تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

صادق زیبا کلام : هاشمی با اختلاف آرای بسیار زیاد برنده انتخابات خواهد شد

  • کد خبر : 24516
  • 26 اردیبهشت 1392 - 13:46

    استاد دانشگاه تهران گفت: اصول‌گرایان قصد دارند جلیلی را در هیبت احمدی‌نژاد در بیاورند اما من معتقدم این تاکتیک دیگر در انتخابات جواب نمی‌دهد. صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا برخی جریان‌ها بعد از اعلام حضور هاشمی در انتخابات دست به تخریب وی زدند گفتند: […]

1292230766_zibaa

 

 

استاد دانشگاه تهران گفت: اصول‌گرایان قصد دارند جلیلی را در هیبت احمدی‌نژاد در بیاورند اما من معتقدم این تاکتیک دیگر در انتخابات جواب نمی‌دهد.

صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا برخی جریان‌ها بعد از اعلام حضور هاشمی در انتخابات دست به تخریب وی زدند گفتند: جناح راست از روز ثبت نام هاشمی تا ۲۴ خرداد از هر شیوه‌ای استفاده خواهد کرد که علیه هاشمی کار کند، اما من فکر نمی کنم این تاکتیک‌ها موفقیت آمیز باشد چون عملکرد اصول‌گرایان در ۸ سال گذشته عملکرد قابل قبولی از نظر بسیاری از مردم نبوده است که باعث ارتقای جایگاه ایران در منطقه شده باشد.

وی افزود:‌اصول‌گرایان نه در حوزه اقتصادی؛ نه در حوزه سیاست خارجی و نه در عرصه‌های دیگر مانند توسعه سیاسی و اجتماعی موفق عمل نکرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: ادامه حضور اصول‌گرایان در میان مردم وضعیت ناامیدی، سرخوردگی و عدم امید به تحول اجتماعی ایجاد کرده بود.

این استاد دانشگاه یکی از دلایل عدم موفقیت اصول‌گرایان در تخریب چهره هاشمی را محبوبیت گسترده او و پیش آمدن وضعیت هیجانی در بین اقشار مختلف خصوصاً قشر تحصیل کرده با حضور او در انتخابات دانست.

زیباکلام با بیان اینکه جناح راست از هر حربه‌ای استفاده می‌کند که موج به وجود آمده از حضور هاشمی را خنثی کند تصریح کرد: اصول‌گرایان نمی‌توانند موفق شوند چون به وجود آمدن شور و نشاط بعد از اعلام کاندیداتوری هاشمی در حقیقت در نتیجه سوء مدیریت و سوء سیاست های آنهاست. این به معنای این است که اصول گرایان علیه او دست به حرکت‌هایی نظیر طرح سن ایشان می زنند و سعی خواهند کرد سن بالای هاشمی را در برابر سن پایین جلیلی و لنکرانی بگذارند.

وی در ادامه گفت: آنها تلاش می‌کنند فضای تخریبی که سال ۸۴ به راه انداخته بودند را دوباره ایجاد کنند. در آن سال هاشمی را به شکل نماد تجمل و احمدی‌نژاد را نماد پاکی و صداقت نشان دادند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حالی که جلیلی به زعم آنها اینطور نیست. جلیلی‌فرد ساده زیست، متعهد و وفادار به ارزش هاست و اصول‌گرایان قصد دارند او را در هیبت احمدی نژاد در بیاورند اما من معتقدم این تاکتیک دیگر در این انتخابات جواب نمی‌دهد چون نظر مردم به نظری که در سال ۸۴ نسبت به هاشمی داشتند باز نخواهد گشت. بخشی از ۱۷ میلیون نفری که به احمدی نژاد در سال ۸۴ رای دادند ادبیات اصول‌گرایان را باور کرده بودند اما مسائلی که در این سال‌ها پیش آمد باعث شد نگاه مردم نسبت به هاشمی تغییر کند. البته همچنان ۱۰ درصد از رای دهندگان ممکن است تحت تاثیر ادبیات اصول‌گرایان قرار بگیرند.

