تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

سوگواره “مور و مویه” در دلفان / “مور” تجلیگاه اندوه لک زبانان

  • کد خبر : 26459
  • 15 خرداد 1392 - 0:31

  در گرامیداشت سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) سوگواره منطقه ای “مور و مویه” با شرکت مور و مویه خوانان برجسته غرب کشور در شهرستان دلفان برگزار شد. به گزارش میرملاس ؛ در این سوگواره که مورد استقبال دوستداران امام راحل(ره) و علاقمندان به آوای دل نشین مور […]

 

در گرامیداشت سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) سوگواره منطقه ای “مور و مویه” با شرکت مور و مویه خوانان برجسته غرب کشور در شهرستان دلفان برگزار شد.

به گزارش میرملاس ؛ در این سوگواره که مورد استقبال دوستداران امام راحل(ره) و علاقمندان به آوای دل نشین مور و مویه قرار گرفت هنرمندان این آهنگ حزن انگیز با نوای دلنشین خود در غم آن پیر فرزانه ناله ها سردادند و در فراق آن عزیز سفر کرده گریستند.

مهر:رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه این سوگواره برای سومین سال متوالی است که در این شهرستان برگزار می شود افزود: در این سوگواره تعداد ۸۰ نفر از مور و مویه خوانان شهرستانهای غرب کشور حضور پیدا کرده اند که از این تعداد ۱۵ نفر برای اجرای این نوای دلنشین انتخاب شده اند.

یوسف نوری زاده هدف از برگزاری این سوگواره را ارج نهادن به مقام والای حضرت امام (ره) و آشنا کردن نسل سوم انقلاب با آرمانهای امام و انقلاب ذکر کرد و بیان داشت: یکی از وظایف ما زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام عزیزمان است که با توجه به اهمیت فرهنگ بومی مور و مویه در مناطق زاگرس نشین امیدواریم با برگزاری این چنین مراسمهایی در راه آن پیر فرزانه قدمی برداشته باشیم.

به گفته یکی از پژوهشگران حاضر در این مراسم برگزاری سوگواره “مور” بازخوانی هویت قومی است که به درازای تاریخ قدمت دارد.

علی رضائیان افزود: مور و مویه هویت تاریخی قوم “لک” است که نقش بزرگی در هویت بخشی این قوم داشته و معرف و شاخص این قوم در تاریخ بود.

وی بیان داشت: گسترش چنین مراسم هایی باعث باز تولید درزمینه این آئین های بومی و محلی می شود که در دنیای مدرن می تواند برای حفظ هویت لک زبانان نقش اساسی داشته باشد.

در این سوگواره هنرمندانی از شهرستانهای کرمانشاه، ایلام، هرسین، الشتر، کوهدشت، خرم آباد و دلفان شرکت داشتند.

“مور” عمق حزن و اندوه لک زبانان در رثای یار

بنابر این گزارش، در میان لک‌ زبانان موسیقی یا ساز و آواز با زندگی این مردم همزاد است و با تار و پود وجودشان گره خورده است. لک‌ها به طور عمده در غرب کشور و در مجاورت لرها و کردها زندگی می‌کنند، دو قومیتی که از نظر موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارند و موسیقی در لحظات زندگی‌شان حضور دارد.

لک‌ها نگاه خاصی به مرگ دارند و دعوت کردن از آشنایان و اقوام فرد در حال مرگ و فراهم آوردن شرایطی آرام و جمعی برای تسهیل مرگ برای فرد، بخشی از فرهنگ آنهاست.

در مراسم خاکسپاری مردم مناطق لک نشین نیز افراد زیادی شرکت می‌کنند. در این شرایط موسیقی نقش خاصی دارد و به اطرافیان متوفی کمک می‌کند تا راحت‌تر با غمشان کنار بیایند. خواندن “موره” با همراهی سرنا و دهل تسلی‌بخش غم مردمان لک است.

مور از آوازهای کهن ریشه دار زاگرس نشینان

مور از موسیقی‌های باستانی است که نمونه‌های آن را می‌توان در بین کردها و به خصوص در مناطق ایلام و کرمانشاه هم یافت. مور (مور آوردن) در بین لک‌ها در دو حالت استفاده می‌شود. هرگاه که دلتنگی و غم بر وجود یکی از آنها چیره شود به گوشه‌ای می‌روند و به مورخوانی می‌پردازند. زمانی هم که یکی از عزیزان فرد فوت کرده باشد داغ‌دیدگان و اغلب زنان به صورت گروهی به خواندن مور و وصف خصایص مرحوم می‌پردازند.

مور از آوازهای کهن ریشه دار زاگرس نشینان است که خاستگاه آن را بایستی اطراف رود سیمره دانست. درون مایه مور کاملا حزین و اندوهناک است، سوزناکی آن هم در وصف مصیبت های بزرگ چون مرگ عزیزان، سرداران و بزرگان است.

لک ها در مراسم رسمی سوگواری برای عزیزانشان و روی جنازه و قبر از دست رفتگان خود موره می خوانند. معمولا یک یا دو و گاهی چندین زن با هماهنگ کردن ریتم صدایشان با یکدیگر در رثای تازه در گذشته مور می خوانند و بقیه زنها گریه می کنند.

در برخی مناطق لک نشین از جمله برخی شهرستانهای لرستان علاوه بر زنها مردها نیز در مراسم سوگواری که از آن با عنوان “پٍرس” یاد می شود مور می خوانند.

و اینکه مردمان لر در عزای امام راحل سوگواره مور برگزار می کنند، حکایت از غم بزرگ آنان در از دست دادن این عزیز است به طوریکه این آئین هر ساله برگزار می شود.

…………………………….

گزارش و عکس: مصطفی معظمی گودرزی

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=26459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. افرین بر دنگ و هوره گرمتان برال لکم ….بژیاین

  2. کاش این مسابقه ى وزین در کوهدشت هم أجرا میشد!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.