- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مروری بر جلسات دادگاه پرونده کهریزک/پرونده کهریزک ۳۵۰۰ صفحه در ۱۷ جلد/فرزندان ما با شهاب سنگ کشته شده اند!

بررسی پرونده کهریزک، ۱۱ جلسه به طول انجامید. خانواده قربانیان از همان روز اول به دنبال تعیین آمران اصلی فاجعه کهریزک و مقامات قضایی صادر کننده انتقال بازداشت شده ها به کهریزک بودند و به همین دلیل بود که پس از دستور جدی مسئولان ارشد نظام مبنی بر برخورد با عوامل کهریزک، اشخاصی که مستقیما در برخوردهای فیزیکی و نگهداری غیراستاندارد زندانیان از کهریزک نقش داشتند، دادگاهی و محکوم شدند، اما خانواده قربانیان از مجازات این اشخاص که عمدتاً از رده های پایین نیروی انتظامی یا سرباز بودند و حتی در مواردی به قصاص نفس محکوم قطعی شده بودند، گذشتند.  

 در ادامه تلاش شده است روند رسیدگی دادگاه به پرونده متهمان اصلی به اختصار بیان شود. 

جلسه اول؛ « نام کهریزک همیشه در ذهن ها باقی می ماند» 
جلسه اول دادگاه برای رسیدگی به اتهامات سه سه قاضی تعلیق شده کهریزک در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۱ برگزار گردید. جلسه اول به قرائت کیفرخواست متهمان و طرح شکایت برخی از اولیای دم اختصاص یافت. همچنین قضات دادگاه کیفری تصمیم گرفتند که جلسات دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار گردد.  

علی کامرانی پدر مرحوم محمد کامرانی پس از اتمام جلسه نخست دادگاه بیان نمود که« با توکل به خدا ما فقط در این پرونده به دنبال حق هستیم. در جلسه دادگاه سه اتهام بازداشت غیرقانونی، گزارش خلاف واقع و معاونت در قتل از سوی نماینده دادستان درباره متهم ردیف اول اعلام شد. روند دادگاه خوب بود و ما جز رسیدن به حق چیز دیگری نمی خواهیم. نام کهریزک همیشه در ذهن مردم باقی خواهد ماند و ما خواستار برخورد با مسببان این ماجرا هستیم.» 

 روح‌الامینی نیز گفت:« پرونده کهریزک ۳۵۰۰ صفحه دارد و در ۱۷ جلد تهیه شده است.»

جلسه دوم؛ «فرزندان ما با شهاب سنگ کشته شده اند!» 
جلسه دوم دادگاه در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ برگزار شد. در این جلسه به ادامه شکایت اولیای دم و آغاز دفاعیات سعید مرتضوی اختصاص یافت.  مرتضوی در پایان دادگاه در جمع خبرنگاران اتهامات علیه خود را سیاسی خواند و گفت که در زمان ورود و نگهداری بازداشت شده ها، مرخصی بوده است. 

همچنین پس از دادگاه پدر محسن روح الامینی گفت:« امروز دومین جلسه دادگاه در حالی برگزار شد که هیچ آثاری از تنبه و پشیمانی در چهره مرتضوی مشاهده نکردیم. چه طور یک فردی که مسئول است در دوران ماجرای انتخابات ۸۸ برای دفاع از دکترای خود به مرخصی می رود. متهمان در جلسه دادگاه همه اتهامات را رد کردند و هیچ تقصیری نداشته و فرزندان ما با شهاب سنگ کشته شده اند.»

محمدصالح نیکبخت به عنوان وکیل مدافع اولیای دم مرحوم جوادی‌فر گفت: این‌جانب و سایر وکلای شکات هم‌چنان معتقدیم متهم اصلی این پرونده، سعید مرتضوی است، زیرا در حالی که از ظرفیت فیزیکی بازداشتگاه کهریزک و وضعیت آن مطلع بود و ریاست محترم قوه قضاییه به وی دستور داده بود که از پذیرش متهمانی غیر از اراذل و اوباش و متهمان مواد مخدر خودداری شود… وی با اعزام ۱۴۵ نفر از بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر به کهریزک موافقت کرده بود و این در حالی بود که هم از شرایط فیزیکی آن‌جا و هم از برخوردهایی که در آن محل با متهمان صورت می‌گیرد مطلع بود.»  

