تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

مهاجران خاک لرستان را به توبره کشیدند/تقدیم اشتغال بیکارترین استان به غیربومی ها

  • کد خبر : 26041
  • 11 خرداد 1392 - 20:04

  به گزارش میرملاس ؛ نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی لرستان در اختیار مهاجران غیربومی قرار دارد؛ مهاجرانی که نه تنها اشتغال بیکارترین استان کشور را قبضه کرده اند بلکه با شیوه نامناسب کشاورزی خاک این استان را نیز بر باد داده اند.   موضوع اشتغال غیربومی ها در […]

635056924341545168

 

به گزارش میرملاس ؛ نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی لرستان در اختیار مهاجران غیربومی قرار دارد؛ مهاجرانی که نه تنها اشتغال بیکارترین استان کشور را قبضه کرده اند بلکه با شیوه نامناسب کشاورزی خاک این استان را نیز بر باد داده اند.

 

موضوع اشتغال غیربومی ها در بیکارترین استان کشور روایت امروز و دیروز این دیار نیست، معضلی است که سالها گریبان لرستان به عنوان مهد کشاورزی ایران را گرفته است.

برخی کشاورزان غیربومی با حضور در استان لرستان و اجاره زمین های کشاورزی علاوه بر اینکه فرصت اشتغال را از لرستانی ها می گیرند با کشاورزی غیراصولی زمینه آسیب های جدی به آب، خاک و محصولات استان را فراهم می سازند.

این کشاورزان غیربومی با استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی غیراستاندارد، برداشت غیرمجاز آب و تولید محصولات ناسالم به چالشی جدی در حوزه کشاورزی لرستان تبدیل شده اند؛ چالشی که البته بررسی آن حاوی پیام های تلخی است.

اینکه در استانی حاصلخیز و مرغوب برخی کشاورزان در ازای مبلغی زمین کشاورزی خود را به کشاورزان غیربومی و مهاجرین اجاره می دهند خود به تنهایی حکایت از ضعیف بودن فرهنگ کار در میان برخی لرستانیها دارد که باید در این زمینه فرهنگسازی جدی صورت گیرد.

علاوه بر این موضوع، حضور بی دغدغه مهاجرین در استان لرستان و تخریب های ناشی از فعالیت های آنها پیکان انتقادات را به سمت برخی مسئولان استان نیز نشانه می رود که چرا در این زمینه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

ضربه سخت مهاجرین به کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این رابطه اولین مسئولی است که مورد سوال قرار گرفت تا وی نیز با انتقاد از روند فعالیت مهاجرین در حوزه کشاورزی لرستان بگوید که متاسفانه ورود این افراد به کشاورزی لرستان منجر به ایجاد مشکلات فراوان در بخش شده است.

اسحاق طاهری مقدم با بیان اینکه مهاجرین از استان های دیگر به لرستان آمده و زمین های کشاورزی لرستان را اجازه می کنند، افزود: این افراد با وارد کردن خسارت به زمین های کشاورزی از طریق برداشت بی رویه آب، تعدیل خاک، استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی ضربه سختی به زمین های کشاورزی لرستان وارد می کنند.

وی خواستار حمایت از سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از فعالیت مهاجرین در زمین های کشاورزی استان شد و تصریح کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداران، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و اداره کل استاندارد باید حمایت لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تاکید براینکه برای تولید محصولات سالم کشاورزی باید از فعالیت این مهاجرین جلوگیری به عمل آید، افزود: در این راستا در شهرستانهای مختلف جلساتی در این رابطه برگزار شده و خواستار اخذ گواهی سلامت و تاییدیه عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی توسط کشاورزان شده ایم.

از برداشت محصولات غیر استاندارد جلوگیری می شود

طاهری مقدم یادآور شد: در صورت عدم داشتن گواهی سلامت محصولات کشاورزی که از سوی اداره کل استاندارد استان صادر می شود از برداشت محصولات جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه مهاجرینی که استانهای دیگر زمین های کشاورزی لرستان را اجاره می کنند به هر کشاورز به ازای هر هکتار زمین پنج میلیون تومان پرداخت می کنند، افزود: مگر این افراد چقدر درآمد از این طریق نصیبشان می شود که به ازای هر هکتار زمین کشاورزی پنج میلیون تومان به کشاورزان لرستانی پرداخت می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: متاسفانه فعالیت این افراد مهاجر بر روی زمین های کشاورزی لرستان نه تنها موجب افزایش آمار بیکاری در استان می شود بلکه از آب و برق یارانه ای ما استفاده و مردم را با تولید محصولات ناسالم مریض می کنند.

طاهری مقدم تخریب خاک، برداشت بی رویه از آب، تولید محصولات کشاورزی ناسالم و… را از دیگر مشکلات بهداشتی و زیست محیطی ایجاد شده در این زمینه برشمرد.

استفاده از سموم ممنوعه توسط مهاجرین در اراضی لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه فعالیت مهاجرین بر روی زمینهای کشاورزی لرستان موجب ایجاد مخاطرات فراوانی در استان شده است عنوان کرد: متاسفانه این افراد به دلیل اینکه تعهدی به اراضی لرستان ندارند از سمومی استفاده می کنند که برخی از آنها جزء سموم ممنوعه شناخته شده اند.

حسین پیرحیاتی با بیان اینکه همچنین این مهاجرین در آبیاری زمین های کشاورزی از آب های آلوده استفاده می کنند، تصریح کرد: این مشکل بیشتر در دو شهر خرم آباد و بروجرد دیده شده و علیرغم اطلاع رسانی در این زمینه ما شاهد هستیم که سبزیجات و صیفی جات این دو شهر با این آبهای آلوده آبیاری می شوند.

