- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

قالیباف: گرانی و تورم با شعار حل نمی‌شود

iqt8amfwiq0s92roa50l

 

قالیباف با بیان اینکه نمی‌شود عزیزی، هرچقدر محترم، متدین، انقلابی و ولایت‌مدار بیاید اما کارنامه اجرایی نداشته باشد گفت:اگر کسی می‌خواهد دختر و پسر خود را به خانه بخت بفرستد چقدر تحقیق می‌کند؟ می‌خواهیم تمشیت امور اجرایی خود را در دست فردی بگذاریم تا برای ۷۵میلیون نفر برنامه‌ریزی کند. آیا نباید تحقیق کنیم؟ باید دانست شعارهای تند و حرف‌های احساسی نمی‌تواند گرانی، تورم، نا امنی، اعتیاد، فقر، بداخلاقی و دیگر مشکلات را حل کند. شعارهای تند نه تنها این مسایل را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است به آنها دامن بزند. ما اینها را تجربه کرده‌ایم و دیده‌ایم.

 مهر:  محمدباقر قالیباف طی سخنانی در اجتماع پرشور خانواده شهدا، جوانان، دانشجویان و اقشار مختلف مردمی استان کرمان ضمن تسلیت سالروز رحمت پیام‌آور کربلا حضرت زینب(س) اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکرم که امروز توفیق پیدا کرده‌ام در جمع گرم و صمیمی شما مردم عزیز از سراسر استان کرمان حضور پیدا کنم، عزیزانی که از راه‌های دور و چندصدکیلومتر دورتر به اینجا آمده و بنده را شرمنده کرده‌اند. من دست‌بوس شما هستم. همچنین از خانواده شهدا، جانبازان و تمامی بزرگواران حاضر در جلسه تشکر می‌کنم.

دوره‌ای جدید برای اداره کشور

قالیباف با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: ما حماسه بزرگ سیاسی را پیش‌رو داریم که نقطه عطفی برای کشور، نه برای شخص بنده است. این حماسه سیاسی جایگاه عمده‌ای در رقم زدن دوران جدیدی برای اداره کشور دارد.

 وی تاکید کرد: انصافا هر زمان به این استان سفر می‌کنم هرگز احساس غربت ندارم و کاملا احساس نزدیکی می‌کنم. چه در روزهای دفاع مقدس و چه در دهه اول انقلاب توفیق داشتم با شیرمردان و رزمندگان دلیر این استان در لشکر ثارالله همرزم و همسنگر باشم. آشنایی من با مردم این استان در روزهای سخت پشت خاکریز و سنگرهای بیش از سه دهه پیش رقم خورد. هیچگاه یاد بزرگان این استان همچون شهیدان مغفوری، کازرونی، میرحسینی، علویان، زنگی‌آبادی، عرب‌نژاد و… که در آن دوره با هم همسنگر بودیم را فراموش نمی‌کنم.

قالیباف با اشاره به آشنایی خود با سردار سلیمانی گفت: یکی از توفیقات من در زندگی این است که بیش از سی و سه سال با مردی از این استان آشنا هستم که از دفاع مقدس تا امروز در زندگی من تاثیرگذار بوده است . آن مرد هم کسی نیست جز افتخار این استان؛ برادر عزیز ما سردار سلیمانی. می‌خواهم بگویم چه گوهری در این استان دارید، این مرد در شجاعت، اخلاص، مدیریت، برادری، رزمندگی و مردانگی حق استادی و برادری بر گردن من دارد و هرچه آموختم از او آموختم. فکر نمی‌کنم در کره خاکی دوستی نزدیک‌تر، همراه‌تر و دلبسته‌‌تر از این شیرمرد خطه کرمان پیدا کنم. سردار سلیمانی مایع افتخار ایران و جهان اسلام و باعث آبرو و عزت است.

مشکلات کرمان را می‌شناسم

قالیباف خطاب به کرمانی‌ها گفت: هرگاه در جمع شما حضور پیدا می‌کنم این همدلی میان همه عزیزان وجود دارد، همان برق چشمی که در دوران دفاع مقدس در چشمان دوستان در لشگر ثارالله به چشم می‌خورد، همان را در چشم شما جوانان می‌بینیم. انشاالله با همان روحیه بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی گفت: استان کرمان نه ‌تنها بهشت معادن است، بلکه در حوزه کشاورزی و باغات نیز جزو استان‌های بی‌نظیر به شمار می‌رود. اگر در شمال و جنوب ایران اختلاف دمای بالایی داریم و همیشه فرصت برای کشاورزی در کشور فراهم است، کرمان به تنهایی یک استان چهارفصل به شمار می‌رود.