زیباکلام با اشاره به اینکه عملکرد ضعیف اصول‌گرایان در ۸ سال گذشته به نفع هاشمی تمام شده خاطرنشان ساخت: البته اصول‌گرایان دو ماه است که همه تقصیرها را به گردن احمدی نژاد می‌اندازند اما همه می‌دانند که این دو جریان یکی بوده است و در اداره مملکت قصور فقط به قوه مجریه بازنمی‌گردد قوای دیگر نیز مقصر هستند. همه اصول‌گرایان مقصرند. کمترین تقصیر پشتیبانی از سیاست غلط احمدی نژاد بوده است.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه هاشمی رای بالایی خواهد داشت ادامه داد: ما باید صبر کنیم و واکنش احمدی نژاد را به تایید و یا رد صلاحیت مشایی ببینیم. اگر مشایی تایید صلاحیت شود به سود اصول‌گرایان است رای ثابت اصول گرایان ۵ تا ۷ میلیون بیشتر نخواهد بود اما با حضور مشایی اوضاع متفاوت خواهد شد. برخی ممکن است در اثر سرخوردگی سیاسی به او رای دهند.

وی در پایان افزود: اگر مشایی تایید صلاحیت نشود انتخابات دو سویه خواهد بود. ولایتی و هاشمی یا جلیلی و هاشمی در مقابل هم قرار خواهند گرفت و با اختلاف بسیار زیاد هاشمی برنده میدان خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=24516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 47در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۷
  1. مگر تو خواب

    • فکر کنم شما تو خواب هستی وباید بیداربشی.مردم این بار فریب نمی خورند ومملکت را به دست افراد ناشی نمی سپارند.

    • آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است . در این هشت سال جزء حقارت چیز دیگری دیدی ؟پس واقعا خوابی دوست عزیز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • هاشمی همان هاشمی سال ۶۸ تا ۷۶ است که تورم ۵۰ درصدی را برای ما به ارمغان آور – اختلاف طبقاتی شدیدی در جامعه بوجود آورد به خاطر تورم بالا- فقرا را بیچاره شدند – ایران را در جزو کشورهای بدهکار دنیا قرار داد – همانهایی که به ایشان می گفتند عالیجناب سرخ پوش الآن چون دستشان به جای دیگری نمی رسد ایشان را حمایت می کنند. – ایشان هرچه داشته قبلا رو کرده است و الان چیز جدیدی برای گفتن ندارد . در ابتدای ریاست جمهوری ایشان در سال ۶۸ دلار ۷۵ تومان بود در پایان ریاست جمهوری ایشان ۱۲۰۰ دلار یعنی حدود ۱۳ برابر یا به عبارتی ۱۳ برابر شدن قیمتها – با طرحهای خصوصی سازی اختصاصی سازی کرد و و ثروت و امکانات ملی به افراد خاص واگذار شد – مافیاها بوجود آمد که هنوز هم در چامعه اثر گذار هستند -بدین جهت اشرافیت در ایران پدیدار شد- ثروت در اختیار قدرت و قدرت ثروت رادر دست گرفت . . . آقایان از سر ناچاری دست به دامان هاشمی شده اند والا همانهایی هستند که در مجلس ششم آن بلاها بر سر ایشان آوردند. مردم مابصیرت دارند و خدای ناکرده دچار آزایمر سیاسی نشده اند که گذشته افراد را بویژه جریانات بعد از انتخابات ۸۸ فراموش کنند . و به امید خدا یک رئیس جمهور اصولگرای تمام عیار را انتخاب خواهند کرد.

      • ببین آقای الف،من طرفدار هاشمی نیستم و خودم انتقادات بسیاری از دولت هاشمی دارم اما نکته ای که برایم جالب است اینست که شما با چه رویی از اصولگرایان حمایت میکنید
        -مگر نه اینکه بزرگترین فساد اقتصادی تاریخ ایران در زمان این دولت اتفاق افتاد؟
        -مگر نه اینکه این دولت قوانین زیادی را زیر پا گذاشت و سازمان برنامه بودجه را برداشت که بودجه را به دلخواه تقسیم کند و هر زمان که عشقش کشید لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند؟
        -کدام یک از دولتهای گذشته به خود اجازه دادند که تا این حد از یک کاندیدای انتخابات حمایت کنند و حتی در کسوت یک رئیس جمهور با او به وزارت کشور قدم بگذارند؟
        .
        .
        .

