کد خبر : 24468
تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,424 بازدید

تصاویری از ” سیمره تا سیمره ” در قاب دوربین میرملاس

محمدحسین آزادبخت / میرملاس :  پاییز سال گذشته، قرار شد فیلمنامه ی سریال مستندی بر اساس نوشته های قبلی ام به نام “با سیمره ” بنویسم. سریالی بیست و شش قسمتی که موضوع آن رودخانه ی سیمره بود. رودخانه ای که با ذوب قطره قطره یخچال های طبیعی “گرین” در جنوب شرقی نهاوند جان می […]

محمدحسین آزادبخت / میرملاس :  پاییز سال گذشته، قرار شد فیلمنامه ی سریال مستندی بر اساس نوشته های قبلی ام به نام “با سیمره ” بنویسم. سریالی بیست و شش قسمتی که موضوع آن رودخانه ی سیمره بود. رودخانه ای که با ذوب قطره قطره یخچال های طبیعی “گرین” در جنوب شرقی نهاوند جان می گیرد و جریان می یابد , تا با سپری کردن مسیری طولانی(۷۵۰ کیلومتر) از دره ها ی هولناک می گذرد و در دشتِ “تفته” ی خوزستان بین مرز ایران و عراق در کام شن های تنشنه ی “هور العظیم” فرو می رود و می میرد.
می بایست آنچه را که درباره ی سیمره می دانستم , با خودم ببرم و همگام با سیمره از سر چشمه ی “گاماسیاب” با او همراه شوم. شانزده روز با سیمره همراه بودم و سیمره را تا انتهای “کبیر کوه” همراهی کردم.
در طول این مسیر مهمان خانه های حاشیه نشینان سیمره بودم , از افسانه ها , داستان ها و اسطوره های آنها یادداشت بر داشتم و از جلوه های دیدنی عکس ها گرفتم . بر دانسته هایم درباره ی مردمانی که با سیمره اُخت بودند , چیز های بسیاری افزودم.
در نیمه ی راه دریافتم , سازندگان فیلم آنگونه که من می خواهم سیمره را ببینم , نمی بینند. آنطور که من دوست داشتم سیمره دیده شود , هزینه می خواست. سازندگان فیلم هزینه ی آنطور دیدن را نداشتند. کم کم انگیزه همراهی با سیمره را از دست دادم. از نیمه ی راه بازگشتم. سیمره را به حال خود گذاشتم تا به راه همیشگی خود برود.
این عکس ها تعداد اندکی از صد ها عکس است که در آن سفر گرفته ام. توجه شما عزیزان مرا بر آن داشت تا این یادداشت را بنویسم. هرکدام از عکس ها متعلق به مناطق مختلفی از کناره ها ی سیمره است که به تقاضای شما موضوع و مکان هر عکس را در کنار آن نوشته ام :

 

 

e

 

 ستیز آب با صخره های بستر رود “پل گاویشان – جنوب شرقی دره شهر”

 

0 (2)

 

قلعه ی بابا قاسم “در مرکز جلگه ی نهاوند-نزدیک به سراب گاماسیاب”

 

0 (3)

 

آرامش در خانه ی شاه حسین “اهالی کاکاوند در چم شای”

 

0 (4)

 

 بهشتی کوچک در کنار سیمره ” گره بان”

 

0 (5)

 

دخمه ی گئومات ” سرخ ده -جنوب غربی هرسین”

 

0 (6)

 

پیچش سخت رود “تنگه ساز بن” 

 

0 (7)

 

 بُز رو ها “رماوند” 

 

0 (8)

 

 بقایای شهر باستانی سیمره “دره شهر”

 

0 (9)

 

 دژی در کام صخره “تنگه ی شیخ ماکان”

 

0 (10)

 

 قلعه ی هاشمی “شیخ ماکان”

 

0 (11)

 

حصاری از کوه “تنگه ی بهرام چوبین” 

 

0 (12)

 

 آبرفت ها تا دوردست “هلوش-دره شهر”

 

 

0 (13)

 

 زخمی بر پیکره ی کبیرکوه “تنگه ی کول کَنی”

 

0 (14)

 

 جاری در اعماق زمین ” چمگَز-حسینیه”

 

0 (15)

 

خم و چم رود با کوه “چمگَز-حسینیه” 

 

0 (16)

 

 مرمریت های شیارخورده “پُل تنگ-پاعلم”

 

 

0 (21)

 

 شیاری بر گرده ی زمین “چمگَز-حسینیه”

 

0 (18)

 

مرمریت های شیارخورده “پُل تنگ-پاعلم” 

 

0 (20)

 

 مرمیت های شیارخورده “پُل تنگ-پاعلم”

 

0 (19)

 

تر و خشک “منطقه ی باستانی ماژین” 

 

0 (17)

 

 مرمریت های شیار خورده “پُل تنگ-پاعلم”

 

 

02230 copy

  

عکاس : استاد محمدحسین آزادبخت / رئیس شورای نویسندگان میرملاس نیوز  

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

آنقدر زيباست كه حرفى براى گفتن ندارم! جز اينكه بايد بر اين دستان هنرمند بوسه زد. ( با كمال احترام)

[پاسخ]

یک همشهری در گفته :

دست استاد درد نکند برابر انتظار بسیار زیباست واگرمحل عکس ها معلوم می شد بهتر بود.

