تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
11

سردرگمی اصلاح‌طلبان و کاندیداهایی که هیچ‌یک اصلاح‌طلبِ تمام عیار نیستند/ عارف یا روحانی؟!

  • کد خبر : 25332
  • 05 خرداد 1392 - 9:07

  حالا اصلاح‌طلبان بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و از دست رفتن امید برای اجماع و هماهنگی حداکثری در عرصه رقابت انتخاباتی، در میان دو کاندیدا و چندین و چند اما و اگر مانده‌اند و مهم‌ترین دغدغه امروز آنها این است؛ عارف یا روحانی؟  به گزارش میرملاس ؛  لیست ۸ نفره تایید صلاحیت شدگان […]

ImageThumb2

 

حالا اصلاح‌طلبان بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و از دست رفتن امید برای اجماع و هماهنگی حداکثری در عرصه رقابت انتخاباتی، در میان دو کاندیدا و چندین و چند اما و اگر مانده‌اند و مهم‌ترین دغدغه امروز آنها این است؛ عارف یا روحانی؟

 به گزارش میرملاس ؛  لیست ۸ نفره تایید صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چهار کاندیدای اصولگرای، دو کاندیدای مستقل و دو کاندیدای نزدیک به اصلاح‌طلبان را شامل می‌شود. قالیباف، ولایتی، حدادعادل و جلیلی کاندیداهای جریان اصولگرایان هستند که سه نفر اول اعضای ائتلاف سه گانه اصولگرایان یا همان ائتلاف پیشرفت هستند و سعید جلیلی، کاندیدایی که جریان‌هایی همچون جبهه پایداری و اصولگرایان تحول‌خواه از او حمایت می‌کنند.
 
محسن رضایی با وجود آنکه خود را کاندیدای مستقل معرفی می‌کند، اما نزدیکی خاصی به جریان اصولگرایی دارد و برخی نام او را اصولگرای مستقل می‌نامند. محمد غرضی هم که وزیر پست، تلگراف و تلفن دوران هاشمی است، اگرچه می‌گوید کارگزارانی نیست اما بسیاری او را کاندیدای نزدیک به حزب کارگرازان سازندگی می‌دانند.
 
اما در این میان محمدرضا عارف و حسن روحانی، دو کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم هستند که نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی ارزیابی می‌شوند و اصلاح‌طلبان به نوعی امید انتخاباتی و سیاسی خود را روی این دو کاندیدا گذاشته‌اند. اصلاح‌طلبان که پس از ثبت نام هاشمی رفسنجانی و کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چند روزی چشم امید به اجماع حداکثری بر کاندیداتوری هاشمی بسته بودند و از رهگذر این اجماع، به بازگشت به ساختار سیاسی کشور امیدوارتر شده بودند، پس از رد صلاحیت هاشمی، حالا باید میان دو گزینه باقی مانده انتخاب کنند؛ روحانی یا عارف؟
 
عارف و سبد رأیی که کوچک است
 
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در دولت دوم سید محمد خاتمی است، شکی در اصلاح‌طلب بودن او نیست و این روزها حتی در صدا و سیما هم عکس‌های دونفره عارف و خاتمی برای معرفی گرایش سیاسی محمدرضا عارف پخش می‌شود. او از ابتدای حرف و حدیث‌های انتخاباتی یکی از گزینه‌ها مطرح جریان اصلاحات بود و از او با عنوان نامزد اصلاح‌طلبان یاد می‌شد.
 
اما شاید مهم‌ترین مشکل عارف، حتی در میان خود اصلاح‌طلبان هم مقبولیت و پایگاه رأی آوری او است. به اعتقاد عده قابل توجهی از اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف در بسیاری از برهه‌های حساس سیاسی جریان اصلاحات را تنها گذاشته است و در بسیاری موارد، اصلاح‌طلب تمام عیار نبوده است. او از مواضع اصلاح‌طلبان در بسیاری موارد حمایت نکرده و در میان اصلاح‌طلبان چندان چهره مقبولی ندارد.
 
ازسوی دیگر محمدرضا عارف، در میان بدنه اصلاحات و کسانی که قرار است به یک گزینه اصلاح‌طلب رأی بدهند هم پایگاه رأی آوری قابل توجهی ندارد و به نظر نمی‌رسد در نهایت، اگر تا روز رأی گیری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در عرصه رقابت باقی بماند، سبد رأی سنگین و پروزنی داشته باشد.
 
روحانی و تشکیک در اصلاح طلب بودن
 
حسن روحانی، گزینه دیگری که برخی از اصلاح‌طلبان نیم نگاهی به حمایت از او در رقابت سیاسی انتخابات ۹۲ دارند، سرتیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در دوران اصلاحات است. روحانی، فردی است که از ابتدای حرف و حدیث‌های انتخاباتی، کاندیدای نزدیک به آیت الله هاشمی خوانده می‌شد و در ابتدای ثبت نام هاشمی برای انتخابات و پیش از رد صلاحیت او، به صراحت گفته بود که با هماهنگی با هاشمی وارد عرصه رقابت می‌شود و در نهایت برای روز رأی گیری از میان او و هاشمی، یک نفر در لیست خواهد بود.
 
