تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

۹ زن نماینده برای زنان چه کردند؟

  • کد خبر : 25747
  • 08 خرداد 1392 - 22:10

هفتم خرداد ماه سال گذشته نهمین مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و ۲۹۰ نماینده به ساختمان بهارستان راه پیدا کردند و از این تعداد در ۲ مرحله برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۹ کاندیدای زن به عنوان نماینده مردم انتخاب شدند. به گزارش مهرخانه، در مرحله اول نهمین دوره از انتخابات […]

هفتم خرداد ماه سال گذشته نهمین مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و ۲۹۰ نماینده به ساختمان بهارستان راه پیدا کردند و از این تعداد در ۲ مرحله برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۹ کاندیدای زن به عنوان نماینده مردم انتخاب شدند.

به گزارش مهرخانه، در مرحله اول نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی سه منتخب از حوزه انتخابیه شهرستان ها به نام های «مهناز بهمنی» از سراب و مهربان، «شهلا میرگلو بیات» از’ ساوه و زرندیه و «نیره اخوان بیطرف» از اصفهان توانستند راهی بهارستان شوند.

همچنین از بین کاندیداهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی «حلیمه عالی» از حوزه انتخابیه زابل و زهک و هیرمند، و «سکینه عمرانی»’ از حوزه سمیرم نیز در مرحله دوم نهمین دوره انتخابات مجلس به خانه ملت راه یافتند. از میان هشت کاندیدای زن در حوزه انتخابیه تهران که به دور دوم نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی رسیدند نیز فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، زهره طبیب زاده نوری و لاله افتخاری با کسب آرا بهارستان نشین شدند.

بر این اساس از میان منتخبین زن راه یافته به مجلس شورای اسلامی در این دوره چهار نفر از حوزه انتخابیه تهران و پنج نفر از حوزه انتخابیه شهرستان ها هستند و از بین نمایندگان مجلس هشتم تنها سه نفر از تهران و یک نفر از حوزه شهرستان توانستند مجدداً به مجلس نهم راه یابند و فراکسیون زنان مجلس نهم را تشکیل دهند.

این 9 زن برای زنان چه کردند؟

اکنون در سالروز تأسیس مجلس نهم فرصت خوبی است که به بررسی عملکرد زنان در مجلس نهم بپردازیم.

فاطمه آلیا و پیگیری مشکلات معلولان کشور

فاطمه آلیا، کارشناس ارشد علوم سیاسی، که در مجلس هفتم و هشتم نیز حضور داشت برای بار سوم به عنوان نماینده مردم تهران به جمع بهارستان نشینان پیوست و ۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص داد. او در این دوره مجلس علی رغم علاقه اش به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عضویت کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درآمد و فعالیت هایی را در این زمینه انجام داد.

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس هشتم در این دوره نیز مسائل و مشکلات معلولان را پیگیری نمود و توانست لایحه بازنگری قانون حمایت از معلولان را دوباره به کمیسیون های مجلس بازگرداند.

نماینده پنجاه و هفت ساله مردم تهران در طول این یک سال هفت طرح و لایحه را مورد امضا قرار داده است که می توان به طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی، طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۸۷/۴/۱۶ طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح الحاق یک تبصره به ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، طرح اصلاح جزء (۱) بند (۲۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، طرح الحاق یک بند به قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور و طرح اصلاح ماده (۸۴) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

او در این دوره به عنوان رئیس فراکسیون زن و خانواده کاندیدا شد که موفق به جذب آرای اعضا نشد. آلیا عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و هند است و رئیس مجلس را در سفر بهمن ماه سال گذشته به ترکیه همراهی کرد و استخدام معلولان در وزارتخانه ها و سازمان ها، همواره در تذکرات کتبی و شفاهی او دیده می شود.

این نماینده از مخالفان تبصره ممنوعیت خروج دختران از کشور بود و اعتقاد داشت رسانه ها این موضوع را حساس نشان دادند.

