- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ولایتی: اولین اقدامم، بازسازی اعتماد دولت و مردم است

borna ghasemi-19-19 [1]

 

یک عضو ائتلاف ۱+۲ گفت که این جمع سه نفره تابع تصمیم مشترک جامعتین است.

 به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا ، علی‌اکبر ولایتی در جمع اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پاسخ به اظهارات عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده آمل درباره پیمان‌شکنی اعضای ائتلاف، گفت: همه اطلاعات شما صحیح نبوده، عهد ما این نبود که هر کس در بهمن ماه رای بیشتری داشته باشد به عنوان خروجی ائتلاف معرفی شود؛ ما در واقع تاریخی را مشخص نکردیم، آقای خاموشی تمام صورت جلسات را نوشته‌اند و در این صورت جلسات، تاریخ‌هایی که شما گفتید ذکر نشده است.

 

ولایتی با بیان ائتلاف ۱+۲ قصد داشت با سه معیار مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی نتیجه نهایی را اعلام کند، تصریح کرد: ما در جمع سه نفره گفتیم که تابع تصمیم مشترک جامعتین هستیم.

 

ولایتی در ادامه اضافه کرد: اگر گزینه نهایی ائتلاف را زودهنگام اعلام می‌کردیم، باعث می‌شد کسانی که با ما در رقابت هستند تمام تلاش‌شان را برای تخریب یک نفر متمرکز کنند لذا در مورد این روندی که وجود دارد توافق کردیم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به تایید صلاحیت پنج نفر از کاندیداهای اصولگرا توسط شورای نگهبان، یادآور شد: بیش از اعلام نتایج بررسی‌های شورای نگهبان، هر کدام از ما با چند نفر از کاندیداهای اصولگرا صحبت کرده بودیم از جمله من با آقای باهنر،‌ آل‌اسحاق و پورمحمدی صحبت کرده بودم و آقای قالیباف با برخی دیگر صحبت‌هایی داشتند زیرا توصیه بزرگان این بود که رای اصولگرایان متمرکز شود و همه با هم یکی شوند، اما با توجه به اینکه در صورت توافق ما روی یک نفر باز هم دو اصولگرا خارج از ائتلاف در صحنه می‌مانند توافق کردیم که تا آخر در عرصه حضور داشته باشیم و آنچه دیروز اعلام شد نتیجه تفاهم جمعی ما در خدمت جمعی از علمای بزرگ بود.

 

ولایتی در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع اعضای فراکسیون رهروان ولایت، گفت: من یک و نیم سال در دوره اول مجلس نماینده بودم و تا حدودی با فضای ارزشمند مجلس که تجمع عصاره ملت زیر یک سقف است آشنایی دارم.

 

وی درباره علت ورود خود در عرصه انتخابات، گفت: آنچه موجب شد با عزم جدی وارد صحنه شوم، احساس مسئولیتی بود که داشتم که باعث شد بعد از تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان، خود را به آرای عمومی مردم عرضه کنم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه شرایط کشور در داخل و خارج شرایط مناسبی نیست، افزود: انسان تاسف می‌خورد که کشوری با این وسعت و امکانات عظیم و با سابقه فرهنگی طولانی نتواند ۷۵ میلیون نفر را اداره کند در حالیکه کشوری مثل چین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر را اداره می‌کند، معلوم است که ما در مدیریت اجرایی مشکل داریم.

 

ولایتی تفرقه و عدم انسجام و هماهنگی بین مسئولان رده بالا و عدم تعامل بین قوه مجریه و مقننه را از علل بروز مشکلات در سیستم اجرایی دانست و تصریح کرد: متاسفانه گاهی شاهدیم که قانونی تصویب می‌شود اما اجرا نمی‌شود و عملا کار مجلس این شده که جلوی بی‌قانونی‌ها را بگیرد، به جای اینکه شاهد همکاری دولت و مجلس برای اداره کشور باشیم.

