تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

جلیلی : رئیس جمهور ناجی و قهرمان نیست/ برنامه نقد علمی شبیه ۹۰ فوتبالی راه اندازی می کنم

  • کد خبر : 26982
  • 21 خرداد 1392 - 23:22

      کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکلات کشور با یک نفر در قوه مجریه به عنوان ناجی و قهرمان حل نمی شود گفت: مشکلات کشور با تعامل قوا و استفاده از همه ظرفیت ها برطرف می شود. سعید جلیلی در گفتگوی یک ساعته که از شبکه سوم سیما پخش […]

IMG17030514
 
 
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکلات کشور با یک نفر در قوه مجریه به عنوان ناجی و قهرمان حل نمی شود گفت: مشکلات کشور با تعامل قوا و استفاده از همه ظرفیت ها برطرف می شود.
سعید جلیلی در گفتگوی یک ساعته که از شبکه سوم سیما پخش شد به سوالات جوانان پاسخ داد.

جلیلی در این گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که نگاه دولت شما به تعامل میان قوا چگونه است گفت: اگر بخواهیم پیشرفت کنیم این پیشرفت فردی نمی شود مثلا درانتخابات مردم دنبال قهرمان می گردند اما مشکلات کشور با یک ناجی حل نمی شود یک فرد مگر چقدر توان دارد و اگر آن یک فرد نتواند تمام ظرفیت های کشور را باخود همراه سازد در همان حد یک فرد باقی می ماند.

وی با بیان اینکه برای ساختن کشور احتیاج است که ظرفیت ۷۰ میلیون ایرانی آزاد شود گفت: نه تنها استفاده از همه ظرفیت ها در قوه مجریه بلکه تعامل و همکاری با سایر قوا برای ساختن کشور و رسیده به پیشرفت نیاز است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصوبات مجلس را فصل الخطاب خواند و گفت: قانون باید رعایت شود اما وظیفه دولت این است که مجلس را در تصویب قوانین خوب یاری دهد پس یکی از تعامل ها با قوه مقننه قبل از تصویب قانون است و مرحله بعدی تعامل اجرای آن قانون است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید قانون را با همه قدرت اجرا کرد گفت: نمی شود بهانه گیری کرد و بگوییم مثلا این بخش از قانون را اجرا می کنیم و بخش دیگر آن را اجرا نمی کنیم یا بخشی از آن را قبول داریم و یا بخش دیگری از آن را قبول نداریم.

جلیلی افزود: برای رفع مشکلات جامع از جمله تورم، بیکاری، کاهش قیمتها همه اشتراک نظر و تفاهم دارند یعنی دولتی وجودندارد که بگوییم من با کاهش تورم و افزایش اشتغال مخالفم و همه دولتها می خواهند که هیچ مشکلی در جامعه وجود نداشته باشد بنابر این برای حل مشکلات کشور یک تفاهم عمومی وجود دارد اما سوالم این است که چرا تاکنون اینها محقق نشده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: یکی از وظایف دولت این است که یک اراده جدی به وجود آورد که قانون اجرا شود چرا که ما برای حل تمام مشکلات کشور قوانین خوبی داریم که بیشتر این قوانین معطل مانده است بنابر این باید یک اراده عمومی برای اجرای قوانین در دولت آینده بوجود آید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در مورد تعامل دولت با قوه قضاییه گفت: در تعامل میان قوه مجریه و قضاییه باید قبل ازاینکه قوه قضاییه مدعی شود خود دولت مدعی شود و بگوید که مثلا اشکالاتی در بخشهایی است و ظرفیت قوه قضاییه برای حل آن مشکلات استفاده کند.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور با یک نفر در قوه مجریه به عنوان ناجی و قهرمان حل نمی شود گفت: باید از تمام ظرفیت های کشور یعنی قوه قضاییه، مقننه و حتی نیروهای مسلح استفاده کینم.

جلیلی همچنین در مورد مصونیت رئیس جمهور گفت: در قانون اساسی برای هریک از قوای سه گانه یک شرح وظایف و حدود اختیارات تعریف شده است و دولت، مجلس و سایر نهادها باید متناسب با قانون عهده دار آن هستند عمل کنند بنابر این مصونیت در قانون اساسی معنا و مفهومی ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در کنار اجرای قوانین همکاری و محبت هم برای پیشبرد کارها لازم است گفت: محبت را با قانون و بخشنامه نمی توان اجرا کرد مثلا در یک خانواده نمی توان رابطه یک پدر با پسر را طبق قوانین و بخشنامه تعریف کنیم در رابطه میان قوا هم همین گونه است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: رابطه و تعامل میان قوا باید بر مبنای قانون انجام گیرد اما فراتر از قانون باید روحیه تعامل باشد اگر از روحیه تعامل و همکاری میان قوا حاکم باشد خود به خود حاشیه ها در سایه این تعامل کنار خواهد رفت.