نیره اخوان و تشریح برنامه های خشونت علیه زنان در نیویورک

نیره اخوان بیطرف، کارشناسی ارشد فقه و مبانی اسلامی، نیز در مجلس نهم با کسب ۲۷ درصد آرا به عنوان نماینده مردم اصفهان انتخاب شد.

فعالیت های شبانه روزی او و همسرش حسن کامران عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای پیگیری مطالبات مردم همیشه از سوی نمایندگان دیگر مطرح می شود.

این نماینده که در بررسی لایحه حمایت از خانواده پیشنهاد سقف ۱۱۰ سکه را برای تعیین مهریه، مطرح کرد از دوره پنجم تاکنون به عنوان منتخب مردم اصفهان در مجلس حضور دارد و در مجلس نهم به کمیسیون حقوقی و قضایی راه پیدا کرد.

او در این دوره ۱۵ طرح و لایحه را امضا نموده است که می توان به لوایح طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۹) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۸۹/۴/۲۳ مجلس شورای اسلامی، طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلالگران، طرح الحاق دو تبصره به ماده (۱۱) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۸۷/۴/۱۶ طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح تسری قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمان های پزشکی قانونی کشور به کارمندان دادگستری جمهوری اسلامی ایران و سازمان های تابع آن، طرح آیین دادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی، طرح الحاق یک تبصره به ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضاییه، طرح الحاق یک تبصره به ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق التدریس استخدامی در آموزش و پرورش اشاره کرد.

اخوان اواخر سال گذشته در اجلاس بین المللی مقام زن شرکت و آخرین مصوبات ایران در حوزه خشونت علیه زنان را تشریح کرد.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت در جریان تبصره خروج دختران از کشور نظر ممتنع داشت و فلسفه سقف سنی چهل سال را دارای اشکالاتی می دانست.

لاله افتخاری و پیشنهاد ریاست جمهوری زنان

لاله افتخاری دارای مدرک دکترای الهیات نیز در این دوره توانست با کسب ۲۵ درصد از آرای مردم تهران بهارستان نشین شود. این نماینده ۵۴ ساله به عنوان دبیر اول کمیسیون فرهنگی و سخنگوی فراکسیون زنان و خانواده انتخاب شد و ریاست فراکسیون قرآن و عترت مجلس نهم نیز را به عهده گرفت.

افتخاری هم اکنون مشاور امور بانوان مجمع تقریب مذاهب نیز بوده و ۱۴ طرح و لایحه را به امضا رسانده است، که از این میان می توان به طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، طرح کاهش آلودگی هوای کشور، طرح تعیین تکلیف دوره های آموزش تربیت بهورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح تأسیس دفاتر پیشخوان قضایی، طرح ممنوعیت کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی از عضویت در هیات های مدیره و مدیریت عامل اشاره کرد.

او و اعضای کمیسیون فرهنگی در طول این یک سال توانستند وزیر کشور را برای توضیح در خصوص وضعیت عفاف و حجاب به مجلس بکشانند.

این نماینده در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده است که هیچ مانعی برای حضور زنان در این سمت وجود ندارد و شاخص‌هایی که برای ریاست ‌جمهوری مدنظر است در بعضی از زنان ما وجود دارد و روحیه مدیریتی دارند، ولی خودشان داوطلب نمی‌شوند. زنان باید خودشان وارد عرصه شوند و حضور آنها هیچ محدودیت و ممنوعیتی ندارد.

مهناز بهمنی و پیگیری مطالبات زنان آذری

مهناز بهمنی نماینده ۴۲ ساله مردم سراب دیگر زنی بود که وارد مجلس نهم شد. او دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت است و ۴۶ درصد آرای شهرش را جذب نمود.

بهمنی کمیسیون اقتصادی را به عنوان کمیسون تخصصی خود انتخاب کرده و در طول این یکسال ۳۸ طرح و لایحه را امضا نموده است.