قالیباف افزود: به خاطر رفت و آمدهای متعدد به کرمان و مسئولیت‌های گذشته به مشکلات این استان آشنا هستم، نه تنها در کرمان، بلکه در کل کشور منابع انسانی و طبیعی فراوانی وجود دارد. امروز کشور ما در میان همه کشورها از نظر منابع نفت و گاز در دومین مکان قرار دارد و امکانات ما نیز امکانات بالایی است، اما غصه ما این است چرا نیروهای خوب، جوانان پرشور و نیروهای آماده به کار به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. مردان مردی از همین نسل در دوران دفاع مقدس نشان داده‌اند که چقدر افتخارآفرین هستند، اما امروز همان مردان مرد در پیچ و خم زندگی گرفتار هستند، از دیگر سو مردم بیش از هرکسی سختی‌های ناشی از تورم و گرانی را می‌بینند.

ما به آینده کشور امیدواریم

قالیباف افزود: شرایط ما شرایط خوبی نیست، اما ما همیشه امیدوار بوده‌ایم و این موضوع را اسلام، امام راحل و شهدا به ما یاد داده‌اند. همت و غیرت مردم ایران نشان داده است که همیشه در سختی‌ها سرافراز بوده‌ایم و به آینده امید داشته‌ایم. امروز نیز به آینده امید داریم. ما به منابع مادی افتخار نمی‌کنیم، به آنچه افتخار می‌کنیم منابع انسانی و مردم خونگرم و بامحبتی است که در کشور وجود دارد.

قالیباف تاکید کرد: هرکجا توفیق داشتم که کار کنم این حرف را زده‌ام که وظیفه یک مدیر و مسئول در نظام اسلامی سخنرانی، نصیحت، نظریه‌پردازی و وعظ کردن نیست. یک نفر مسئول شد باید با کارش بتواند وفای عهدش به مردم را نشان دهد، گفتار درمانی مشکلی را از مشکلات مردم حل نمی‌کند.

من هم رعیت و روستا زاده هستم

قالیباف تاکید کرد: من هم مثل اکثر شما، از افراد زحمتکش و روستا زاده شرق کشور هستم. جوانان ما را پشت تریبون نبینند! من هم رعیتی هستم که مثل شما کار و تلاش کردم. من هم با زحمت و رنج آمده‌ام، اما می‌خواهم بگویم باید روحیه جهادی باید در محیط کاری وجود داشته باشد و مدیران حتما باید به این موضوع توجه کنند. گرفتاری ما از نبود منابع و امکانات نیست. ما گرفتار سوء تدبیر و ضعف در مدیریت هستیم. به جای آنکه دغدغه ما مسوولان دغدغه مردم باشد، سراغ حاشیه‌ها رفتیم. به همین دلیل اختلافات، تنش‌ها و ماجراجویی ها را می‌بینیم؛ اختلافاتی که اساسا به دغدغه‌های مردم ربطی ندارد.

قالیباف ادامه داد:  بعضی عزیزان نا امنی‌های سال ۷۰ در جنوب کرمان را به یاد دارند. در آن زمان، به همراه حاج قاسم سلیمانی هم امنیت را در این منطقه برقرار می‌کردیم و هم چاه می‌زدیم و کشاورزی می‌کردیم. با قرارگاه سازندگی به کهنوج آمدیم و برای کارکردن ایستادیم. شب‌ها سرد بود و روزها گرم؛ مردم می‌گفتند آرد ما را تأمین کنید، خودمان امنیت را برقرار می‌کنیم.

کارنامه مهم‌تر از برنامه است

از روزی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی پیدا کردم، تلاش کردم تا نیروی انتظامی را برای خدمت به مردم کشور آماده کنم. به همین منظور بحث تامین امنیت کشور، پلیس ۱۱۰، پلیس گذرنامه و … راه‌اندازی شد. هرکجا که رفتیم سعی کردیم با کار خود مدیریت کنیم، نه حرف زدن.

