تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

ادیب اعظم ، استاد اساتید / خاطراتی از زبان آیت الله محمدرضا آدینه وند

  • کد خبر : 24404
  • 24 اردیبهشت 1392 - 20:00

” میرملاس نیوز ” آیت‌الله محمدرضا آدینه‌وند، یکی از گنج‌‌های مکنون ادبیات عرب در روزگار ماست که سالیانی چند از محضر علمای نامدار حوزه کسب فیض نموده و با خروش قلم فیاض خویش و تحلیل ادبی آیات کریمه کلام الهی با تالیف کتاب گرانسنگ (کلمه ‌الله هی العلیا) جرعه‌های علوم و معارف اهل‌بیت(ع) را به […]

” میرملاس نیوز ” آیت‌الله محمدرضا آدینه‌وند، یکی از گنج‌‌های مکنون ادبیات عرب در روزگار ماست که سالیانی چند از محضر علمای نامدار حوزه کسب فیض نموده و با خروش قلم فیاض خویش و تحلیل ادبی آیات کریمه کلام الهی با تالیف کتاب گرانسنگ (کلمه ‌الله هی العلیا) جرعه‌های علوم و معارف اهل‌بیت(ع) را به تشنگان این کوثر زلال تقدیم کرده است.

هنوز خود را طلبه‌ای ساده می‌داند، بی‌تکلف سخن می‌گوید، اشعار الفیه را هم چون قدما موزون می‌خواند، گرچه بسیاری از مسئولان شاگرد او بوده‌اند، اما بی‌تمنا پس از سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر در گوشه‌ای به خدمت مشغول است.

خاطراتی از زبان آیت الله محمدرضا آدینه وند  :

*آغاز راه

سال ۱۳۲۲ مرحوم آیت‌الله حاج شیخ فرج‌الله کاظمی موموندی(ره) جهت تبلیغ معارف اسلامی به کوهدشت آمدند و مورد استقبال گرم مردم شریف لرستان قرار گرفتند، مردم بسیار خوشحال شدند و استفاده‌های معنوی و تبلیغی فراوانی از آن مرحوم بردند، بنده هم درکوهدشت درس می‌خواندم، یک روز که مادرم به شهر آمده بود تا احوال مرا بپرسد، مرحوم آیت‌الله کاظمی نیز در کوهدشت بودند، من قرآن را خوب می‌خواندم، وقتی محضر آقا شرفیاب شدم و برای او قرآن خواندم تعجب کرد و ضمن تشویق، یک جلد قرآن به من مرحمت فرمود و همین امر باعث شد که هر وقت به کوهدشت تشریف فرما شوند خدمتشان برسم.

خیلی دوست داشتم همواره ملازم ایشان باشم، عرض کردم می‌‌خواهم در محضرتان باشم، استخاره کرد، اما خوب نیامد فرمود، فعلاً صلاح نیست همراه من باشید، عرض کردم انشاء‌الله سال بعد خدمتتان خواهم رسید.

از زمانی که با ما خداحافظی کرد، شبانه روز به فکر طلبه شدن بودم در منزلی که درس می خواندم، یک معراج‌السعاده بود و به مطالعه آن پرداختم و از خواندن آن لذت می‌بردم، تا اینکه با ارشادات این عالم ربانی خداوند تفضلی فرمود و وارد حوزه علمیه شدم.

*۶۰ سال تدریس در حوزه

پس از یک سال حضور در حوزه قم، مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی ارزیابی علمی از من نمود و سئوال‌هایی را از ادبیات عرب پرسیدند و من نیز با تسلط آنها را پاسخ گفتم.

بعد از پاسخ کامل به آن سئوالات، مرحوم آیت الله بروجردی به من دستور دادند که برای طلاب ادبیات و منطق تدریس کنم و این گونه شد که در سال دوم حضور خود در قم، تدریس را شروع کردم و ۶۰ سال توفیق داشتم تا این امر خطیر را ادامه دهم.

به موازات سیوطی، دروس مطول، حاشیه و شمسیه را نیز به طلاب می گفتم: افتخار دیگر من در حوزه، مأنوس بودن با قرآن کریم است. قرآن را با صوت و بدون صوت در محافل عمومی قرائت می­کردم و این فن را به دیگر طلاب نیز می­آموختم.

