- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گریه عارف در یک برنامه انتخاباتی

IMG01380477
 
 
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که بنا ندارم پیشرفت ها را بگویم چرا که وظیفه ام نقد وضع موجود است گفت: تصمیم دارم حداقل ماهی یک بار با مردم گفت و گو کنیم و مردم را در جریان مشکلات قرار دهیم
به گزارش میرملاس ؛ محمدرضا عارف نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه انتخاباتی شبکه سه به سوالات جوانان پاسخ داد.

عارف گفت: به دلیل شغل استادی ام حشر و نشرم با جوانان بسیار بوده است و از آنان انرژی می گرفتم و در طول سه دهه مدیریت اجرایی ام ارتباطم را با جوانان حفظ کردم و در جریان مشکلات آن ها بودم جوانان به من انرژی می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور می تواند احساس مصونیت کند گفت: هیچ کس نباید احساسیت مصونیت کند. اگر در جهت قانون عمل کنیم نیاز به مصونیت ویژه نیست. طبیعتا رئیس جمهور جایگاه خودش را به عنوان رئیس قوه مجریه تعریف می کند. رئیس جمهور باید با تعامل با سایر بخش ها به وظایف خود عمل کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که در تمام عمر سه دهه مدیریتم تعامل حداکثری را پیگیری کردم افزود: یادندارم در طول خدمتم اختلافی بین ما پیش آمده باشد. من تفاهم ۵۱ درصدی را پیش روی خود قرار می دهم که با آن اختلاس ۴۹ درصدی حل می شود. اختلاف سلیقه چیز با ارزشی است بنده از موضع حاکمیت تا آنجا که بتوانم کوتاه می آیم تا کارها پیش برود.

عارف در پاسخ به سوال درمورد اشتغال جوانان گفت: این سوال دغدغه تمام خانواده های ایرانی است. در دولت اصلاحات نرخ اشتغال موفقی داشتیم و با برنامه ریزی صحیح سالی ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می کردیم. ما در برنامه ایران فردا حداقل یک میلیون فرصت شغلی را طراحی کردیم که یکی از آنها صنعت گردشگری است. جذب گردشگر به ایران خیلی از مشکلات ما را در خصوص تعامل با کشورها حل می کند.

وی ادامه داد: طرح ویژه دیگر بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات است که خود این بخش اشتغالزایی بالایی دارد. همچنین توسعه صنعت انرژی یکی از راه های ایجاد اشتغال است. چرا باید نفت را به صورت خام بفروشیم. ارزش افزوده نفت باید در داخل کشور باشد. باید از مساحت جغرافیایی ایران حداکثر استفاده را بکنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت طرح کار آفرینی را دنبال می کنیم امکانات را در اختیار جوانان قرار می دهیم که به عنوان کارآفرین وارد شوند و نه تنها برای ما شغل ایجاد کنند بلکه چند نفر دیگر را نیز وارد کار کنند.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که دانشجویان پس از اتمام تحصیلات وارد بازار کار شوند گفت: این بحث جدیدی نیست بر اساس برنامه های توسعه باید نیازهایمان را مشخص کنیم و در دانشگاه ها نیرو تربیت کنیم. آموزش عالی باید پاسخگوی نیازها و تقاضا های اجتماعی باشد خیلی از افراد به خاطر شغل به دانشگاه نمی آیند. امروز شعار دنیا لیسانس برای همه است سطح سواد را باید از دیپلم و متوسطه بالا ببریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تعهد و پایبندی اش به اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم انداز اظهار داشت: من خودم در تدوین سند چشم انداز نقش داشتم و برای اجرای آن تعصب دارم. این سند میثاق ملی است اکنون ما کشوری در حال توسعه هستیم و باید در افق چشم انداز پیشرفته باشیم متاسفانه در سال های گذشته از سند چشم انداز دورماندیم و باید شتابمان را به سمت این که جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم بیشتر کنیم.

عارف گفت: کشور ترکیه تورمی بالای ۸۰ درصد داشت ولی الان یک رقمی شده است. ما می خواهیم از کشورهای منطقه جلو بیفتیم بنابراین هیچ راهی جز داشتن یک برنامه مدون و جدی برای این سند نداریم. رسیدن به این سند دستیافتنی است اما اراده بیشتری می خواهد.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص دانشجویان نخبه ای که به خارج از کشور می روند گفت: رفتن یک دانشجو به خارج از کشور هیچ ایرادی ندارد. یک فارغ التحصیل برای بالا بردن توان علمی خودش به خارج رفته و ادامه تحصیل می دهد اما مشکل این است که الان با یک اتوبان یک طرفه رو به رو هستیم و دانشجویان از ایران رفته و برنمی گردند. باید این مشکل را حل کنیم و با مکانیسم هایی این مسیر را دوطرفه کرده دانشجویان را به بازگشت به ایران تشویق کنیم.