جلسه سوم؛ متهم ردیف اول، خود شاکی می شود 
جلسه سوم یک روز بعد در تاریخ ۲۱ اسفند  برگزار گردید. این جلسه مصادف با پایان دفاعیات ۴۳ صفحه ای دادستان سابق تهران بود. 

سعید مرتضوی پس از خروج از سومین جلسه دادگاه در رابطه با جزییات سومین جلسه دادگاه گفت:« در این جلسه با توجه به اینکه در جلسه قبلی نسبت به دو مورد اتهامی اول دفاعیاتی را مطرح کرده بودم، دادگاه از من در رابطه با اتهام معاونت در قتل توضیح خواست که من هم به طور مبسوط دفاعیات خود را مطرح کردم». 

او در ادامه گفت:« کوچک‌ترین اتهامی در رابطه با کهریزک متوجه قضات نیست.»  

وی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای روح‌الامینی تاکید دارد که شما باید مسوولیت خود را بپذیرید، گفت: 
«سوال من از آقای روح‌الامینی این است که شما می‌گویید که ما باید مسوولیت بپذیریم آیا شما مسوولیت پدری و مواظبت از فرزندتان را می‌پذیرید؟ … سوال من از آقای روح‌الامینی این بود که شما چه اقدامی برای جلوگیری از حضور فرزندتان در اغتشاشات داشتید؟ از زمانی که فرزندتان بازداشت شد تا زمانی که نیروی انتظامی به شما تلفن کرد که به پلیس امنیت بیایید و توضیح دهید و از آن یک هفته گذشت، در آن یک هفته شما چه کار می‌کردید؟ حتی یک تلفن به نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین دوست خودتان که ارتباط نزدیکی با ما داشت نداشتید.» 

جلسه چهارم؛ «بالاخره تو هم کارت زدی؟» 
این جلسه که در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ برگزار شد به دفاعیات علی اکبر حیدری فر( متهم ردیف دوم پرونده) و وکیلش اختصاص داشت. قاضی مدیرخراسانی، رییس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری، در این جلسه به افراد تذکر داده بود که مطالب جلسه دادگاه را منتشر نکنند. 

بعد از پایان دادگاه، عبدالحسین روح الامینی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات دادستان سابق تهران که مدعی شده بود روح الامینی به وظایف پدری خود عمل نکرده است، اظهار داشت: « مرغ پخته نیز به این حرف ها می خندد. اگر کسی با مقام یا وزیری در ارتباط نبود، باید این بلا به پسرش بیاید. این حرف ها نشان می دهد ۱۰ سال رویه این افراد اینگونه بوده است.»  

 از حاشیه های جلسه چهارم می توان به انتظار زن میانسالی برای رو در رو شدن با دادستان سابق اشاره نمود. او درباره دلیل این کار خود گفته بود: « دخترم را در آمریکا کشتند. برای پیگیری پرونده اش چند بار به دادسرا رفتم. اینقدر به آنجا رفت و آمد داشتم که یک روز مرتضوی مرا به سخره گرفت و گفت : امروز کارت ورود زده ای؟ امروز اینجا آمدم تا وقتی از دادگاه می آید به او بگویم کارت ورود و خروجت را زده ای؟ » 

جلسه پنجم؛ «ما کوچک‌ترین گناهی نداریم» 
جلسه پنجم دادگاه کهریزک در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۹۲ برگزار شد و به دفاعیات وکیل قاضی حداد( متهم ردیف سوم) بدون حضور متهم پرونده اختصاص یافت. این جلسه حدود ۴ ساعت به طول انجامید.  

سعید مرتضوی بعد از پایان دادگاه مدعی شد که « ما در قضیه کهریزک کوچک‌ترین گناهی نداریم. یک برگ دلیل در رابطه با اتهامات ما وجود ندارد. »  

عبدالحسین روح‌الامینی نیز گفت:« از جریان رسیدگی به پرونده در دادگاه بسیار راضی هستم. درخواست ما از روز اول این بود که افرادی که مرتبط با ماجرای کهریزک هستند مسوولیت‌شان را بپذیرند، عذرخواهی کنند و از سمت خود برکنار شوند.»  

