تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

دولت تدبیر و امید

  • کد خبر : 27408
  • 25 خرداد 1392 - 22:12

سهراب فرشاد / میرملاس : دولت یازدهم؛ دولت تدبیر و امید حسن روحانی با رأی قاطع رئیس جمهور شد با پایان رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در روز گذشته که به علت استقبال کم‌نظیر مردمی با چند بار تمدید زمان اخذ رأی تا پاسی از شب ادامه یافت از صبح امروز تاکنون وضعیت شمارش آراء به […]

فرشاد1

سهراب فرشاد / میرملاس :

دولت یازدهم؛ دولت تدبیر و امید
حسن روحانی با رأی قاطع رئیس جمهور شد

با پایان رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در روز گذشته که به علت استقبال کم‌نظیر مردمی با چند بار تمدید زمان اخذ رأی تا پاسی از شب ادامه یافت از صبح امروز تاکنون وضعیت شمارش آراء به گونه‌ای رقم خورد که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری معرفی نمود. وی که دولت خود را دولت تدبیر و امید، نامیده و مشی اعتدال و میانه‌روی را با استفاده از همه ظرفیت‌های نظام در هر دو جناح عمده کشور رویه دولت آینده خود دانسته از جمله افرادی بود که در اولین روز نام‌نویسی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمود و از ابتدای نام‌نویسی تا روز گذشته یعنی زمان رأی‌گیری همواره روند سعودی را در جلب آراء مردمی طی نمود. افزایش چشمگیر محبوبیت شیخ دیپلمات تحت تأثیر مستقیم عواملی بود که بخشی از آن عوامل متوجه شخص دکتر روحانی و بخش دیگر در نتیجه شرایط مربوط به روند اجرایی انتخابات و اعلام حمایت چهره‌های مطرح سیاسی مقبول در میان جامعه تحول خواه کشورمان بود. عامل درونی و مختص به شخصیت دکتر روحانی را می‌توان به توانایی فردی این کاندیدای مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان میانه‌رو دانست. وی در برنامه‌های تبلیغاتی رادیو و تلویزیون به ویژه مناظره‌های سه گانه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از بیشترین تسلط کلام در میان رقبای انتخاباتی خود برخوردار بود و بیشترین بهره را از وقتی که در اختیار گذاشته می‌شد می‌برد و به نکات حساس و جالب توجه هم‌میهنان اشاراتی داشت. هر جمله از بیاناتش که در این جهت ابراز می‌شد سبد آراء وی را سنگین‌تر و پربارتر از گذشته می‌نمود. گرچه دکتر محمدرضا عارف نیز که مستقیماً به اصلاح‌طلبان منصوب بود هم نکات و خواسته‌های عمومی قشر بزرگی از جامعه کشور را مطرح می‌نمود اما نسبت به روحانی دو ضعف عمده داشت. اول آنکه تسلط کامل و لازم را در بیان عقاید و برنامه‌های خود نداشت و دوم آنکه مدیریت زمان را در طول مناظرات به خوبی پی نمی‌گرفت و به رغم شایستگی فراوان نتوانست به اندازه روحانی موفق باشد. گرچه عارف در میان قشر تحصیلکرده و دانشگاهیان و توده‌ی مردم از نفوذ رأی بالایی برخوردار بود در نهایت به درخواست نماد اصلاح‌طلبان کشور، سیدمحمد خاتمی با تواضع و فروتنی از ادامه رقابت انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.