وی افزود: بیش از چهارمیلیون ایرانی که عموما تحصیل کرده هستند در خارج از کشور زندگی می کنند باید دفاتر جذب نیروهای متخصص را احیا کنیم و رفت و آمد این عزیزان را به کشور آسان کنیم. ما طرح جدید مناطق آزاد علم و فناوری را داریم و باید بنیاد نخبگان تقویت شود. من دانشجویانی را که به خارج می روند محکوم نمی کنم اما گله دارم از آنها که می روند و دیگر بر نمی گردند.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص نظارت در دولتش افزود: نظارت در قانون اساسی جایگاهش مشخص است ما نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری را داریم که باید بر امور اجرایی کشور نظارت کند. در داخل دولت هم نهادهای نظارتی مانند وزارت اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی داریم که عملا منحل شد و بخشی از مشکلات ما ناشی از نداشتن این سازمان است.

عارف با تاکید بر این که در داخل دولت طرح های نظارتی را با قوت دنبال می کنیم گفت: اگر نهادهای نظارتی قوی داشتیم فساد ۳ هزار میلیاردی را اکنون شاهد نبودیم.

عارف در ادامه برنامه در خصوص تخلف مسئولان در دولتش اظهار داشت: به نظر مراکز نظارتی خارج از قوه قضائیه تمکین می کنم البته امیدوارم بحث های سیاسی و حاشیه ای مطرح نشود. گاهی یک مدیر قصور می کند که باید اغماض کرد و تذکر داد اما اگر تقصیر کرد نباید به هیچ وجه کوتاه بیاییم. من با نگاه امنیتی که از خطاهای مدیران خوشحال شویم و در مرحله آخر مچش را بگیریم موافق نیستم. من روش بهداشت را پیگیری می کنم یعنی جلوگیری به جای درمان البته اگر فسادی انجام شد از هیچ مدیر متخلفی دفاع نخواهم کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان مثالی گفت: سعی می کنم از نزدیکانمان برای امور مدیریت استفاده نکنم و در سی ساله گذشته این کار را انجام نداده ام. وقتی معاون اول شدم پسر خاله ام رئیس دفتر یکی از مسئولان بود که از او خواهش کردم به یزد برگردد که این شاعبه پیش نیاید که با سفارش من آمده است. هیچ کس نباید احساس کند که به علت خویشاوندی با عارف شغلی به او داده شده است. همسر من استاد دانشگاه شهید بهشتی است و تا کنون هیچ پست اجرایی نگرفته است.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که مسئولان قول انجام کارهایی را می دهند اگر در آینده به وعده هایشان عمل نکردند جوابشان به ما چیست گفت: هر کس وعده ای داد و به آن عمل نکرد باید به خدا حواله اش کرد. امیدوارم همه نامزد ها قولهایشان براساس توانمندی هایی و امکانات کشور باشد. هفت ماه از عمر مدیریتی رئیس جهوری بعدی باید در چارچوب بودجه فعلی باشد اما بودجه ۹۳ را طوری تنظیم می کنم که بتوانم قول و قرار هایم را عملی کنم. من در گذشته شعاری نداده ام که نتوانم به آن عمل کنم.

عارف با تاکید بر این که در دهه چهارم انقلاب باید بر کارآمدی رئیس جمهور تاکید کنیم گفت: رئیس جمهور باید کسی باشد که سابقه و توانایی اجرایی اش این اجازه را بدهد که بتواند شرایط کشور را سامان دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد اگر رای بیاورم رئیس جمهور همه مردم خواهم بود رئیس جمهور فقط رئیس جمهور طرفدارانش نیست. شعار من همه برای ایران و همه برای ایران است. من مسلمان هستم ولی رئیس جمهور اقلیت های مذهبی نیز هستم. من در گذشته در کنار پست های اجرایی ام تعامل خوبی با مردم داشتم در طول سی سال گذشته هیچ ترمی نبوده که در دانشگاه نباشم. وقتی معاون اول دولت اصلاحات بودم با همسرم و بدون هیچ محافظی به خرید می رفتم و در جریان مشکلات مردم بودم و سایتی را باعنوان “اگر من رئیس جمهور بودم” طراحی کردم که مردم از طریق آن در جریان مشکلات مردم قرار گیریم. برنامه ام این است که بدون برنامه ریزی قبلی و بدون استفاده از دوربین و خبرنگار بین مردم بروم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری درباره جایگاه منتقدین در دولتش گفت: انتقاد پذیری من خیلی بالاست شاید به علت ارتباط همیشگی ام با جوانان آستانه تحملم بالا رفته است. در برنامه هایم شورای منتقدین را در کنار شورای پیش بینی کرده ام شورایی که بناست با من هم فکر نباشد و من از نظرات آنان استفاده کنم.