وی در مورد اینکه عکس فرزندتان را سایت‌ها به عنوان اغتشاشگر منتشر کردند،‌ گفت:« اگر این‌چنین هم باشد، آیا باید او را می‌کشتند؟»  
 جلسه ششم؛« مرتضوی فکر می کند هنوز دادستان است» 

جلسه ششم  در تاریخ ۱۵ اردیبهشت برگزار شد و به حضور معاون سابق نظارت بر زندانهای دادسرای تهران به عنوان شاهد در دادگاه اختصاص یافت. 

 صالح نیک‌بخت وکیل خانواده جوادی‌فر بعد از پایان دادگاه اظهارداشت: « مرتضوی فکر می‌کند هنوز دادستان تهران است و هر وقت که بخواهد حرف می‌زند و مدام با تذکر قاضی مواجه می‌شود.» 

کامرانی یکی از شکات پرونده نیز در خصوص طولانی شدن روند دادگاه گفت:« فکر می‌کنم دادگاه طولانی نشده و همچنان باید ادامه یابد چرا که هرچه تعداد جلسات دادگاه بیشتر شود موضوع شفاف‌تر خواهد شد چرا که موضوع این پرونده بسیار گسترده است.» 

جلسه هفتم؛« روند رضایت ما صعودی می باشد» 
جلسه هفتم دادگاه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت  برگزار شد و به حضور مدیرکل سازمان زندانهای استان تهران و ۴ بازداشتی کهریزک در دادگاه اختصاص یافت. 

عبدالحسین روح الامینی بعد از پایان دادگاه گفت: قاضی تذکر جدی داده که وارد جزئیات دادگاه نشویم اما می توانم درباره احساس خود صحبت کنم. از روند دادگاه راضی هستم و این رضایت از جلسه بیشتر می شود. روند رضایت ما روندی صعودی می باشد و ما می توانیم در خصوص احساس خود از روند دادگاه صحبت کنیم.» 

 جلسه هشتم؛« متهم ردیف سوم یک عذرخواهی بدهکار است» 
جلسه هشتم دادگاه در تاریخ ۲۴ اردیبهشت  برگزار شد. این جلسه به حضور معاون سابق بازرسی فاتب( فرماندهی انتظامی تهران بزرگ) اختصاص یافت. 

محمد صالح نیکبخت، وکیل اولیای دم مرحوم محمد جوادی فر در واکنش به ادعای قانونی بودن کهریزک از سوی حیدری‌فر عنوان کرد:« اگر آقای حیدری فر مرجع تشخیص برای قانونی بودن بازداشتگاه کهریزک بود الان اینجا قرار نداشت.»  

عبدالحسین روح الامینی نیز درباره لزوم حضور قاضی حداد( متهم ردیف سوم) در جلسات دادگاه گفت:« وی از نظر اخلاقی باید در دادگاه حاضر می‌شد زیرا یک عذرخواهی به ما بدهکار است.» 

 جلسه نهم ؛« شرمنده فرزندان خود نیستیم» 
جلسه نهم دادگاه کهریزک در تاریخ ۲۵ اردیبهشت  برگزار شد و اولیای دم قربانیان و وکلایشان به طرح شکایت خود پرداختند. 

کامرانی در پایان جلسه دادگاه گفت:« در دادگاه هر چه که در این چند سال در دلمان بود را به قاضی گفتیم و هیچ محدودیتی هم برای صحبت‌هایمان وجود نداشت.» 

او در ادامه می گوید:«ساعت ۲:۴۵ ، روز ۲۵ تیر سال ۸۸ فرزندم فوت کرد که من در ۲۷ تیر همان سال نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته و موضوع را به ایشان اعلام کردم. عصر همان روز رهبر معظم انقلاب در زیر نامه من نوشتند که با تمام کسانی که در مرگ محمد کامرانی دست داشته‌اند برخورد شود و آنها به اشد مجازات برسند. حالا با برگزاری این دادگاه دستورات مقام معظم رهبری اجرا شده و ما تا پشیمانی را در چهره متهمان نبینیم یک قدم هم از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» 

عبدالحسین روح‌الامینی نیز گفت:« با پیگیری‌هایی که در این مدت انجام دادیم دیگر شرمنده فرزندان خود نخواهیم بود زیرا در این مدت از هیچ اقدامی کوتاهی نکردیم و در دادگاه کیفری تمام حرف‌هایمان را به زبان آوردیم.»  

