- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مهندس مجتبی شهمرادی / شهر کوهدشت

شهمرادی

 

 

بنام خدا

اداره شهر با اراده شهروند

هر شهر و روستا ترکیبی است از جمعیت و جغرافیا. جمعی ازمردم با مجموعه­ای از روابط در محدوده­ای جغرافیایی یک واحد مدنی  را بنام شهر یا روستا تشکیل می دهند. مردم و مناسبات و روابط میان ایشان به منزله جان و روح و جغرافیا به منزله کالبد به شهر موجودیت می­دهند. اداره شهر و تدبیر و تمشیت امور آن عبارت است از تنظیم مناسبات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی میان مردم و تلاش برای نوسازی و عمران کالبد جغرافیایی شهر.

از جمع آوری پسماندهای مصرف خانوارها و رسیدگی به ساخت وسازها گرفته تا توجه به توسعه فرهنگی و اجتماعی همگی نیازهای زندگی اجتماعی در شهر و روستا هستند که نیاز به مدیریت خردمندانه و دانش محور دارد.  به ویژه در دنیای امروز که جوامع بشری پیچیدگی ها و دشواری های بسیار را تجربه می کند. رشد روزافزون فن آوری­ها و افزایش رو به تصاعد مصارف روزمره به خصوص در جوامع بشری و نیز رشد جمعیت، مدیریت کالبد جغرافیایی شهر را هر روز پیچیده تر و دشوارتر می کند. از سوی دیگر تحولات اجتماعی و فرهنگی و شتاب گرفتن این تحولات مسائل و مناسبات جمعیت شهری را با دشواریها ی بسیار روبه روکرده است.

تدبیر و تمشیت امور شهر ما چه در حوزه کالبد جغرافیایی آن یعنی شهر در معنای متعارف و ظاهریش و چه در حوزه جمعیت و مناسبات مدنی یعنی شهر در معنای واقعی و عمیق آن بدون هیچ تردید از حوزه توانایی واختیارات یک شخص ، یک گروه از اشخاص و حتی یک سازمان و دستگاه دولتی بیرون است و با توجه به مطالعات علمی و اجتماعی معتبر مستلزم همیاری  وهمکاری عموم شهروندان است.به سخن دیگر اداره شهر جز با اراده جمعی شهروندان ممکن نیست. تاکید می شود شهروند به معنی فردی که در شهر زندگی می کند  نیست بلکه به معنای عضوی از یک جامعه  شهری یا روستایی که آگاهی و خود آگاهی لازم و کافی نسبت به حقوق و مسئولیت مدنی خود دارد . شهروند یعنی عضوی مسئول از خانواده یزرگ جامعه شهری . همچنان که تدبیر منزل و تمشیت امورخانواده محتاج و مستلزم همت جمعی همه اعضای خانواده است، تدبیر و تمشیت امور شهر و اداره مسائل شهری نیز جز به همت و اراده جمعی شهروندان به منزله اعضای خانواده بزرگ شهر یا روستا امکان پذیر نخواهد بود.

در این باب سخنانی دیگر به تدریج با همشهریان عزیز کوهدشتی خود در میان خواهم گذاشت انشاءالله.

                                                  همشهری شما / ارادتمند

                                                     مجتبی شهمرادی