تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

سیمین دانشور درگذشت/ تسلیت میرملاس نیوز به اهالی اهل قلم

  • کد خبر : 2730
  • 19 اسفند 1390 - 11:14

سیمین دانشور بانوی ادبیات داستانی ایران و پدیدآورنده رمان «سووشون» عصر دیروز (پنج شنبه) پس از یک دوره بیماری در منزلش در سن ۹۰سالگی به علت کهولت سن درگذشت. سیمین دانشور (زاده ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز – ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ خورشیدی در تهران) نویسنده و مترجم ایرانی است. وی نخستین زن ایرانی […]

سیمین دانشور بانوی ادبیات داستانی ایران و پدیدآورنده رمان «سووشون» عصر دیروز (پنج شنبه) پس از یک دوره بیماری در منزلش در سن ۹۰سالگی به علت کهولت سن درگذشت.

سیمین دانشور (زاده ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز – ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ خورشیدی در تهران) نویسنده و مترجم ایرانی است. وی نخستین زن ایرانی است که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان «سووشون» است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده است و از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران محسوب می‌شود. دانشور همچنین عضو و نخستین رئیس کانون نویسندگان ایران بود.

او فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را مدرسهٔ انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی به دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران رفت.

دانشور، پس از مرگ پدرش در ۱۳۲۰ شمسی، شروع به مقاله‌نویسی برای رادیو تهران و روزنامهٔ ایران کرد، با نام مستعار شیرازی بی‌نام.

در ۱۳۲۷ مجموعهٔ داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد که اولین مجموعهٔ داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌است. مشوق دانشور در داستان‌نویسی فاطمه سیاح، استاد راهنمای وی، و صادق هدایت بودند. در همین سال با جلال آل‌احمد، که بعداً همسر وی شد، آشنا شد.

در ۱۳۲۸ با مدرک دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. عنوان رسالهٔ وی «علم‌الجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم» بود (با راهنمایی سیاح و بدیع‌الزمان فروزانفر).

دکتر سیمین دانشور به سال ۱۳۲۷ زمانی که در اتوبوس نشسته بود تا راهی شیراز شود با جلال آل‌احمد نویسنده و روشنفکر ایرانی آشنا شد در سال ۱۳۲۹ با آل‌احمد ازدواج کرد. دانشور در ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا دو سال در رشتهٔ زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. وی در این دانشگاه نزد والاس استنگر داستان‌نویسی و نزد فیل پریک نمایش‌نامه‌نویسی آموخت. در این مدت دو داستان کوتاه که دانشور که به زبان انگلیسی نوشته بود در ایالات متحده چاپ شد.

پس از برگشتن به ایران، دکتر دانشور در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۳۸ استاد دانشگاه تهران در رشتهٔ باستان‌شناسی و تاریخ هنر شد. اندکی پیش از مرگ آل‌احمد در ۱۳۴۸، رمان سَووشون را منتشر کرد، که از جملهٔ پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر است. در ۱۳۵۸ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. از سیمین دانشور همواره بعنوان یک جریان پیشرو و خالق آثار کم نظیر در ادبیات داستانی ایران نامبرده می‌شود. سیمین دانشور در هجدهم اسفندماه سال ۱۳۹۰ در خانه‌اش در تهران درگذشت.

میرملاس نیوز نیز درگذشت بانوی ادبیات ایران را به تمامی دوستداران هنر و ادبیات ایران زمین تسلیت عرض می نماید.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=2730

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. ((رفتی واز رفتن توقلب آیینه شکسته /کوچه ها درخلوت وشب پنجره ها همه بسته))
    درگذشت بانوی پارسی،زاده سرزمین پارس و فرزند راستین ایرانزمین، سیمین دانشور غمی دیگر رابردامن میهن مادر جاودانه کرد درود بر روان پاکش که اندیشه اش را به نان نفروخت، یادش گرامی.

  2. وقتی اسم سیمین دانشور میاد یاد داستان سووشونش میفتم. اونجا که زری یا شوهرش گفتن: شلخته درو کنید تا چیزی هم به خوشه چین ها برسد……..
    راستی الان چیزی هم به خوشه چین ها می رسد؟؟

  3. از شنیدن خبر درگذشت اساد دانشور بسیار متاثر شدم بنده این واقعه ی دردناک رو خدمت خانواده محترم ایشان و هم چنین جامعه ی فرهنگی کشور تسلیت عرض نموده واز درگاه خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت می نمایم

  4. جدایی ایران ازسیمین رو به همه ایرانیان تسلیت می گم

  5. درود بر سیمین دانشور و اثر جاودانه اش سووشون

    روحش شاد

  6. از آقای آزادبخت برای زحمات زیادی که برای این سایت میکشن کمال تشکر و قدر دانی را دارم از خداوند بزرگ آرزوی سلامتی و سر بلندی برای ایشان و خانواده بزرگ میر ملاس را خواستارم . و این مصیبت را به جامعه ی هنر دوست ایران تسلیت میگم.

    • با رحمت خداونداز این قفس فریاد آزادی سر داد و آزاد شد
      باعث تاثر و تالم گردید روحش شاد و یادش گرامی

  7. حرفهای ما هنوز ناتمام
    تا نگاه می کنی وقت رفتن است
    آی ای دریغ و حسرت همیشگی
    ناگهان چه قدر زود دیر می شود

    خبر و ضایعه درد آور درگذشت بانوی بزرگ ادبیات و مترجم و دانشمند گران سنگ و محقق ارجمند سیمین دانشور آهی دگر بر اندوهمان افزود…
    تسلیت به اهالی هنر و تبریک به جلال آل احمد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.