تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

فرصتی تاریخی برای رفع محرومیت زاگرس نشینان

  • کد خبر : 26259
  • 14 خرداد 1392 - 0:59

  فریدون امیدی / میرملاس نیوز : فرصتی تاریخی برای رفع محرومیت زاگرس نشینان مهمترین رشته کوه کشور که رشته کوه زاگرس نام دارد از نزدیکی مرز شمال غربی ایران با ترکیه به موازات مرزعراق تا خلیج فارس به طول ۱۵۰۰ کیلومتر و عرض ۴۰۰ کیلومترامتداد دارد.رشته کوه زاگرس با وسعت ۴۰۰.۰۰۰ کیلومتر مربع و […]

n00007372-b

 

فریدون امیدی / میرملاس نیوز :

فرصتی تاریخی برای رفع محرومیت زاگرس نشینان

مهمترین رشته کوه کشور که رشته کوه زاگرس نام دارد از نزدیکی مرز شمال غربی ایران با ترکیه به موازات مرزعراق تا خلیج فارس به طول ۱۵۰۰ کیلومتر و عرض ۴۰۰ کیلومترامتداد دارد.رشته کوه زاگرس با وسعت ۴۰۰.۰۰۰ کیلومتر مربع و یا یک چهارم ایران تقریباً تمام غرب کشور را می پوشاند و منطقه آب و هوایی مدیترانه را از منطقه آسیایی خشک غربی جدا می نماید.

تعداد بسیار زیادی از قله های زاگرس بیش از ۴۰۰۰ متر ارتفاع دارندکه رطوبت قابل ملاحظه ای را محبوس می نمایند و به عنوان آب زیرزمینی در حوضه های آبخیز پائینی تراوش می کند. این حوضه های آبخیز دارای خاک حاصلخیزی هستند که به صورت سنتی کاشت محصولات مختلف را در سطحی وسیع امکان پذیر نموده است.
رودخانه کارون از نزدیکی زردکوه سرچشمه گرفته، از میان دره های عمیق با دیواره های با شیب تند گذشته و پس از عبور از دشت خوزستان به خلیج فارس می ریزد.
 

کوههای زاگرس به عنوان یکی از اولین کانونهای گیاه و دام جهان بوده است. متاسفانه هزاران سال استفاده بی رویه از منابع طبیعی منجر به نابودی بسیاری از بلوطهای بومی منطقه و جنگلهای سرو کوهی شده است.

گنبدهای بزرگ نمکی که در نزدیکی مرکز کوهها یافت می شوند و در مجاورت آنها تراوشات نفت و قیر طبیعی که گاه به صورت خود به خود آتش می گیرند و همچنین چشمه های نفت سنگین دیده می شوند.
 

در مناطق مرتفع قسمت مرکزی، دامداری به شیوه سنتی به چشم می خورد. در جنوب شرقی زاگرس، خرما و غلات در آبادیها پرورش داده می شوند. ترکها،کردها، لرها، بختیاریها، قشقائیها و دیگر ایلات در دل کوهها ی سربه فلک کشیده زاگرس زندگی می کنند.میدانهای نفتی ایران در طول دامنه های غربی زاگرس مرکزی جایی که گنبدهای نمکی مقادیر فراوانی از نفت را در خود جای داده اند، قرار دارند.

