- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

صادق زیبا کلام : هاشمی با اختلاف آرای بسیار زیاد برنده انتخابات خواهد شد

1292230766_zibaa

 

 

استاد دانشگاه تهران گفت: اصول‌گرایان قصد دارند جلیلی را در هیبت احمدی‌نژاد در بیاورند اما من معتقدم این تاکتیک دیگر در انتخابات جواب نمی‌دهد.

صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا برخی جریان‌ها بعد از اعلام حضور هاشمی در انتخابات دست به تخریب وی زدند گفتند: جناح راست از روز ثبت نام هاشمی تا ۲۴ خرداد از هر شیوه‌ای استفاده خواهد کرد که علیه هاشمی کار کند، اما من فکر نمی کنم این تاکتیک‌ها موفقیت آمیز باشد چون عملکرد اصول‌گرایان در ۸ سال گذشته عملکرد قابل قبولی از نظر بسیاری از مردم نبوده است که باعث ارتقای جایگاه ایران در منطقه شده باشد.

وی افزود:‌اصول‌گرایان نه در حوزه اقتصادی؛ نه در حوزه سیاست خارجی و نه در عرصه‌های دیگر مانند توسعه سیاسی و اجتماعی موفق عمل نکرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: ادامه حضور اصول‌گرایان در میان مردم وضعیت ناامیدی، سرخوردگی و عدم امید به تحول اجتماعی ایجاد کرده بود.

این استاد دانشگاه یکی از دلایل عدم موفقیت اصول‌گرایان در تخریب چهره هاشمی را محبوبیت گسترده او و پیش آمدن وضعیت هیجانی در بین اقشار مختلف خصوصاً قشر تحصیل کرده با حضور او در انتخابات دانست.

زیباکلام با بیان اینکه جناح راست از هر حربه‌ای استفاده می‌کند که موج به وجود آمده از حضور هاشمی را خنثی کند تصریح کرد: اصول‌گرایان نمی‌توانند موفق شوند چون به وجود آمدن شور و نشاط بعد از اعلام کاندیداتوری هاشمی در حقیقت در نتیجه سوء مدیریت و سوء سیاست های آنهاست. این به معنای این است که اصول گرایان علیه او دست به حرکت‌هایی نظیر طرح سن ایشان می زنند و سعی خواهند کرد سن بالای هاشمی را در برابر سن پایین جلیلی و لنکرانی بگذارند.

وی در ادامه گفت: آنها تلاش می‌کنند فضای تخریبی که سال ۸۴ به راه انداخته بودند را دوباره ایجاد کنند. در آن سال هاشمی را به شکل نماد تجمل و احمدی‌نژاد را نماد پاکی و صداقت نشان دادند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حالی که جلیلی به زعم آنها اینطور نیست. جلیلی‌فرد ساده زیست، متعهد و وفادار به ارزش هاست و اصول‌گرایان قصد دارند او را در هیبت احمدی نژاد در بیاورند اما من معتقدم این تاکتیک دیگر در این انتخابات جواب نمی‌دهد چون نظر مردم به نظری که در سال ۸۴ نسبت به هاشمی داشتند باز نخواهد گشت. بخشی از ۱۷ میلیون نفری که به احمدی نژاد در سال ۸۴ رای دادند ادبیات اصول‌گرایان را باور کرده بودند اما مسائلی که در این سال‌ها پیش آمد باعث شد نگاه مردم نسبت به هاشمی تغییر کند. البته همچنان ۱۰ درصد از رای دهندگان ممکن است تحت تاثیر ادبیات اصول‌گرایان قرار بگیرند.

زیباکلام با اشاره به اینکه عملکرد ضعیف اصول‌گرایان در ۸ سال گذشته به نفع هاشمی تمام شده خاطرنشان ساخت: البته اصول‌گرایان دو ماه است که همه تقصیرها را به گردن احمدی نژاد می‌اندازند اما همه می‌دانند که این دو جریان یکی بوده است و در اداره مملکت قصور فقط به قوه مجریه بازنمی‌گردد قوای دیگر نیز مقصر هستند. همه اصول‌گرایان مقصرند. کمترین تقصیر پشتیبانی از سیاست غلط احمدی نژاد بوده است.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه هاشمی رای بالایی خواهد داشت ادامه داد: ما باید صبر کنیم و واکنش احمدی نژاد را به تایید و یا رد صلاحیت مشایی ببینیم. اگر مشایی تایید صلاحیت شود به سود اصول‌گرایان است رای ثابت اصول گرایان ۵ تا ۷ میلیون بیشتر نخواهد بود اما با حضور مشایی اوضاع متفاوت خواهد شد. برخی ممکن است در اثر سرخوردگی سیاسی به او رای دهند.

وی در پایان افزود: اگر مشایی تایید صلاحیت نشود انتخابات دو سویه خواهد بود. ولایتی و هاشمی یا جلیلی و هاشمی در مقابل هم قرار خواهند گرفت و با اختلاف بسیار زیاد هاشمی برنده میدان خواهد شد.