وی با ذکر مثالی در این زمینه با اشاره به جلسات شورای عالی امنیت ملی گفت: در جلسات شورای عالی امنیت ملی که در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد اکثرا نتیجه جلسات با اجماع اتخاذ می شد بنابر این اگر روحیه تعامل و همکاری باشد خیلی از مشکلات کاسته می شود.

جلیلی همچنین در ادامه گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهای برای ورزشی حرفه ای و قهرمانی دارید گفت: باید به ورزش قهرماین بهای جدی داد اما برای رسیده به این مه باید چند ملاحظه در نظر بگیریم که شاید با روند کنونی متفاوت باشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: وقتی صحبت از ورزش حرفه و قهرمانی م یکنیم باید همه جوانان را مورد نظر قرار دهیم مثلا در ورزش قایقرانی نباید به دنبال ایجاد یک دریاچه مصنوعی در تهران باشیم و یک عده را به زور بیاوریم که در این رشته فعالیت کنیم در حالی در شمال و جنوب کشور بچه هایی داریم که با قایق بزرگ می شود و در آنجا این استعداد تجربه و ممارست انجام شده که فقط باید به آن کمک شود تا آن ظرفیت ها شکوفا شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنابر این باید متناسب با رشته ورزشی به ظرفیت های جغرافیایی کشور توجه کنیم و یک سازوکار مناسب برای انتخاب استعدادهای می خواهند قهرمان شوند ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه برای انتخابات استعدادها و ظرفیت های ورزشی کشور نباید به سراغ آموزشگاهها و باشگاههای ورزشی برویم گفت: توجه به ورزشگاهها خوب است اما باید در کنار آن نیز به ظرفیت های استفاده نشده نیز نگاه کرد.

جلیلی تاکید کرد: ما باید بخش عمده ای بودجه را برای استعدادیابی قرار دهیم آنهم استعدادیابی عادلانه یعنی اینکه به هر گوشه کشور توجه شود.

در ادامه جلیلی در مورد راهکارهایش برای داشتن یک آموزش و پرورش مولد به جای مصرف گرا گفت: در ایران اسلامی در کنار نیروی انسانی با استعداد نرم افزار قوی به نام اسلام ناب نیز وجود دارد و ما در آموزش و پرورش نیز باید به این دو ابزار به عنوان یک اصل توجه شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه فرزندان ما باید با تفکر بیشتر از حفظ کردن مانوس شوند ادامه داد: بر اساس نگاه دینی و اسلامی که داریم اگر می خواهیم دانش آموزان، دانشجویان و استادان به سمت علم مطلوب بروند باید گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در مورد برنامه های فرهنگی اش به خصوص در مورد مشکلات اکران فیلم گفت: فرهنگ جامعه اگر توسط هنرمندان بازگو و منتقل شود بسیار ارزشش بیشتر خواهد شد.

وی مثلا در دفاع از حقوق هسته ای ممکن است من با زبان خشک دیپلماتیک از این منطق دفاع کنم اما اخیرا یک فیلم ساز جوان بوشهری با کمک صدا و سیما تنهای تنهای تنها را ساخته است که با این فیلم خیلی زیباتر از من از حق هسته ای ایران دفاع کرده بنابر این باید از فرهنگ هنر برای انتقال مفاهیم، دیدگاههای ایران اسلامی استفاده کنیم.

وی افزود: ما حتی می‌توانستیم این فیلم را به خانم اشتون هم نشان دهیم و اگر اجازه شکوفایی ظرفیت جوانان را مهیا کنیم، بسیاری از مشکلات کشور ما حل خواهد شد.

جلیلی با بیان اینکه در این زمینه باید به ظرفیت و استعداد یابی جوانان اهمیت بیشتر دهیم گفت: ما نباید در هنر به بحثهای حداکثری اکتفا کنیم اگر در سینما به ظرفیت جوانان توجه بیشتری شود نه تنها درعرصه داخلی بلکه در خارج نیز ظرفیت بزرگی برایمان ایجاد خواهد شد و ما می توانیم با صادرات فرهنگی پیام خود را به دیگر کشورها منتقل کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دولت نباید مانع انفعال ظرفیتها شود گفت: استفاده از ظرفیت جوانان برای دولت یک فرصت است نه تبلیغ و من معتقدم ما به غیر از فیلم در شعر، رمان و کتاب نیز ظرفیت های زیادی داریم که باید از آنها استفاده کنیم و نگاه فرصت محور به هنر با همه زیر مجموعه هایش می تواند در این زمینه کارساز باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هر چقدر مفاهیم هنری به گفتمان اسلام ناب نزدیک تر شود جاذبه های بیشتری پیدا می کند گفت: شاهدیم که پرفروش ترین و پرمخاطب ترین فیلم ها در منطقه فیلم هایی از قبیل مریم مقدس، حضرت یوسف، مختار بوده است که مفاهیم بلند دینی را به تصویر کشیده اند همچنین فیلمهایی مانند به رنگ خدا، بچه های آسمان و یا فیلم های مربوط به دفاع مقدس بیشترین مخاطب را همیشه داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید با پشتیبانی از هنر در جهت تعالی آن بکوشد و با به روز کردن ظرفیت ها به هنر کمک کند.