لوایحی چون طرح تخصیص اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان، طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی، طرح الزام دولت به حمایت از استان هایی که مورد هجوم پدیده ریزگردها قرار دارند،  طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و طرح تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر از جمله این طرح هایی بود که وی در بررسی آنها مشارکت داشت.

او در اولین مصاحبه اش اعلام کرد که پیگیر مطالبات زنان آذری است و در دیدار اخیری که با اعضای فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس داشت، مطالبات خانواده های شهدا را پیگیری نموده است.

بهمنی در زمان زلزله آذربایجان شرقی به همراه لاله افتخاری از مناطق زلزله زده بازدید کرد. نماینده مردم سراب در زمان مطرح شدن تبصره خروج دختران از کشور اعلام کرد که نباید برای افراد اعم از زن و مرد محدودیتی وجود داشته باشد، بنابراین زن و مرد حق خروج از کشور و مسافرت را به طور یکسان دارند.

فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس نهم

فاطمه رهبر نماینده ۴۹ ساله مردم تهران توانست با کسب ۲۹ درصد آرا به مجلس نهم راه پیدا کند. او که دارای مدرک فوق لیسانس ارتباط تصویری است، در این دوره به عنوان رئیس فراکسیون زنان و خانواده انتخاب شد و علی رغم تمایلش، به عضویت کمیسون اصل نود درآمد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده از دوره هفتم تاکنون به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب می شود و در طول این یکسال ۱۷ طرح و لایحه را امضا نموده است؛ طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی، طرح قانون مقابله با گروه های انحرافی، طرح اصلاح ماده (۸۴) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح الحاق یک تبصره به ماده (۵) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر از جمله این طرح هاست.

رهبر تاکنون در چهار جلسه ستاد ملی زن و خانواده حضور داشته و با پیگیری هایی که صورت داد توانست مجوز بیمه شدن ۲۰۰ هزار زن خانه دار را از کمیسیون تلفیق بگیرد.

او و اعضای فراکسیون زنان توانستند شورای عالی راهبردی زن و خانواده را در مرکز پژوهش های مجلس راه اندازی کنند که از اسفندماه تاکنون تنها یک بار و آن هم پیرامون تبصره خروج دختران از کشور تشکیل جلسه داده اند و در آن رئیس فراکسیون زنان و خانواده مخالفت خود را با این تبصره نشان داد. رئیس فراکسیون زنان و خانواده قرار است گزارشی از عملکرد این فراکسیون را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

طبیب زاده و دغدغه هایی برای زنان و خانواده

زهره طبیب زاده نوری اولین زنی بود که با آرای مردم به مجلس نهم راه پیدا کرد و توانست با کسب ۳۰ درصد آرا به عنوان سیزدهمین نماینده راهی بهارستان شود. او متخصص جراحی لثه است و پیش از این عهده دار ریاست دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی و مرکز امور زنان و خانواده بود.

او که اولین حضورش را در مجلس تجربه می کند، به کمیسیون آموزش و تحقیقات رفته و تاکنون ۱۰ طرح و لایحه را امضا کرده است؛ طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی، طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۶/۴/۱۳۸۷ طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح اصلاح جزء (۱) بند (۲۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات و طرح اصلاح ماده (۸۴) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از جمله این طرح هاست.

در ابتدای مجلس گمانه زنی هایی برای بر عهده گرفتن ریاست فراکسیون زنان و خانواده از سوی طبیب زاده مطرح شد، ولی او این خبر را تکذیب کرد و گفت برای ریاست فراکسیون کاندیدا نخواهد شد.

او در این دوره از اعضای فراکسیون خواست تا از حضور آقایان در فراکسیونی که به زنان و خانواده مربوط می شود، استقبال کنند؛ ولی اعضا این موضوع را نقطه ضعف تلقی کردند و تنها فاطمه آلیا در این خصوص با وی همسو بود.