  2. مطمئنم هاشمی ریئس جمهور بعدی نیست حالا ببین من کی گفتم

    • شاید شما نیز با رمال هایی که اخیرا وارد کشور شدند وبعضی از انها استفاده می کردند ارتباط داشته باشی.وگرنه ببین که در همان دور اول با اکثریت آرا هاشمی پیروز انتخابات است.

  3. اصولگرایان مرام دارند و پشت سر بزرگانشان هستند، در عوض اصلاح طلبها الان حامی دشمن خود شده اند! بنابراین نه احمدی نژاد خیلی مشکلی است برای اصولگرایان و نه دفاع اصلاح طلبها از هاشمی فایده ای دارد. وضعیت همان وضعیت پیشین است.

    اما به نظر می رسد بٌرد هاشمی باخت سنگین و مرگ پایانی اصلاحات خواهد بود، کمتر از چند ماه شاهد درگیری بین کارگزاران و اصلاحات خواهیم بود. اصلاح طلبان شطرنج بلد نیستند، به جای اینکه در این فرصت ۸ ساله به نقاط ضعف خود بپردازند، از اساس تغییر جهت دادن، آنهم نه از روی فکر از روی احساس، به قول معروف:

    این حرکت از بغض معاویه است نه از حب علی.

    بعید می دونم، اصلاحات با این حرکتشان(دفاع از هاشمی)، کار درستی انجام بدن.

    • دوست عزیز در این موقعیت انتخاب آقای هاشمی یک انتخاب استراتژیک است.بعبارتی چون جریان اصلاحات کاندید ندارد نباید شاهد خراب تر شدن اوضاع کشور باشد.پس عقل حکم می کند که با شرایط امروز فقط این هاشمی که می تواند کشور را از این وضع مصیبت بار نجات دهد.جریان اصلاحات بیشتر غصه کشور را می خورد نه جیب خودش.مملکت وپست ریاست جمهوری که موش ازمایشگاهی نیست .که عده ای بخواهند با آزمایش وخطا کشورداری بکنند وتازه ادعای مدیریت جهان را نیز داشته باشند.با شعار که نمی شود کشورداری کرد.ما در این ۸سال شاهد عقب گردی ۸۰ساله بودیم.دوست عزیز اگر یه سری به عراق بوی متوجه می شوی که ارزش پول کشورت چقدر است .وبرخورد عرب ها را می بینی که چگونه پولت را دور می اندازند .تازه این عراق است که در حالت جنگ داخلی به سر می برد.به افغانستان برو . از این بدتر می بینی.تورم را نگاه کن.دوست عزیز حرف زیاد است.اگر ما می گوییم گزینه ای که الان مناسب باشد آقای هاشمی است نه بخاطر علاقه شدی به اوست بلکه بخاطر گندی است که دیگران در این کشور زده اند.
      هر بچه شیر خوار نیز این وضع را تشخیصی دهد.دیگر نیازی به بازی شطرنج جنابعالی نیست.ما خواهان اصلاح وضع موجود هستیم.حال می خواهد از روی حب علی باشد یا بغض معاویه.

      • دوست عزیز مثل اینکه متوجه نیستی در زمان اقای هاشمی تورم از این یکسال پایانی احمدی نژاد بیشتر بوده یادت رفته در یک زمان گوشت قرمز از دویست تومان به هشتصد تومان رسید

      • یک اصلاح طلب عزیزگرامی ! من میگم این این یک انتخاب تاکتیکی است نه استراتژیک .

