تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

محمد زاده :روابط عمومی مواد خبری را بدون ابهام در دسترس رسانه قرار دهد

  • کد خبر : 24844
  • 31 اردیبهشت 1392 - 3:46

    معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه هر دو در اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی‌های عمومی رویکردی مشترک دارند،گفت:روابط عمومی باید موضوعات و مواد خبری را به گونه‌ای تولید کرده و در دسترس رسانه قرار دهد که هیچ ابهامی درباره عملکرد سازمان باقی نماند. به گزارش […]

mohamadzade

 

 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه هر دو در اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی‌های عمومی رویکردی مشترک دارند،گفت:روابط عمومی باید موضوعات و مواد خبری را به گونه‌ای تولید کرده و در دسترس رسانه قرار دهد که هیچ ابهامی درباره عملکرد سازمان باقی نماند.

به گزارش میرملاس به نقل از ؛ روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی،دکتر محمد جعفر محمدزاده’، شنبه در مراسم گشایش هشتمین همایش ملی روابط‌ عمومی الکترونیک افزود:روابط عمومی و رسانه، هر دو در اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی‌های عمومی رویکردی مشترک دارند.

به گفته وی، روابط عمومی، منبع پیام و تامین کننده اطلاعات برای رسانه و رسانه، انعکاس دهنده عملکرد سازمان براساس ‌‌اطلاعاتی است که از طریق روابط عمومی به دست می آید.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی به خانواده بزرگ اطلاع رسانی کشور،اظهارداشت:انتظارات روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها از یکدیگر، انتظاراتی متفاوت است، از یک سو روابط عمومی‌ها با تاسی از روشی دیرینه، به کتمان برخی رویدادهای سازمانی گرایش می‌ورزند و از دیگر سو رسانه‌ها به دلیل مسوولیت اجتماعی در قبال افکار عمومی، ناگزیر از کنکاش در همین ابعاد پنهان و غیرشفافند.

محمد زاده ادامه داد: بی‌تردید، درک مشترک انتظارات و محدودیت‌های رسانه و روابط عمومی و حرکت این هر دو نهاد ارتباطی بر محور اعتمادسازی، می‌تواند چالش های احتمالی را به همگرایی و هم افزایی تبدیل کند؛ رویکردی که نتیجه آن جریان آزاد خبر و دسترسی مردم به اطلاعاتی است که خود در حقیقت مالک، و رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها امانتداران آنند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه هر دو ماهیتی رسانه ای و مخاطبانی یکسان دارند گفت: این دو به انعکاس اخبار و گزارش رویدادها می اندیشند و در این فرایند از فنون و ابزارهای مشترک بهره می جویند بنابراین تعامل این دو نهاد ارتباطی و درک متقابل آنها از یکدیگر نیز چندان پیچیده و دشوار به نظر نمی‌رسد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود:براساس این دیدگاه، شفاف سازی در راس وظایف روابط عمومی است. انتظار از روابط عمومی حرفه ای آن است که رویدادهای مهم و واجد ارزش خبری سازمان را به خبرنگاران انعکاس دهد؛ نه آن که رویدادهای فاقد اهمیت و خوشایند سطوحی اندک از سازمان را از رهگذر روابط غیر حرفه ای، به اخبار قابل انتشار تبدیل کند.

محمدزاده تصریح کرد: کارآمدی روابط عمومی بدان نیست که با صدور جوابیه ها و تکذیبیه های پی در پی، جامعه رسانه ای را جوساز و غرض ورز خطاب کند؛ بلکه کارآمدی به آن است که با مشاهده هر خبر یا گزارش نادرست، به جای توجه به معلول، در پی یافتن علت برآید و چه بسا علت اصلی را در نحوه ارتباط خود با رسانه ها بجوید؛ ارتباطی که با اصلاح و تقویت آن می توان از بروز شایعات و اخبار نادرست پیشگیری کرد.

به گفته وی ،ممکن است مدیران یک مجموعه به هر دلیل نسبت به سیاست شفاف سازی یا نقد پذیری تردیدها و یا ابهاماتی داشته باشند، اقناع مدیران در این زمینه ها نیز هنر روابط عمومی است.