طبیب زاده در جلسات فراکسیون زنان و خانواده شرکت نمی کند. وی در جریان تصویب ماده ۳۰ لایحه حمایت از خانواده که به هزینه کرد زن در زندگی مشترک اختصاص داشت، تلاش های بسیاری از خود نشان داد و حتی برای پیگیری این موضوع به شورای نگهبان رفت؛ ولی عدم وجود دغدغه مسائل زنان و خانواده در میان نمایندگان مجلس موجب شد که این ماده آنطور که او می خواست، به تصویب نرسد.

این نماینده ۵۳ ساله مجلس در جریان مطرح شدن تبصره خروج دختران موافقتش را با این ممنوعیت عنوان کرد و معتقد بود که باید فکری به حال خروج بی ضابطه دختران از کشور نمود.

حلیمه عالی اولین زن قانونگذار استان سیستان

حلیمه عالی ۵۰ ساله، پزشک متخصص داخلی و نخستین نماینده زن مردم استان سیستان و بلوچستان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که با جذب ۶۱ درصد آرا انتخاب شد.

او عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را انتخاب کرد و تاکنون ۱۰ طرح و لایحه را امضا نموده است؛ طرح تثبیت بهای خدمات، طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۶/۴/۱۳۸۷ طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح الحاق یک تبصره به ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضاییه، طرح ساماندهی تخصیص ارز در شرایط اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی از جمله این طرح هاست.

عالی کمتر از دیگر نمایندگان مصاحبه می کند و دغدغه اش سلامت و معیشت مردم حوزه انتخابیه اش است. او در حاشیه عزل مرضیه دستجردی از سکانداری وزارت بهداشت اعلام کرد که دولت با این اقدام قصد رفع هیچ مشکلی د رحوزه سلامت را نداشته و تنها به تحرکات انتخاباتی می اندیشد.

سکینه عمرانی و دغدغه توجه به مشاغل خانگی

سکینه عمرانی نماینده ۴۱ ساله مردم سمیرم نیز توانست با جذب ۶۲ درصد آرا به بهارستان راه پیدا کند. او نیز وضعیت مشابهی چون حلیمه عالی دارد؛ چراکه برای اولین بار به عنوان نماینده زن این شهر انتخاب می شود.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیولوژی علوم جانوری بوده و هم اکنون عضو کمیسیون کشاورزی، آب و مناطب طبیعی است.

عمرانی در طول این یک سال ۱۱ طرح و لایحه را امضا نموده که از جمله می توان به طرح تثبیت بهای خدمات، طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق التدریس استخدامی در آموزش و پرورش و طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اشاره کرد.

نماینده مردم سمیرم در اجلاس سال گذشته کمیسیون مقام زن شرکت نمود و گزارشی از عملکرد دستگاه ها در خصوص خشونت علیه زنان در ایران ارائه کرد.

دغدغه عمرانی تغییر در سیاست های اشتغال زنان است و توجه به مشاغل خانگی را از ضروریات جامعه می داند.

شهلا میرگلوبیات نماینده ای همیشه پاسخگو

شهلا میرگلوبیات نماینده ۴۹ ساله مردم ساوه و زرندیه برای اولین بار از این حوزه انتخابی با جذب ۳۶ درصد آرا وارد مجلس شد. او را می توان به عنوان خوش مصاحبه ترین عضو فراکسیون زنان نام برد؛ چراکه همیشه آمادگی پاسخ به سؤالات خبرنگاران را دارد.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی تاکنون ۱۱ طرح و لایحه را امضا نموده است که از آن جمله می توان به طرح کاهش آلودگی هوای کشور، طرح تعیین تکلیف دوره های آموزش تربیت به ورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح تأسیس سازمان غیردولتی جهاد اقتصادی و طرح الحاق یک بند به قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور اشاره کرد.