      • انتخابات نهم ریاست جمهوری در سال ۸۴ را هیچ کس از یاد نبرده. در آن انتخابات همه شاهد بودند که چطور جبهه ای از حامیان هاشمی رفسنجانی شکل گرفت. جبهه ای که یک سر آن در داخل و حتی از محترمین شهر مقدس قم قرار داشت و سر دیگرش در آن سوی مرزها و در حلقه های ضد انقلاب و بیگانه. حامیان آن روز هاشمی در داخل کشور، هر چند دلیل حمایتشان را سابقه و نزدیکی هاشمی با ارکان انقلاب می دانستند اما وقتی حمایت بیگانگان از هاشمی را دیدند و ستادهای غیرمتعارف او را در داخل کشور مشاهده کردند، تا خواستند بجنبد و پای خود را از خط حمایت از هاشمی عقب بکشند، صندوق های رأی را در برابر خود دیدند و آنجا بود که دیگر نمی توانستند کاری کنند. ای کاش حمایت و امید بیگانگان و ضد انقلاب به هاشمی، همان روزها در اذهان دفن می شد و به روزها و سال های بعد کشیده نمی شد، اما چه می شود کرد وقتی هاشمی با نقشی که در فتنه سال ۸۸ بر عهده گرفت، نسبت بین خود و جریان بیگانه و ضد انقلاب را نه تنها از بین نبرد که آن را از قبل هم کمتر کرد. این روزها که بماند جای خود، وقتی رسانه های بیگانه را ورق می زنید، مهمترین خبر، اجماع عناصر ضد انقلاب و بیگانه در حمایت از هاشمی است و فایده ای که حضورش برای آنها دارد. جای امام راحل خالی وقتی پیش از این به صراحت بارها و بارها فرموده بودند: هرگاه دیدید دشمن و رسانه های او از شما تعریف و تمجید می کنند، در خودتان شک کنید و سوگمندانه هاشمی در راهی که برگزیده بود، شک نکرد با این که قرآن کریم هم به صراحت فرموده است: لن ترضی عنک الیهود و لن النصاری حتی تتبع ملتهم.
        واقعا اگر کاندیدای دیگری تا این اندازه، حمایت بیگانگان از خود را به دنبال داشت، از سد شورای نگهبان می گذشت!؟

  4. اول مشایی دوم مشایی سوم مشایی فقط و فقط اسفندیار مشایی

  5. آقای هاشمی چطور؟

    آقای هاشمی علیرغم انجام خدماتی در گذشته، نشان داده که مرد اشتباهات بزرگ است. ما علاقه مند نبودیم که ایشان در این سن و سال اشتباه بزرگ دیگری را انجام دهد، اما بالاخره ایشان تحت تاثیر اطرافیان و خانواده خود تصمیم خود را گرفته اند و بنده معتقدم بعد از انتخابات از این تصمیم شدیدا پشیمان خواهند شد.

    آیا در صورت شکست آقای هاشمی معتقدید وی این نتیجه را می پذیرد یا دوباره اطرافیانشان نظام را به تقلب در انتخابات متهم می کنند؟

    ایجاد شبهه در سلامت انتخابات و مظلوم نمایی استراتژی تبلیغی جریان آقای هاشمی در چند دوره اخیر انتخابات بوده است. به خاطر داریم که آقای هاشمی اولین کسی بود که ایجاد شبهه تقلب در انتخابات را رقم زد. ایشان در سال ۷۶ در حالی که دولت وی مجری برگزاری انتخابات بود با سخنرانی معروفشان از تریبون نماز جمعه ، ذهنها را به احتمال تقلب در انتخابات توجه داد و عملا با این استراتژی تبلیغی زمینه رای آوری آقای خاتمی را که در آن زمان کاندیدای مخالف وضع موجود بود، فراهم آورد. بعدها نیز در انتخابات سال ۸۴ در زمان مسئولیت دولت آقای خاتمی، بار دیگر این ادعا به طرق دیگر از سوی ایشان و نزدیکانشان مطرح شد اما چون مجری این دوره، خود این افراد و نزدیکانشان بودند کسی این ادعاها را قبول نکرد.

    با این حال در سال ۸۸ جریان به ظاهر رقیب آقای هاشمی، مجری انتخابات بود و همین امر باعث شد در ابتدا برای عده ای موضوع تقلب در انتخابات باور پذیر شود اما در ادامه با مشخص شدن ادعاهای سطحی این افراد، بسیاری از مردمی که موضوع تقلب را باور کرده بودند، متوجه شدند که فریب خورده اند و در روز ۹ دی فریاد اعتراضشان را بر سر فتنه گران فرود آوردند.

    البته نقد ما به ایشان فراتر از عملکردها و ناظر به روش اداره کشور با الگوی توسعه غربی است که پیرامون آن مفصلا و به طور مستند صحبت خواهم نمود.

