تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

تملق و ناسپاسی دو آفت فراگیر جامعه

  • کد خبر : 25338
  • 05 خرداد 1392 - 9:39

  سهراب فرشاد / میرملاس نیوز : قابل توجه انجمن لرستانیهای مقیم تهران تملق و ناسپاسی دو آفت فراگیر جامعه هز از چند گاهی شاهد تنظیم و انتشار نامه هایی سرگشاده از انجمن لرستانی های مقیم تهران با موضوعات متنوع هستیم که در مواردی متن این نامه ها و چگونگی پرداختن به مشکلات استان قابل […]

فرشاد

 

سهراب فرشاد / میرملاس نیوز :

قابل توجه انجمن لرستانیهای مقیم تهران
تملق و ناسپاسی دو آفت فراگیر جامعه

هز از چند گاهی شاهد تنظیم و انتشار نامه هایی سرگشاده از انجمن لرستانی های مقیم تهران با موضوعات متنوع هستیم که در مواردی متن این نامه ها و چگونگی پرداختن به مشکلات استان قابل تأمل و تفکر است. گاهی متصدیان این انجمن در مواجهه با شرایط مختلف و در زمانهای متفاوت با انتشار نامه هایی پیشنهاداتی برای اداره استان ارائه و گاهی انتقاداتی به برخی مدیران و نحوه عملکرد آنها وارد می نمایند و گاه نیز خواستار تحقق خواسته هایی رویا گونه در مرکز استان محروم لرستان هستند که امثال نگارنده گمان و تصور کنیم این اعضاء سالهاست از نزدیک با مسائل استان، قابلیت ها، مشکلات و البته ظرفیت پیاده سازی طرح ها نامأنوس هستند.اخیرا انجمن با انتشار نامه ای برخی اقدامات مدیریت ارشد استان را خلاقیت های هوشمندانه و فعالیت های سخت کوشانه ایشان دانسته اند و منتقدان را به وارونه سازی حقایق و ناسپاسی و تفسیر های گاه نامناسب متهم ساخته اند. تنظیم کنندگان این نامه لازم است بدانند نقد منصفانه و پیگیری مطالبات بر حق مردم ولایتمدار لرستان وظیفه هر قلم به دست و صاحب تریبونی است. تصدی امور بدون نقد و بررسی عملکرد از سوی رسانه ها و دستگاههای نظارتی موجب خود کامگی و فساد خواهد شد.
ما نیز همچون شما سیاه نمایی را امری مذموم می دانیم ولی نقد منصفانه و مطالبه حقوق هم استانی های خود را وظیفه ای سنگین بر عهده اصحاب رسانه دانسته و از سوی دیگر تملق و بزرگ نمایی را آفتی زیانبار به حساب می آوریم که میتواند منجر به در جا زدن و ایستایی در تحقق توسعه و آبادانی استان باشد.نگارنده نیز همچون بسیاری از شهروندان لرستانی هر اقدام مثبتی را که استاندار کنونی یا سایرین با پیگیری خود به سرانجام رسانده باشند ارج می نهیم اما زیاده روی در تعریف و تمجید را نمی پسندیم. به نظر بکار بردن الفاظ متملقانه در مواجهه با برخی مسئولین منجر به پنهان سازی واقعیات می شود. در تاریخ معاصر ایران موارد و برگ های زرین و نقاط عطفی از مقابله رهبران کشور با تملق گویان وجود دارد که در نوع خود می تواند راهگشا باشد.
یک نمونه بارز، افراط یکی از نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه پایتخت در بکارگیری تعابیری در توصیف ویژگی های حضرت امام خمینی بوده را در آنجا. امام وقتی از نحوه اظهارات این نماینده آگاهی یافت به شدت با آن برخورد نموده و چنین اظهاراتی را متملقانه دانست و البته در حالی بود که بنیانگذار کبیر انقلاب به واقع شخصیتی کم نظیر با ویژگی های والای اخلاقی بود. حال وقتی رهبر یک کشور انقلابی با افرادی که سخنشان بویی از تملق داشته برخورد قاطع می کنند نباید دیگر مسئولان ازبرخی تعابیر بزرگ نمایانه به وجد آیند و سرمست از تعریف و تمجید دیگران دچار غرور شوند . به هر حال به نظر نگارنده دلسوزان و علاقمندان به توسعه و پیشرفت استان به ویژه آنهایی که سالهاست درپایتخت اقامت گزیده اند و به تبع از تمکن مالی مناسبتری نیز نسبت به لرستانیهای ساکن در استان بهره مندند، خود آستین همت را بالازده و با ایجاد صندوق حمایت از صنعت ورشکسته استان و ایجاد شرکت یا موسسه ای در جهت سازندگی منطقه با رویکرد حضور بخش خصوصی در احیاء تولید و صنعت لرستان پیشقدم شده و گزارشی از عملکرد چندین ساله حضور این انجمن در عرصه های مختلف فعالیت خود ارائه نمایند.