 

وی ایجاد انسجام بین دولت و مجلس و پاسخ به نیازهای ملت با همکاری دو قوه را از اهم برنامه‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد: دو مشکل عمده‌ای که در کشور وجود دارد، مشکلات اقتصادی و روابط خارجی است که از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و ارتباط وسیعی با هم دارند، اگر روابط ما با کشورهای دیگر اصلاح نشود ما در مسائل اقتصادی حتی در فروش نفت و انتقال پول دچار مشکل می‌شویم و بی‌جهت از امکانات موجود در صحنه بین‌الملل استفاده نمی‌کنیم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دیپلماسی کارآمد و فعالی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: نقش دیپلماسی، جلوگیری از تنش‌هاست و بروز تنش‌ها نشانگر ناکارآمدی دیپلماسی است، اگر سردی و تنش حاکم شود یکی از نتایج آن، مشکلات اقتصادی مردم است و به ما حکم می‌کند که دیپلماسی را اصلاح کنیم.

 

ولایتی با بیان اینکه برخی قوانین بالادستی مثل سند چشم‌انداز و قانون اصل ۴۴ به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: قوانینی مثل قانون هدفمندی نیز به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود و حاصلش این است که ما با گرانی روزافزون و تورم افسارگیسخته مواجه هستیم.

 

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص رئوس برنامه‌های اقتصادی خود گفت: من به واسطه شرکت در چهار دولت به مدت شانزده سال اشراف نسبی به برخی مسائل دارم، در آن زمان بخش مهمی از روابط خارجی وزارت خارجه به اجزای مختلف تقسیم نشده بود تا هر گوشه آن به دست کسی باشد، حتی فراهم کردن زمینه برای صادرات غیرنفتی از برنامه‌های ما در آن زمان بود.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به سابقه آشنایی خود با نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی، اظهار کرد: آنچه امروز در برنامه‌های خود به عنوان مسائل اقتصادی مطرح می‌کنم حاصل برنامه‌های کارشناسی و مشورت با کارشناسان است.

 

ولایتی در پاسخ به سوال مجید جلیل‌سرقلعه نیز سابقه خود در حوزه سیاست خارجی را یادآور شد و گفت: من وقتی به وزارت خارجه رفتم، ۹ سفیر در کشورهای خارجی داشتیم اما بعد از شانزده سال که از آنجا بیرون می‌آمدم ۱۳۶ نمایندگی در خارج ایجاد شده بود.

 

وی یادآور شد: در زمان شاه روابط خارجی ما با محوریت روابط ایران و آمریکا بود و ما باید کل این روابط را متحول می‌کردیم و باید پایه‌ریزی دیپلماسی را تغییر می‌دادیم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: هنر ما این است که در شرایط سخت با حفظ اصول جمهوری اسلامی بتوانیم روابط‌مان را با دیگران گسترش دهیم.

 

ولایتی در پاسخ به اظهارات حامد قادرمرزی نماینده قروه تاکید کرد که کار توسعه‌ای نباید مرکزمحور باشد.

 

در ادامه حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی به اظهارات ولایتی در گفت‌وگوی ویژه خبری اشاره کرد و گفت: برنامه شما برای حل مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز دقیقا به چه شکل است که ولایتی پاسخ داد: هر دولتی چهارده تا ۱۰۰ روز وقت دارد و بنای ما این است که هر ۱۰۰ روز به مردم گزارش بدهیم. امروز می بینیم که ظرف دو سه ماه اقلام مورد نیاز مردم مثل روغن، برنج، گوشت و حتی اجاره مسکن افزایش داشته و اگر ما ظرف ۱۰۰ روز نتوانیم آرامشی ایجاد کنیم یعنی جامعه را رها کرده‌ایم.

 

ولایتی تاکید کرد که اولین اقدام دولت وی، بازسازی اعتماد بین مردم و دولت خواهد بود.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات فولادگر مبنی بر اینکه اعضای ائتلاف ۱+۲ بعد از رای مردم به هر کدام از کاندیداها به صورت تیمی کار کنند، گفت: تقریبا همین مساله مورد توافق ما بوده که تا آخر ادامه دهیم و هر کسی از بین ما رای آورد دو نفر دیگر به همکاری با او ادامه دهیم.

 

کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت در پایان اظهارات علی‌اکبر ولایتی،‌گفت که برخی اعضای فراکسیون رهروان به ولایتی و برخی دیگر به قالیباف گرایش دارند.

 

جلالی از این دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خواست تا به سمت ائتلاف و تشکیل دولت همکاری پیش بروند تا در آینده شاهد شکوفا شدن کشور باشیم.