- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

روحانی: دود سفید از اردوگاه اصلاح‌طلبان مشاهده می‌شود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم درباره زمان و نحوه حمایت هاشمی و خاتمی از وی گفت که نباید در این خصوص عجله کرد و حتماً دود سفید از اردوگاه اصلاح‌طلبان مشاهده می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی در کنفرانس خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی درباره نحوه عملکرد صدا و سیما در عرصه انتخابات اظهار داشت: از صدا و سیما به خصوص خبرنگاران به خاطر تلاش‌هایی که داشته تشکر می‌کنیم.
 
2-1-201356192446
 
 
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم درباره زمان و نحوه حمایت هاشمی و خاتمی از وی گفت که نباید در این خصوص عجله کرد و حتماً دود سفید از اردوگاه اصلاح‌طلبان مشاهده می‌شود.
 
فارس:  حسن روحانی در کنفرانس خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی درباره نحوه عملکرد صدا و سیما در عرصه انتخابات اظهار داشت: از صدا و سیما به خصوص خبرنگاران به خاطر تلاش‌هایی که داشته تشکر می‌کنیم.
 
 
وی در عین حال از نحوه انعکاس برخی اخبار و مطالب مربوط به خود گلایه کرد و با کنایه تصریح کرد: مناظره دیروز هم از جهتی مفید بود و نشان داد مسئولان آن خیلی زحمت کشیدند، چون بین رقبا اجماع ایجاد کردند که همگی نسبت به آن اعتراض کنند.
 
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در خصوص تعداد دقیق سانتریفیوژهای فعال در زمان مسئولیت وی در پرونده هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: در آن زمان ۱۷۰۰سانتریفیوژ مونتاژ و کامل شده و آماده بودند.
 
وی ادامه داد: سه هزار سانتریفیوژ نیز قطعات آن آماده شده بود که بعد از مونتاژ نصب شود.
 
روحانی در خصوص جزئیات دیدارش با هاشمی رفسنجانی که محور سؤال خبرنگاری بود، اظهار داشت: من بعد از آنکه آقای هاشمی از عرصه رقابت کنار گذاشته شدند خدمت ایشان رفتم.
 
وی ادامه داد: البته بنده خدمت برخی صاحب‌نظران نیز رسیدم و با آنها درباره تداوم حضورم در عرصه مشورت کردم که البته همگی تأکید بر ماندنم داشتند که مسیر را ادامه دهم.
 
خبرنگاری از این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره جایگاه ریاست جمهوری سؤال کرد که وی پاسخ داد: مسئولیت رئیس‌جمهور کاملاً روشن است و رئیس‌جمهور پاسدار قانون اساسی است.
 
روحانی ادامه داد: رئیس‌جمهور پاسدار مذهب رسمی کشور است که خیلی معنا دارد و همچنین مجری قانون اساسی است.
 
وی ادامه داد: مهمتر از همه فصل سوم قانون اساسی است که رئیس‌جمهور را پاسدار حقوق شهروندی ملت می‌داند و من بیشتر برای احیای این اصل آمده‌ام که فراموش شده است.
 
«قانون اساسی می‌گوید تمام آحاد ملت ایران در برابر قانون یکسان هستند و اگر شما یک روز از ۱۰۰ نفر پرسیدید و ۶۰ نفر بر یکسان بودن مردم تأکید داشتند نشانگر اجرای این قانون است اما اگر ۱۰ نفر گفتند معلوم است که قانون اساسی بر زمین مانده است.»
 
عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اصول مربوط به سیاست خارجی در قانون اساسی گفت: در قانون اساسی اصول مختلفی کنار هم قرار گرفته‌اند که بخشی از آن مربوط به سیاست خارجی است.
 
وی افزود: در این خصوص رهبری سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کند اما برای این کار هم ابتدا با رئیس‌جمهور و مجمع تشخیص مصلحت نظام مشورت می‌کنیم و برخی نباید تصور کنند در ایران دیکتاتوری است که یک نفر تصمیم می‌گیرد.
 
روحانی ادامه داد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی هم بقیه امور برعهده مجلس و هیئت وزیران و نهادهای دیگر است.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: رئیس‌جمهور وظایف سنگینی بر عهده دارد و بر اساس قانون اساسی پاسدار مرز استقلال و آزادی است.
 