[پاسخ]

آن قدر زیباست که حرفى براى گفتن ندارم! جز اینکه باید بر این دستان هنرمند بوسه زد. ( با کمال احترام)

[پاسخ]

ميتر سم خداي نكرده بميري بعد ش بگيم ………؟ دست مريزا استاد

[پاسخ]

دست مریزاد استاد آزادبخت
ببخشید فقط یه سوال داشتم : همه این تصاویر مربوط میشن به سیمره توی کوهدشت یا کل حوزه سیمره ؟ ؟
ممنون میشم جواب بدید

[پاسخ]

محمدحسین آزادبخت پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت , ۱۳۹۲ ۲۰:۲۹:

با سپاسگذاری فراوان از همه ی عزیزانی که اظهار لطف کرده اند ؛ همه ی عکس ها مربوط به حاشیه سیمره (از ابتدا تا انتها) می باشد.

[پاسخ]

سعید بالنگ پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت , ۱۳۹۲ ۰۰:۲۴:

سلام استاد آزادبخت
تصاویر بسیار زیبایی بودن دستتون درد نکنه
فقط با اجازتون من عکس ها رو ذخیره کردم که چندروز آینده ازشون توی وبلاگم استفاده کنم

[پاسخ]

علی امرایی در گفته :

خسته نباشید خوب بود ولی ذکر محل عکسها خالیه

[پاسخ]

ادينه وند در گفته :

دست گلت درد نكن اوسا هنر من

[پاسخ]

کیانوش رستمی در گفته :

درود بر استاد خودم، همیشه متفاوت و « از گونه‌ای دیگر»ی: در نوشتن، گفتن و دیدن. پایار باشی همیشه!

[پاسخ]

ممنون استاد که جوابمو دادین

[پاسخ]

ازادبخت محسن در گفته :

بسیار ممنون زیبا وهنرمندانه بود. ولی لطف کن مکان عکسها رو هم اضافه کنید چون متاسفانه واسه ما که بچه این سرزمینیم هنوز زیباترین مکانهای ان واسمون ناشناخته اند

[پاسخ]

علی کولیوند در گفته :

خسته نباشید استاد عالی بود عکس ها با بعضی عکس ها احساس قرابت بیشتری کردم منظورم عکس های نزدیک به دره شهر است ای کاش در یک توضیح کوچک با ذکر شماره عکس ها مکان جغرافیایی عکس رو هم ذکر کنید این به زیباتر شدن مطلب کمک میکنه و در ضمن باعث آشنایی بیشتر مخاطبان با تمدن حاشیه سیمره میشه. از دوستان میر ملاسی خواهش دارم اگه میشه اضافه کنن به پایان عکس ها با سپاس

[پاسخ]

رضا حاتمیان در گفته :

استاد آزادبخت واقعاً دست مریزاد . کاش توضیحاتی کوتاه در مورد محل عکس داده می شد . هر بژی

[پاسخ]

محمد از تهران در گفته :

تشکر از جناب آزادبخت

[پاسخ]

مصطفی خدایگان در گفته :

فوق العاده هستن این عکسها! حقیقتاً استادانه خلق شدن.

[پاسخ]

مصطفی خدایگان در گفته :

آزادبخت های شاعر.. آزادبخت های نویسنده.. آزادبخت های ژورنالیست، آزادابخت های عکاس.. آزادبخت های خلاق..
درود بر شما آزادبخت های هنرمند که هنر رو خوب فهمیدین و خوب اجراش می کنید. شما سهم بزرگی در رشد هنر این شهر داشتین. سربلند باشید
(اگه میشه نام و نشان عکس رو که در گوشه پایین تصویر درج شده کمی کوچکتر یا خارج از تصویر بذارید؛ حیفه! این عکسها رو باید کامل دید. الزامی نیست نام و نشان انقد بزرگ باشه چون هرکی این عکسها رو ببینه، حتی اگه با ریزترین فونت نام و نشانی رو نوشته باشید پیداش می کنه و می خونتش!)

[پاسخ]

پرويز گراوند در گفته :

نگاهي متفاوت، عميق تر از درخت و گل، تصاوير بكر، توجه به زيرين ترين لايه هاي نامرعي.
نگاه محمدحسين.

[پاسخ]

عبدالرضا قاسمی در گفته :

درود بر محمد حسین آزادبخت . باور کنید موقع دیدن عکسها نفسم بند آمد . بسیار زیبا بودند . ممنون

[پاسخ]

شهلا دلفان در گفته :

راسی گه فره رنگین بی(واقعا که خیلی زیبا بود)
هه ر بژی

[پاسخ]

جواددوستی در گفته :

بسیار جذاب بود .دورود بر شما . به مانند سیمره جاری باشید

[پاسخ]

یاری بخش حاتمی در گفته :

درود بر استاد بزرگوار جناب آقای آزادبخت .
در نگاه و اندیشه استاد آزادبخت ، مستند نگاری و زیبایی شناسی توأمان وجود دارد ، این خصوصیت منحصر به فرد هنر ایشان است .