نزدیکی روحانی به آیت الله هاشمی و هماهنگی این دو برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری، موجب شد که بعد از رد صلاحیت هاشمی و ناامیدی اصلاخ‌طلبان از اجماع حداکثری بر کاندیداتوری هاشمی، نگاه اصلاحات به سمت روحانی جلب شود، او کاندیدای نزدیک به آیت الله هاشمی است و شاید بتواند مورد توجه و قبول اصلاحات قرار بگیرد.
 
اما حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی هم با آما و اگرهای مختلف و گسترده همراه است و مهم‌ترین این شک و شبهه‌ها درباره حمایت از روحانی، این است که آیا اصلاح روحانی اصلاح طلب هست یا نه؟ محمدرضا عارف، کاندیدایی که برای جلب حمایت اصلاح طلبان رقیب جدی روحانی محسوب می‌شود، پیشتر گفته است که روحانی اصلاح طلب نیست و اصلاحات نمی‌تواند روی کاندیداتوری روحانی اجماع کند.
 
گویا خود حسن روحانی هم جایی گفته است که اصلاح‌طلب نیست اما نزدیکی او به شخص آیت الله هاشمی موجب می‌شود که اصلاح طلبان او را به عنوان فردی که بلقوه می‌تواند جزئی از اصلاح طلبان باشد، ببینند. کما اینکه علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات می‌گوید روحانی روحیه و منش اصلاح طلبانه دارد. یونسی در پاسخ به حرف و حدیث آنهایی که می‌گویند روحانی اصلاح طلب نیست توضیح می‌دهد که آنها حزبی نگاه می کنند اما با توجه به بینش، گفتار و عمل یک فرد می توان فهمید که اصلاح طلب هست یا نیست.
 
اما با وجود نزدیکی روحانی به هاشمی و با وجود اینکه برخی او را برخوردار از روحیه اصلاح طلبی می‌دانند، عضویت او در جامعه روحانیت مبارز و نزدیکی او با این جریان سیاسی اصولگرایی و نیز فقدان صراحت و شفافیت گفتمان اصلاح طلبی در ادبیات روحانی موجب شده است که بسیاری از اصلاح طلبان برای حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مردد باشند.
 
روحانی یا عارف؟
 
حالا اصلاح طلبان بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و از دست رفتن امید برای اجماع و هماهنگی حداکثری در عرصه رقابت انتخاباتی، در میان دو کاندیدا و چندین و چند اما و اگر مانده‌اند و مهم‌ترین دغدغه امروز آنها این است؛ عارف یا روحانی؟ محمدرضا عارف پایگاه رأی آوری قوی و مستحکمی ندارد و حسن روحانی، حتی اصلاح طلب بودنش هم با شک و شبهه و حرف و حدیث همراه است.
 
اصلاح طلبان این روزها برای انتخاب میان این دو کاندیدا مردد مانده‌اند و هیچ یک از افرادی که بزرگان اصلاحات خوانده می‌شوند و حتی هیچ کدام از جریان‌های اصلاح طلبی تا امروز از هیچ کدام از این دو کاندیدا حمایت نکرده‌اند. جبهه اصلاح طلبان روز گذشته اعلام کرده که مواضع انتخاباتی خود را پس از رد صلاحیت هاشمی در آینده اعلام خواهد کرد و این امکان را مطرح کرده که جبهه اصلاح طلبان از هیچ کاندیدایی حمایت نکند.
 
سید محمد خاتمی که این روزها عکسش را در کنار عارف نشان می‌دهند، باوجود آنکه باصراحت و شفافیت از کاندیداتوری هاشمی حمایت کرده بود، اما بعد از رد صلاحیت هاشمی تاکنون حرفی در حمایت از عارف، معاون اول پیشین خود نزده است. هاشمی هم اگرچه بر ضرورت تحقق حماسه سیاسی و حضور و مشارکت در انتخابات تاکید کرده، اما بعد از رد صلاحیت خود تاکنون از کاندیدای دیگری، مثلا روحانی که از نزدیکان اوست، حمایت نکرده است.
 
با این پراکندگی و فقدان اتفاق نظر میان اصلاح طلبان باید دید جریان اصلاحات چه تدبیری برای حضور در رقابت سیاسی ۹۲ خواهد اندیشید. به نظر می‌رسد سردرگمی اصلاح طلبان میان عارف و روحانی و نرسیدن به اجماع نظر برای حمایت از یک کاندیدا، در نهایت به ضرر آنها تمام می‌شود و شانس شکست دوباره آنها را در رقابت سیاسی افزایش می‌دهد.
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=25332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. عارف ,یک اصلاح طلب است واصلاح طلبان باید از او حمایت کنند

  2. یا هاشمی یا هیچکس

  3. اگر مردم حسابی بیایند میدان، نه جلیلی نه قالیباف نه ولایتی رییس جمهور نخواهند شد

    • نه عزیزم اشتباه میکنی
      هیچ دوره ای روز انتخابات به اندازه سا۸۸شلوغ نبودومردم در صحنه حاضر نشدند
      نتیجه اش چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. فقط عارف

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.