 

جلیلی در پاسخ به این سوال که رابطه دانشگاه و صنعت را چگونه ارزیابی می کنید و چه برنامه ای برای راهبردی کردن تحقیقات دانشگاهی دارید گفت: این یکی از برنامه اساسی ماست. ما در دانشگاه به دو صورت سرمایه گذاری می کنیم که یکی سرمایه گذاری ای است که دولت انجام می دهد و رشته های مختلف را در دانشگاه ها ارائه می کند و از آن طرف سرمایه گذاری است که خود جوانان می کنند. یک جوان چهار سال در یک رشته عمرش را میگذارند و این عمر قابل برگشت نیست. اگر این ها منتهی به فرجام درست نشود چه باید کرد؟

وی ادامه داد: احساسم این است که باید برای تک تک اینها برنامه داشته باشیم. حتی در رشته های علوم انسانی نیز وضع به همین گونه است. در صنعت هم که ملموس تر هم هست. یکی از بحث های اساسی ما باید این باشد که اقتصاد به فن بر اساس ثروت دنبال نشود و بر اساس دانش دنبال شود. بهترین حالت این است که بر اساس مزیت نسبی عمل کنیم و جوانان با سرمایه دانششان تولید ثروت کنند. آن موقع است که جوان جویای کار نیست و خودش کارآفرین می شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر برنامه ریزی گفت: برخی از کشورهای دنبا برای جوانان ما برنامه ریزی می کنند چطور ما نمی توانیم برای جوانان خود برنامه ریزی کنیم. حتی در بحث های علوم انسانی نیز فارغ التحصیلان این رشته ها نباید احساس کنند که به دنبال کار غیر مرتبط بروند. ما در این زمینه ها ظرفیت های بسیاری داریم. اگر دانشگاه جایگاه دقیق خود را پیدا کند تولید علم یک ضرورت می شود اگر دانشجو و استاد فکر کنند هر کاری که انجام می دهند در کتابخانه ها بایگانی می شود انگیزه برای تولید علم از بین می رود.

جلیلی اظهار داشت: برای تولید علم فقط بخش نامه کارساز نیست افراد باید بتوانند نظرات همدیگر را نقد کنند من این نگاه را سال ها داشته ام ما باید برای برنامه های دانشگاهی نیز برنامه ای نظیر ۹۰ فوتبالی و ۷ سینما داشته باشیم.

جلیلی با تاکید بر این که در دولت من نقد به صورت جدی دنبال می شود ادامه داد: فردی که در موضع ریاست جمهوری باید یک طرف بحث و نقادی باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای هدفمندی یارانه ها دارید و آیا آن را ادامه می دهید گفت: به نظر من هدفمندی یارانه ها خودش یک موفقیت بود و جراحی بزرگ در اقتصاد بود قبلا این گونه بود که هر کس بیشتر استفاده می کرد یارانه ای بیشتری دریافت می کرد و همین موجب اسراف می شد در هدفمندی اجرا به صورت کامل انجام نگرفت و ایرادات اجرایی داشت اما خود هدفمندی یارانه ها یک قانون لازم الاجراست و وقتی می تواند مفید باشد که مرّ قانون اجرا شود.

جلیلی یکی از ایرادات هدفمندی یارانه ها را بی توجهی به بخش تولید دانست و گفت: لازمه این طرح این بود که به بخش تولید هم می پرداختیم. در این بحث نگاه این است که هدفمندی یک سیاست خوبی بود و در نوع خودش یک موفقیت محسوب می شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص ارتقاء جایگاه زنان در دولتش اظهار داشت: یکی از تمایزات انقلاب اسلامی در گفتمان اسلام ناب نقش و اهمیت بسزایی است که به جایگاه زنان داده می شد. در نظام غربی از نگاه اقتصادی و مبتنی بر نظام سرمایه داری به زن به عنوان یک نیروی کار نگاه می کنند که باید از آن حداکثر استفاده را بکنند. ما بر نقش زن به عنوان یک مادر همسر و دختر تاکید داریم اگر بر این نقش ها تاکید شود ماهیت خانواده ارتقاء پیدا می کند و این نافی نقش های دیگر زن نیست.

وی گفت: زنی که نقش مادری را دارد نباید دغدغه های دیگر داشته باشد اگر بتواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد هزینه های بسیاری در جامعه کاهش می یابد.

جلیلی در پایان اظهار داشت: من اعتقادم این است که ظرفیت های قوی ای داریم. نگاهمان به حل مسائل باید عوض شود بعضی ها فقط به تهدیدات نگاه می کنند باید توجه به داشته های خود کنیم که ظرفیت ماست. اگر این را خوب بفهمیم می توانیم مجهولات را حل کنیم. امیدوارم هر کس که رئیس جمهور می شود به دنبال حماسه سیاسی باشد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=26982

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.