*تلمذ در محضر آیت الله العظمی بروجردی و امام(ره)

آیات عظام بروجردی، امام خمینی(ره) و گلپایگانی اساتید بنام بنده بودند، تسلط من در ادبیات عرب تا آن جا ادامه پیدا کرد که نامه­ای را به عربی برای مرحوم آیت الله بروجردی نوشتم، ایشان از فصاحت و زیبایی تحریر آن تعجب نمودند و آیت­الله­العظمی گلپایگانی نیز به دفعات من را امتحان علمی نمود که باعث شگفتی ایشان شدم.

این استاد پیشکسوت حوزه در حالی که با اشتیاق فراوان و توصیف ناپذیر خود، الفیه­ ابن مالک را از حفظ قرائت می­کرد، یادآور شد: تسلط من در ادبیات عرب به اندازه‌ای بود که برخی از علمای آن زمان قم، اشکالات ادبی خود را از من می­پرسیدند.

*خاطره‌ای از امام(ره)

روزی مرحوم امام(ره) و آقازاده ایشان، حاج آقا مصطفی در صرف کلمه ” اُناسی” اختلاف کردند. امام فرمود که “بروید قاضی را بیاورید”، مقصود امام(ره) از قاضی، من بودم. در پاسخ به این سئوال، جانب امام(ره) را گرفتم که “اُناسی” جمع منتهی ­الجموع انسان است که همان حرف مرحوم امام بود و آقا مصطفی نیز با اعتمادی که به من داشت، حرفم را قبول نمود.

 

*تالیفی ماندگار

قرآن را در قالب کتابی با عنوان”کلمه ­الله هی العلیا” تجزیه و ترکیب کردم که به دستور مقام معظم رهبری در شش جلد انتشار یافت این کتاب، شامل آراء و نظرات صاحب نظران صرفی و نحوی است.

“سیمای توحید” از دیگر تألیفات بنده است، سفارش من به طلاب این است که دروس حوزه، به خصوص دروس مقدماتی یعنی تجزیه و ترکیب را قوی بیاموزند تا آینده درخشانی داشته باشند.

گفتنی است، کنگره نکوداشت آیت­الله آدینه­وند به منظور تجلیل از تلاش­ها و مجاهدت های علمی این استاد پیشکسوت حوزه، روز ۱۲ اردیبهشت ماه امسال در شهرستان کوهدشت استان لرستان برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 منبع: خبرگزاری حوزه

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=24404

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. حفظ الله و اعلیم و العظیم

  2. خداوند بزرگ را به داشتن چنین دانشمند فرزانه ای سپاسگذاریم.واز حضرت ایزد عزو جل ، عمر با عزت و با برکت و عاقبت بخیری را برایشام مسئلت می نمایم.

  3. زنده باد حضرت آیت الله آدینه وند

  4. زنده بادآیت الله

  5. حیف که قدر مفاخر خود را نمیدانیم

  6. به وجود پربرکت این دانشمند گرانمایه وبزرگ افتخار میکنیم.خدایش نگهدارد.از بانیان کنگره ادیب اعظم تشکر میکنیم .