به هر حال این ویژگی فردی روحانی در نحوه تسلط بیان، آرامش و در عین حال اقتدار در پاسخگویی به سئوالات و حتی شبهات مطرح شده از سوی برخی رقبا از مهمترین عوامل محبوبیت سریع دکتر روحانی بود که شخصیت وی را از دیگران متمایز ساخت. اما عوامل دیگر که در ضمن عامل اول به آنها اشاره شد از جمله عبارت بودند از کناره‌گیری دکتر محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات به نفع ائتلاف مورد حمایت این طیف سیاسی کشور و دیگری اعلام حمایت صریح و بی‌پرده پدر معنوی نیروهای موسوم به اعتدالیون (متشکل از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان میانه‌رو) و به ویژه مرد اول اصلاح‌طلبان یعنی سیدمحمد خاتمی که موجی از طرفداری از روحانی را در میان حامیان خاتمی و هاشمی ایجاد نمود و در نهایت رأی بیش از ۱۸ میلیونی روحانی را رقم زد.
اینک روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم مأمور تشکیل دولت خواهد بود. وی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هفتمین رئیس جمهور پس از ابوالحسن بنی‌صدر، شهیدرجائی، حضرت آیت‌اله خامنه‌ای، آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و دکتر محمود احمدی‌نژاد خواهد بود که در مقام ریاست قوه مجریه امورات جاری و اجرایی مملکت را بر عهده می‌گیرد و بنا به گفته‌های خود با اشاعه بیشتر امید در جامعه ایرانی و اتخاذ تدابیر لازم قرار است دولتی با حضور نخبگان و کارشناسان زمینه‌های تخصصی مختلف تشکیل دهد و از اشتباهات دولت پیشین در حذف نیروهای کارآمد در عرصه‌های مختلف مدیریتی و اجرایی اجتناب نموده و به عنوان فردی که بر آمده از تفکر اعتدالی است دولتی فراگیر با حضور همه سلایق در صحنه نظام اسلامی با تأکید بر دو ویژگی تعهد و تخصص تشکیل دهد. اقدامات غیرکارشناسانه و تصمیمات خلق‌الساعه را کنار گذاشته و مبنای عملکرد خود را حفظ و تأمین منافع عمومی اقشار مختلف جامعه و سرعت ‌بخشیدن به روند توسعه ایران اسلامی قرار دهد. ملت ایران منتظر شروع بکار دولت جدید به ریاست دکترحسن روحانی خواهند ماند تا با امید و تدبیر و پیگیری خط اعتدال در سایه فرامین مقام معظم رهبری کشتی طوفان‌زده کشور را که در دریای متلاطمی از مشکلات داخلی ناشی از سوء مدیریت‌ها و مشکلات بین‌المللی ایجاد شده به دنبال دشمنی کشورهای سلطه‌گر در قالب انواع فشارهای سیاسی و اقتصادی به ویژه تحریم‌های گسترده اقتصادی با حفظ شأن و اقتدار کشورمان به ساحل امن و آرام برساند. امری که تحقق آن مستلزم تعامل سازنده قوه مجریه با سایر قوا (قوه مقننه و قوه قضائیه) و تلاش در فراهم نمودن اهداف برنامه تدوین شده سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله‌ی کشور تا افق سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
امیدواریم ایشان رویه دولت گذشته را در شعارزدگی و دشمن‌سازی کنار نهاده و تمام تلاش‌ها و توان خود و کابینه‌اش را معطوف توسعه، عمران و آبادانی ایرانی مقتدر با شهروندانی در رفاه و آسایش قرار دهد. خط و مشی دکتر روحانی و سوابق متعدد اجرایی و تقنینی ایشان در تمام دوران انقلاب اسلامی حاکی از توانمندی شیخ دیپلمات در رقم زدن شرایط کشور به گونه‌ای لایق هم‌میهنان همیشه در صحنه، صبور و علاقمند به مملکت باشد و شرایطی فراهم شود تا در پایان مدت خدمتگزاری به این مردم، نامی نیکو از وی در اذهان عمومی باقی بماند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=27408

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. دورود بر اصلاحات

  2. بعضی از سایتها که از کابینه احتمالی جناب روحانی رونمایی کرده اند همان کابینه حزب کارگزاران سازندگی در دولت هاشمی است . و اعتدالی در این کابینه به چشم نمی خورد ؛ سالی که نکوست از بهارش پیداست !

  3. درود برهاشمی سلام ر روحانی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.