وی تأکید کرد: از روزی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم، هیچ وعده و قولی به مردم داده نشد، مگر آنکه به آن وعده‌ها عمل کردیم. امروز با این سابقه اجرایی خدمت شما مردم عزیز و همه مردم در ایران اسلامی می‌گویم که ما مسوولان دیگر حق آزمون و خطا نداریم. ما باید مدیریت اجرایی کشور را به دست کسی بسپاریم که یک برنامه مدون و مشخص برای اداره کشور داشته باشد. البته تأکید می‌کنم برنامه لازم است اما کافی نیست. مهم‌تر از برنامه، کارنامه و عملکرد افراد در گذشته است. سند چشم‌انداز برنامه‌ای‌ست که مقام معظم رهبری آن‌را ابلاغ کرده و نزدیک به هشت سال از ابلاغ آن می‌گذرد. ما باید ۴۰ درصد از این برنامه را اجرا می‌کردیم اما هم‌اکنون در چه وضعیتی هستیم؟ برنامه سوم و چهارم تمام شده است. چقدر از برنامه‌ها تحقق پیدا کرد؟ اگر اهداف موجود در برنامه‌های توسعه تحقق پیدا می‌کرد، وضعیت ما در شرایط اقتصادی و اجتماعی این‌گونه نبود. کسانی باید برنامه‌هایشان را ضمانت کنند که کارنامه مشخصی در طول ۳۵ سال گذشته در انقلاب داشته باشند.

وی تاکید کرد: نمی‌شود عزیزی، هرچقدر محترم، متدین، انقلابی و ولایت‌مدار بیاید اما کارنامه اجرایی نداشته باشد. ما می‌خواهیم قوه مجریه را به دست کسی بسپاریم که کارنامه‌ای داشته باشد؛ و مردم هم آن کارنامه را تایید کنند. در غیر این صورت نمی‌توان دوباره این منابع انسانی و مادی را در اختیار فردی بگذاریم که امتحان پس داده نباشد.

گرانی و تورم با شعار حل نمی‌شود

قالیباف تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد دختر و پسر خود را به خانه بخت بفرستد چقدر تحقیق می‌کند؟ می‌خواهیم تمشیت امور اجرایی خود را در دست فردی بگذاریم تا برای ۷۵میلیون نفر برنامه‌ریزی کند. آیا نباید تحقیق کنیم؟ باید دانست شعارهای تند و حرف‌های احساسی نمی‌تواند گرانی، تورم، نا امنی، اعتیاد، فقر، بداخلاقی و دیگر مشکلات را حل کند. شعارهای تند نه تنها این مسایل را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است به آنها دامن بزند. ما اینها را تجربه کرده‌ایم و دیده‌ایم.

دو خطر بزرگ

قالیباف تاکید کرد: هم اکنون در کشور گرفتار دو گروه هستیم و باید مراقب باشیم تا در دام آنها نیفتیم؛ این دو گروه در ظاهر خلاف هم عمل می‌کنند اما در باطن یک کار انجام می‌دهند. عده‌ای لفاظی می‌کنند، به دنبال آن هستند تا با لفاظی سیاست بازی کنند و گاهی نیز به تهمت، بداخلاقی و هتک‌حرمت روی می‌آورند. هم اکنون در آستانه ۲۷ رجب و در سالروز مبعث پیامبر مکرم اسلام هستیم؛ فلسفه مبعث نیز اخلاق بوده است اما متاسفانه اخلاق را در جامعه زیر پا می‌گذاریم. با این وجود برخی بداخلاقی کرده و فقط لفاظی می‌کنند. این افراد کاری جز حرف زدن ندارند اما باید بدانیم نمی‌توان کشور را با لفاظی و سیاست بازی اداره کرد و نمی‌توان با این اقدامات قدرت ملی را بالا برد و امنیت را به کشور آورد. این افراد شاید در ظاهر حرف‌های انقلابی بزنند اما باید دقت کرد جایی که لازم بود برای انقلاب سیلی نخورده‌اند و ردپای از آنها در انقلاب وجود ندارد اما در جایی که بحث قدرت و پول بوده، صدای آنها رسا بوده است. باید به خوبی این موضوع را بشناسیم و با آزمون و خطا حرکت نکنیم.

قالیباف افزود: گروه دوم نیز افرادی هستند که اگرچه کار و تلاش می‌کنند اما معتقدیم روح کار و حرکت آنها با مبانی انقلاب اسلامی سازگاری ندارد. برای اسلام عزیز بود که زمان جنگ پدر و مادرها فرزندانشان را به جبهه می‌فرستادند. امروز خانواده‌هایی داریم که چهار یا پنج شهید داده‌اند، این کار را برای اسلام کرده اند ، نه برای نان و آب.