  7. با سلام خدمت خوانندگان این وبلاگ
    ضمن عرض تشکر صمیمانه این سایت وزین از اینکه سعی نموده بخشی از ابعاد شخصیتی حضرت آیت الله محمد رضا آدینه وند طرهانی لرستانی را برایتان ترسیم نماید . ابتدا عرض نمایم اسم جامع ایشان را به زبان و بیان افتخار آمیز ایشان در معرفی خودش را نوشتم « یعنی آنکه ایشان بار ها در مجالس بسیار رسمی این گونه خود را معرفی نموده و به لرستانی بودنش افتخار داشت » و بعد میخواستم برای شناخت بیشتر نسل جوان و عزیز وطنم ابعاد تازه ای را از بزرگانشان بیان کنم تا شاید ادای دینی که به شخصیت ایشان دارم ، با ارائه این شناخت به خدمتتان بخشی از آن را جبران کنم .
    همچنان که شاید همگی بدانید آیت الله آدینه وند از شاگردان ممتاز مفسر علوم دینی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله بروجردی (ره) بوده اند . به زبان خود ایشان عرض می نمایم که در اوایل اشتغال به تحصیلشان در حوزه و از سویی تسلط جامع ایشان به ادبیات عرب . روزی توسط آیت الله بروجردی فرا خوانده می شوند و به ایشان می فرمایند شنیده ام به زبان و ادبیات عرب تسلط کافی دارید .از آنجا که خود ایشان ادیبی بینظیر بوده اند مورد امتحان قرارشان داده و متوجه درست بودن خبر می شوند . پس از آن حضرت آیت الله آدینه وند را بعنوان مدرس معرفی و حقوقی دو برابر سایر اساتید به نامبرده پرداخت می نمایند .
    کتابی که در معرفی ایشان آمده بود را نیز ایشان در سفر به مکه مکرمه تصمیم به تالیف گرفته و داستان این جریان بدین صورت اتفاق می افتد .
    در جریان سالی منتهی به ۱۳۷۸ به همراه جمعی از دوستان و خیرین قمی که یکی از آنان سید علیرضا حسینی بوده و اهل یزد هم هستند و مدعو حضرت آیت الله به انجام اعمال عمرده مفرده . ایشان به سفر به مدینه منوره نائل می شوند . به گفته آقای حسینی جناب آدینه وند در دو روز آخر سفر حال منقلبی پیدا می کنند و دوستان نگرانشان می شوند و استاد چیزی به همراهان در قبال نگرانیهایشان نمی گویند .
    ایشان بعد سفر به من گفتند که در زمان حضورم در مدینه دو آرزو داشتم اول تالیف این کتاب که نگران بودم عمر م کفاف به پایان رسانیدن آن را ندهد . دوم همیشه نگران این بودم که من درس خواندم تا بتوانم در میان مردمم باشم و به تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام بپردازم این فکر در ایام حضور در مدینه همراهم بود تا یک شب حضرت روسل اکرم (ص) در خواب و یا رویای صادقه دیدم و خطاب به من فرمودند شیخ نگران نباش بعد از برگشت به تالیف کتاب بپرداز . و این بود که تالیف این کتاب بسیار گرانسنگ که در نوع خود بین عرب و عجم بینظر است به رشته تحریر در آمده است .
    ولی عزیزان این نخبه ای که من گوشه ای از اوصاف او را گفتم زادگاهش وطن شماست . وهر مردمی که چنین عزیز ی را داشته و دارند ، چنان محترم شمارده اند که از بیان افتخاراتشان وا نمی ماند . ولی متاسفانه ما مردم لرستان هیچگاه به داشته هایمان چه سرمایه های گرانقدر انسانی و چه ابتکارات علمی مان توجه خواص نداشته و نداریم . این امر همیشه باعث شده تا دیگران نیز به حقارت به این مرز و بوم نگاه کنند . مثل معرفی هست که می گویند حرمت امام زاده را می بایست اول متولی آن نگهدارد .

  8. خداوند بیکران را سپاس می گویم که به هر که خواهد روزی بی حساب می دهد.روزی پای حکمتهای استاد م در دانشگاه نام مبارک استاد آیت اله آدینه وند راشنیدم وقتی به بانک نرم افزارهای خود مراجعه کردم نام مبارکش را یافتم .خیلی زود یادم آمد که بخاطر قدیمی بودن نوارهای ضبط شده نتوانسته بودم استفاده کنم .حال که دروس فلسفه و عرفان را خواندم همه را در آیه الله یرزق من یشاء بغیر حساب دریافتم که علم قرآنی رزق بی حساب است. بنا بر این مجددا آمدم سراغ جناب استاد نام عزیزش را جستجو کردم وبا شخصیت عظیم جهان اسلام آشنا شدم.حال از خداوند منان توفیق زیارت این عالم ربانی را دارم .اما اگر این توفیق میسور من نشد ازشما عزیزانیکه محضر این استاد فرزانه را در می یابید برای آرزومند روزی قرآنی دعا بفرماید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.