 پدر مرحوم جوادی‌فر نیز گفت:« امروز تمام حرفهای خودمان را مطرح کردیم و تاکنون عکس‌های مورد اشاره یکی از متهمان پرونده‌ را ندیده‌ایم. هر چند روند دادگاه راضی‌کننده بوده و ما شفافیت دادگاه را به چشم خود دیدیم.» 

جلسه دهم؛« پشیمانی در چهره متهمان دیده نمی شود» 
این جلسه در ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار شد. در این جلسه متهمان دفاعیات خود را بیان نمودند. پس از بیان دادگاه، صالح نیکبخت درباره رضایت موکلان خود( خانواده جوادی فر) از سعید مرتضوی گفت: «پدر مرحوم جوادی فر موکل بنده دیروز بدون اطلاع به من و پسرش جلسه ای با آقای مرتضوی برگزار کرده که در این جلسه رضایت خود را در خصوص اتهام معاونت در قتل اعلام کرد.» 

اما وکیل خانواده روح الامینی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که روح‌الامینی هم مانند جوادی‌فر از شکایت خود بگذرد، گفته بود:« قاطعانه باید بگویم که خیلی بعید به نظر می‌رسد که موکل من بخواهد سر سوزنی از حق خود و خانواده‌اش کوتاه بیاید،حتی اگر همه شکات رضایت دهند وی از حق خود نمی‌گذرد.» 

پدر مرحوم کامرانی نیز پس از پایان دهمین جلسه دادگاه کهریزک گفت:« امروز فقط آقا مرتضوی به دفاع از خود پرداخت و دفاعیاتش بیشتر در پاسخ به اظهارات آقای روح الامینی بود. در چهره او پشیمانی دیده نمی شد و دفاعیاتش نیز مانند گذشته بود». 

جلسه یازدهم؛ «مرتضوی هیچ مسئولیتی به گردن نمی گیرد» 
جلسه یازدهم و پایانی دادگاه کهریزک، ۱ خرداد ماه در  دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. در جلسه پایانی، سعید مرتضوی به ادامه دفاع خود در برابر اتهاماتش پرداخت. در واقع قرار بود جلسه قبل آخرین دفاعیات متهم اخذ و رسیدگی به پایان برسد طولانی شدن دفاعیات سعید مرتضوی و درخواست ۴۸ ساعت زمان برای دفاع و درخواست فاصله ۴۸ ساعتی بین دفاع هایش ادامه رسیدگی به امروز موکول شد. 
 
وکیل خانوادگی کامرانی در پایان جلسه امروز گفت: « روند رسیدگی به پرونده خوب بوده و نمی توان گفت جلسات دادگاه طولانی شده است.» وی همچنین درباره آخرین دفاعیات مرتضوی گفت:« آقای مرتضوی تاکنون در آخرین دفاعیات خود به موضوع جدیدی که در روند رسیدگی تأثیر داشته باشد اشاره نکرده و همچنان هیچ مسئولیتی را به گردن نمی گیرد.» 

همچنین علی اکبر حیدری فر بعد از پایان دادگاه گفت:« با توجه به اینکه محمد کامرانی سنش نسبت به دیگر کشته شده ها کمتر بود امروز در جلسه دادگاه با اظهار پشیمانی از خانواده او معذرت خواهی کردم. بعد از مرگ محمد کامرانی آقای مرتضوی از این موضوع ناراحت و به من گفت: چرا او را به کهریزک فرستادم.»

 در پایان جلسه دادگاه  قاضی مدیر خراسانی رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری خاتمه رسیدگی به پرونده کهریزک را اعلام کرد. پیش بینی می‌شود قاضی مدیر خراسانی ظرف مدت ۷ تا ۱۰ روز احکام متهمان را صادر کند.

                                                                                                                                                                      منبع : سایت الف