هدفمان رشد و تعالی جامعه است

قالیباف در جمع گسترده مردم کرمان گفت: در حرکت‌مان نباید غفلت کنیم و بگوییم که هدفمان فقط این است که اقتصاد را درست کنیم، بلکه هدف ما ارتقای معنویت و رشد و تعالی جامعه است.

وی ادامه داد: اگر سوءتدبیر و فقر در جامعه‌ای باشد امکان ندارد بشود در آن جامعه امر به معروف و نهی از منکر کرد و مردم را به دین دعوت نمود. بنابراین اگر ما به بحث مسایل اقتصادی می‌پردازیم به عنوان وسیله‌ای است تا جامعه تعالی یابد.

قالیباف ادامه داد: در نظام اسلامی ما مکلف هستیم بهترین خدمت را به پدران و مادران بکنیم که در برابر فرزندشان شرمنده نشوند. ما امروز کاری کرده‌ایم که هم پدر و مادرها شرمنده فرزند هستند و هم فرزندان از اینکه فرصت کار و تلاش ندارند شرمنده پدر و مادر هستند.

جهاد همچنان ادامه دارد

قالیباف با تأکید بر اینکه جهاد ادامه دارد گفت: ما معتقدیم جنگ تمام شده، اما مجاهدت همچنان باقی است و جهاد همچنان ادامه دارد. اگر روزی پشت خاکریزها باید می‌ایستادیم، امروز دفاع به شکل دیگری است و باید بایستیم و اجازه ندهیم این مردان مرد که در برابر دشمن ایستاده‌اند در برابر ابتدایی‌ترین مشکلات زندگی شکسته شوند و فرو بریزند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی می‌گوییم فرهنگ جهادی به این معناست که سیاست بازی نباشد گفت: فرهنگ جهادی یعنی دغدغه‌ای به جز مردم نداشته باشیم. فرهنگ جهادی یعنی به فکر خودت نباش، اینهاست که برکت می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای پروژه بزرگ بزرگراه امام علی(ع) اظهار داشت: این پروژه ظرف ۲۲ ماه انجام شد. این بزرگراه سی کیلومتر و چهارده لاین دارد و دوازده هزار ملک بر سر راه آن بود و چهل سال روی زمین مانده بود، به شکلی که از انجام آن منصرف شده بودند، اما این کار با فرهنگ جهادی انجام شد.

اعتماد؛ بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی

قالیباف در جمع مردم کرمان گفت: اگر بنده قول داده‌ام که ظرف دو سال ثبات اقتصادی و آرامش و سامان به اقتصاد محقق شود به فضل الهی و به کمک و غیرت جوانان است. پروژه پل صدر و نیایش افتخار بزرگ فنی و مهندسی قرن توسط کسانی اتفاق افتاد که متوسط سنشان ۳۵ سال است.

وی افزود: ثبات در اقتصاد به این شکل نخواهد بود که من بعدا بیایم و حرف بزنم، بلکه باید این ثبات را مردم در زندگی خود حس کنند. همچنان که امروز گرانی و بیکاری را حس می‌کنند، همان مشکلی که در آن حساب و کتابی نیست و هرکس هر نرخی بخواهد برای آن اعلام می‌کند. مشکلات اقتصادی به سرعت و با برنامه‌ریزی قابل حل است، اما خسارتی که امروز به کشور وارد شده این است که اعتماد بین من و شما از بین رفته. ممکن است شما با خود بگویید که از کجا معلوم قالیباف راست می‌گوید، از کجا معلوم وقتی رأیش را گرفت دوباره به کرمان برگردد، این خسارت عظیمی است که وارد شده. روحیه جهادی در دوران دفاع مقدس اولین شرطش این بود که همه به هم اعتماد داشتیم. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است.

متعلق به فرهنگ جبهه هستم

قالیباف خطاب به مردم کرمان بیان داشت: به سابقه وگذشته ما اعتماد کنید و به کارنامه ما نگاهی بیندازید. ما می‌توانیم با کمک نسل جدید دهه چهارم انقلاب که بسیار نیروهای پرتوان و پرانرژی هستند اتفاق بزرگی در کشور رقم بزنیم و به سوءمدیریت‌ها و مشکلات پایان دهیم.