میرگلوبیات معتقد است برای موفقیت اجرای طرح پزشک خانواده فراهم بودن زیرساخت‌ ها ضروری است و اگر اجرای این طرح به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت ‌ها با شکست مواجه شود، به سختی می‌ توان در سنوات بعد این قانون را با موفقیت اجرا کرد.

وی مهرماه ماه سال گذشته به همراه هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به‌ منظور شرکت در یکصد و بیست ‌و‌ هفتمین اجلاس مجمع جهانی بین المجالس، عازم کانادا شدند. او اکنون نائب رئیس فراکسیون زنان و خانواده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان است.

میرگلوبیات در مصاحبه اخیرش عملکرد مرکز امور زنان و خانواده در دولت دهم را ضعیف دانسته و معتقد است لوایح حوزه زنان زودتر از این نیز می توانست به مجلس برسد.

فراکسیون زنان در این فرصت یک ساله چه کرد؟

همانطور که ملاحظه نمودید یک سال از عمر مجلس نهم گذشته و از میان ده ها لایحه تنها قانون حمایت خانواده به سرانجام رسیده است و بسیاری از لوایح در کمیسیون های مختلف منتظر صحن علنی مجلس هستند. فراکسیون زنان و خانواده نیز علیرغم اینکه در اکثر هفته ها تشکیل جلسه داده اند، ولی هنوز نتوانسته اند راه چاره ای برای مسائل زنان پیدا کنند.

در طول این یکسال اعضای فراکسیون چندین جلسه با مرکز امور زنان و خانواده برگزار کرده اند و علی رغم این پیگری ها هنوز ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه اجرایی نشده است و شاید با تصویب بودجه یک درصدی وزارتخانه ها برای مسائل زنان و خانواده تا حدودی این فراموشی جبران گردد. علاوه بر این دیداری نیز با رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان صورت داده اند که در آن ضرورت تغییر در سیاست های جمعیتی و اشتغال خانواده محور تبیین شد.

اعضای فراکسیون زنان در طول این یکسال دوبار با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار داشته اند که لاریجانی در آخرین دیدار بر موضوع بیمه برای زنان سرپرست خانوار و ساکن در مناطق محروم تأکید کرده است. دیدار اعضای فراکسیون با رئیس مرکز پژوهش های مجلس به منظور بررسی و رسیدگی مشکلات زنان و خانواده نیز منجر به تشکیل شورای عالی راهبردی زن و خانواده شد.

در کنار این برنامه ها دیدار با رئیس ستاد دیه برای کاهش میزان مهریه و فرهنگ سازی در این خصوص، برگزاری جلسه با دستیار دادستانی تهران در جهت بهبود روند قانونگذاری در حوزه زنان، دیدار با رئیس کمیته امداد در رابطه با زنان سرپرست خانوار به چشم می خورد.

البته اعضای فراکسیون تصمیم دارند در سال جاری به صورت سرزده از نهادهای حوزه زنان بازدید کنند و شاید با این اقدام گامی در جهت بهبود وضعیت زنان برداشته شود.

آنچه در بالا ملاحظه کردید مشروحی از اهم فعالیت های فراکسیون زنان و خانواده مجلس و نمایندگان زن مجلس در طول یکسال قانونگذاری مجلس نهم بود که در هیچ کدام از این فعالیت ها به بررسی طرح یا لایحه ای که وضعیت زنان را در جامعه بهبود بخشد، توجه نشده است.

 برخی اعضای فراکسیون زنان عنوان می کنند که در حال رصد وضعیت زنان در کشور هستند، لازم است به ایشان متذکر شد که برای قانونگذاری در حوزه زن و خانواده تنها سه سال دیگر فرصت دارند و به خاطر داشته باشند که ناگهان چقدر زود دیر می شود.

 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=25747

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. شما هم گیر دادید به خانم ها حالا مردها چکار کردند؟

  2. این ها که ده نفرند

  3. حالا مردا چه گلی زدن تو کله خودشون که اینا هم شیون کنن

  4. جان خودت بشمار مثل اینکه ریاضی ات ضعیفه.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.