ضروری است این نهاد بعنوان نماینده لرستانیها در پایتخت در برگیرنده تمام هم استانی ها باشد نه آنکه هر که ساز خود را بزند و برای نمونه بروجردیها به شکل مستقل، انجمن جداگانه ای را در تهران ایجاد نمایند باید شرایطی فراهم نمود که مجموعه لرستانیها در پایتخت ابتدا خود متحد باشند و سپس با قدرت بیشتر و بصورت کارشناسانه تر نیازهای هم استانیهای محروم خود را پی بگیرند. برای آشنایی هر چه بیشتر انجمن لرستانیهای مقیم مرکز با شرایط ناگوار کنونی استان لرستان در میان سایر استانهای کشور باید به استحضارشان رساند که با وجود آنکه دهمرده در آستانه سومین سال فعالیت خود بعنوان استاندار قرار گرفته آمارها نشان می دهد لرستان به بیکارترین استان کشور تبدیل شده است. در زمینه میزان طلاق رنبه پنجم کشوری را تصاحب نموده ایم. فقر در لرستان گسترش یافته، صنعت استان در حالت رکود قرار گرفته، کارخانه های بزرگ منطقه یا در حد ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند و یا با مشکلات متعددد در ادامه فعالیت خود مواجهند و تاکنون در هشتمین سال تشکیل دولت احمدی نژاد هیچ طرح بزرگی که از سوی این دولت به تصویب رسیده و اجرایش شروع شده باشد به نتیجه نهایی نرسیده است که حداقل هزار نفر نیروی جویای کار را مشغول نموده باشد.
بنا به اظهارات خود مسئولان اجرایی و نمایندگان استان در مجلس در خصوص طرح های زیر بنایی همچون سد معشوره، آزاد راه خرم آباد-اراک، راه آهن دورود- خرم آباد-اندیمشک،راه آهن دورود-بروجرد-ملایر، سد رودبار، خودروسازی کوهدشت و بسیاری پروژه های دیگر که در صورت بهره برداری اگر کارشناسانه اجرا شوند می توانند بخشی از جمعیت بیکار لرستان را مشغول نمایند،باید سالهای سال منتظر ماند و صبر پیشه نمود و نسلی را سوزاند تا شاید پس از ده سال (بر اساس وعده رئیس جمهور) سدی همچون رودبار افتتاح شود. آیا هیئت مدیره انجمن تا کنون از خود پرسیده اند طرح هایی که اجرای آنها را در لرستان افتخار دانسته اند تا کنون چند درصد پیشرفت داشته اند. استاندار به مردم لرستان گزارش دهند برای مثال تاکنون چند کیلومتر از راه آهن دورود- خرم آباد اجرایی شده است و یا چه میزان از مجموع پروژه انتقال آب از رودخانه کاکارضا به خرم آباد محقق گردیده است .نمیدانم اعضا انجمن چه مدت است به مرکز استان سفر نداشته اند اما مزید اطلاع به یکی از طرح هایی که استانداری لرستان از متولیان اجرا آن بوده اشاره می کنم و آن، پل دارایی زاده خرم آباد است که عملیات اجرای پل قریب به دوسال و زیر گذر بین آن و پل شهدا حدود ۵/۳ سال از آغاز عملیات اجرایش سپری شده و صرفنظر از افتتاح پل شهدابا تمام مشکلاتش طی دوسال گذشته، زیرگذرهای طرفین این دو پل که ساحلی دارایی زاده را در دو جهت رودخانه خرم رود به ساحلی شهدا متصل می سازد دهه فجر ۹۱ افتتاح شدند بی آنکه فضای ورودی و درونی زیرگذر آسفالت شده باشد ضعف مشهودی در عملکرد مسئولین استانداری که تا اواخر تعطیلات نوروزی ادامه داشت و خیابانهای زیرگذر در این موعد از سال که شهر مملو از گردشگران هم میهن بود تا آن زمان آسفالت نشد. پل دارایی زاده نیز که با ضعف های متعدد افتتاح گردید در حالیکه هنوز تکمیل نگردیده است . آیا انتقاد از این شیوه عملکرد و مزاحمت برای اهالی محل و کسبه در نتیجه عملیات طولنی شده اجرای این دو پروژه سیاه نمایی و خلاف جلوه دادن حق است؟!آیا استفاده از تعبیر تدبیر خاص و اندیشه هوشمندانه استاندار در بهره برداری از پروژه ای ناقص مصداق بارز چاپلوسی نیست. اگر پیگیری حقوق تضییع شده شهروندان سیاهنمایی باشد اینجانب قلم زدن در این راه را برای خود افتخاری می دانم که با هیچ تعریف، تمجید و تقدیری از سوی مسئولین تعویضش نخواهم نمود.

سهراب فرشاد کارشناس ارشد حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=25338

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. بسیار عالی بود

  2. انجمن لرستانیها خودشون برا لرستان چیکار کردن؟ استاندار فقط وعده میده اونم بی عمل پس جای تعریف نمی مونه

  3. آقای فرشاد شما جز انتقاد چه کار دیگه ای بلدید؟

  4. انجمن لرستانیها دفترش کجای تهرانه؟

  5. دورود بر میرملاس بابت پیگیری حقوق شهروندی

  6. ممنون از مطالب خوبتون جناب فرشاد

  7. انجمن لرستانیها کاره ای نیستند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.