وی با بیان اینکه جلسات و مکاتبات فراوانی با فرمانداران صورت گرفته است، افزود: به برخی از این مهاجرین نیز اخطارهایی داده شده ولی با این وجود به هیچ عنوان موارد را رعایت نمی کنند.

۲۲۵۰ هکتار از اراضی لرستان در اختیار غیربومی ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو هزار و ۲۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی لرستان در اختیار مهاجرین قرار دارد، افزود: این زمین های کشاورزی بیشتر در شهرستانهای خرم آباد، بروجرد، دورود و دلفان قرار دارند.

پیرحیاتی با بیان اینکه خوشبختانه در شهرستان خرم آباد با اقدامات و اطلاع رسانی انجام شده این موضوع بین کشاورزان تا حدودی جا افتاده که خودشان زمین های کشاورزی را اداره کنند، افزود: امسال تنها دو مورد داشتیم که زمینهای کشاوری خود را به مهاجرین اجاره داده اند.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید برخورد جدی با کشاورزانی که زمین های خود را به مهاجرین می دهند صورت گیرد، افزود: در این راستا مقرر شده که مالکین اراضی کشاورزی استان اجازه ندارند بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی زمین های خود را اجاره دهند چرا که ما یک الگوی کشت برای همه اراضی کشاوری مدنظر قرار داده ایم.

بدون گواهی سلامت اجازه عرضه محصولات داده نمی شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی تولید شده باید دارای گواهی سلامت از سوی اداره کل استاندارد باشند، اظهارداشت: سازمان میوه و تره بار تهران به ما نامه داده که از سال آینده اجازه ورود هیچ محصول کشاورزی را نخواهیم داد مگر اینکه دارای کد ۱۶ رقمی سازمان استاندارد باشد.

پیرحیاتی یادآور شد: برخورد با مهاجرینی که بر روی زمین های کشاورزی لرستان کار می کنند زمانی موثر است که قوه قضائیه، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان نیز در این رابطه با انتقاد از کار مهاجرین بر روی زمینهای کشاوری لرستان عنوان کرد: این افراد مخاطرات زیادی برای مردم ایجاد می کنند.

استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع توسط مهاجرین

امید علی پاپی با بیان اینکه سال گذشته در شهرستان خرم آباد برخی از این افراد با آبهای آلوده و فاضلاب اراضی کشاورزی را آبیاری می کردند، گفت: خوشبختانه با معرفی این افراد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، فرمانداری، نیروی انتظامی و دادگستری در این زمینه به موقع ورود پیدا کردند و از فعالیت این افراد جلوگیری به عمل آوردند.

وی با بیان اینکه سال گشذته ۴۰ نفر از این افراد بازداشت شدند، افزود: متاسفانه با این وجود مهاجرین به راحتی مطیع قانون نمی شوند و لازم است که قوه قضائیه و نیروی انتظامی بیشتر پای کار باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت نظارت بر کار فروش سموم کشاورزی در داخل استان، اظهارداشت: در این زمینه نظارت کافی وجود ندارد و باید یک سیکل نظارتی مطلوبی در این راستا تعریف شود.

پاپی افزود: با توجه به اینکه مواد ارگانیک نسبت به سموم و سایر کودهای شیمیایی گرانتر است افراد سود جو برچسب های این مواد ارگانیک را بر روی مواد شیمایی و سموم زده و جایگزین آنها می کنند.در این راستا سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان باید نظارت بیشتری داشته باشند.

اولتیماتوم معاون استاندار؛ مانع فعالیت غیرمجاز مهاجرین شوید

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان نیز با اشاره به ورود مهاجرین به حوزه کشاورزی لرستان، افزود: اگر در این زمینه پیشگیری لازم صورت نگیرد در سال های آینده این روند در استان گسترش پیدا می کند.

شریعت نژاد با بیان اینکه ممکن است در حال حاضر فعالیت این مهاجرین در سطح کشت پایینی باشد، افزود: با این وجود باید اقدامات لازم برای جلوگیری از فعالیت مهاجرین در زمین های کشاورزی لرستان صورت گیرد.

وی با تاکید بر پیگیری لازم برای جلوگیری از فعالیت این افراد توسط دستگاه های ذی ربط، اظهارداشت: در این زمینه باید اخطار کتبی به کشاورزان داده شود که اجاره دادن زمین های کشاورزی باید با نظارت و هماهنگی جهاد کشاورزی صورت گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه در این زمینه ابتدا باید آموزش به کشاورزان را اولویت کار قرار داد، تصریح کرد: همچنین فرهنگسازی لازم نیز باید بین کشاورزان در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین فرمانداران و بخشداران استان نیز در کارگروه های سلامت شهرستانی این موضوع را مورد بررسی قرار دهند، گفت: در این کارگروه به اعضا توصیه شود حتی اگر یک مورد فعالیت مهاجرین در حوزه کشاورزی شهرستان خود دارند باید مانع کار آن شده و به ترتیب اقداماتی مانند اخطار، تعهد کتبی و در صورت عدم تمکین محصولات آنها امحا شود.

شریعت نژاد یادآور شد: این اقدام با کمک فرمانداران، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در استان انجام گیرد.(مهر)

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=26041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بابا رییس بی خبر جهاد کشاورزی استان لرستان برو کشکت بساب چکارکردی برا کشاورز بدبخت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.