وی تاکید کرد: با افتخار عرض می‌کنم متعلق به فرهنگ جبهه هستم و قول می‌دهم که قالیباف امروز هیچ فرقی با قالیباف کربلای ۵ و شلمچه ندارد و به عنوان یک رزمنده و ایثارگر درخدمت شما هستم.

شهردار تهران ادامه داد: بنده کارنامه مشخصی در ۳۵ سال انقلاب دارم؛ چه در زمان امام راحل که سرباز بوده‌ام و چه حالا که در رکاب ولی فقیه فرزانه قرار دارم و تابعش هستم. باید همه دست به دست هم بدهیم تا با این روحیه کشور را بسازیم و این به دور از دسترس نیست و این امید در چشمان من و شما هست.

مشکلمان سوءتدبیر است

قالیباف با اشاره به برنامه‌اش برای اداره کشور گفت: برنامه من مشخص و مدون شده که در سایت بنده وجود دارد که در ۲۴ فصل طراحی شده است.

قالیباف در ادامه به بحث سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی سیاستی است که منافع ملی و آرمان  و منافع ما را حفظ کند. در سیاست خارجی ما چه بخواهیم مقاومت بکنیم یا مقابله کنیم و یا تعامل داشته باشیم چه با دوست و چه با دشمن شرطش این است که دولتی می‌تواند این کار را بکند که در برابر مردمش قابل قبول و قابل تحسین باشد تا محکم بتواند حرف بزند.

قالیباف اظهار کرد: برخی می‌گویند تحریم. اینها حرفشان این است که اگر مثلا با آمریکا رابطه برقرار شود تحریم‌ها برطرف و مشکلات حل می‌شود. بنده نمی‌خواهم بگویم تحریم تاثیرگذار نبوده، اما سهم تحریم نسبت به سوءتدبیر و سوءمدیریت در مشکلات بسیار اندک است، چرا که درآمد ما پنج برابر شده اما شغلی ایجاد نشده، این چه ربطی به تحریم دارد. این به خاطر سوءتدبیر است.

عزتمان را به نان نمی‌فروشیم

قالیباف در ادامه خطاب به جمع کثیر مردم کرمان گفت: اسلام به ما یاد داده همیشه در برابر دشمن خارجی بایستیم و براساس آموزه‌های اسلام و اهل‌بیت(ع)، جان و مال و فرزندمان را در راه اسلام بدهیم، اما تنها چیزی که حاضر نیستیم بدهیم عزتمان است. هیچ انسانی حق ندارد عزتش را برای چیزی زیرپا بگذارد و هیچ وقت ملت حاضر نیست عزتش را به نان بفروشد.

وی در ادامه افزود: تاریخ نشان داده که دشمن اگر عزت ما را بگیرد نان و آب را هم نمی‌دهد. دشمان ما آنها نیستند که فکر می‌کنیم. دشمن ما بی‌تدبیری، ضعف مدیریت و سیاست‌زدگی است.

قالیباف افزود: مگر سردار سلیمانی که مایه افتخار ماست از روستا برنخواسته و قبل از جنگ مگر کسی سردار سلیمانی را می‌شناخت. وقتی می‌گوییم مردم، یعنی رانت بازی نباشد. دشمن ما کسانی هستند که فرصت‌ها را گرفته‌اند تا قابلیت‌ها امکان بروز پیدا نکند.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اگر بنا بود با سیستم اداری، جنگ را جلو ببریم امکان نداشت پیروز شویم و امروز هم اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مردمی که همه در آن تاثیرگذار باشند، نه فقط یک قشر خاص.

 وی خطاب به جوانان حاضر در این مراسم  گفت: به برکت انقلاب اسلامی من به عنوان یک روستازاده این فرصت را پیدا کردم که امروز اینجا بایستم و بگویم نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستم. بنده به جوانان بدهکارم و دین دارم تا این فرصت را برای همه جوانان فراهم کنم که شرایط برای کار و تلاش آنها فراهم شود.

قالیباف خطاب به کرمانی‌ها گفت: حماسه سیاسی با شماست تا آن را رقم بزنید. قول می‌دهم اگر تقدیر بر این شد و شما ملت خواستید، انشاالله حماسه سیاسی با شما خلق خواهد شد و حماسه اقتصادی با من و جوانان محقق می‌شود.