پنجمین همایش ملی روابط عمومی دستگاه های اجرایی صبح شنبه درهتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

در این همایش طرح توسعه نظام های معنایی در حوزه علوم اسلامی نیز رونمایی می شود و از برگزیدگان سومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات تقدیر خواهد شد.

انتخابات ،مظهر حماسه سیاسی است

به گزارش ایرنا و به نقل از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یادداشت دکتر محمدجعفر محمدزاده در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با عنوان ‘حماسه در افق رسانه’ آمده است: انتخابات، مظهر حماسه سیاسی است و خلق چنین حماسه ای در گرو مشارکت گسترده و توام با آگاهی و بصیرت مردم است.در بخش دیگری از این یادداشت اضافه شده است: نتیجه انتخابات هرچه باشد، توسط مردم رقم می خورد و هرقدر مردم با تامل و ژرف اندیشی بیشتری دست به انتخاب بزنند؛ نتیجه مطلوبتری برای آینده کشور حاصل می شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ادامه اداده است: از این رو یکی از مهمترین وظایف رسانه ها در انتخابات، کمک به رشد آگاهی های سیاسی برای انتخابی توام با بصیرت و دوراندیشی است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه یادداشت خود با عنوان حماسه در افق رسانه آورده است: نباید از نظر دور داشت که انتخابات و رقابت‌های سیاسی پیرامون آن، دارای آثار کلان و فراگیر بین المللی، سیاسی و اجتماعی است بنابراین از رسانه ها انتظار می‌رود تا زاویه دید و تراز مواجهه آنها با انتخابات، ترازی از جایگاه نظارت و روشنگری و زاویه دیدی کلان نگر باشد.

وی یادآور شد: برهمین اساس، یکی از راهبردهای مطلوب رسانه در چنین فرایندی، جامع نگری به جای توجه افراطی به حاشیه های رقابت و ‘برنامه محوری’ به عنوان مطالبه ای جدی از نامزدها به جای ‘شخص محوری’ و قیل و قال زدگی است.

محمدزاده ادامه داد: البته دور از انتظار نیست که در اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها، مطالبی در نقد شرایط موجود مطرح شود؛ اما شرط انعکاس این گونه نظرات، اجتناب از سیاه نمایی و برجسته سازی کاستی ها و چالش های کشور است؛ زیرا آنچه به تضعیف عناصر درون نظام و تضعیف جبهه خودی بینجامد؛ جز در چارچوب ‘تخریب’منافع ملی قابل ارزیابی نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از یادداشت خود ادامه داده است: برای مثال اگر نقد حوزه اقتصاد به احساس ناامنی و بحران معیشتی در مردم دامن زند یا نقد حوزه سیاست خارجی به تضعیف خط مقاومت در برابر جبهه استکبار منجر شود؛ نمی توان آن را به کارکرد نظارتی رسانه نسبت داد و بر تضییع حق امنیت و خدشه بر حیثیت ملی مخاطبان به عنوان ملتی برخوردار از عزت و اقتدار چشم فرو‌بست.به گفته محمدزاده، نقد یک جریان سیاسی یا تفکر اقتصادی نیز اگر با سازمان علمی، روش استدلالی و رویکرد تفاهم آمیز و اقناعی صورت گیرد، موضوعات و مباحث جذاب و متنوعی را در برخواهد داشت؛ چنانکه از دل هر نقد، نقدی دیگر زاده خواهد شد و سلسله نقدها خود به گفتمانی ایجابی در هیات راه حل و راهکار بدل خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=24844

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام و خسته نباشید خواستم بگم اگه اقای محمدزاده پست مهمی داشتن چی میشد دیگه همه سایت میشد ایشون …………

  2. برات متاسفم فرهاد .بجای اینکه بری به اینکه همچین همشهری سالم وانسانی داری افتخار کنی اینطور بیجا اظهار نظر میکنی …
    تا کور شود هرآنکه نتواند دید .
    شما و امثال شماها هستید که این عزیزان دوست داشتنی و رفقاشون رو از شهر و دیار خودشون دلسرد کردید . تو که معلومه بچه ای و سن و سالت کمه اما خدا لعنت کنه اونایی که تو این شهر محروم و فقیر ما تخم کینه و بدی رو میکارن .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.