  6. فتنه وانحراف هر دو در یک پیکرند……فقط قالیباف ..چون در عمل ثابت کرده

  7. دوست گرامی «یک اصلاح طلب عزیر»

    گرانی ها و تورم ها غیره و غیره همه درست است، اصلاح طلب و اصولگرا و غیره همه آن را درک و لمس می کنند، بخشی به مدیریت ضعیف و بخش مهمی هم ناشی از تحریم ها، بخشی هم ناشی از خیانتهاست که شاید بعداً معلوم بشه از کدووم گروه بوده، …

    اصلاحات باید خودش کاندیدای قوی می داشت، در مدت ۸ سال نتوانست کاندیدایی بسازد که هیچ تمام مهره هایش را هم سوزاند، حالا رفته سراغ هاشمی.

    حتماً قبول دارید آقای هاشمی به دنبال افکار و اهداف خودش است، به دنبال جریان اصلاحات که نیست؟!

    آقای هاشمی همانی است که از مواضع خود دست نکشید و اصلاحات را که مخالف اصلیش بود(دوران آخر هاشمی که یادتان است) به مدافع خود تبدیل کرده است، که البته این ذکاوت ایشون رو می رسونه و می تواند نقطه قوتی باشد.

    دوباره می گم به نظر نمی رسد که آقای هاشمی اصلاحات مدنظر شما را پیاده سازی کند.

    • مجید جان سلام:
      عزیزم اصلاح طلب واصولگرا همه با دارند در زیر بار این گرانی کمر خم می کنند.ما می گیم کسی بیاید که بتواند این وضع را اصلاح کند.خودت بگو حضرت عباسی در بین کاندیداهای موجود در زمان فعلی وبا این شرایط که دیگران نیستند بهتر از هاشمی هم سراغ دارید.ما نمی خواهیم دوباره یک شهردار بیاید وسکان اداره کشور را در دست بگیرد.ایران که تهران نیست .ما پیش ار هر چیز نیاز به یک دیپلماسی قوی داریم که بتواند مقداری از این تحریم ها را کم کند.هرچند بنده در دوره های گذشته به آقای هاشمی رای نداده ام اما این بار به نظر می رسد که فقط او می تواند تاحدودی این مشکلات را حل کند.البته اگر برادر حسین با روزنامه اش کیهان بگذارد.

  8. اما در مورد اصولگرایان،
    ما معتقدیم نفر بعدی باید نقاط قوت رئیس جمهور پیشین را داشته باشد
    و نقاط ضعف او را نداشته باشد.

    شرایط کشور ما بسیار متفاوت است از کشورهای دیگر، تئوریهای اونها بدرد ما نمی خورد، ملتی که می خواهد از خودش حرفی داشته باشد باید درصدی هم ریسک پذیر باشد.

  9. ولا آدم بااین نظرا میمونه چی بگه به عنوان یک ایرانی میتونم بگم نه به هاشمی رای مدم نه به مشایی با اون سوابق درخشانشون؟!
    تصمیم دارم ایشااله بعد از مشخص شدن نهاییه کاندیداها وبعد از مناظره های کاندیدا که همه حرفارو شنیدم و با مشورت بیشتر بعدا تصمیم بگیرم که به یه آدم با لیاقت البته از هر لحاظ رای بدم وفکر میکنم نگاه به دور از تعصب یعنی همین خودتون بهتر میدونید موفق باشید:)

  10. ایران بزرگ مرد بزرگ میخواهد,فقط هاشمی

  11. قابل توجه دوستانیک ه میگن زمان اقای هاشمی تورم بیشتر بود
    اون زمان جنگ بود! مفهمین یعنی چی؟
    فکر میکنین اقاقالیباف میتونه این اوضاع رو جمع کنه؟ اصلا سیاستش رو داره؟
    اگه هاشمی امسال نباشه کلیه رای ها زیر ۱۵ میلیون هست!
    مطمئن باشید هاشمی به تنهای بالای ۲۰ میلیون رای خواهد اورد!
    چرا که مردم به دنبال نجات از این فلاکت هستند