گونه های بلوط ارتفاعات زاگرس را می پوشانند و درختان پسته و بادام وحشی در مناطق کم ارتفاع تر دیده می شوند. درخت داغداغان، گردو و گلابی نیز در این منطقه پراکنده شده اند. تعدادی از رودخانه های بزرگ، از جمله کارون، دز و کرخه از این منطقه سرچشمه گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان می ریزند. آبشارهای زیبا، آبگیرها و دریاچه ها به زیبایی سیمای کوهستان افزوده است.
حال زاگرس عزیز این دژ استواردربرابرهمه نامهربانی ها ازجنگ جهانی تا جنگ تحمیلی همچنان به همت مردم صبوروسخت کوش استواروپابرجامانده است ،این نمادمقاومت وعظمت ایران عزیز وفاداری خودرابه وطن درروزهای سخت نشان داده اما درروزگار پشرفت وترقی سهم کمتری ازتوسعه نصیبش شده است.
دلیل عمده محرومیت وکمترتوسعه یافتگی این منطقه می تواند ازناملایمات و تجاوزات دشمنان این ملت باشد که پیوسته این منطقه درمعرض درگیری وتاخت وتاز دشمنان این کشور بوده وهرگاه تعرضی صورت گرفته تمامی زیرساخت ها ویران گردیده ومردم نیزناگزیربه کوچ اجباری به مناطق مرکزی شده اند،علارغم طبیعت بکر،زمینهای حاصلخیز،نعمت خدادادی نفت،جنگلهای فراوان وپوشیده از گونه های مختلف گیاهی،آب ها ورودخانه های فراوان غفلت وشاید هم کم کاری نسبت به حجم عقب ماندگی باعث عدم بهره گیری از ظرفیت های باالقوه این منطقه وسیع ازکشورگردیده است.
بخشی نگری ویا منطقه نگری که ما حصل آن توسعه تامتوازن درکشوربوده است ،عمدتا منطقه زاگرس راباهمه ویژگی های منحصربه فردش را بیشترشامل شده است .
به هرجای این دژ مسحکم کشورکه می نگریم برای توسعه منطقه دیگری پروژه ای درحال بهره برداری است که هر کسی را که نسبت به این منطقه ناآشناست گویی کارگاهی بزرگ درحال کاربرای آبادانی این منطقه است درصورتی که منطقه زاگرس تبدیل به کارگاهی برای آبادانی مناطق مرکزی شده است.
اگرچه ساختن همه ایران عزیزلازم وضروری است اما نباید ساختن یک منطقه باعث ویرانی منطقه دیگری شو دکه این موضوع هیچ ثمری برای کشوردربرنخواهدداشت وزیان آن مهاجرت به مناطق توسعه یافته وتخلیه مناطق مهم کشورازسکنه است واین مهم از از نظرامنیت ملی وتراکم جمعیت درمناطق مرکزی به سبب اشتغال وتوسعه باعث بروز مشکلاتی شده که درصورت توسعه متوازن هرگز با مشکلات کنونی اشتغال وترافیک و … مواجهه نمی شدیم.
ضرورت دارد مدیران عالی اجرایی نگاه عمیقی به توسعه همه جانبه کشور داشته باشند وفرصت تاریخی انتخاب رئیس دولتی که آگاهی وافری به منطقه زاگرس دارد موردتوجه قرارگیرد.
کدامین کاندیدریاست جمهوری یازدهم بیشترین نگاه رابه توسعه منطقه زاگرس از شمال غرب کشورتا سواحل نیلگون خلیج فارس دارد وقدراین گنج نهفته رابرای توسعه همه جانبه کشورمی داند؟
کدامین نامزدانتخابات ریاست جمهوری یازدهم به ویژگیهای منطقه زاگرس در تبلیغات انتخاباتی اشاره دارد؟
کدامین نامزذ ریاست جمهوری دربرنامه پیشنهادی خوداز رفع مشکل دریاچه ارومیه تا رفع ریزگردهای استانهای جنوبی وغربی کشور سخن می گوید؟
کدامین نامزدریاست جمهوری ازقله حاج عمران تا جزیره مینو را قدم زده وشهیدان به خون خفته را تاقیامت ازیادنمی برد وکمربه رفع محرومیت وآبادانی سرزمین شهیدان بسته؟
ین فرصت تاریخی رابرای آبادانی وتوسعه همه جانبه وطن عزیزمان راارج می نهیم ودر۲۴ خردادماه ۱۳۹۲ سکان اجرایی کشورعزیزمان را به نامزدی واگذارنماییم که دانش وآگاهی استفاده ازمهارتهای مدیریتی درسطح مدیران عالی راداشته وبرای توسعه همه جانبه کشور ازهمه ظرفیتهای مادی ومعنوی این ملت بهره ببرد وکاری کندکارستان تاملت درتاریخ ایران وبالاخص درتاریخ انقلاب اسلامی نامش به نیکی ثبت گردد انشاالله.
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=26259

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. هه ر بژی زاگروس و زاگروس نشین ال

  2. هه ر بژی زاگروس و زاگروس نشین ال!!!!!!!!

  3. انتخاب هر کدام از اصول گرایان بویژه جلیلی و حداد تئوری گرز دوم است . بنابر این دکتر رضایی بهترین گزینه است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.