روحانی افزود:‌اگر جایی رئیس‌جمهور دید که آزادی خدشه دیده وظیفه دارد بر اساس سوگند شرعی که خورده و برای او تعهدآور است، وارد میدان شود.
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا تصور می‌کند که مردم بعد از کنار ماندن هاشمی از عرصه رقابت انتخابات به او رأی می‌دهند، اظهار داشت: بگذارید مردم خودشان تصمیم بگیرند.
 
روحانی افزود: مردم به خوبی افراد و قرابت‌هایشان با یکدیگر را می‌شناسند و کسانی که به آقای هاشمی می‌خواستند رأی دهند به فکر و راه و شیوه او رأی می‌دادند و لذا روشن است که مردم چه خواهند کرد و نباید به توهمات زیاد توجه کرد.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤال خبرنگار یک رسانه آمریکایی که از او پرسید آیا به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد، اظهار داشت: امروز اساس مسئله افراطی‌گری و اعتدال و میانه‌روی است.
 
وی افزود: باید افراط را کنار بگذاریم و من مخالف افراط هستم و فکر می‌کنم همه کسانی که در ایران با افراط مخالفند پای صندوق خواهند آمد و به بنده رأی می‌دهند.
 
روحانی ادامه داد: اینکه برخی تصور می‌کنند صندوق رأی با ما قهر است، اینگونه نیست و همه امیدم این است که کسی با صندوق قهر نکند و مردم نیز یا افراط و یا اعتدال را انتخاب می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: یک بدبینی نیز از سوی برخی مطرح می‌شود که می‌گویند برخی می‌خواهند فضای انتخابات سرد باشد اما ما باید کار کنیم که تنور انتخابات با حضور همه مردم گرم شود و همه در در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اختلافش با اصولگرایان، اظهار داشت: من با اصولگرایان معتدل هیچ مشکلی ندارم.
 
روحانی افزود:‌ بنده با اصولگرایان دوست بوده و هستم و کار کرده‌ام و اکنون نیز  در مرکز تحقیقات استراتژیک اصولگرایان معتدل هستند و در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز اینگونه بود.
 
خبرنگاری از روحانی درباره احتمال حمایت خاتمی و هاشمی و زمان تصمیم‌گیری آنها سؤال کرد که وی پاسخ داد: چند نفر برای حضور در عرصه انتخابات مشوق اصلی من بودند  که یکی از آنها شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.
 
روحانی افزود: البته من با خیلی از اشخاص مشورت کردم که یکی از آنها هم آقای خاتمی بود که من با ایشان نیز همکاری داشتم و سوابق رفاقت ما به قبل از انقلاب برمی‌گردد.
 
وی ادامه داد: از همکاری با هاشمی و خاتمی تجربیات زیادی دارم و برخی از آن تجربیات نیز در آینده به کار خواهد آمد اما درباره اینکه چه زمانی و چگونه از من حمایت می‌کنند نباید زیاد عجله کرد و من فکر می‌کنم دود سفید مشاهده شود.
 
روحانی همچنین درباره حمایت برخی اصولگرایان از وی نیز، توضیح داد: معتقدم عده‌ای از اصولگرایان نیز به من رأی می‌دهند چرا که آنها هم با افراطی‌گری مخالفند.
 
وی تصریح کرد: امروز عده‌ای از اصولگرایان خیلی از افراط رنج می‌برند و حتی بخش بزرگی از آنها در صورت حضور آقای هاشمی در صحنه به وی رأی می‌دادند.
 
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به آخرین سؤال در خصوص مذاکراتش با محمدرضا عارف دیگر نامزد جریان اصلاحات اظهار داشت: اعتقاد من این است که شکاف‌های ساختگی نباید ادامه یابد.
 
روحانی افزود: اساساً اگر شکافی وجود داشته باشد، باید آن را در سطح جامعه کم کنیم و اساس کار من ایجاد وفاق و وحدت است.
 
وی تأکید کرد: ما ملت واحد هستیم و اتحاد و همدلی و وفاق را در برابر دشمن و برای حل مشکلات داخلی یک ضرورت می‌دانم و پیگیری می‌کنم.
 
روحانی در عین حال گفت که شخصاً صحبتی با عارف نداشته اما عده‌ای که به آنها اشاره نکرد، کنار و گوشه در این خصوص صحبت‌هایی کرده‌اند.