[پاسخ]

عبدالرضا قاسمی در گفته :

با سلام
این پست در وبلاگ معرفی شد
http://abdy2007.blogfa.com/

[پاسخ]

سلام آقای آزادبخت
عکسهای بسیار زیبایی ثبت کرده اید شکی نیست که با هر شات دوربین دین خود را به زاگرس ادا نموده اید سپاس بیکران به خاطر تلاش فراوانتان.

[پاسخ]

نظری طبا در گفته :

با سلام
واقعا جای بسی تشکر و قدردانی دارد
دست استاد بزرگوار جناب اقای ازادبخت درد نکنه

[پاسخ]

درود برشما
و درود براستاد خودم بهين فرزند سرزمينم آزاد بخت عزيزم! درودبرقلبي كه عاشقانه براي اين خاك پرگهر مي تپد و روزگار سيمره را با همه ي ناراستي هاي راه به تصوير مي كشد! مگر مي شود اين عكس ها را ديد و دلت چون سيمره به گذشته و ديرينه ي اين خاك گره نخورد؟ مگر مي شود پيچ و تاب سيمره را دراين عكس ها نگاه كردو از درد گذران پيچ در پيچ ثانيه هاي عمر و ستيز با صخره ها و فراز و نشيب هاي كژي و كاستي به خود نپيچيد؟ مگر مي شود به تماشاي عكس هاي محمد حسين نشست و لحظه هاي زيادي ذهنت ميخكوب نشود؟ مگر مي شود دلت براي همراهي و همدمي و هم آوايي با اين هنرمند راستين تنگ نشود؟ درودبر شما دوست نازنينم كه دوستت دارم بهين فرزند ايراني ام!

[پاسخ]

داریوش جعفری در گفته :

استاد آزادبخت شما باعث فخر لرستان و ایران هستید.
امین جان سپاسگزاریم/
پیشوک

[پاسخ]

کامیار از تهران در گفته :

استاد عزیز واقعا زیبا بود کارهایتان همیشه متفاوتند بسیار لذت بردم و ما را به اعماق تاریخ سیمره کشاند خسته نباشید

[پاسخ]

برا لیوه(لکستان) در گفته :

20

[پاسخ]

قنشکروک در گفته :

درورود بر تو ونگاهت تنت هرگز نیازمند ناز طبیبان مباد منتظر کارهای دیگرت هستم

[پاسخ]

بهمن ابراهیمی در گفته :

درود بر شما جناب آزادبخت بنده علاقه مند بودم در خدمت شما باشم اما قالب مصوب این مستند مستند روایی بود و با قالب موردنظر شما که مستند بازسازی شده بود تفاوت داشت بهر حال در آن مدت کوتاه هم از وجود شما استفاده کردیم سپاس و تشکر و کار تصویر برداری هنوز هم با گذشت هشت ما هم چنان ادامه داره و از گاماسیاب به پاعلم در جنوب لرستان رسیدیم انشالله حدود اواخر خرداد کار تصویر تمام میشه جهت اطلاع دوستان فقط بیست و سه روز صرف تصویربرداری از شیرز شده و حدود یازده روز از زیر تنگ سیاب تصویر گرفته شده و حدود ده روز هم از میر ملاس و همیان و سرخ دم لکی و لری بهرحال سعی و دقت زیادی میشه که در این کار مسیر سیمره و کشکان به زیباترین شکل نشان داده بشه ….یک قسمت ویژه هم با روایت آقای سیف الله غضنفری از شیرز جداگانه ضبط شده و تمام طول مسیر عکاسی شده در صفحه بنده در فیس بوک موجوده و بعدا تحت عنوان یک مجموعه بنام غرب زیبا منتشر میشه کار تدوین و صدا گذاری با صدا و روایت بهروز رضوی انشالله تا پایان شهریور آینده تموم میشه و از سه شبکه برونمرزی و چهار شبکه سراسرس و شبکه مستند و شبکه های پنج استان مسیر سیمره پخش میشه …. بازهم تشکر از شما جناب استاد

[پاسخ]

حامد هاشمی در گفته :

امین جان سلام
من اینها رو تازه دیدم
بینهایت لذت بردم
ازطرف خودم همشهریهایم بی نهایت از شما عزیزان و هنرمندان سپاسگذارم
با آرزوی توفیق

[پاسخ]

سلام استاد خوبی؟
دستت درد نکنه این وروجک وشاد کردی با عکسای قشنگت
مرسییییییییییییی

[پاسخ]

سیاوش کرمی در گفته :

عکسهای بسیارزیبایی بود یقینا عکاس چه سختی هایی کشیده برای گرفتن این عکسها….دست خوش جناب محمد حسین اذاد بخت سپاسگذاریم از شما و همه کسانی که در راه اعتلای نام بزرگ لک و لکستان گام بر میدارند

[پاسخ]

واقعا عالیه خیلی زیبا ست خاطره انگیزه..

[پاسخ]

استاد با اجازه اتان چند تا رو saveکردم.

[پاسخ]