  12. کسانی که در شرایط کنونی به فکر بازی های جناحی هستند، یا هنوز نمی دانند چه بر سر مملکت آمده، یا خیلی خودخواه و منفعت طلب هستند، و یا “راه حل” را نمی دانند. کسی باید بیاید که توانایی این را داشته باشد که همه مهره های زبده اصولگرا و اصلاح طلب را دور خود جمع کند. کسی که بتواند وجهه بین المللی ایران را ترمیم کند. کسی که اقتصاد اشقته را ترمیم کند. کسی که مدیران و نخبگان رانده شده را به عرصه مدیریت برگرداند. کسی که “تعادل” را به کشور برگرداند. رضایی که مال این حرفا نیست. قالیباف مدیر خوبیه ولی در حد یه رئیس جمهور نیست. مخصوصا به دلیل ضعف در سیاست خارجی. ولایتی و حداد که رای و توان این کار را ندارند. جلیلی هم تداوم وضع فعلی است به نظر من با این تفاوت که او بر خلاف احمدی نژاد نه سابقه اجرایی داشته و نه حتی تا چند ماه قبل قصد نامزد شدن. چطور بعضیا می تونن از کسی مث جلیلی حمایت کنن؟ چقدر می شناسنش؟ چه برنامه هایی داره؟ سابقه اش چیه؟ نخبه ها و مدیران چقد قبولش دارن؟
    اکنون زمان لج بازی و جناح بازی نیست. زمان اعتدال، میانه روی و عقلانیت است و بدون تعصب می گم که همه اینها با اومدن هاشمی تحقق پیدا می کنه.

  13. ایران بزرگ مرد بزرگ میخواهد,فقط هاشمی

  14. صادق زیبا کلام در صحت عقلش شک و تردید وجود دارد
    تمام تهان مسخرش میکنن
    از کی تا حالا شده تحلیلگر
    خواهش میکنم خبرگزاریتون را زیر سئوال نبرید

  15. دوستان از برنامه ها گفتن یه چیزی یادم آمد، بیشتر کاندیداها برنامه را با هدف اشتباه گرفتند می گید نه برید رو وبشون بخونین!
    .
    یه مقایسه ای بین کاندیداهای اصولگرا و اصلاج طلب و گفتمان سازش بکنین، ببینید کدوم یک برنامه دادن، کدوم یک دارن اهداف رو به جای برنامه قالب می کنن!
    .
    خداوکیلی وجهه بین المللی ایران خراب است؟
    یعنی اگر ایران در مقابل ۲۰-۳۰ کشور در دنیا بایستد یعنی وجهه اش خراب است؟
    وجهه بین المللی ایران خراب است که آمریکا باید با ایران مذاکره کند؟
    حتماً بازگشت «کاپیتولاسیون» وجهه ایران را ترمیم می کند؟
    ما مخالف هاشمی نیستیم، اما هاشمی گردابی است که بیشتر از آن که به اصولگرایان ضربه بزند، اصلاح طلبها را در کام خود فرو می برد.
    اصولگراها همیشه به فکر رفع نقاط ضعف هستند، بر فرض پیروزی هاشمی حیات خودشان را ترمیم و تقویت می کنن، اما اصلاح طلبها …
    .
    .
    قابل توجه دوستانی که می گویند گفتمان سازش با غرب اوضاع را روبرو می کند، فشار ناشی از تحریم ها کم نخواهد شد، در سیاست یک گام عقب نشینی کنی، گام های بعدی رو با سٌرسٌره عقب نشینی می کنی، این خیال خام است که فکر کنیم با آمدن کسی که اهل سازش باشد اوضاع ما خوب می شود.
    .
    هیچ ملتی در دنیا عزت را با عقب نشینی به دست نیاورده است،

    • بزرگوار مثل اینکه سیاست خارجی رو با قبیله گرایی محلی خودمون اشتباه گرفتی!

