تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها توسط ایران

  • کد خبر : 25419
  • 05 خرداد 1392 - 22:20

ایران نوع جدیدی از سانتریفیوژ‌های IR-5 را در کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت نصب کرده که مراحل آزمایش آن پشت سر گذارده می‌شود. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اول خرداد منتشر شد و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، ایران در سه ماه […]

ایران نوع جدیدی از سانتریفیوژ‌های IR-5 را در کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت نصب کرده که مراحل آزمایش آن پشت سر گذارده می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اول خرداد منتشر شد و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، ایران در سه ماه گذشته (پس از گزارش پیشین مدیرکل آژانس درباره ایران) اقدام به نصب یک نوع سانتریفیوژ جدید IR-5 کرده است. این ماشین در محوطه تحقیق و توسعه کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت (PFEP) نصب شده است.

ایران تاکنون نسل‌های مختلفی از سانتریفیوژها را مورد تحقیق و توسعه قرار داده است. بر اساس گزارش آژانس در ۲۴ اردیبهشت (۱۴ می ۲۰۱۳)، “۱۹ سانتریفیوژ IR-4، چهارده سانتریفیوژ IR-6، سه سانتریفیوژ IR-6s، یک سانتریفیوژ IR-5” در آبشار ۲، “نوزده سانتریفیوژ IR-1، سه سانتریفیوژ IR-2m، دو سانتریفیوژ IR-1” در آبشار ۳، “۱۶۴ سانتریفیوژ IR-4” در آبشار ۴ و “۱۶۲ سانتریفیوژ IR-2m” در آبشار ۵ نصب شده است.

به گزارش ایسنا، کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت جزو تأسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزو تأسیسات تحقیق و توسعه است که نخستین ‌بار در اکتبر ۲۰۰۳ راه‌اندازی شده است. این تأسیسات دارای یک سالن آبشار است که می‌تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می‌شود که یکی برای تولید UF6 تا غنای ۲۰ درصد U-235 (آبشارهای ۱و۶) و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه(آبشارهای۲، ۳، ۴ و۵) است.

ایران از بهمن‌ ماه ۱۳۹۱ به نصب تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژهای نسل دوم با نام IR-2m که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است، در سالن A کارخانه غنی‌سازی سوخت اقدام کرد و هم‌چنان نصب سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف‌های سانتریفیوژ خالی در سالن تولید A ادامه دارد.

بر اساس گزارش خرداد ماه آژانس، در تاریخ ۲۵ اردیبهشت (۱۵ می ۲۰۱۳) چهار آبشار به طور کامل و یک آبشار نیمه کاره با سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف‌های سانتریفیوژ خالی نصب و کارهای مقدماتی نصب سیزده آبشار دیگر با سانتیفیوژهای IR-2m انجام شده است.

بر اساس گزارش آژانس، اکنون نزدیک هفتصد سانتریفیوژ IR-2m و غلاف سانتریفیوژهای خالی در سالن A کارخانه غنی‌سازی سوخت (نطنز) نصب شده ‌که نسبت به گزارش قبلی مدیر کل بیش از پانصد عدد افزایش یافته ‌که این روند از پیشرفت فنی چشمگیری در زمینه غنی‌سازی حکایت می‌کند.

شایان ذکر است، تاکنون بیش از سیزده هزار و پانصد سانتریفیوژ نسل اول (IR-1) در سالن A تأسیسات نطنز نصب شده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=25419

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.