور که دیده می شود لرستان(در ستون دوم – نرخ بیکاری سالانه) با ۲۰.۲ درصد نرخ بیکاری همچنان رتبه نخست را در میان جدول بیکاران کشور دارد.والبته در فصول پاییز و زمستان نیز این جایگاه را حفظ کرده است.

و برای مقاسه نرخ بیکاری سال ۹۰ و ۹۱ نیز مرکز آمار ایران جدول دیگری را منتشر کرده که نشان می دهد لرستان همچنان یکی از بیکارترین استانهای کشور است. در سال ۹۰ نیز لرستان تنها با فاصله یک دهم درصد جایگاه اولی خود را به استان تازه تاسیس البرز واگذار کرد که البته البرز در سال ۹۱ با رسیدن به نرخ بیکاری ۱۴ درصد نشان داد که علاقه ای برای ایستادن به صدر این جدول ندارد تا جایگاه صدر جدول بیکاران را به لرستان پس بدهد.

علاقمندان برای مرور این آمار می توانند اینجا کلیک کنند.

به هر روی دغدغه بیکاری سالهاست روی شانه همه مطالبات لرستانیها سنگینی می کند ولی هنوز برای رفع این دغدغه از سوی مسئولان پاسخ جدی داده نشده است تا نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد عنوان کند که “درد بیکاری در لرستان هنوز التیام پیدا نکرده است!”

تا زمانی که به دنبال راهکارهای عملیاتی و اجرایی در حوزه اشتغال نباشیم و در این راستا برنامه ریزی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت نداشته باشیم آمار بیکاری در لرستان حتی با انکار و نقد مرکز آمار ایران نیز کاهش پیدا نمی کند.

مسئولان باید بدانند که رفع مشکل بیکاری در گام نخست نیازمند پذیرش صورت مسئله و اصل مشکل است و تا زمانیکه مسئولان همین گام اول را نیز بر نمی دارند نمی توان امیدوار بود برای رفع این چالش قدم جدی برداشته شود.

………………………………….

گزارش: فاطمه حسینی

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=24158

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. ماشاءالله چشم حسو کرداران کور باد.
    این هم نتیجه و ثمره ی نمایندگان در ادوار گذشته بوده استو آیند گان هم بدتر از آنند.

  2. سلحشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. بدترین معضل ما این است که نه مرکز آمار درستی داریم ، نه آمار واقعی و نه مرکز آمار مستقلی.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.