    • ناشناس عزیز. با سلام.
      ۱- وجهه ایران خراب است چون ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه آن تصویب شده است. چون بسیاری از مقامات و نهادهای ایران توسط سازمان ملل (نه آمریکا یا ۲۰ و ۳۰ کشور) تحریم شده اند. چون همه جای دنیا پاسپورت و روادید مسافران ایرانی را با یک نگاه خاص و در یک صف جدا بررسی می کنند. چون با شعار “اسرائیل باید محو شود” به رسانه های گسترده صهیونیستی این فرصت را دادیم که ایران را به عنوان جنگ طلب ترین مردم جهان معرفی کنن.
      ۲- نمی دانم سطح سواد و مطالعات شما چقدر است اما بدانید که نه راه گرفتن حق این است که شعار نابودی اسرائیل سر بدهی و نه اگر بگویی با اسرائیل سر جنگ داری به معنای این است که قصد برگرداندن “کاپیتولاسیون” را داری. این یعنی درایت. هاشمی با همان حرفش یک موج اعتراضی علیه ناتانیاهو در اسرائیل ایجاد کرد (مراجعه کنید و کمی مطالعه کنید). عزت خوب است و لی حمافت نه. فراموش نکنید اصل “عزت” را هاشمی در سیاست خارجی حکمفرما کرد. شما بهتر از من می دانید که هاشمی نه اهل امتیاز دادن به بیگانگان است و نه خواستار خوار شدن ایران.
      ۳- کمی در حرفهایتان تامل کنیم. کمی با مطالعه حرف بزنیم. کمی انصاف به خرج دهیم. کمی عقلانیت. کمی استدلال.
      موید باشید

      • تاجاییکه من میدانم وهمه مردم نیز میدانند و شخصیتهای سیا سی بی غرض دنیا نیز میدانند. تحریمها به خاطر پافشاری ایران دربرخورداری ازحق قانونی وبین المللی خودش جهت دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای می باشد و نه چیز دیگر. موضوع خیلی ساده است به قول گفتنی هم خدا وهم خرما را به ما نمیدهند . یا باید ما از برنامه انرژی دست بکشیم تا تحریما هم برداشته شود یا باید مقداری سختی بکشیم وبرنامه خود راپیش ببریم. اونهایی که سنشان اقتضاء میکند واونایی که تاریخ معاصر خوانده اند وباقضیه ملی شدن صنعت نفت آشنا هستند میدانند همین جامعه جهانی !! در آن زمان هم مخالف ملی شدن نفت ایران بود وآن را برای صلح جهانی خطرناک !! می دانستند.اما پایداری رهبران ومطالبه مردم درآن زمان باعث شد که استعمارگران به سرکردگی انگلیس و آمریکا حق ملت ایران پذیرفتند.

  16. من فقط تاسف می خورم که این همه خودسانسوریِ بی جهت برای چیست!؟
    چرا هیچکس اسم کامل یا واقعی خود را نمی نویسد؟
    آیا ملتی که قشر تحصیلکرده و و پرمدعایش حاضر نیست هزینه ی ناچیز اجتماعی و سیاسیِ (که برای یک اظهار نظر وجود ندارد) اظهارِ نظر و دیدگاهِ خود را بپذیرد، سزایش همین وضع موجود نیست!؟
    اینکه میگویند لرها(لرها+لکها) شجاعند، آیا منظور همین است!؟
    شجاعت چیست؟ ایستادگی بر حق، یا خشونتِ کور!؟
    همین مستعارنویسیِ بی جهت زمینه را برای مرگ کلام فاخر مهیا می کند.

  17. راست می گی سیاست خارجی قبیله گرایی نیست! کشتار سرخ پوستها توسط آمریکایی ها، کشتار مسلمانان میانمار و … و …. قبیله گرایی نیست، حیف و میل هزار ساله آسیای ها و آفریقایی ها توسط اروپا و آمریکا، قبیله گرایی نیست. … قبیله گرایی نیست که یک کشور حق هسته ای دارد کشور تو ندارد، قبیله گرایی نیست که کشورت تحریم شده به خاطر چی؟ چون از خودش تئوری دارد. … چپاول هندوستان توسط انگلیس قبیله گرایی نبود ، قبیله گرایی نیست وقتی متخصص شما به یک پکیج علمی نیاز دارد به او نمی فروشند چون ایرانی است! … اصلاً فکر نکنید اینها قبیله گرایی است، اینها سیاست خارجی است.
    .
    فقط بازی با کلمات، فقط جعل اصطلاحات قلمبه سٌلمبه … در عمل هیچ.
    .
    .
    سیاست خارجی شده اینکه، شکم من و تو سیر باشه و در مقابل اونها کوتاه بیایم و بادی هم به غب غب بندازیم، سیاست خارجی یعنی این! بنده خدا این یعنی دست برداشتن از همه چیز.
    .
    تونستید یک دلیل بیاورید که هاشمی به نفع اصلاحات عمل خواهد کرد؟!