وی در خصوص نیروهای تشکیل دهنده کابینه اش اظهار داشت: اعتقاد به شایسته سالاری دارم و در دهه چهارم انقلاب نمی توان آزمون و خطا داشته باشیم. در دانشگاه تهران یکی از معاونینم از اصولگرایان بود همچنین در سایر مسئولیتهایم از اصولگرایان استفاده می کردم. آن چه برای من مهم است لیاقت و توانایی مدیر و هم سویی او با برنامه ها است. در مجموع احساس می کنم در دولت خاتمی به شایسته سالاری بیشتر عمل شد. در کابینه اش از رقیبی که فرمایشی و سوری هم نبود استفاده کرد. در کابینه دولت خاتمی وزیری بود که به ناطق رای داده بود.

عارف در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی برای اجرای وعده هایتان خواهید داشت تصریح کرد: در سمت های مختلفی که داشته ام یاد ندارم وعده ای داده باشم و به آن عمل نکرده باشم. خیلی از مردم چهره من را نمی شناسند. بنای من بر این بوده که چهره رسانه ای نباشم قول می دهم به تعهداتم عمل کنم.

عارف تاکید کرد: هر یک سال یک گزارش عمل را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کنم تصمیم دارم حداقل ماهی یک بار با مردم گفت و گو کنم و مردم را در جریان مشکلات قرار دهم. باید اعتماد مردم را نسبت به دولت جلب کنیم اگر با صراحت مشکلات را به مردم بگوییم قطعا مردم به ما کمک می کنند همانند دوران جنگ که وقتی کالایی کم می شد مردم از آن کالا کمتر استفاده می کردند.

در ادامه برنامه پس از مطرح شدن سوالی درباره اعتیاد در جامعه عارف به گریه افتاد و پس از قطع موقت برنامه در این باره اظهار داشت: یکی از مهم ترین معضلات کشور اعتیاد است. به عنوان یک پدر از وضعیت اعتیاد جوانان خجالت می کشم. سن اعتیاد به سطح دبیرستان رسیده و ریشه اعتیاد را در مسائل اقتصادی و از هم پاشیدگی خانواده ها می دانم.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان این که دغدغه ما شغل و مسکن جوانان است افزود: جوانان ما به آینده شان اعتماد ندارند. به کارهای خلاف اخلاق روی می آورند اگر بتوانیم مسئله اشتغال و گرانی را حل کنیم به طوری که نان آور خانواده در برابر فرزندانش شرمنده نشود و همچنین سن ازدواج را پائین آورده می توانیم معضل اعتیاد را حل کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که رشد ۸ درصدی را در برنامه هایم دنبال می کنم ادامه داد: به دنبال حاکمیت عقلانیت در برنامه هایم هستم باید از تصمیمات سلیقه ای و موردی جلوگیری شود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی که قلب برنامه ریزی کشور است باید احیا شود همچنین شوراهایی مانند پول و اعتبار و اقتصاد باید در جایگاه واقعی شان قرار گیرند. سرمایه های خرد را به بخش تولید تولید هدایت می کنیم. همچنین ۴ طرح ویژه را برای رسیدن به رشد ۸ درصدی مدنظر داریم.

عارف درباره مطالبات زنان در کشور اظهار داشت: لیستی از مهمترین دغدغه های من مطالبات زنان است حدود ۵۵ درصد دانشجویان کشور دختر هستند که این برای ما افتخار است اما این دختران چه سهمی در مدیریت دارند این نرخ در سال ۸۴، ۱۷ درصد بوده که اکنون به ۱۳.۸ درصد رسیده است. زنان مطالبات به حقی دارند که باید به آن ها بپردازیم. در حال حاضر سه درصد از مدیران میانی و عالی کشور زنان هستند. در شوراها این درصد کمتر است متاسفانه در شوراهای شهر رو روستا ۱.۵ درصد اعضا از زنان هستند.

عارف با تاکید بر این که حاکمیت مرد سالاری بر قوانین ما و ذهنیت سنتی نسبت به این مسئله تبعیض را به وجود آورده است گفت: البته در بخش دولتی از نظر حقوقی تبعیضی نیست ولی در بخش خصوصی این تبعیض وجود دارد و زنان واقعا با محرومیت ها و مشکلاتی رو به رو هستند. از تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها چه چیز عاید ما می شود. مهم ترین مشکل نگرش مرد سالاری است. باید دیدگاه اسلام را مبنی قضاوت و قانون گذاری قرار دهیم. باید تلاش کنیم نرخ مشارکت زنان را افزایش دهیم.

عارف در پایان عنوان کرد: مهم ترین افتخار من این است که در خدمت جوانان بودم. مهمترین رقیب خودم را عدم حضور مردم در انتخابات می دانم و امیدوارم با حضور مردم در صحنه انتخابات حماسه سیاسی خلق شود.