  18. دوست گرامی «پرویز گراوند» وقتی Ip و شماره تلفن همه ثبت می شه دیگه نیازی به نوشتن نام نیست.

  19. خدا به ملت ایران رحم کنه که ما رو داره، یه نگاهی به نقشه های جغرافیای ۵۰ سال پیش بندازین با الان مقایسه کنین، یکسان سازی پول اروپا رو بذارید کنارش، می فهمید که تجزیه آسیا و آفریقا در مقابل اتحاد اروپا و آمریکا یعنی قبیله گرایی.

  20. بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــگـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو ان شـــــــــــــــــــــــــــــاا…
    رای مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا هـــــــــــــــــــــــــــــــــاشـــــــــــــــــــــــــــمــــــــــــــــــــــــــــی

  21. هاشمی پاک پاکه بیخود تلاش نکنید تخریب کنید آقای هاشمی از همه بیشتر واسه این انقلاب زحمت کشیدن آخه کجا بودید شمای که هاشمی رو فتنه گر میخوانید ببنید کیا بودن که میخواستند چندین بار ایشان را ترور کنن و یاد چندین سال زندان باشند به خاطر چی باید این کارا رو میکرد آقای هاشمی هم می توانستند مثل خیلی کسایی دیگه هم آن زمان پشت انقلاب را مثل خیلی کسا خالی کنن و از کشور خارج شوند و بهترین زندگی رو داشته باشند ولی ایستادند و عاملی شدن برای پیروزی این انقلاب بزرگ حالا ی سری افراد خدا نشناس بی دین میخوان هاشمی رو تخریب کنن یکی از سخنان با ارزش امام راحل (ره) : هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است

  22. هاشمی زنده باد. رهبر پاینده باد

  23. حاجی، یه نظر ارسال کردیم، نکنه رفته تو سطل آشغالی؟
    .

  24. هاشمی قطعا توان اداره کشور و به سرانجام رساندن وظایف عالی ترین مقام اجرایی کشور را ندارد و این موضوع امری بدیهی است، چرا که هاشمی در مرز هشتاد سالگی قرار دارد. سن بسیار بالای هاشمی هرگز به او اجازه نخواهد داد تا در قامت یک مدیر پرتحرک و پرانرژی، به بدیهی ترین وظایف یک مدیر اجرایی بپردازد. برای این که بتوانید چنین موضوعی را به خوبی تصور کنید، کافی است پدر بزرگ هشتاد ساله ای را به یاد آورید که قرار است دخل و خرج یک خانواده ده نفره را تأمین کند! قطعا توقع چنین وظیفه ای از کسی در چنین سن و سالی، توقعی بیجاست. جایگاه این فرد مشورتی است، کاری که در حال حاضر با تدبیر رهبر انقلاب درباره هاشمی و وجودش در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تحقق است.
    اما این فقط یک بُعد از ناتوانی مدیریتی هاشمی رفسنجانی است. او سال ها پیش وقتی میان سال بود با اعتماد مردم در رأس مدیریت اجرایی کشور قرار گرفت. هر چند در آن ایام، دولت تحت مدیریت او زحمات زیادی کشید اما کیست که تورم ۴۹ درصدی آن ایام که کمر مردم را شکست، به یاد نیاورد! و این در حالی است که این تورم به هیچ وجه محصول یک جراحی بزرگ اقتصادی نبود. سیاست های هاشمی در حوزه اقتصادی و مدیریتی، چنان شکاف طبقاتی ای ایجاد کرد که برای اولین و آخرین بار (تاکنون) در چند شهر کشور اعتراضات و آشوب های خیابانی نسبت به وضعیت معیشتی صورت گرفت که البته هیچ یک ریشه سیاسی نداشت. شاید همین یک دلیل کافی باشد برای عدم احراز صلاحیت کاندیدای مورد نظر در انتخابات یازدهم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.